سه‌شنبه 28 فروردین 1403 - 16 Apr 2024
تاریخ انتشار: 1399/08/16 19:26
کد خبر: 6392

وضعیت دلار در هفته ی آینده چگونه می شود؟

آیا ارز عرضه شده در بازار متشکل به بازار آزاد رسید؟ روند افزایشی قیمت دلار در روز سوم هفته نشان می دهد که احتمال دارد چنین اتفاقی رخ نداده باشد. باور کردن این مساله دشوار است که بانک مرکزی اقدام به عرضه ۸۵ میلیون دلار کند، ولی هم زمان قیمت این ارز در بازار آزاد نسبت به ابتدای روز دوشنبه هزار و ۲۰۰ تومان رشد را به ثبت برساند.

فرضیه اول این است که صرافی ها ارز خریداری شده در بازار متشکل را به فروش نرسانده‌اند. ممکن است آن ها به دلیل نیازهای ارزی خود اقدام به نگه داری ارز خریداری شده کرده باشند یا اینکه به دلیل اینکه حدس میزنند قیمت ها ممکن است طی روزهای آتی رشد بیشتری را تجربه کنند، ترجیح داده باشند که با تاخیر، اقدام به فروش کنند. اگر چنین اتفاقی واقعا در بازار رخ داده باشد، باید انتظار افت قیمت دلار و افزایش عرضه ارز از اواخر هفته جاری را داشت. چرا که گفته می شود صرافی ها تنها تا 3 روز می توانند ارز خریداری شده را به فروش برسانند.

در کنار این، بانک مرکزی وعده داده است که به صورت روزانه حداقل 50 میلیون دلار اسکناس به بازار متشکل تزریق خواهد کرد که این مساله هم می تواند به تدریج سمت عرضه ارز را در قدرت بالاتری نسبت به تقاضا قرار دهد. 

چرا در روزهایی که احتمال افزایش عرضه ارز وجود دارد، گروهی از معامله گران هم چنان بر طبل افزایش قیمت ها می کوبند. این گروه اعتقاد دارند، فضای هیجانی پیش از انتخابات آمریکا بر بازار ارز حاکم است و هر خبری می تواند موج جدیدی از تقاضای هراسناک را وارد بازار کند و نوسان گیران با استفاده از جوهای روانی باز هم قیمتها را در مسیر صعودی قرار دهند. از نگاه این گروه، تنها تغییر چشم اندازهای آینده می تواند روند بازار را تغییر دهد. این گروه در شرایط فعلی سعی دارند دلار را در مرحله اول در کانال 30 هزار تومانی نگه دارند و پس از آن به نقاط 32 و 34 هزار تومان ببرند. رسیدن به چنین سقف های بلندی برای بسیاری از معامله گران باور کردنی نیست. 

احتمال افزایشی دیگری که در بازار ارز مطرح می شود، مربوط به رفتار سکه بازان است. سکه بازان در روزهای اخیر بدون توجه به متغیرهای بنیادی اونس طلا و دلار بازار داخلی، قیمت فلز گران بهای خود را به بالای 16 میلیون تومان برده اند. چنین افزایشی بدون پشتیبانی از عوامل بنیادی موجب شده است که حباب سکه به بالای یک میلیون و 800 هزار تومان برسد. چنین میزان حبابی برای اینکه تخلیه شود نیاز به قیمت دلار در سطوح بالاتر دارد. فعالان بازار می گویند، شاید سکه بازان به پیشواز دلار گران تر رفته اند.

منبع:دنیای اقتصاد


کپی لینک کوتاه خبر: https://setareparsi.com/d/3wnzx3