چهارشنبه 23 اسفند 1402 - 13 Mar 2024
تاریخ انتشار: 1399/08/06 11:25
کد خبر: 6079

سیر تا پیاز پیدا شدن خفاش میوه خوار در خوزستان+جزئیات

خفاش میوه‌خوار برای نخستین بار در خوزستان مشاهده شد و این مسئله مردم را به وحشت انداخته است.

رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان دزفول گفت:  خفاش میوه خوار  برای نخستین بار در استان خوزستان توسط محیط بانان قلعه شاداب دزفول مشاهده شد.


خبرداغ:رقابت ادل و مهران غفوریان!/مهران غفوریان رکورد زد+فیلم



مصطفی استادچینی‌گر روز سه شنبه  افزود:  خفاش میوه خوا ر که توسط حسن بهداروندی و محمد پورحیاتی از محیط بانان قلعه شاداب دزفول مشاهده شده، از نوع خفاش میوه خوار مصری با نام علمی Rousettus aegyptiacus بزرگترین خفاش ایران است.

وی افزود: این خفاش برخلاف تمام خفاش‌های ایران که حشره خوار هستند، میوه خوار بوده و بعد از استان‌های سیستان و بلوچستان، هرمزگان و بوشهر برای نخستین بار در خوزستان مشاهده شده است.​

 

خفاش میوه خوار چه شکلی است؟ 

رئیس اداره حفاظت محیط زیست دزفول درخصوص مشخصات این خفاش گفت: طول سر و بدن  خفاش میوه خوار  ۱۱۸ تا ۱۱۴ میلیمتر، طول ساعد ۸۴ تا ۹۹ میلیمتر و طول دم هشت تا ۱۹ میلیمتر با وزن ۱۰۰ تا ۱۷۰ گرم است.

وی با بیان اینکه این خفاش، صورتی روباه مانند و دم بسیار کوتاه دارد، افزود: رنگ بدن این خفاش در پشت خاکستری تیره تا قهوه‌ای و در سطح شکم اندکی روشن است؛ این گونه شب فعال بوده و فعالیت اجتماعی دارد.

 




استادچینی‌گر با بیان اینکه خفاش میوه خوار از میوه‌های رسیده و نرم مانند کنار، انجیر و خرما تغذیه می‌کند، گفت: علاوه بر کل و بز کوهی که گونه مهم منطقه به شمار می‌آیند، گونه‌های جانوری مهم دیگری از جمله گونه‌های کمیاب جغد ماهی‌خوار، جغد طلایی، بزمجه نستروف و عنکبوت شلاقی در منطقه مشاهده شده است.
وی مزاحمت‌های انسانی در محل خوابگاه و سمپاشی غارها را از موارد تهدید این گونه عنوان کرد و افزود: با توجه به اینکه این گونه درصورت نبود مواد غذایی مهاجرت‌هایی برای یافتن غذا انجام می‌دهد حفاظت از زیستگاه آن بسیار ضروری است.
منطقه شکارممنوع قلعه شاداب در شمال شهرستان دزفول و در حاشیه دریاچه و رودخانه دز واقع شده که دارای گونه‌های با ارزش گیاهی و جانوری و چشم اندازهای زیبا و چشم نوازی است.

 

منبع:رکنا


کپی لینک کوتاه خبر: https://setareparsi.com/d/4dblw2