شنبه 19 اسفند 1402 - 09 Mar 2024
تاریخ انتشار: 1399/07/26 16:13
کد خبر: 5781

مهلک‌ترین ضربات ویروس کرونا بر حواس اصلی انسان

مهلک‌ترین ضربات ویروس کرونا بر حواس اصلی انسان

 ویروس کرونا تاکنون بیش از یک میلیون انسان را بر روی کره زمین به کام مرگ کشانده است. با شروع فصل پاییز در نیمکره شمالی مقامات سازمان جهانی بهداشت برآورد کرده اند در صورتی که دولت‌ها نتوانند شدت شیوع کووید ۱۹ در جامعه را کنترل کنند، باید شاهد افزایش تلخ شمار جان باختگان باشیم. از آنجا که هنوز زمان دقیقی برای توزیع نسخه اولیه واکسن کرونا به بازار تعیین نشده است، اقدامات پیشگیرانه فردی همانند شستن مرتب دست‌ها با آب و صابون، استفاده از ماسک و حفظ فاصله گذاری اجتماعی ابتدایی‌ترین و در عین حال مهمترین اقداماتی است که عموم مردم باید نسبت به انجام آن‌ها اهتمام لازم را داشته باشند.یکی از راهکار‌هایی که دانشمندان برای مهار و کنترل ویروس در جامعه مطرح می‌کنند، شناسایی افراد مبتلا و قرنطینه کردن آن‌هاست. از این رو، متخصصان به طور متناوب اقدام به بروز رسانی علائم ابتلا به کووید ۱۹ و آگاه سازی مردم نسبت به این موضوع می‌کنند. تب، سرفه‌های خشک و مداوم، خستگی و بی حالی، سردرد، از دست دادن حس بویایی و چشایی، بثورات پوستی و اسهال از رایج‌ترین علائمی است که مردم باید نسبت به آن‌ها آگاهی لازم را داشته باشند. با این حال، تمامی علائم کرونا به این موارد خلاصه نمی‌شود.

دست دادن حس شنوایی، جدیدترین علامت ابتلا به کرونا
بر این اساس، دانشمندان انگلیسی به تازگی علامت جدیدی از ابتلا به کرونا را کشف کرده اند. محققان می‌گویند از دست دادن حس شنوایی جدیدترین علامت ابتلا به کووید ۱۹ محسوب می‌شود. متخصصان در بررسی‌های خود مشاهده کردند یک بیمار که از کرونای شدید رنج برده و در بیمارستان بستری شده بود، دچار اختلالات شنوایی شده است.این مرد ۴۵ ساله علائم شدید بیماری را دارا بود. وی در ابتدا از تنگی نفس و وِزوِز گوش شکایت داشت، اما به ناگاه قدرت شنوایی خود را از دست داد. وزوز گوش (Tinnitus) به حالتی اطلاق می‌شود که فرد از یک صوت فاقد معنی در یک گوش یا هر دو گوش و یا در سر بدون آنکه منبع صوتی وجود خارجی داشته باشد رنج می‌برد.محققان پس از ارزیابی‌های گسترده اعلام کردند دلیل مشخص برای از دست دادن حس شنوایی این فرد وجود ندارد، اما این موضوع احتمالاً نتیجه مستقیم آلوده شدن به ویروس کروناست. این علامت به تازگی مشاهده شده است و دانشمندان نیازمند تحقیقات گسترده تری برای مشخص کردن چگونگی رفتار و تاثیر ویروس بر ساختار شنوایی هستند.دانشمندان کالج سلطنتی لندن می‌گویند: پیش‌تر این بیمار سابقه ابتلا به مشکلات شنوایی را نداشته است و همین امر نشان می‌دهد از دست دادن حس شنوایی وی ارتباط مستقیم با آلوده شدن به کووید ۱۹ دارد. این مرد سابقاً از ابتلا به آسم رنج می‌برده، اما شرایط جسمانی مساعدی داشته است. از زمان همه گیری ویروس کرونا در انگلیس این نخستین باری است که ارتباط میان این بیماری و سیستم شنوایی مشاهده می‌شود.

با این حال دانشمندان تاکید دارند اگر فردی حس شنوایی خود را از دست داده لزوماً به معنای آن نخواهد بود که به کرونا مبتلا شده است. از دست دادن حس شنوایی دلایل متعددی می‌تواند داشته باشد و این امر می‌تواند موقت و دائمی باشد. برای مثال در بیماری‌هایی مانند اوتیت، ام اس، مننژیت چرکی، منییر و سارکوئیدز نیز ممکن است سیستم شنوایی مورد آسیب قرار گیرد. توصیه پزشکان این است که اگر حس شنوایی خود را از دست داده اید باید به دنبال علائم دیگر بیماری کرونا همانند تب و یا سرفه باشید. با این حال، مشورت با متخصصان بهترین راهکار در این زمینه است.فهمیدن علائم اختلالات شنوایی در افراد کار سختی نیست. یکی از ویژگی‌های افرادی که از اختلالات شنوایی رنج می‌برند این است که به طور مداوم از دیگران می‌خواهند سخنانشان را تکرار کنند. اگر می‌بینید یکی از اعضای خانواده یا دوستانتان به طور پیوسته از درک صدای محیط عاجز است و خواستار تکرار سخنان افراد می‌شود، به طور قطع حس شنوایی وی دچار مشکل شده است.دانشمندان انگلیسی پیش‌تر ارتباط ابتلا به کرونا و از دست دادن حس بویایی و چشایی را تایید کرده بودند. همچنین مشخص شده است کووید ۱۹ می‌تواند به طور مستقیم به چشم افراد نیز حمله کرده و باعث التهاب ملتحمه شود. در این حالت غشای نازک و شفافی که روی سفیدی چشم (صلبیه) قرار دارد و سطح داخلی چشم را پوشانده دچار عفونت شده و باعث ایجاد مشکلات بینایی در فرد می‌شود. حال با تایید ارتباط میان ابتلا به کرونا و از دست دادن حس شنوایی، مشخص شد کووید ۱۹ می‌تواند به ۴ حس از ۵ حس اصلی انسان آسیب برساند.دانشمندان به طور گسترده در حال کار بر روی رفتار‌های ویروس کرونا هستند. انگلیس یکی از بدترین آمار‌های مربوط به شمار مبتلایان و قربانیان کرونا را در قاره اروپا دارد. تاکنون ۶۴۰ هزار تن در این کشور به این ویروس مبتلا شده و از این میان، بیش از ۴۳ هزار تن جان خود را از دست داده اند. دولت انگلیس اقدام به پیش خرید میلیون‌ها دوز واکسن کرونا از غول‌های داروسازی جهان کرده است. دولت این کشور امیدوار است از اوایل ماه ژانویه بتواند واکسیناسیون عمومی را اجرایی کند. با این حال، دانشمندان می‌گویند احتمالاً انجام واکسیناسیون عمومی بر روی تمامی مردم میسر نخواهد بود.


کپی لینک کوتاه خبر: https://setareparsi.com/d/3ggon3