جمعه 10 فروردین 1403 - 29 Mar 2024
تاریخ انتشار: 1399/09/16 11:15
کد خبر: 7248

چه کسانی مشمول برق رایگان در ۱۴۰۰ می شوند؟

برق رایگان (امید) طرحی است که دولت مدت هاست برای نهادینه کردن الگوی مصرف میان مردم از آن نام می برد.

 در جلسه اخیری که میان سران قوا و با حضور مقام معظم رهبری برگزار شد برای حل  مشکلات اقتصادی  به ویژه اقشار کم درآمد و ضعیف  مطرح شد به طوری که برق و گاز افرادی که کم مصرف می‌کنند رایگان شود.


خبرداغ:جدایی امین حیایی و همسر دومش غوغا به پاکرد+فیلم صحبت های او


این موضوع در بودجه ۱۴۰۰ هم مورد بحث و بررسی قرار گرفته و  دولت برای اجرای آن منابع مالی خاصی را در اختیار وزارت نیرو قرار داده است.

این پیشنهادات از سوی وزارت نفت و نیرو مطرح شد و مقرر شد خانوار‌هایی که کم درصد مصارفشان پایین است هزینه‌ای از آن‌ها دریافت نشود و برعکس از مشترکانی که جزو افراد پر مصرف هستند مبالغ بیشتری دریافت شود.

 

نرخ ویژه آب و برق برای اقشار کم درآمد

محمدرضا پورابراهیمی عضو شورای عالی هماهنگی اقتصادی سران قوا هم در مصاحبه ای، ضمن اشاره به این پیشنهاد گفته است: از دیگر کمک‌هایی که ما می‌توانیم انجام دهیم، تأمین خدمات ارزان‌قیمت لازم در بحث آب، برق، گاز و تلفن است، به‌طور مثال می‌توانیم نرخ خدمات اقشار ضعیف را تخفیف دهیم یا در بحث الگوی مصرف سقف معافیت وزارت نیرو را (که می‌گوید اگر مصرف از یک حدی پایین‌تر باشد از پرداخت هزینه معاف می‌شوند) افزایش دهیم تا شامل افراد بیشتری شود.

امروز در کشور یارانه به مصرف انرژی پرداخت می‌شود، اما گویا پلکانی شدن و تعرفه گذاری بر بخش‌های مهم بخصوص آب، برق و گاز نتوانسته اصلاح روش مصرف مدیریت را مدیریت کند.

 

۳۶ میلیون مشترک در بخش خانگی

طبق آمار دریافتی از وزارت نیرو کشورمان  در بخش خانگی ۳۶ میلیون مشترک دارد که از این تعداد ۶ میلیون به بخش‌های غیر خانگی اختصاص دارد، به طوری که تعداد مشترکان خانگی امروز به رقم ۸.۵  کمتر از الگوی مصرف، مصرف می‌کنند به طور کلی نیمی از مشترکان در روستا‌ها را شامل می‌شود.

وزارت نیرو با همکاری دولت طرحی را به عنوان برق امید از ابتدای ابان امسال اجرایی کرد به طوری که این طرح شامل خوش مصرف‌ها و با تخفیفات ویژه‌ای در جهت فرهنگ سازی بهینه مصرف برق انجام و به تصویب رسید، در این طرح مشترکان به سه دسته کم مصرف، خوش مصرف و پرمصرف تقسیم می‌شوند به طوری که برای هر دسته متناسب با منطقه محل سکونت، نحوه‌ی الگوی مصرف برق تعیین می‌شود. مشترکان برق به تناسب مشارکت در این طرح از مزایای تشویقی شامل تخفیف تا ۱۰۰ درصد تعرفه برق بهره مند می‌شوند.


بیشتربخوانید:تهدید بهاره رهنما به قتل از طریق قانونی پیگیری می شود!+فیلم صحبت های او


خوش مصرف ها چه کسانی هستند؟

مصطفی رجبی مشهدی سخنگوی صنعت برق کشور، در خصوص جزئیات برق امید در کشور گفت: در این طرح مشترکان به سه دسته پرمصرف، خوش مصرف و کم مصرف تقسیم بندی می‌شوند و ما امیدواریم که اجرای طرح برق امید باعث هجرت دو گروه دیگر به جمع مشترکان کم مصرف شود.

او در ادامه با بیان این که ۳۶ میلیون مشترک برق در کشور وجود دارند که از این میان نزدیک به ۳۰ میلیون مشترک خانگی هستند، افزود: براساس آمار‌ها ۸.۵ میلیون مشترک خانگی در گروه کم مصرف‌ها و ۴.۵ میلیون نیز جزو مشترکان پرمصرف قرار دارند و الباقی هم مشترکانی هستند که در گروه خوش مصرف‌ها تقسیم بندی می‌شوند.

 رجبی مشهدی ادامه داد: این طرح فرصت مناسبی برای همه مشترکان ایجاد می‌کند که مصرفشان را کم کنند و از تخفیف صد در صدی بهای برق برخوردار شوند.

 

منبع:باشگاه خبرنگاران


کپی لینک کوتاه خبر: https://setareparsi.com/d/45xvq2