سه‌شنبه 29 اسفند 1402 - 19 Mar 2024
تاریخ انتشار: 1399/08/18 12:25
کد خبر: 6461

تحلیل یک کارشناس بورسی|«چرا می‌گوییم، ورق بورس برمی‌گردد؟»

یک کارشناس بورسی با تحلیل وضعیت شرکتهای بورسی و اوضاع اقتصاد و سیاست، معتقد است ورق بورس به سمت مثبت شدن بر می گردد.

بازار بورس  یکی انواع بازارها است. بازار بورس در ذهن بیشتر مردم به بازاری اشاره دارد که در آن خریداران و فروشندگان اوراق بهادار – مانند سهام – گرد هم می‌آیند حداقل سرمایه گذاری در بازار بورس، می‌تواند نقش بسیار زیادی در رونق اقتصادی داشته باشد.یکی از مهمترین اهداف هر فرد در سرمایه گذاری کسب درآمد و سود از بازار بورس است. سرمایه گذاری در بازاربورس اگر همراه با هوش مالی و به صورت صحیح و آگاهانه باشد باعث سوددهی میشود.



حمید اخوان دوست کارشناس حوزه بورس در یادداشتی نوشت: مطمئنا آینده سیاسی کشور آمریکا به سبب خط مشی سیاسی و اقتصادی رئیس جمهور آینده آمریکا و گسترش و یا کاهش روابط با دیگر کشورها می تواند موجب تاثیرات بسزایی در سایر کشورها شود که کشور ما ایران نیز از این تحولات متاثر است.

 بزرگترین و موثرترین بازارهای مالی ایران بازار ارز، طلا، بورس خودرو و مسکن است که هرگونه تغییرات در روند آینده این بازارها مستقیما بر زندگی افراد تاثیر خواهد داشت. این تاثیرات را می توان از افزایش قیمت دلار از ابتدای سال 1396 و از قیمت 3700 تومان برای هر دلار تا هم اکنون و در بالاترین قیمت ثبت شده دلار یعنی 32000 تومان و رشد حدود 850 درصدی این ارز مشاهده کرد.

حال با مشخص شدن نتیجه انتخابات آمریکا بهترین بازار برای سرمایه گذاری در 5 سال آینده کدام است؟

این روزها با ریزش های سنگین اخیر بورس و نگاه به درصدهای زیان در پرتفوی ها شاید امیدی به بازگشت قیمت ها نمی بینیم اما ممکن است این تصور ناشی از عادت ما به ریزش ها باشد که پیش بینی صحیح روند آینده را برای ما غیر ممکن کرده است و فقط به اخبار و تحولات کوتاه مدت و تاثیراتشان توجه می کنیم. همانند بوکسوری شده ایم که در وسط رینگ از هر طرف مشت می خورد و بدون هیچ استراتژی فقط بدنبال فرار از معرکه است.

اتفاقات اخیر بازار سهام رشد و ریزش چشمگیر چندماه گذشته، آزادسازی سهام عدالت و حمایت های دولت از بورس و ... یک وجه مثبت نیز داشت و آن آشنایی میلیونی افراد با بورس بود، بازاری که شاید سالها نیاز به آموزش و تبلیغات داشت تا از نظر حجم و ارزش معاملات به اینجا برسد، طی چند ماه راه چندین ساله را پیمود. و مطمئنا این آشنایی در بلند مدت به این راحتی از بین نخواهد رفت و بورس همیشه در گوشه ذهن تمام افرادی که حتی بطور موقت نیز وارد آن شده بوده اند خواهد ماند.

سهمی مثل فولاد که از سهام سنگین و بنیادی است و خیلی هم رشد های هیجانی نداشته است از ابتدای سال 96 تا قیمت فعلی یعنی 1200 حدود 29 برابر رشد کرده است در حالیکه دلار طی همین مقطع نهایتا 10 برابر رشد داشته است.

