شنبه 25 فروردین 1403 - 13 Apr 2024
تاریخ انتشار: 1399/11/27 17:49
کد خبر: 7967

همه آن چیزی که باید از ویروس کرونا انگلیسی بدانید + عکس

ویروس کرونای انگلیسی را بیشتر بشناسید.

 وطن امروز نوشت: نخستین مرگ یک مبتلا به کرونای انگلیسی در ایران در شهر آبیک قزوین ثبت شد تا زنگ خطر کرونای جهش‌یافته بیش از پیش به صدا درآید. اطلاع‌رسانی درباره کرونای انگلیسی در ایران بسیار کم است و مسؤولان وزارت بهداشت اطلاعات زیادی در این باره نمی‌دهند. با این وجود خبر مرگ یک نفر بر اثر ابتلاء به کرونای انگلیسی، نگرانی‌ها در این باره را زیاد کرد. علی‌اکبر کرمی، معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی قزوین دیروز در این باره گفت: در ۲۴ ساعت گذشته، یک فرد ۴۸ ساله اهل آبیک بر اثر ابتلاء به بیماری کرونا درگذشت که بررسی‌ها نشان داد وی به کرونای انگلیسی مبتلا شده بود. سایر اعضای خانواده این فرد نیز از لحاظ ابتلاء به ویروس جدید کرونا بررسی شدند که تست کرونای آنها مثبت ولی بدون علائم بود و در حال حاضر اعضای این خانواده با حمایت‌های معیشتی طرح شهید سلیمانی در قرنطینه کامل قرار دارند. کرمی در ادامه گفت: شیوع کرونا در استان رو به افزایش است و احتمال ابتلاء به گونه انگلیسی کرونا در استان قزوین بسیار بالاست و بهترین راهکار، پیشگیری و رعایت پروتکل‌های بهداشتی است. در مقایسه نوع قبلی کرونا، ویروس جهش‌یافته انگلیسی از شدت علائم و شیوع بیشتری برخوردار است، لذا مراقبت‌های بیشتری را می‌طلبد.

همچنین معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی قزوین دیروز گفت: در ۲۴ ساعت گذشته، یک فرد ۴۸ ساله اهل آبیک بر اثر ابتلاء به ویروس کرونا درگذشت که بررسی‌ها نشان داد وی به نوع کرونای انگلیسی مبتلا بوده است. علی‌اکبر کرمی با اعلام این خبر، بیان کرد: سایر اعضای خانواده این فرد نیز از لحاظ ابتلاء به ویروس جدید کرونا بررسی شدند که تست کرونای آنها مثبت ولی بدون علائم بود و در حال حاضر با حمایت‌های معیشتی طرح شهید سلیمانی در قرنطینه کامل قرار دارند. بنا بر اعلام روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی قزوین، کرمی با بیان اینکه شیوع کرونا در استان رو به افزایش است، خاطرنشان کرد: احتمال ابتلاء به گونه انگلیسی کرونا در استان بسیار بالاست و بهترین راهکار پیشگیری و رعایت پروتکل‌های بهداشتی است. وی خاطرنشان کرد: در مقایسه نوع قبلی کرونا، ویروس جهش یافته انگلیسی از شدت علائم و شیوع بیشتری برخوردار است، لذا مراقبت‌های بیشتری را می‌طلبد. پیمان نامدار، رئیس دانشگاه علوم پزشکی قزوین نیز در پی مشاهده کرونای انگلیسی در آبیک، اعلام کرد: با مشاهده ویروس کرونای انگلیسی در استان قزوین، برخی فعالیت‌ها دوباره تعطیل می‌شود. سالن‌های عروسی، مراسم ترحیم و آرامستان‌ها از فردا (امروز شنبه) تعطیل است. وی افزود: نماز جمعه در همه مناطق استان هم تا اطلاع بعدی اقامه نخواهد شد، چرا که امکان شیوع ویروس کرونای انگلیسی در استان وجود دارد و شدت این بیماری بالاست. رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان قزوین هشدار داد: متأسفانه حضور مردم در مناطق پرجمعیت، بازار و پاساژها مانند شرایط عادی شده و این وضعیت نگران‌کننده است و از شهروندان انتظار داریم ویروس را جدی بگیرند و با شدت بیشتری پروتکل‌ها را رعایت کنند. وی گفت: اگر بیماری در استان بیشتر شود محدودیت‌ها و ممنوعیت‌ها به طور کامل بازخواهد گشت و مدیریت سخت خواهد شد، لذا امیدواریم خانواده‌ها مراقب خود و فرزندان‌شان باشند و از حضور در مراکز پرجمعیت و دورهمی جدا خودداری کنند. به دلیل مشاهده ویروس کرونا از نوع انگلیسی در استان قزوین، این هفته نماز جمعه در شهر قزوین و سایر شهرهای این استان برگزار نشد.

