سه‌شنبه 28 فروردین 1403 - 16 Apr 2024
تاریخ انتشار: 1399/08/21 12:06
کد خبر: 6568

راه اندازی اولین تاکسی های هوایی با حضور بانوان مجوز گرفت+فیلم وجزئیات

فعالیت تاکسی های هوایی در آسمان تهران مجوز پرواز گرفته و پرواز آن برای بهمن ماه قطعی شده است.

 

 

سازمان هواپیمایی کشوری بالاخره مجوز فعالیت تاکسی های هوایی را صادر کرد. با آمدن نام "تاکسی هوایی" آنهم بر فراز آسمان تهران همه به خودشان وعده می دهند که اگر دیر از خواب بیدار شدند می توانند به سرعت یک تاکسی هوایی بگیرند و خود را به محل کارشان برسانند. اما فعالیت تاکسی های هوایی دارای مجوز در ایران بسیار متفاوت هستند.​


خبرداغ:حقایقی مخوف از عروسک های جنسی لولیتا/دختر بچه هایی که برده ی جنسی می شوند!+عکس


آرمان بیات، عضو کمیته توسعه هوانوردی عمومی  در گفتگو با خبرنگار  درباره تاکسی هوایی تاکید کرد: تاکسی هوایی بخش مهمی از حمل و نقل هوایی هواپیماهای کوچک است که با ظرفیت کم و در مسیرهای کوتاه فعالیت می کنند. تاکسی هوایی به معنای پروازهای غیربرنامه ای دربستی است. مسیرهای بلندتر و ظرفیت بیشتر را ایرچارتر می گویند.

 

تعیین مسیر تاکسی هوایی بر عهده مشتری

وی با بیان این که پروازهای غیربرنامه ای دربستی، مسیر از پیش برنامه ریزی شده ندارد، افزود: به عنوان مثال در بخش جاده ، فرض کنید بخواهید به اراک سفر کنید، مسیر و زمان مشخص است و بلیت اتوبوس خریداری می کنید و خود را به مقصد می رسانید. این مانند پروازهای ایرلاین است. اما می توانید دربستی بگیرید و شما مسیر را انتخاب کنید، این همان تاکسی های هوایی است. تاکسی هوایی، قدم ابتدایی است برای حرکت پروازهای برنامه ای خیلی کوتاه، با فرکانس پروازی بالا و کمتر از 19 صندلی است. این پرواز هم می تواند برنامه ای باشد و هم دربستی.

 

شبکه مویرگی هوایی در ایران

این کارشناس هوانوردی در پاسخ به این سوال که هواپیماهای کوچک چه اثری در کشور دارد؟ گفت: شکل گیری شبکه مویرگی ، نتیجه توجه به هواپیماهای کوچک است. در ایران شبکه پروازی اصلی وجود دارد اما شبکه مویرگی وجود ندارد. به عنوان مثال از شیراز به داراب، از شیراز به فسا یا از زاهدان به چابهار، زاهدان به ایرانشهر و... پرواز خواهیم داشت و شهرهای کوچک و کمتر برخوردار و از جهت اقتصاد فرودگاهی دارای نرخ منفی (که زیان ده هستند) را به فرودگاه ها و شهرهای بزرگ وصل می کنیم تا مسافر از فرودگاه بزرگتر به عنوان یک هاب، با کشور ارتباط بگیرد. به عنوان مثال فردی با هواپیمای کوچک از سمنان به تهران پرواز می کند و از تهران به بندرعباس ادامه مسیر می دهد. در حقیقت با این روش ، شهر سمنان به بندرعباس متصل می شود.

آرمان بیات افزود: طرح تاکسی هوایی به صورت آزمایشی قرار است با یک هواپیمای 4-5 نفره کوچک اجرا شود. در این فرآیند آزمایشی، ما آسیب های احتمالی را شناسایی کرده و آن را رفع خواهیم کرد. این هواپیماها به واقع در مسیرهای کوتاه پرواز می کند. به عنوان مثال یک مدیرکارخانه که ناچار است از راه زمینی به اراک و برای یک جلسه یک ساعته ، سفر کاری نماید، برای رفت و برگشت ، ۶ ساعت در مسیر جاده خواهد بود که احتمال و ریسک تصادف جاده ای نیز وجود دارد. حال با روش پیش رو ، آن فرد می تواند در زمان کوتاه و با برنامه زمانی خود به مقصد برسد که این امر خود در مدیریت هزینه فرصت ، موثر است.



هواپیماهای دربستی در اختیار شما

وی در پاسخ به این سوال که مشکلی در آسمان امنیتی تهران به وجود نمی آید؟ گفت: پروسه عملیاتی هواپیماهای کوچک مبتنی بر مقررات IFR با هواپیماهای بزرگ فرقی نمی کند. مسیر پروازی ورودی و خروجی آنها مشخص و دقیق است. میزان نرخ خدمات تاکسی های هوایی فعلا مشخص نیست و باید ببینیم بازار چگونه است چرا که این نرخ برای یک صندلی نیست، بلکه خدمات پروازی دربستی است. در هواپیماهای ایرلاین مسافر مجبور است که زندگی خود را با ساعت پرواز هماهنگ کرده و بلیت یک صندلی خریداری می کند. اما در تاکسی هوایی شما هواپیما اجاره می کنید و مسافران همگی همدیگر را می شناسند. اگر این طرح به نتیجه برسد همه می توانند از آن استفاده کنند.

