پنج‌شنبه 06 اردیبهشت 1403 - 25 Apr 2024
تاریخ انتشار: 1399/11/29 09:59
کد خبر: 7969

تتراسایکلین چیست؟ + عوارض و فواید آن

این مقاله فقط جهت اشنایی بیشتر شما با محصول تتراسایکلین نوشته شده است.

قبل از خواندن این مقاله به صورت جدی توصیه می کنیم که از استفاده خودسرانه این پماد یا این محصول و توصیه ان به دیگران خودداری نمایید.

این مقاله فقط جهت اشنایی بیشتر شما با این محصول نوشته شده است.

لطفا از توصیه ان بدون توصیه پزشک جدا خودداری نمایید.

تترا سایکلین چیست؟

تتراسایکلین چه اشکالی دارد؟

موارد مصرف ان چیست؟

ایا برای سوختگی تجویز می شود؟

ایا برای درمان اکنه نیز استفاده می شود؟

 

تترا سایکلین چیست؟

  • 1 تترا سایکلین چیست؟
    • 1.1 آلرژی و تتراسایکلین
    • 1.2 کودکان و تتراسایکلین
    • 1.3 سالخوردگی و تتراسایکلین
    • 1.4 بارداری و تتراسایکلین
    • 1.5 شیر دادن و تتراسایکلین
    • 1.6 تداخلات دارویی با تتراسایکلین
    • 1.7 سایر تعاملات
  • 2 استفاده از تتراسایکلین
    • 2.1 برای استفاده از این پماد موضعی
  • 3 برای بیمارانی که از فرم پماد موضعی تتراسایکلین این دارو استفاده می کنند:
  • 4 دوزهای مورد استفاده تتراسایکلین
    • 4.1 برای درمان آکنه یا جوش
    • 4.2 اگر یک دوز را از دست دادیم چه کنیم؟
  • 5 ذخیره سازی
  • 6 اثرات جانبی تتراسایکلین
    • 6.1 عوارض کمتر رایج تتراسایکلین
    • 6.2 عوارض بیشتر رایج تتراسایکلین

تتراسایکلین ها متعلق به خانواده داروهای موسوم به آنتی بیوتیک ها هستند. از اشکال موضعی پماد برای درمان عفونت های پوستی استفاده می شود.

از کرم مکلوسیکلین و شکل مایع موضعی تتراسایکلین برای کمک به کنترل آکنه استفاده می شود. این داروها ممکن است به تنهایی یا با یک یا چند داروی دیگر ترکیب شوند و برای استفاده تجویز شوند.

فرم های موضعی پماد تتراسایکلین ها بدون نسخه در دسترس هستند. با این حال ، پزشک شما ممکن است دستورالعمل ویژه ای در مورد استفاده صحیح از این داروها برای مشکل پزشکی شما داشته باشد. کرم مکلوسیکلین و شکل مایع موضعی تتراسایکلین فقط با تجویز پزشک شما در دسترس هستند.

 

پماد تتراسایکلین

پماد تتراسایکلین

 

آلرژی و تتراسایکلین

اگر تا به حال در مورد داروهای این گروه یا هر داروی دیگری واکنش عادی یا غیرعادی نسبت به داروها داشته اید ، به پزشک خود بگویید. اگر انواع دیگری از آلرژی ها ، مانند مواد غذایی ، مواد نگهدارنده یا حیوانات دارید ، به متخصص بهداشت خود نیز بگویید. برای محصولات بدون نسخه ، برچسب یا بسته بندی را با دقت بخوانید

 

کودکان و تتراسایکلین

محلول موضعی تتراسایکلین بر روی تعداد محدودی از کودکان 11 سال یا بالاتر آزمایش شده است و نشان داده نشده است که باعث ایجاد عوارض یا مشکلات جانبی مختلف در کودکان نسبت به بزرگسالان می شود. اگرچه در مورد استفاده از کلورتتراسایکلین موضعی یا مکلوسیکلین موضعی در کودکان اطلاعات خاصی در دست نیست ، اما انتظار نمی رود که از آنها در بزرگسالان عوارض یا عوارض جانبی متفاوتی ایجاد کند.

