دوشنبه 28 اسفند 1402 - 18 Mar 2024
تاریخ انتشار: 1399/07/23 15:22
کد خبر: 5699

رانندگانی که ماسک نزنند جریمه می شوند؟کدام نهاد و چقدر جریمه می‌کند؟

مدیرعامل سازمان تاکسیرانی شهرداری تهران، ساز و کار اعمال جریمه رانندگان و مسافران بدون ماسک توسط پلیس راهور را تشریح کرد.

 بسیاری از افراد جامعه، معتقدند که افراد جامعه، آنچنان که باید بر اجرای پروتکل ها حساسیت ندارند. بویژه وقتی به اجرای فاصله گذاری در جامعه نگاه توجه کنیم. برخی از آنها معتقدند که می شود از توان نیروی انتظامی و گشت ارشاد استفاده کرد تا مردم مجاب به استفاده از ماسک و رعایت اصول فاصله گذاری شوند.و به تازگی جریمه ی خودروهایی که پرتکل های بهداشتی را رعایت نمی کنند اجرا شده است.

 

 

علیرضا قنادان مدیرعامل سازمان تاکسیرانی شهرداری تهران درباره ساز و کار اجرائی جریمه رانندگان و مسافران تاکسی که از ماسک استفاده نمی‌کنند، اظهار داشت: سازمان تاکسیرانی سازو کار های داخلی را از زمانی که استفاده رانندگان تاکسی از ماسک الزامی شده بود،‌ در پیش گرفته بود و با تخلفات برخورد می‌کردیم. با این سازو کار تخلفات در بین تاکسی‌ها کم شده و موارد عدم استفاده از ماسک در بین رانندگان تاکسی کمتر از ۵ درصد شده است. 

قنادان با اشاره به سازوکار جدیدی که رئیس جمهور برای برخورد با کسانی که از ماسک استفاده نمی‌کنند، اعلام کردند، گفت: ‌همانطور که رییس جمهور اشاره کردند، در سری جدید ضابط اجرایی پلیس راهور خواهد بود که از طریق یک کد جریمه جدید اعمال قانون را در مورد متخلفان احتمالی انجام خواهد داد. ما در تاکسیرانی تهران از دو ماه گذشته گشت‌های میدانی مشترکی را با پلیس راهور راه‌اندازی کردیم که در هر یک از این گشت‌ها  علاوه بر نیروی کنترل نظارت سازمان تاکسیرانی، یکی از عوامل پلیس راهور حضور دارند که تجهیزات مربوط به ثبت جرائم راهنمایی و رانندگی نیز همراه‌شان است. 

جریمه رانندگان بدون ماسک توسط پلیس راهور

مدیرعامل سازمان تاکسیرانی با اشاره به کنترل و ثبت جرائم رانندگانی که از ماسک اسفاده نکنند، گفت: همه این گشت‌ها در سطح شهر با برنامه‌ریزی در دو شیفت‌ مختلف از ابتدای صبح و تا پایان شب مشغول به گشت‌زنی و فعالیت هستند و ثبت جرائم رانندگانی را که از ماسک استفاده نکنند از طریق آنها انجام می‌شود.

او با تاکید بر اینکه آمار و ارقام سازمان تاکسیرانی مبنی بر عدم استفاده رانندگان از ماسک بسیار کم است، افزود: هم رانندگان و هم مردم می‌دانند اجرای چنین دستورالعمل‌های سختگیرانه‌ای بیش از هر چیز به سلامت شهروندان مربوط است. از آنجا که تاکسیران‌ها می‌دانند در شرایط موجود با بیشترین ریسک کار می‌کنند، بنابراین تعداد رانندگانی که در سطح شهر از ماسک استفاده نمی‌کنند، بسیار نادر است. 

جریمه رانندگانی که مسافر بدون ماسک سوار کنند

قنادان با اشاره به جنبه جدید و متفاوت دستورالعمل جدید برخورد با کسانی که از ماسک استفاده نمی‌کنند، اظهار داشت: براساس ابلاغ ستاد کرونا رانندگان به صورت قانونی ملزم هستند که مسافر بدون ماسک سوار نکنند و پلیس موظف شده در صورت ارایه خدمات به مسافران بدون ماسک، رانندگان را جریمه کند. 

مدیرعامل سازمان تاکسیرانی تصریح کرد: در نتیجه از شهروندان صمیمانه درخواست می‌کنیم برای اینکه خود و رانندگان دچار مشکل نشوند، این مساله را رعایت کنند تا رانندگان ما که در این شرایط اقتصادی با مشکلات معیشتی روبرو هستند، مشمول جریمه نشوند. 

قنادان تاکید کرد: توزیع ماسک به نرخ مصوب دولتی در تمامی پایانه‌های عمده تاکسیرانی انجام می‌شود و از همه شهروندان درخواست می‌کنیم از ماسک استفاده کنند. به رانندگان نیز توصیه اکید می‌کنیم همانطور که خودشان از ماسک استفاده می‌کنند از سوار کردن شهروندانی که از ماسک استفاده نمی‌کنند، خودداری کنند. 

جریمه مسافران توسط پلیس راهنمایی و رانندگی

قنادان درباره چگونگی جریمه ۲۰ هزار تومانی شهروندان نیز گفت: پلیس راهور مجری این موضوع است و سازمان تاکسیرانی روال گذشته را در پیش گرفته است و ضابط اجرائی اعمال جریمه برای مسافران و رانندگان پلیس راهنمایی و رانندگی است. 

مدیرعامل سازمان تاکسیرانی درباره تشدید نظارت بر ایستگاه‌های اقماری و حاشیه‌ای تهران که عدم استفاده از ماسک در آنها بیشتر است، گفت: در محدوده‌های اقماری و حومه‌ای شهر دو سری خطوط وجود دارند که یکسری از تهران و زیر نظر شهرداری اداره می‌شوند،‌ اما یکسری از خطوط از شهرهای اقماری به سمت تهران جابجایی مسافر را انجام می‌دهند و نظارت بر آنها بر عهده شهرداری‌های همان شهرها است و از نظر سازمانی مستقل از شهر تهران هستند. 

این مسئول تاکید کرد: نظارت بر این خطوط باید از طریق شهرداری‌ها اتفاق بیفتد و آنها باید بر فعالیت رانندگان این خطوط نظارت کنند.

 

 


کپی لینک کوتاه خبر: https://setareparsi.com/d/48bym4