چهارشنبه 23 اسفند 1402 - 13 Mar 2024
تاریخ انتشار: 1399/08/08 14:57
کد خبر: 6147

ساز مخالف افزایش قیمت خودرو در بازار با کاهش قیمت سهام این صنعت

یک کارشناس بازار سرمایه گفت: با وجود زیان انباشته در صورت های مالی خودروسازان، دولت شرکت های خودروساز را به فروش خودرو با یک سوم قیمت واقعی کرده است.

به گزارش فراسرمایه، از ابتدای ریزش اخیر بازار سرمایه که از اواسط مردادماه آغاز و تاکنون نیز ادامه یافته، شاخص سهام صنعت خودرو 50 درصد ریزش کرده، اما در مقابل خودرو در بازار بیش از 50 درصد افزایش قیمت داشته است. سوال اینجاست که چه موضوعی باعث این واگرایی شده است؟

 

عبدالله مشکانی کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با خبرنگار ما پیرامون افزایش قیمت خودرو در بازار و در مقابل کاهش قیمت سهام این صنعت در بازار سرمایه، اظهار داشت: در صورت های مالی خودروسازان یک زیان بسیار سنگینی جمع شده است. علت این زیان آنست که هزینه های تولید خودروسازان با رشد نرخ ارز رشد کرده اما متاسفانه دولت تصمیم گرفته قیمت خود را با قیمت سال 97 تثبیت کند و با همان نرخ، پیش فروش سنگین به میزان 6 میلیون خودرو را انجام دهد.

 

وی افزود: موضوع مهم دیگر اینست با وجود آنکه نرخ ارز و قیمت خودروست رو به افزایش است، اما دولت خودروساز را مجبور به فروش از طریق ثبت نام یا قرعه کشی و به یک سوم قیمت واقعی در بازار کرده است.

 

مشکانی با اشاره به اینکه این موضوع باعث شد تا در این میان دلالان 100 الی 200 درصد سود کرده و خودروسازان به شدت متضرر شوند، خاطرنشان کرد: این اقدام زیان سنگینی را در صورت های مالی خودروسازان به وجود آورد. تا زمانی که دولت این راه را ادامه دهد تولید زیان ده خواهد بود و زیان جدید به زیان های قبل اضافه خواهد شد.

 

وی با اشاره به راهکار حل این مشکل گفت: باید قیمت ها به حاشیه بازار واگذار شده تا از ضرر بیشتر خودروسازان جلوگیری شود. در این صورت می توان امیدوار بود که تولید خودروسازان زیان ده نیست.

 

این کارشناس بازار سرمایه ادامه داد: این نکته به این معنی نیست که اگر امروز قیمت خودرو به بازار واگذار شود، شرایط سهام خودرو یکباره اصلاح می شود، چرا که زیان انباشته شرکت های خودروساز به مرور و طی زمان برطرف می شود.

 

اهمیت ورود خودرو به بورس به دور از مداخلات دستوری

وی همچنین به ورود خودرو به بورس کالا اشاره و اظهار کرد: فروش خودرو در بورس کالا در صورتی می تواند اثر مثبت داشته باشد که قیمت گذاری آن براساس سازوکار بازار و عرضه و تقاضا باشد تا مردم بتوانند آزادانه اقدام به خرید و فروش و ثبت سفارش کنند.

 

مشکانی افزود: اما اگر با ورود خودرو به بورس کالا، وزارت صمت باز هم به نرخ گذاری دستوری خود ادامه داده و یا برای رقابت سقف تعیین شود، یا به عبارتی مداخلات در قیمت گذاری، سازوکار بازار را زیر سوال ببرد، اثر منفی خواهد داشت.

 


کپی لینک کوتاه خبر: https://setareparsi.com/d/3zmrb2