 

سالخوردگی و تتراسایکلین

بسیاری از داروها در افراد مسن آزمایش نشده است. بنابراین ، ممکن است مشخص نباشد که آیا آنها دقیقاً به همان روشی که در بزرگسالان جوان انجام می شود کار می کنند یا اینکه در افراد مسن باعث عوارض جانبی یا مشکلات مختلفی می شوند. اطلاعات خاصی در مورد استفاده از تتراسایکلین موضعی در افراد مسن وجود ندارد.

 

بارداری و تتراسایکلین

مطالعات در انسان انجام نشده است. در مطالعات انجام شده در موش صحرایی و خرگوشها ، نشان داده نشده است که داروهای کلرتراسایکلین و تتراسایکلین باعث نقص هنگام تولد یا مشکلات دیگر می شوند. با این حال ، مطالعات در خرگوش ها نشان داده اند که مکلوسیکلین باعث تاخیر جزئی در تشکیل استخوان می شود.

 

پماد آنتی بیوتیک تتراسایکلین

پماد آنتی بیوتیک تتراسایکلین

 

شیر دادن و تتراسایکلین

مشخص نیست که آیا آماده سازی موضعی تتراسایکلین به شیر مادر منتقل می شود یا خیر. اگرچه بیشتر داروها به مقدار کم به شیر مادر منتقل می شوند ، بسیاری از آنها ممکن است در حین شیردهی با خیال راحت از آنها استفاده شود. مادرانی که از هر یک از این داروها استفاده می کنند و مایل به شیردهی هستند باید این موضوع را با پزشک خود در میان بگذارند.

 

تداخلات دارویی با تتراسایکلین

اگرچه بعضی از داروهای خاص به هیچ وجه نباید استفاده شود ، در موارد دیگر دو داروی مختلف حتی اگر ممکن است تعامل ایجاد شود ممکن است با هم استفاده شوند. در این موارد ، پزشک ممکن است بخواهد دوز را تغییر دهد ، یا اقدامات احتیاطی دیگر ممکن است لازم باشد. اگر داروی دیگری برای تجویز یا تجویز غیر نسخه برداری (نسخه بدون نسخه) استفاده می کنید ، به متخصص بهداشت خود بگویید.

 

سایر تعاملات

بعضی از داروها نباید در زمان یا در حدود غذا خوردن یا خوردن انواع خاصی از مواد غذایی استفاده شوند زیرا ممکن است تعامل ایجاد شود. همچنین استفاده از الکل یا تنباکو با داروهای خاص ممکن است باعث ایجاد تعامل شود. در مورد استفاده از دارو با مواد غذایی ، الکل یا دخانیات با متخصص بهداشت صحبت کنید.

برای بیمارانی که از فرم کف مانند ان یا مایع موضعی این دارو برای آکنه استفاده می کنند رعایت موارد زیر الزامی است:

کرم یا فرم مایع موضعی این دارو ، آکنه شما را درمان نمی کند. با این حال ، برای کمک به کنترل آکنه خود ، باید از این دارو برای تمام مدت درمان خود استفاده کنید ، حتی اگر علائم شما بعد از چند روز پاکسازی شود. ممکن است مجبور شوید در بعضی موارد استفاده از این دارو را هر روز به مدت ماهها یا حتی طولانی تر ادامه دهید. اگر خیلی زود استفاده از این دارو را متوقف کنید ، ممکن است علائم شما برمی گردد. مهم است که هیچ دوز را از دست ندهید.

برای بیمارانی که از فرم کرم این دارو برای آکنه استفاده می کنند:

این دارو را بر روی لباس خود قرار ندهید زیرا ممکن است لکه دار شود.

قبل از استفاده از این دارو، ناحیه آسیب دیده را با آب گرم و صابون کاملاً بشویید، خوب بشویید و پودر خشک کنید.

 

پماد موضعی تتراسایکلین

پماد موضعی تتراسایکلین

 

استفاده از تتراسایکلین

از یک لایه نازک دارو استفاده کنید ، به اندازه کافی استفاده کنید تا ناحیه آسیب دیده را به راحتی بپوشانید. شما باید این دارو را در کل ناحیه ای که معمولاً تحت تأثیر آکنه قرار دارد بمالید ، نه فقط خود جوش ها. این به شما کمک می کند تا جوش های جدید را از بین نبرید.

این دارو را در چشم ، بینی ، دهان یا سایر غشاهای مخاطی مصرف نکنید. دارو را هنگام استفاده از این مناطق دور کنید.