 

توسعه منطقه ای با تاکسی هوایی

این کارشناس هوانوردی با اشاره به این که از تاکسی هوایی به ایرکامیوتر خواهیم رسید، تاکید کرد: پروازهای دربستی کمک بسیاری به توسعه کشور می کند. وقتی مدیری راحت به شهرهای کوچک برود و تجارت خود را درست اداره کند یعنی توسعه منطقه ای. همین که منطقه ای فرودگاه دارد اما ایرلاین به دلایلی به آن فرودگاه پروازی انجام نمیدهد ، توسعه منطقه ای نیز رخ نمیدهد. لذا با تغییر سایز هواپیما و مدل بهره برداری از جمله ایرتاکسی ، فرصت توسعه راهم می شود. در این بستر سازی که خود موجب شکل گیری کسب و کارهای کوچک و جدید است ، ظرفیت ناوگان از 4-5 صندلی شروع و به 19صندلی خواهد رسید که خود خدمات پرواز های برنامه ای کوتاه یا Commuter است و میتداند خدمات عمومی پروازی را ارائه نماید.

 

تردد اتوبوس ها در جاده

آرمان بیات با بیان این که سوخت بیشتر هواپیماهای تاکسی های هوایی مانند ایرلاین هاست، افزود: به زبان ساده، تاکسی های هوایی و هواپیماهای کوچک ، مانند تاکسی، ون، خودروی شخصی و مینی بوس در نظام جاده ای و اتوبوس نیز همچون ایرلاین است. حال این تصور ممکن است که فقط اتوبوس ها در جاده ها تردد داشته باشد؟ بنابراین اگر فقط به ایرلاین بپردازیم مانند این است که بگوییم فقط اتوبوس ها می توانند در جاده تردد داشته باشند.

 

هواپیماهای کوچک 16 برابر ایرلاین ها

وی افزود: تعداد هواپیماهای کوچک 16برابر ایرلاین هاست. 450هزار فروند هواپیمای کوچک در دنیا وجود دارد در حالی که در بخش ایرلاین تنها 27 هزار هواپیمای مسافربری وجود دارد. هسته اصلی صنعت هوانوردی هواپیمای کوچک است. در ایران هواپیما کوچک را رها کرده بوده و به هواپیمای بزرگ پرداخته بودیم.

لذا چالش و مشکلاتی که در صنعت حمل و نقل هوایی، توسعه منطقه ای، اقتصاد فرودگاهی ، اشتغال و بیکاری همکاران متخصص مان وجود دارد ، همگی ناشی از فقدان توجه به این موضوع استراتژیک است.


خبرجدید:کلاه برداری ریحانه پارسا فاش شد!+عکس جنجالی


چشم انداز تاکسی های هوایی

آرمان بیات در پاسخ به این سوال که این طرح با چند هواپیما شروع می شود و چشم اندازتان چیست؟ گفت: این طرح با 3-4 هواپیمای 4-5نفره شروع می شود و مشروط به رفع موانع بازدارنده و مقررات زدایی گسترده ، ما می توانیم ظرف یک برنامه 10ساله به بیش از 1000 تا 2000 فروند هواپیمای کوچک برسیم. ارزش وسائل نقلیه هوایی کوچک و ارزان می شود، بنابراین افراد بیشتری می توانند آن را تملک کند. در ایرلاین شاید از 10 نفر یک نفر بتواند به این کسب و کار وارد شود اما منابع سرمایه ورود به بخش هواپیماهای کوچک بسیار کمتر است. تاکسی های هوایی فعلا به صورت آزمایشی با سیاست خوداتکایی شبکه فرودگاهی است. در این طرح تفصیلی ، مرکز خدمات هوایی ایران به عنوان شتابدهنده حمل و نقل هواپیمای کوچک و پایلوت توسعه ، شروع به کار خواهد کرد و به صورت خط شکن عمل می کند. یعنی راه را باز می کند چرا که 40سال است که این فعالیت ها را نداشتیم. طبیعتا فضای تاریک و سرشار از ریسک است. یعنی اکوسیستم حمل و نقل هوایی ما دارای اشکال است و از بخش خصوصی انتظاری نیست که به این موضوع ورود پیدا کند چراکه خطر و ریسک به شدت بالایی دارد که باید موانعی از این دست را رفع و فرصت کسب و کار را تبیین و جذاب کنیم. دولت نیز قرار است خط شکنی کرده و چالش احتمالی در فرآیند عملیاتی را شناسایی و رفع کند تا راه برای بخش خصوصی باز گردد.