 

اطلاع‌رسانی اندک

کرونای انگلیسی بیشتر افراد زیر ۶۰ سال را درگیر می‌کند؛ این جدیدترین نکته‌ای است که از کرونای انگلیسی منتشر شده و نگرانی‌ها را بیشتر کرده است. وزارت بهداشت درباره شیوع کرونای انگلیسی در ایران آمار به‌روز نمی‌دهد. آخرین بار سخنگوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ۲۳ دی‌ماه گفته بود: تاکنون ۵ بیمار مبتلا به ویروس کرونای جهش‌یافته، موسوم به ویروس انگلیسی در کشور شناسایی شده‌اند. سعید نمکی، وزیر بهداشت نیز با اشاره به جهش ویروس کرونا در انگلیس، ۷ بهمن‌ماه در این باره گفت: امروز اثبات شد انگلیسی‌ها دروغ گفتند که قدرت سرایت ویروس جهش‌یافته فقط ۷۰ درصد بالا رفته است، بلکه چند شب قبل بعد از مدت‌ها اعلام کردند هم بیماری‌زایی این ویروس بالاتر است و هم مرگ‌ومیر آن. این جهش فقط مختص اروپا هم نیست، بلکه در هر اقلیمی می‌تواند اتفاق بیفتد. وی با عنوان این مطلب که ویروس نه پاسپورت نیاز دارد نه ویزا، افزود: ما بشدت همه مرزها را کنترل می‌کنیم اما به این معنا نیست که توان بستن راه ویروس را داریم. از طرفی ما به پهنه چندین کشور اروپایی، پهنه اقلیم و تنوع ژنتیک و قوم و رفتارهای اجتماعی داریم. درون این سرزمین که مرتباً داروی ضدویروس مصرف می‌کنیم، جهش در ویروس در درون مرزها پدیده غیرمنتظره‌ای نیست. آنچه می‌تواند ما را گرفتار توفان کند، چرخش ویروس است.

در همین حال علیرضا رئیسی، سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا گفت: گردش ویروس نوع انگلیسی کرونا در کشور می‌تواند ما را غافلگیر کند. کادر درمان واقعاً خسته‌اند و فشار زیادی را در ۱۱ ماه گذشته تحمل کرده‌اند.

مهشید طالبی‌طاهر، متخصص عفونی هم با عنوان این مطلب که تنها توصیه برای مقابله با ویروس انگلیسی رعایت بهداشت فردی و فاصله‌گذاری اجتماعی همانند قبل است، گفت: ویروس انگلیسی افراد زیر ۶۰ سال را بیشتر مبتلا می‌کند.

وی افزود: مبتلایان به این گونه جدید، علائمی مشابه ویروس قبلی دارند. یعنی ابتلاء به ویروس انگلیسی هم با تب، سرفه، سردرد، بدن درد و اختلال گوارشی همراه است. تنها تفاوت گونه جدید «کووید -۱۹» سرعت سرایت آن است که گفته می‌شود ۴۰ تا ۷۰ درصد بیشتر از گونه قبلی است و فقط از انسان به انسان منتقل می‌شود.

 

از ۲ ماسک استفاده کنید

رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی درباره ضرورت جلوگیری از شیوع ویروس کرونای انگلیسی در کشور گفت: این ویروس در دنیا در حال گرفتن جان مردم است و در ایران نیز آنگونه که کرونای انگلیسی منجر به مرگ یک شهروند در قزوین شده است احتمال شیوع آن در کشور در صورت بی‌توجهی مردم به پروتکل‌های اجتماعی وجود دارد.

حسینعلی شهریاری تصریح کرد: ویروس کرونا هر از گاهی در برخی کشورهای دنیا تغییر ماهیت می‌دهد و به شکلی خشن‌تر ظاهر می‌شود، بنابراین تنها راه جلوگیری از ابتلاء به این بیماری مرگبار حتی پس از واکسیناسیون سراسری در کشور، رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی و فاصله‌گذاری اجتماعی است چرا که این بیماری، بیماری‌ای نیست که به این زودی‌ها در دنیا ریشه‌کن شود.

