پنج‌شنبه 30 فروردین 1403 - 18 Apr 2024
تاریخ انتشار: 1399/07/19 07:13
کد خبر: 5598

لحظه به لحظه ی خاکسپاری استاد شجریان در توس+فیلم و عکس

پیکر محمدرضا شجریان صبح امروز در جوار مقبره فردوسی در توس با نوای ربنا به خاک سپرده شد.

استاد شجریان   موسیقی‌دان، آهنگ‌ساز، خواننده و خوشنویس اهل ایران است.استاد شجریان از برجسته‌ترین هنرمندان موسیقی سنتی ایرانی است و آلبوم‌های بسیاری را در این زمینه منتشر کرده‌ است. استاد شجریان  به دلیل نوع صدا و سبک مخصوص به خود و تصنیف‌های ملی میهنی که اجرا کرده، شناخته می‌شود.استاد شجریان شهرتی جهانی دارد.

 

خبرداغ:آرامگاه استاد شجریان تغییر کرد!

 

 محمدرضا شجریان 80 سال پیش در مشهد به‌دنیا آمد. در سال 1319. همان سالی که عباس کیارستمی، احمدرضا احمدی، خسرو سینایی، محمود دولت‌آبادی، محمدعلی سپانلو، انوشیروان روحانی و... به دنیا آمدند.  اما در همان مهر ماهی که دنیا آمده بود در یک پنجشنبه پاییزی در ماه مهر به دیار معشوق شتافت.

شجریان اولین بار در آستانه بهار سال 95 ویدئویی منتشر کرد و در آن با کنایه از مهمان 15 ساله‌ای که همراه اوست سخن گفت. او از سرطان به عنوان یک مهمان ناخوانده حرف می‌زد؛ مهمانی که اثرات همنشینی‌اش در چهره و سرتراشیده‌اش عیان بود. از بهار سال 1395 تا پنج‌شنبه پاییزی قبل که چیزی حدود چهار سال و هفت ماه می‌گذشت مردم همواره دل نگران هنرمندی بودند که دیگر فقط شیفته صدایش نبودند. استاد در این چند سال بارها تا لبه پرتگاه مرگ رفت و برگشت و سرانجام پنج‌شنبه داغ رفتنش را بر دل قریب به اتفاق ایرانیان گذاشت.

استاد محمدرضا شجریان برجسته‌ترین هنرمند عرصه آواز و موسیقی سنتی ایران که از وی با عنوان "خسرو آواز ایران" یاد می‌شود پس از تحمل دوره طولانی بیماری پنجشنبه شب در سن ۸۰ سالگی در بیمارستان جم تهران درگذشت.

مرحوم شجریان سالها از بیماری ریه رنج می‌برد و طی روزهای اخیر به دلیل مشکلات ریوی و تنفس ناپایدار، افت فشار خون و افت سطح هوشیاری در بخش مراقبتهای ویژه بستری شده بود.

استاد شجریان زادهٔ اول مهر ۱۳۱۹ در مشهد، موسیقی‌دان، آهنگ‌ساز، خواننده و خوشنویس ایران زمین و نامزد ۲ جایزه گِرمی (Grammy Awards) بود و سایت انجمن آسیا وی را به‌ عنوان پرآوازه‌ترین هنرمند موسیقی اصیل ایرانی معرفی کرد. همچنین روزنامه ونکوورسان او را یکی از مهم‌ترین هنرمندان موسیقی در سال ۲۰۱۰ و یکی از ۵۰ صدای برتر جهان معرفی کرده‌ بود.
مرحوم شجریان در طول فعالیت هنری خود موفق به تولید ۶۰ آلبوم موسیقی، خوانندگی در تیتراژ فیلمهایی همچون دلشدگان، ابجد و زمستان و اجرای دهها کنسرت داخلی و بین‌المللی شد.

 

خاکسپاری مرحوم شجریان با نوای ربنا 

تصویری از تابوت حامل پیکر استاد شجریان

تصویری از تابوت حامل پیکر استاد شجریان

 

با توجه به رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی، خاکسپاری آن مرحوم با تعداد محدودی از افراد شرکت کننده در این مراسم یعنی حدود ۱۵۰ نفر شامل خانواده وی، سید محمدمجتبی حسینی معاون امور هنری وزارت ارشاد و برخی از مسوولان استانی، پیشکسوتان عرصه موسیقی، هنرمندان و علاقه مندان به استاد در محل آرامگاه فردوسی برگزار ‌شد.

با توجه به حضور سایر علاقه‌مندان این استاد بزرگ موسیقی ایرانی، در خارج از محل خاکسپاری، این مراسم از تلویزیون‌های شهری نصب شده در حال پخش است و مردم شاهد برگزاری این مراسم هستند.  