ترامپ یا بایدن فقط یک بهانه است، سرمایه گذاران باهوش ارزش واقعی یک سهم را به خوبی می شناسند، اما مساله واقعی و دلیل ریزش های اخیر انتخاب ترامپ یا بایدن نیست ریزش های اخیر ناشی از عدم قیمت گذاری صحیح بورس و سهام توسط بسیاری از معامله گران و جوسازی های دلالان و سودجویان برای خرید در قیمت های بسیار مفت است. بسیاری از نمادهای بورس در حال حاضر صف های فروش دارند اما حجم معاملات بسیار ناچیز و یا حتی به اندازه حجم مبنا نیست و ریزش چندانی ندارند و فقط به سبب جو منفی حاکم به اجبار در صف های فروش هستند.

علت صف نشستن های اخیر بسیاری از معامله گران ترس از ریزش سهام دلاری نظیر گروههای پالایشی، پتروشیمی، فولادی، معدنی و غیره است در حالیکه بورس مدت ها قبل قیمت دلار را در خود تعدیل کرده است و اگر زیرکانه نگاه کنیم بورس یا انتخاب شدن بایدن را در نظر گرفته بود یا پیروزی ترامپ، که در هر دو صورت کل بازار و حتی سهام دلاری نیز با افزایش قیمت دلار حتی تا 32 هزار تومان، رشد چندانی نکرد و تعدیل قیمت ها با دلار حدود 18 هزار تومان صورت گرفته است، که حجم معاملات حقوقی ها به خوبی گویای این واقعیت است. همان حقوقی هایی که در شاخص 2 میلیون به شدت فروشنده بودند در حالیکه حقیقی ها انتظار شاخص بالای 2.5  میلیون را می کشیدند و طی روزهای اخیر نیز برخی از همین حقوقی ها بسیاری از سهام ارزنده را خرید کردند.

بازار ارز بازاری به مراتب پر ریسک تر از سهام است چرا که علاوه بر ریسک ذاتی که دارد، اعمال نفوذ دولت و دستکاری قیمتی در آن به مراتب بیشتر از هر بازاری است و رشد قیمت در آن بازار حساسیت های خاصی را ایجاد می کند که این مساله ریسک این بازار را دو چندان می کند، در حالیکه ورود نقدینگی به بورس سازنده است و به شرکت ها در جهت رشد و اجرای پروژه های معوق که نیازمند تامین مالی بوده اند کمک شایانی می کند.

ارزش بازار بورس در حال حاضر حدود 4.7 میلیون میلیارد تومان است که با توجه به افزایش رشد فروش اکثر شرکت ها و دو برابر شدن حجم فروش ها و گزارشات بسیار خوب، Pe  بازار حدود 7 الی 8 می باشد. 

خبرداغ:عکس باورنکردنی مجری خانوم در استخر فاش شد!+عکس جنجالی

بسیاری از نمادهای بزرگ نظیر فولاد، فارس، فملی، شتران، شپنا، اخابر و ... در قیمت های بسیار پایین و شاید نزدیک به قیمت هایی که از آنجا استارت رشد را زده اند معامله می شوند.

در بازار ایران رشد های هیجانی در بازار ارز و سایر بازارها چرخه ای و این چرخه ها حدودا 5 ساله است بر همین اساس به نظر می رسد، در بلند مدت ورق به سمت بازار بورس بر خواهد گشت.

تاثیر انتخابات امریکا در این مقطع فقط یک بازی هوشمندانه برای ایجاد یک فرصت خرید خوب در قیمت های بسیار پایین و حتی زیر ارزش ذاتی است و در نتیجه سرمایه گذاران با هوش در این مقطع زمانی به دور از حاشیه ها و جوسازی ها سهامداری کرده و یک رشد پایدار و بلندمدت را تجربه خواهند کرد.


کپی لینک کوتاه خبر: https://setareparsi.com/d/4ma554