وی خاطرنشان کرد: نه واکسن می‌تواند مانع از ابتلاء به بیماری «کووید -۱۹» شود و نه تاکنون درمانی قطعی برای آن در دنیا پیدا شده است، البته تزریق واکسن‌ها می‌تواند قدرت مقابله با بیماری را بالا ببرد ولی نمی‌تواند مانع از ابتلای شخص به این بیماری شود. در چنین شرایطی مردم نباید نسبت به این مهم بی‌توجه شوند و با کم شدن آمار مرگ‌ومیر کرونایی در کشور نسبت به رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی کم‌توجه شوند.

شهریاری ضمن هشدار نسبت به شیوع موج چهارم کرونا در کشور گفت: اگر پیک چهارم کرونا در کشور اتفاق بیفتد پرسنل درمان در جدال با این بیماری همچون فصل پاییز به دلیل خدمات‌رسانی فراوان از پا درخواهند آمد و آمار مرگ‌ومیر و ابتلاء به کرونا در کشور مانند روزهای سخت اوایل پاییز افزایش خواهد یافت. رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی گفت: با توجه به شیوع کرونای انگلیسی در خیلی از کشورهای دنیا بویژه کشورهای اروپایی، محدودیت‌های شدیدی برای جلوگیری از شیوع آن ایجاد شده است و چنانچه شیوع این بیماری در کشور ما نیز زیاد شود بی‌تردید شاهد بازگشت محدودیت‌ها توسط ستاد ملی مقابله با کرونا خواهیم بود. وی اضافه کرد: به نظر می‌رسد برای جلوگیری از شیوع این بیماری، شهروندانی که مجبور هستند در مراکز پرجمعیت، ادارات، معابر شلوغ و اماکنی چون حمل‌ونقل عمومی باشند، به دلیل وحشی بودن کرونای انگلیسی به‌جای یک ماسک از ۲ ماسک استفاده کنند تا راه نفوذ این ویروس بسته شود.

ویروس کرونای انگلیسی می‌تواند به گونه غالب در جهان تبدیل شود

رئیس برنامه نظارت ژنتیکی انگلیس پیش‌بینی کرد ویروس جهش‌یافته کرونا که برای نخستین‌بار در «کنت» در جنوب شرق این کشور یافت شد، می‌تواند به گونه غالب این ویروس در جهان تبدیل شود. پروفسور «شارون پیکاک» می‌گوید: این گونه جدید ویروس، هم‌اکنون انگلیس را دربر گرفته و به احتمال زیاد جهان را هم دربر خواهد گرفت. گونه کنت (انگلیسی) ویروس کرونا تاکنون در بیش از ۵۰ کشور دیده شده است. این ویروس جهش‌یافته کرونا نخستین‌بار سپتامبر سال ۲۰۲۰ در جنوب شرقی انگلیس شناسایی شد و شیوع سریع آن در ماه‌های بعدی باعث شد این کشور محدودیت‌های تازه‌ای را اعمال کند. پروفسور پیکاک، مدیر اجرایی کنسرسیوم ژنومیک «کووید -۱۹» انگلیس گفت: آنچه در حال حاضر واقعاً ما را تحت تأثیر قرار داده، سرعت انتقال این نوع از ویروس کرونا است. او گفت: وقتی ما این ویروس را کاملاً تحت کنترل بگیریم یا اینکه این ویروس خود را طوری جهش دهد که باعث بیماری شدید نشود، آن وقت می‌توانیم دیگر نگران آن نباشیم اما فکر می‌کنم که کار روی آن حداقل تا ۱۰ سال دیگر هم طول می‌کشد. همچنین واکسن‌های فعلی برای مقابله با نمونه‌های قبلی ویروس کرونا طراحی شده‌اند اما دانشمندان معتقدند این واکسن‌ها هنوز هم می‌توانند علیه نمونه‌های تازه ویروس کرونا عمل کنند، اگر چه ممکن است عملکردشان کاملاً مانند تاثیرشان در غلبه بر ویروس‌های اولیه کرونا نباشد.

 


کپی لینک کوتاه خبر: https://setareparsi.com/d/4v9pb3