یک‌شنبه 20 اسفند 1402 - 10 Mar 2024
تاریخ انتشار: 1400/06/12 05:30
کد خبر: 8656

عامل عجیبی که باعث بوی بد دهان می شود را بشناسید

مشکل بوی بد دهان در بین مردم بسیار همه گیر شده است در ادامه بعضی از این عوامل را بشناسید.

افراد بسیاری هستند که با مشکل بوی بد دهان روبه هستند بوی بد دهان علت های بسیاری دارد که بسیاری از آنها قابل حل هستند فقط نیاز به رعایت بعضی از مسائل دارند تا مشکل بوی بد دهان برای همیشه از زندگیتان حذف شود.


خبرداغ:جزئیات و حواشی واکسن زدن ورزشکاران در درمانگاه آزادی + عکس

باکتری هایی که موجب  بوی بد دهان  می شوند می توانند در حفره های ایجاد شده روی دندان ها پنهان شوند. این شرایط خلاص شدن از باکتری ها هنگام مسواک زدن را دشوار می کند زیرا آنها در مکان هایی پنهان می شوند که نمی توان به آنها دسترسی داشت.

​تقریبا هر فردی در مقطعی از زندگی خود با بوی بد دهان مواجه می شود. و در برخی موارد، حتی به رغم رعایت بهداشت دهان و دندان، بوی بد دهان همچنان پایدار باقی می ماند.

بوی بد دهان دلایل بالقوه بسیاری دارد. در حدود 80 تا 85 درصد موارد، دلیل زمینه ای از دهان سرچشمه می گیرد.

دلایل بوی بد پایدار دهان حتی پس از مسواک زدن

مسواک زدن  از انباشت باکتری ها روی ذرات در حال فساد  غذا  که بین دندان ها یا لثه ها گرفتار شده اند، پیشگیری می کند. این باکتری ها ترکیبات گوگردی تولید می کنند که می تواند به بوی بد دهان منجر شود، به ویژه اگر با مسواک پاک نشده باشند.

اما مسواک زدن همواره درمان بوی بد دهان نیست. اگر دلیل زمینه ای در دهان شما قرار نداشته باشد یا اگر با خشکی دهان مرتبط باشد، مسواک زدن نیز به بهبود شرایط کمک نمی کند.

 

پوسیدگی دندان و بیماری لثه

باکتری هایی که موجب بوی بد دهان می شوند می توانند در حفره های ایجاد شده روی دندان ها پنهان شوند. این شرایط خلاص شدن از باکتری ها هنگام  مسواک  زدن را دشوار می کند زیرا آنها در مکان هایی پنهان می شوند که نمی توان به آنها دسترسی داشت.

به همین ترتیب، این باکتری ها می توانند در فضاهای عمیقی که به واسطه بیماری  لثه  شکل گرفته اند نیز پنهان شوند.

 

خشکی دهان

بزاق وظایف مختلفی را بر عهده دارد. این مایع به تجزیه غذا در دهان و همچنین به جویدن، بلعیدن و صحبت کردن کمک می کند.

افزون بر این، بزاق میزان باکتری های موجود در دهان را در سطحی قابل کنترل حفظ می کند، ذرات غذا را از دهان پاک می کند و دهان را هیدراته نگه می دارد.

زمانی که غدد بزاقی به میزان کافی  بزاق  تولید نمی کنند، این شرایط می تواند موجب خشکی دهان شود. خشکی دهان می تواند به انباشت بیشتر باکتری ها در دهان منجر شود. این می تواند موجب بوی بد دهان شده و همچنین خطر پوسیدگی دندان و بیماری لثه را افزایش دهد.

مصرف برخی از داروها، استفاده از تنباکو، و مصرف  الکل  از جمله مواردی هستند که می توانند در خشکی دهان نقش داشته باشند.

 

بیماری بازگشت اسید معده به مری

بیماری بازگشت اسید معده به مری یا رفلاکس اسید مزمن یک اختلال گوارشی است که موجب می شود محتوای معده به مری بازگردد.

بازگشت غذای گوارش نشده و اسید معده به مری می تواند موجب بوی بد دهان شود. بیماری بازگشت اسید معده به مری موجب سوزش سردل و احساس طعمی ترش یا تلخ در دهان نیز می شود.

 


خبرداغ:سیرتاپیاز ازدواج پسر هاشمی رفسنجانی با شاهزاده سعودی!

 

شرایط سلامت زمینه ای

برخی شرایط سلامت زمینه ای می توانند به بوی بد دهان منجر شوند. دلیل این شرایط تغییرات شیمیایی در جریان خون یا تغییرات در سطوح باکتری ها در بدن است.