 
 

برای بیمارانی که از مایع موضعی این دارو برای آکنه استفاده می کنند:

  • این دارو را بر روی لباس خود قرار ندهید زیرا ممکن است لکه دار شود.
  • این دارو معمولاً با دستورالعمل بیمار انجام می شود. این دستورالعمل ها را قبل از استفاده از این دارو با دقت بخوانید.
  • فرم مایع حاوی الکل است و قابل اشتعال است. از حرارت نزدیک ، در نزدیکی شعله باز یا در هنگام کشیدن سیگار استفاده نکنید.
  • پس از تاریخ انقضا بر روی برچسب استفاده نکنید. ممکن است دارو به درستی کار نکند. اگر سوالی در این باره دارید با داروساز خود مشورت کنید.
  • وجود پلاستیک شناور در مایع بدان معنی است که دارو به درستی مخلوط شده است. پلاستیک پلاستیکی را جدا نکنید.
  • مهم است که بیشتر از آنچه پزشک دستور داده است از این دارو استفاده نکنید. ممکن است باعث شود پوست شما خیلی خشک یا تحریک شود.
  • قبل از استفاده از این دارو ، ناحیه آسیب دیده را با آب گرم و صابون کاملاً بشویید ، خوب بشویید و پودر خشک کنید. پس از شستشو یا اصلاح ، بهتر است قبل از استفاده از این دارو 30 دقیقه صبر کنید. الکل موجود در آن ممکن است پوست تازه شسته یا ساییده شده را تحریک کند.
  • شما باید از شستشوی نواحی آسیب دیده آکنه بیش از حد خودداری کنید. این ممکن است پوست شما را خشک کرده و آکنه شما را بدتر کند. شستشو با صابون ملایم و پرمصرف 2 یا 3 بار در روز باید کافی باشد ، مگر اینکه پوست روغنی داشته باشید. اگر در مورد این موضوع سؤالی دارید ، با پزشک خود مشورت کنید.

 

برای استفاده از این پماد موضعی

این دارو در بطری با نوک کاربرد کننده قرار می گیرد که ممکن است از آن برای استفاده مستقیم دارو بر روی پوست استفاده شود. به جای حرکت نورد از اعمال کننده با یک حرکت خمشی استفاده کنید (مثلاً مانند یک دئودورانت رول نیست). بطری را خم کرده و نوک آن را محکم در برابر پوست خود فشار دهید. در صورت نیاز می توانید با افزایش اندک فشار بر روی پوست ، دارو را سریعتر از نوک اعمال کننده بکشید. اگر دارو خیلی سریع جریان دارد ، از فشار کمتری استفاده کنید.

 

پماد چشمی تتراسایکلین

پماد چشمی تتراسایکلین

 

مقدار زیادی دارو استفاده کنید ، به اندازه کافی استفاده کنید تا پوست خیس شود. پس از استفاده از دارو با اپلیکاتور ، از نوک انگشتان خود استفاده کنید تا دارو را به طور یکنواخت پهن کرده و آن را به پوست خود مالش دهید. برای پوشاندن کامل مناطق آسیب دیده ممکن است یک روکش دوم لازم باشد. حتماً دارو را از دست خود شستشو دهید.

شما باید این دارو را در کل ناحیه ای که معمولاً تحت تأثیر آکنه قرار دارد بمالید ، نه فقط خود جوش ها. این به شما کمک می کند تا جوش های جدید را از بین نبرید.

از آنجا که این دارو حاوی الکل است ، می سوزد یا می سوزد. بنابراین ، این دارو را در چشم ، بینی ، دهان یا سایر غشاهای مخاطی مصرف نکنید. دارو را هنگام استفاده از این مناطق دور کنید. اگر این دارو به چشم نیامد ، بلافاصله آنها را بشویید ، اما با احتیاط و با مقدار زیادی آب خنک آب شیرین کنید. اگر هنوز چشم شما می سوزد یا دردناک است ، با پزشک خود مشورت کنید.

این بطری حاوی تقریباً 8 هفته دارویی است که فقط در صورت و گردن و در صورت استفاده از 4 هفته در صورت استفاده در صورت و گردن به علاوه سایر مناطق آسیب دیده استفاده می شود.