مردم به نشانه علاقه خود به مرحوم شجریان، برخی از نواها و اشعار خوانده شده توسط آن استاد فقید همچون "مرغ سحر ناله سرکن" و "ای ایران مرز پر گهر" را زمزمه می‌کنند.

استفاده از ماسک برای رعایت پروتکل های بهداشتی یکی از نکات بارز برگزاری این مراسم است.  

همچنین، نیروی انتظامی با مشارکت نیروهای حفاظت فیزیکی شهرداری مشهد برای برقرای امنیت این مراسم، در تلاش هستند.  

خانواده مرحوم استاد محمدرضا شجریان نیز که دیشب وارد مشهد شده‌اند، صبح امروز و دقایقی پیش از آغاز مراسم خاکسپاری، به جمع دوستداران استاد آواز ایران در محوطه آرامگاه فردوسی در حومه مشهد پیوستند.

جمعیت دوستداران مرحوم شجریان نیز با دست نوشته‌هایی بر دست همچون "بدرود ای آفرین صدای صداها، صدایت هیچ وقت از دهان نمی‌افتد، شجریان زنده است" در همین محل منتظر آغاز مراسم رسمی خاکسپاری هستند.

 

حضور همایون و رایان، فرزندان «استاد شجریان» در محل تشییع

حضور همایون و رایان، فرزندان «استاد شجریان» در محل تشییع

 

حضور خیل کثیر دوستداران استاد شجریان در توس

 

حضور خیل کثیر دوستداران استاد شجریان در توس

حضور خیل کثیر دوستداران استاد شجریان در توس

 

تصاویر حضور مردم در توس و در جوار آرامگاه فردوسی محل خاکسپاری استاد آواز و خواننده پیشکسوت ایرانی محمدرضا شجریان را نشان می دهد. 

جمعیت دوستداران شجریان نیز با دست نوشته‌هایی بر دست همچون بدرود ای آفرین صدای صداها، صدایت هیچوقت از دهان نمی‌افتد، شجریان زنده است در همین محل منتظر آغاز مراسم رسمی خاکسپاری هستند.

 

حضور گسترده مردم در آرامگاه ابدی شجریان

حضور گسترده مردم در آرامگاه ابدی شجریان

 

به دلیل جانمایی نامناسب محل تدفین استاد شجریان به درخواست خانواده‌شان تغییر کرد. در حالیکه روز گذشته در کنار محل دفن اخوان ثالث قبر استاد شجریان آماده سازی و تصویر آن منتشر شده بود، امروز محل دفن تغییر یافته و مکان جدیدی در کنار موزه در آرامگاه فردوسی در حال آماده‌سازی است.

 

حضور خانواده شجریان بر پیکر استاد آواز ایران

حضور خانواده شجریان بر پیکر استاد آواز ایران

 

پیکر استاد محمدرضا شجریان پس از تشییع با حضور خانواده او و مسئولان کشورى واستانی در خانه ابدی خود آرام گرفت.

 

پیکر مرحوم محمدرضا شجریان در توس آرام گرفت

پیکر مرحوم محمدرضا شجریان در توس آرام گرفت

 

آیین خاکسپاری مرحوم محمدرضا شجریان همراه با پخش نوای جاودانه ربنای عرفانی استاد آواز ایران در محوطه آرامگاه فردوسی انجام شد و پیکر وی در خاک توس کنار حکیم ابوالقاسم فردوسی آرام گرفت.

آواز "مرغ سحر" همایون شجریان بر مزار پدر

 

تصویری از آرامگاه ابدی استاد شجریان

تصویری از آرامگاه ابدی استاد شجریان

 

بعد از دفن پیکر استاد شجریان، پسر ارشد وی ( همایون شجریان ) بر مزار پدر "مرغ سحر" را آواز کرد.

همچنین در بخشی از مراسم، مژگان، دختر استاد شجریان یک بیت شعر را با همراهی حاضران خواند.

 

لحظه به خاک سپردن استاد شجریان و اشک های همایون بر سر مزار پدر

 

لحظه به خاک سپردن استاد شجریان و اشک های همایون بر سر مزار پدر

خانواده استاد شجریان با پیکر آرام گرفته در خاک وداع کردند.

پیکر مرحوم استاد شجریان با حضور مردم و مسئولان در آرامگاه ابدی خود آرام گرفت.

استاد پرآوازه آواز ایران‌زمین محمدرضا شجریان پس از سالیانی رنج و اندوه به دیار باقی پر کشید و صدای گرم و دلنشینش را در سینه‌های مردم عاشق به یادگار گذاشت.

 


کپی لینک کوتاه خبر: https://setareparsi.com/d/27a8g2