از جمله شرایط سلامت که می توانند موجب بوی بد دهان شوند می توان به موارد زیر اشاره کرد:

-  دیابت

- نارسایی کلیوی

- نارسایی کبدی

- زخم معده

- انسداد روده

غذاهای خاص

بوی برخی مواد غذایی مانند  پیاز  و سیر ممکن است حتی پس از مسواک زدن نیز در نفس شما باقی بماند.

به عنوان مثال، ممکن است یک روز یا بیشتر طول بکشد تا بوی بد سیر در دهان شما از بین برود. زمانی که سیر به معده می رسد، ترکیباتی وارد جریان خون شده و به ریه ها و نفس انسان راه می یابند.

مطالعه ای در سال 2016 نشان داد که سیب خام، کاهوی خام، و برگ های نعناع می توانند به کاهش بوی بد دهان ناشی از مصرف سیر کمک کنند.

 

ترشح پشت حلق

ترشح پشت حلق (مخاطی که از پشت بینی راهی گلو می شود) ممکن است به بوی بد دهان منجر شود. مخاط می تواند باکتری ها را جذب کند که به نوبه خود ممکن است موجب بوی بد دهان شود.

عفونت های سینوس، سرماخوردگی، آنفلوآنزا و گلودرد میکروبی برخی از دلایل ترشح پشت حلق محسوب می شوند.

 

سیگار کشیدن

سیگار کشیدن می تواند موجب بوی بد دهان شود. این عادت مضر می تواند موجب خشکی دهان و افزایش خطر ابتلا به بیماری لثه شود. خشکی دهان و بیماری لثه هر دو می توانند به بوی بد دهان منجر شوند.

درمان های خانگی برای بوی بد دهان حتی پس از مسواک زدن

بیشتر مواقع، شما می توانید با بهبود شرایط بهداشت دهان و دندان خود بوی بد دهان را از بین ببرید. انجمن دندانپزشکی آمریکا موارد زیر را توصیه کرده است:

- مسواک زدن دندان ها دو بار در روز با خمیردندانی حاوی فلوراید

- پاکسازی روزانه بین دندان ها با نخ دندان

- مصرف یک رژیم غذایی سالم و محدود کردن نوشیدنی ها و تنقلات شیرین

- مراجعه منظم به دندانپزشکی برای بررسی شرایط دهان و دندان ها و دریافت درمان

- مسواک زدن زبان

افزون بر رعایت بهداشت دهان و دندان، درمان های خانگی دیگری وجود دارند که ممکن است به بهبود بوی بد دهان کمک کنند.

 

شستشو با جوش شیرین

مطالعه ای در سال 2017 نشان داد که شستشوی دهان با  جوش شیرین  جایگزینی ارزان برای دهانشویه های کلرهگزیدین و الکلی است.

برای این کار می توانید دو قاشق چایخوری جوش شیرین را در یک فنجان آب گرم ترکیب کنید. این ترکیب را برای 30 ثانیه در دهان خود بچرخانید و سپس آن را به بیرون تف کنید.

 

نوشیدن آب بیشتر

اگر دلیل زمینه ای بوی بد دهان شما خشکی دهان است، افزایش مقدار آبی که در طول روز می نوشید، ممکن است به بهبود این شرایط کمک کند.

همچنین، شما می توانید جویدن آدامس بدون قند برای ترشح بزاق بیشتر را امتحان کنید.

 

آب آناناس

افراد بسیاری مدعی هستند که نوشیدن آب آناناس به مدیریت بوی بد دهان کمک می کند. شما می توانید نوشیدن یک لیوان آب آناناس 100 درصد یا جویدن یک برش آناناس را امتحان کنید.

 

دانه های رازیانه

دانه های رازیانه دیر زمانیست که برای بهبود بوی دهان استفاده می شود. شما می توانید یک قاشق چایخوری دانه های رازیانه را پس از یک وعده غذایی بجوید تا به تازه شدن بو و فضای دهان کمک کند.

 


خبرداغ:ویدئویی جگرسوز از یک کودک کار در آفتاب شدید + ویدئو

 

چه زمانی کمک پزشکی دریافت کنیم؟

اگر بوی بد دهان شما به رغم رعایت بهداشت دهان و دندان پایدار است، مراجعه به دندانپزشک ایده خوبی است. دندانپزشک می تواند به تشخیص نشانه های بیماری لثه یا خشکی هان که ممکن است در بوی بد دهان نقش داشته باشند، کمک کند.

بهترین گزینه درمان به دلیل زمینه ای بوی بد دهان بستگی خواهد داشت. به عنوان مثال، اگر به بیماری لثه مبتلا هستید،  دندانپزشک  می تواند پاکسازی عمیق دندان را مد نظر قرار دهد. اگر بیماری بازگشت اسید معده به مری دلیل زمینه ای باشد، تغییراتی در رژیم غذایی و مصرف داروهای بدون نسخه ممکن است کمک کنند


کپی لینک کوتاه خبر: https://setareparsi.com/d/3eny93