 

 

برای بیمارانی که از فرم پماد موضعی تتراسایکلین این دارو استفاده می کنند:

  • برای کمک به پاکسازی کامل عفونت، استفاده از این دارو را برای تمام مدت درمان ادامه دهید، حتی اگر علائم شما بعد از چند روز شروع به پاکسازی کند. اگر خیلی زود استفاده از این دارو را متوقف کنید، ممکن است علائم شما برمی گردد. هر دوز را از دست ندهید.
  • این دارو را بر روی لباس خود قرار ندهید زیرا ممکن است لکه دار شود.
  • اگر از این دارو بدون نسخه استفاده می کنید، از این روش برای معالجه زخم های عمیق، زخم های سوراخ و یا سوختگی های جدی استفاده نکنید، بدون اینکه ابتدا به پزشک متخصص بهداشت خود مراجعه کنید.
  • این دارو را درچشم یا نزدیک به ان استفاده نکنید.
  • قبل از استفاده از این دارو، ناحیه آسیب دیده را با آب گرم و صابون بشویید، خوب بشویید و کاملاً خشک کنید.
  • پس از استفاده از این دارو، در صورت تمایل می توانید قسمت تحت درمان را با پانسمان گاز بپوشانید.
 
 

پماد انتی بیوتیک تتراسایکلین

پماد انتی بیوتیک تتراسایکلین

 

دوزهای مورد استفاده تتراسایکلین

داروهای دوز در این کلاس برای بیماران مختلف متفاوت خواهد بود. دستورات پزشک یا دستورالعمل های موجود در برچسب را دنبال کنید. اطلاعات زیر فقط دوز متوسط ​​این داروها را شامل می شود. اگر دوز شما متفاوت است ، آن را تغییر ندهید مگر اینکه پزشک به شما بگوید این کار را انجام دهید.

میزان دارویی که شما مصرف می کنید به قدرت دارو بستگی دارد. همچنین تعداد دوزهایی که هر روز مصرف می کنید ، زمان مجاز بین دوزها و مدت زمانی که دارو مصرف می کنید به مشکل پزشکی بستگی دارد که برای استفاده از دارو بستگی دارد.

  • کلورتتراسایکلین

برای فرم دوز موضعی (پماد):

برای عفونت های پوستی:

بزرگسالان و کودکان یک یا دو بار در روز استفاده کنید.

  • مکلوسیکلین

برای فرم دوز موضعی (کرم):

برای آکنه:

بزرگسالان و کودکان دو بار در روز ، صبح و عصر استفاده کنید.

  • تتراسایکلین

برای فرم دوز موضعی (پماد):

برای عفونت های پوستی:

بزرگسالان و کودکان یک یا دو بار در روز استفاده کنید.

برای فرم دوز موضعی (محلول):

برای درمان آکنه یا جوش

  1. بزرگسالان و کودکان بالای 11 سال — دو بار در روز ، صبح و عصر استفاده کنید.
  2. نوزادان و کودکان تا 11 سال — استفاده و دوز باید توسط پزشک مشخص شود.

 

اگر یک دوز را از دست دادیم چه کنیم؟

اگر یک دوز از این دارو را از دست دادید ، در اسرع وقت آن را استفاده کنید. با این حال ، اگر تقریباً زمان مصرف دوز بعدی شما است ، دوز از دست رفته را رد کنید و دوباره به برنامه دوز منظم خود بازگردید.

 

انتی بیوتیک تتراسایکلین

انتی بیوتیک تتراسایکلین

 

ذخیره سازی

  • دور از دسترس اطفال نگه دارید.
  • دارو را در ظرف بسته و در دمای اتاق و به دور از گرما، رطوبت و نور مستقیم نگهداری کنید. از انجماد خودداری کنید.
  • از مصرف داروهای قدیمی یا دارویی که دیگر لازم نیست، خودداری کنید.
 

برای بیمارانی که از فرم کف مانند یا فرم مایع موضعی این دارو برای آکنه استفاده می کنند:

برخی از افراد ممکن است طی 4 تا 6 هفته بهبودی در آکنه خود مشاهده کنند. با این وجود ، اگر بعد از استفاده از این دارو به مدت 6 تا 8 هفته هیچ بهبودی در آکنه شما ایجاد نشده باشد یا بدتر شود ، با متخصص بهداشت خود را بررسی کنید. درمان آکنه ممکن است قبل از مشاهده بهبود کامل 8 تا 12 هفته طول بکشد.

