پنج‌شنبه 09 فروردین 1403 - 28 Mar 2024
تاریخ انتشار: 1399/07/04 19:37
کد خبر: 5235

سه خبر خوب برای طلا | آینده روشن با وجود سقوط ۸۰ دلاری

پس از ۱۰ هفته در روز پنج‌شنبه سوم مهرماه قیمت اونس طلا برای مدتی کوتاه به نیمه اول کانال ۱۸۰۰ دلار رسید. البته پس از رسیدن به قیمت ۱۸۴۸ دلار، دوباره روندی افزایشی به خود گرفت.

دیروز طلا با ۱۵ دلار افزایش بر خلاف جهت ۳ روز قبل حرکت کرد. در پایان روز پنج‌شنبه هر اونس طلا برروی ۱۸۷۱ دلار قرار گرفت تا در مقایسه با روزهای قبل مثبت بسته شود و پس از سه روز ریزشی و پر تحول، فلز زرین روز نسبتاً کم نوسانی را تجربه کند. دامنه نوسان دیروز  کمتر از ۳۰ دلار بود و قیمت اونس بین ۱۹۴۸ دلار و ۱۹۷۷ دلار در تغییر بود.

با توجه به اتفاقات دیروز؛ یعنی افزایش قیمت اونس طلا پس از برخورد با سطح ۱۸۵۰ دلار، احتمال دارد که بازار طلا کف جدید خود را یافته باشد. البته برخی می گویند با توجه به این که این کف تنها دیروز آزموده شده چنین ارزیابی شاید خیلی عجولانه‌ است. تحلیل‌های فنی نیز برای روز آینده قویاً توصیه به خرید دارند.  

درحالی‌که، برخی از تحلیل‌گران پیش‌بینی می‌کنند که با شکست کف ۱۹۰۰دلار  طلا تا ۱۸۶۰، ۱۷۲۰ و حتی ۱۶۴۰ دلار هم‌ عقب می‌رود، اما بسیاری نیز چشم‌انداز طلا را همچنان مثبت می‌بینند. دلایل این تحلیل‌گران چیست؟

پایین نگه داشتن نرخ بهره در جهان:  انبوهی از سرمایه‌گذاران در این سال به سمت طلا سرازیر شده اند. بخشی از دلیل این سرازیری، شرایط فعلی نرخ بهره است که در سراسر کشورهای توسعه یافته نزدیک به صفر  یا زیر صفر قرار دارد. نرخ بهره نزدیک به صفر کم‌ سابقه دولت ایالات متحده برای مقابله با تأثیر منفی پاندمی، ارزش دلار را کاهش داده است که با توجه به اعلام ادامه این سیاست پولی، این اتفاق به طلا یک مزیت رقابتی می بخشد.  

محرک‌های مالی: تزریق پول فدرال رزرو به صورت محرک مالی موجب تضعیف دلار و در نتیجه افزایش جذابیت دارایی‌هایی مانند طلا می‌شود. این مهمترین عامل افزایش قیمت طلا در چند هفته اخیر بوده است. در هفته گذشته بن‌بست موجود در کنگره برای تصویب سیر جدید محرک‌های ‌مالی موجب شد ارزش دلار افزایش یابد. احتمال توافق نظر دموکرات‌ها و جمهوری‌خواهان بر سر مقدار این کمک‌ها، با توجه به بحث پر تنش جایگزین روث بیدر گینزبرگ قاضی دادگاه عالی آمریکا، به‌شدت کاهش یافته است. اما هر زمان این محرک ها تصویب شود برای طلا خبر خوبی است.

عدم اطمینان اقتصادی؛ ژئوپلیتیکی نامشخص: در هر زمان مشخص، خطرات ژئوپلیتیک احساسات بازار را پیش می برد. پیش بینی انتخابات ریاست جمهوری آمریکا به طور فزاینده‌ای دشوارتر می شود و روابط آمریکا و چین به سرعت رو به وخامت است. درحالی که این‌گونه اخبار باعث ایجاد نگرانی در بازارها می‌شود، معمولا برای طلا نتیجه‌ای مثبت به همراه دارد. حمله ترامپ به چین در سخنرانی مجازی مجمع عمومی سازمان ملل و تعهد ندادن وی به انتقال مسالمت‌آمیز قدرت در صورت شکست در انتخابات آمریکا گرچه برای کسب و کارها خبری خوبی نیست اما دو نمونه از اتفاقات دو روز گذشته است که می‌تواند پیامدهای افزایشی برای طلا داشته باشد.

 

منبع:اقتصادنیوز


کپی لینک کوتاه خبر: https://setareparsi.com/d/3kyoq2