پنج‌شنبه 24 اسفند 1402 - 14 Mar 2024
تاریخ انتشار: 1400/01/21 12:20
کد خبر: 8188

جریمه سنگین برای کسانی که مسکن خود را ثبت نکردند!

معاون مسکن وزارت راه و شهرسازی گفت: طبق قانون مالیات‌ های مستقیم اگر مردم اطلاعات ملک خود را ثبت نکنند، مشمول جریمه می‌شوند.

محمود محمود زاده معاون  مسکن  وزارت راه و شهرسازی با بیان اینکه ۲ میلیون و ۱۰۰ هزار واحد شهری و ۴۰۰ هزار واحد روستایی، خالی از سکنه است، گفت: واحد‌های مسکونی‌ که بیش از ۱۲۰ روز خالی بمانند مشمول مالیات می‌شوند. مالیاتی که از مرداد ماه اخذ می‌شود به اندازه نصف ارزش اجاره ماهانه آن خواهد بود.​

 

 


خبرداغ:خانوم مشهدی 6 بیمار را از تخت بیمارستان نجات داد! + جزئیات

 

قطع یارانه‌ جریمه ثبت نکردن در سامانه جامع املاک و اسکان

معاون مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی با بیان اینکه از ۱۹ فروردین ماه همه‌ سرپرستان خانوار شهری و روستایی موظف به ثبت محل سکونت خود با درج شخصی یا استیجاری بودن آن در سامانه «کد یکتا» هستند، افزود: ثبت نکردن یا ثبت مشخصات اشتباه ملک در سامانه جامع املاک و اسکان، جرایم سنگینی از جمله قطع یارانه‌ها و خدمات بانکی را به دنبال دارد.

محمودزاده با بیان اینکه طبق ماده قانون ۵۴ مالیات‌های مستقیم در صورت ثبت نکردن اطلاعات، مالکان مشمول جریمه می‌شوند، افزود: در صورت نبود اطلاعات ملکی در این سامانه، مالیات بر خانه‌هایی که بیش از ۱۲۰ روز خالی است، اعمال می‌شود.

او توضیح داد: این قانون برای املاک حقیقی در شهر‌های بالای ۱۰۰ هزار نفر و بیش از ۱۵۰ متر در نظر گرفته می‌شود. برای سال اول ۶ برابر، سال دوم ۱۲ برابر و سال سوم ۱۸ برابر اجاره سالیانه واحد مسکونی است.

محمودزاده با بیان اینکه شناسایی واحد‌های خالی برای تاثیر گذاشتن بر  بازار مسکن  است، گفت: حدود ۱۷ میلیون خانه خالی در حال حاضر شناسایی شده‌اند.

او افزود: در شهر‌های کمتر از ۱۰۰ هزار نفر مالیات بر واحد‌های خالی‌ اعمال می‌شود که متراژ آن بیش از ۲۰۰ متر است و مشمول مالیات اجاره نمی‌شوند. اگر اطلاعات اشتباه وارد سامانه املاک شود، دو برابر این میزان مالیات به عنوان جریمه در نظر گرفته می‌شود.

این مقام مسئول با بیان اینکه هیچ مالکی در یک شهر نمی‌تواند در دو واحد مسکونی ساکن باشد، افزود: سرپرستان خانوار می‌توانند دو واحد مسکونی خالی از سکنه در دو شهر متفاوت داشته باشند.

 

حذف یارانه سرپرستان خانوار مستاجری که در سامانه املاک ثبت اطلاعات نکنند

او تاکید کرد: سرپرستان خانوار مستاجر هم باید مشخصات محل سکونت و مشخصات خود را در سامانه به ثبت برسانند در صورت عدم ثبت اطلاعات طبق قانون مشمول جریمه و یا حذف یارانه می شود.


خبرداغ:حرکات نامتعارف محمد بحرانی در "دراکولا" جنجالی شد! + فیلم

معاون مسکن وزیر راه و شهرسازی توضیح داد: تمامی سرپرستان خانوار و مالکان واحدهای مسکونی، ۲ ماه مهلت دارند اطلاعات محل سکونت و املاک تحت مالکیت خود را در سامانه املاک و اسکان amlak.mrud.ir درج کنند و این مهلت قابل تمدید نیست.

او یاد آور شد: اگر مالک ثبت‎نام نکند یا اطلاعات خانه‎اش اشتباه و ناقص باشد، مشمول جریمه مالیاتی می‎شود و اگر مستاجران هم ثبت‎نام نکنند، یارانه‎شان قطع می‎شود و از خدمات بانکی محروم می‎شوند.

محمود زاده در پایان توضیح داد: طبق متن مستقیم قانون  مالیات  مکرر اگر مالک ثبت‎نام نکند یا اطلاعات خانه‎اش اشتباه و ناقص باشد، مشمول جریمه مالیاتی می‎شود و اگر مستاجران هم ثبت‎نام نکنند یارانه‎شان قطع می‎شود و از خدمات بانکی محروم می‎شوند.


کپی لینک کوتاه خبر: https://setareparsi.com/d/4pk862