 

تتراسیکلین

 

اگر پزشک شما دستور داده است که داروی دیگری به همراه این دارو روی پوست استفاده شود، بهتر است حداقل 1 ساعت قبل از استفاده از داروی دوم صبر کنید. این ممکن است باعث شود تا پوست شما بیش از حد تحریک نشود. همچنین اگر داروها خیلی نزدیک به هم استفاده شوند، ممکن است به درستی کار نکنند.

فرم مایع این دارو همچنین ممکن است باعث شود پوست حتی با استفاده معمولی خشک نشود. اگر این اتفاق رخ داد ، با پزشک خود مشورت کنید.

این دارو ممکن است باعث زرد شدن پوست، به خصوص در اطراف ریشه مو شود. این ممکن است در افرادی که چهره های لاغر دارند راحت تر دیده شود. ممکن است رنگ با شستشو از بین برود. با این حال، دارو باید تا حد امکان روی پوست باقی بماند. بلافاصله بعد از استفاده از دارو شستشو دهید. با انجام این کار ، دارو از کاری که قرار است انجام دهد جلوگیری نخواهد کرد. اگر رنگ زرد در طول روز آزار دهنده باشد، ممکن است دارو بعد از مدرسه یا محل کار و مجدداً در زمان خواب استفاده شود، مگر اینکه توسط پزشک دیگری دستورالعمل شود.

 

ائروتکس

ائروتکس

 

مناطق تحت درمان پوست ممکن است در زیر نور “سیاه” (ماوراء بنفش یا اشعه ماوراء بنفش) مانند آنچه در بعضی از دیسکوها استفاده می شود، زرد روشن داشته باشد. برای کمک به کاهش یا جلوگیری از این امر، دارو را بعداً عصر استفاده کنید یا قبل از قرار گرفتن در معرض نور “سیاه” آن را بشویید.

 

ممکن است در حالی که از این دارو برای آکنه استفاده می کنید، همچنان به استفاده از لوازم آرایشی (آرایش) ادامه دهید. با این حال، بهتر است فقط از مواد آرایشی “پایه آب” استفاده کنید. همچنین، بهتر است خیلی زیاد یا بیش از حد از مواد آرایشی استفاده نکنید. آنها ممکن است آکنه شما را بدتر کنند. اگر در مورد این موضوع سؤالی دارید ، با پزشک خود مشورت کنید.

برای بیمارانی که از فرم پماد موضعی این دارو استفاده می کنند:

  • اگر عفونت پوستی در طی 2 هفته بهبود نیافت و یا بدتر شود ، با متخصص بهداشت خود مشورت کنید.

 

اثرات جانبی تتراسایکلین

اطلاعات دارویی تهیه شده توسط: IBM Micromedex

 

کپسول تتراسکلین

کپسول تتراسکلین

 

همراه با تأثیرات لازم ، یک دارو ممکن است عوارض ناخواسته ای ایجاد کند. اگرچه همه این عوارض جانبی ممکن است رخ ندهند ، در صورت بروز آنها ممکن است به مراقبت پزشکی احتیاج داشته باشند.

در صورت بروز هر یک از عوارض جانبی زیر در اسرع وقت با پزشک خود مشورت کنید.

 

عوارض کمتر رایج تتراسایکلین

درد، قرمزی، تورم یا علامت تحریک دیگر قبل از استفاده از این دارو وجود ندارد

برخی از عوارض جانبی ممکن است رخ دهد که معمولاً نیازی به مراقبت پزشکی ندارند. با تنظیم بدن شما به دارو ، این عوارض جانبی در طول درمان از بین می رود. همچنین ، ممکن است متخصص مراقبت های بهداشتی شما بتواند در مورد راه های جلوگیری یا کاهش برخی از این عوارض جانبی به شما بگوید. اگر هر یک از عوارض جانبی زیر ادامه دارد یا آزار دهنده است یا در مورد آنها سؤال دارید ، با پزشک معالج خود بررسی کنید:

 

تتراکیم

تتراکیم

 

عوارض بیشتر رایج تتراسایکلین

فقط برای فرم موضعی

  • پوست خشک یا پوسته پوسته
  • احساس سوزش یا سوزش
  • زرد شدن پوست ، به خصوص در اطراف ریشه های مو
  • سایر عوارض جانبی که ذکر نشده ممکن است در برخی از بیماران نیز رخ دهد. اگر متوجه تأثیرات دیگری شده اید ، با متخصص بهداشت خود مشورت کنید.

کپی لینک کوتاه خبر: https://setareparsi.com/d/2xb5q4