 

بیکاری خلبان های زن

وی در پاسخ به این سوال که دور از ذهن نیست که در آینده هواپیماهای شخصی در تهران و ایران راه اندازی شوند؟ تاکید کرد: بله. بستری که امروز فراهم می کنیم تنها یک زیرساخت است و بهره برداری ، مسئله دیگری است که از این مسیر عبور می کند. خلبانان آن هم مانند خلبانان ایرلاین هاست. خلبانی که جذب می شود دوره تخصصی هواپیما را گذرانده است. خلبان خانم هم داریم. در ایرلاین ها 10-15 خلبان خانم مشغول به کارند اما آمار خلبانان خانم بیکار همچون آقایان بالاست. لذا توسعه ناوگان هواپیماهای کوچک ، فرصت های شغلی جدید نیز ایجاد خواهد کرد. در حوزه آموزشی ، تقاضا برای آموزش خلبانی جنسیت ندارد بلکه قابلیت فردی مبنای موفقیت است. تفکیک جنسیتی در این موضوع وجود ندارد بلکه قابلیت برای طی کردن فرآیند آموزشی مهم است. البته نگاه بهره بردار بسیار مهم است که قبول دارد که یک خانم را به عنوان خلبان استخدام کند یا خیر؟ اگر من به عنوان مدیر شرکت هواپیمایی بودم نگاه جنسیتی را کنار گذاشته و قابلیت فردی را در نظر می گرفتم.

 

کاهش منابع سرمایه برای کسب و کار در هواپیمای کوچک

این کارشناس هوانوردی با بیان این که با فعالیت هواپیماهای کوچک فرصت های شغلی به شدت افزایش می یابد، اظهار کرد: هر هواپیمای کوچک به صورت مستقیم برای 10 تا 15 نفر اشتغالزایی می کند. آنهم با بودجه ای معادل 200هزار دلار تا 2-3میلیون دلار ، به ازای هر فروند هواپیما که نسبت به نوع کاربری ، متفاوت است. اگر این سرمایه گذاری در ایرلاین انجام شود نیاز به 30-40میلیون دلار است. در حالی که با سرمایه ای میانگین ۱ تا 1.5 میلیون دلار ، کسب و کار هواپیماهای کوچک ، شکل خواهد گرفت. با روش هایی که به کار می بریم منابع سرمایه ایجاد کسب و کار کمتر از 8درصد یک ایرلاین شود. طبیعتا جذابیت آن برای سرمایه گذاری میتواند بیشتر باشد.

 

هواپیماهای شخصی بر فراز آسمان ایران

آرمان بیات درباره هواپیمای شخصی توضیح داد: هواپیمای شخصی به این معنا نیست که فقط اشخاص حقیقی یک هواپیما خریداری کنند. در بهمن 1382 آیین نامه مالکیت و بهره برداری هواپیماهای شخصی و چگونگی بهره برداری از آن در هیئت ویران تصویب شد. هواپیمای شخصی، هواپیماهای غیرتجاری هستند در حالی که هواپیماهای دیگر از محل خدمات پروازی ، درآمد زایی میکنند. هواپیمای شخصی اجازه کسب درآمد ندارد و برای مالک آن به صورت اختصاصی به پرواز در می آید. یعنی هواپیمای شخصی با بهره برداری اختصاصی. افراد حقیقی یا حقوقی که میتوانند برای رفع نیاز خود ، هواپیمای خصوصی تملک نمایند و به جای تهیه بلیت و هماهنگی خود با برنامه زمانی ایرلاین ، با هواپیمای خود بین دو نقطه پرواز نمایند. در این مدل ، افراد فقط مالک هواپیما هستند و مسئولیت پرواز آن تابع مقررات بهره برداری عملیاتی مشخصی است که اصطلاحات ایرسرویس گفته میشود.

 

4500 دلار درآمد فرودگاه از هر هواپیما کوچک

وی با اشاره به این که تحت این سیاست راهبردی ، هواپیما وارد کشور می شود، افزود: از این طریق می توانیم فرصت شغلی برای خلبانان، نیروی متخصص تعمیرات و نگهداری و... به وجود آوریم. از سوی دیگر فرودگاه هایی مانند جیرفت، جهرم یا... که هواپیمای تجاری ایرلاین در آن فرود نمی آید نیز فعال می شود و روی اقتصاد فرودگاهی تاثیر می گذارد. اگر این طرح اجرا شود به صورت میانگین هر فروند هواپیما 4000 تا 4500 دلار در یک سال به اقتصاد فرودگاهی کشور کمک می کند و فرصت درآمدی ایجاد می کند.

 

نحوه فروش بلیط تاکسی های هوایی

آرمان بیات در پاسخ به این سوال که چگونه می توان بلیت هواپیماهای کوچک را تهیه کرد؟ تاکید کرد: در آینده مشخص می شود. یکی دو ماه دیگر بستر فروش خدمات آغاز می شود و اپلیکیشن و فروش تلفنی آن راه اندازی می شود. شما زنگ می زنید و می گویید می خواهم به اراک بروم. اطلاعات و مشخصات شما ثبت می شود و ساعت حرکت خود را اعلام و مبالغ آن را پرداخت می کنید و نیم ساعت قبل در فرودگاه مهرآباد حضور پیدا می کنید و سفر انجام می شود


کپی لینک کوتاه خبر: https://setareparsi.com/d/3wnwr3