جمعه 31 فروردین 1403 - 19 Apr 2024
تاریخ انتشار: 1402/02/06 19:30
سال ۱۴۰۱ در نیروگاه ری انجام شد:
کد خبر: 15463

بومی‌سازی ۵ هزار قطعه توسط متخصصان داخلی

مدیرعامل نیروگاه حرارتی برق ری از ساخت داخل ۵ هزار قطعه در سال ۱۴۰۱ توسط نیروهای نیروگاه بدون نیاز به انجام مناقصه، متخصصان داخلی و خارجی خبر داد که بیش از ۴۰ میلیارد صرفه‌جویی ریالی داشته اشت.

به گزارش ستاره پارسی و به نقل از افق بازار، حمید بادرستانی مدیرعامل نیروگاه برق ری در نشست خبری امروز چهارشنبه (۶ اردیبهشت ۱۴۰۱) با بیان اینکه نیروگاه برق ری در سال ۱۴۰۰ شمسی تنها ۱۰ درصد برق شهر تهران را تولید و تامین کرد، گفت: نقش این نیروگاه در کاهش خاموشی‌ها بسیار ناچیز است. در بهترین شرایط ظرفیت ما ۸۰۰ مگاوات و در بدترین شرایط ۵۰۰ مگاوات است و تاکنون مدیریت شبکه بیشتر از این مقدار را درخواست نکرده است. چرا که می‌توان سوخت گاز را به نیروگاه‌های دارای راندمان بیشتر ارائه داد که این کار بسیار درستی بوده است. در سال ۱۴۰۱ نیروگاه‌های دارای راندمان بالا هم حداکثر تولید را انجام دادند و موجبات ارائه درخواست نیاز به حداکثر تولید نیروگاه حرارتی ری هم داده شود. 

بادرستانی با تاکید بر ضرورت تقویت ارتباط تنگاتنگ با رسانه‌ها در راستای اطلاع‌رسانی شفاف و به موقع دستاوردها،‌ نسبت به ارائه خلاصه گزارشی از عملکرد نیروگاه ری، اظهار کرد: این نیروگاه در پنج نوع تکنولوژی در واحدهای هیتاچی قدیم و جدید، میتسوبیشی، فیات و آسک به عنوان متنوع‌ترین نیروگاه گازی کشور و شاید هم جهان به شمار می‌آید که با مجموعه ۲۱ واحد تولید انرژی که در ابتدا ۴۴ بوده و به تدریج اضافه گردید با ظرفیت نیروگاهی حدود ۸۰۰ مگاوات توان تولید در خدمت شبکه برق سراسری است. 

وی افزود:  نیروگاه ری در مساحتی حدود ۵۲ هکتار واقع شده است که بیش از ۴۰ درصد این مساحت، حدود ۲برابر استاندارد محیط زیست (۲۰ درصد)، فضای سبز است. 

بادرستانی در گزارش عملکرد سال گذشته نیروگاه ری، اعلام کرد: در سال ۱۴۰۱ این نیروگاه با افزایش ۵ درصدی نسبت به سال قبل از آن، بیش از ۲ میلیارد و ۳۰۰ میلیون کیلووات تولید خالص داشته است که در اختیار شبکه برق سراسری قرار گرفت. 

وی با بیان اینکه در سال گذشته چند کار مهم و شاخص در نیروگاه ری انجام شد، تصریح کرد: اولین اقدام، ساخت پوسته پره‌های توربین برای اولین‌بار در حدود یکسال ونیم زمان با هزینه‌ای حدود یک پنجم نمونه خارجی خود انجام شد که در حال حاضر در واحد ۳ بدون هیچ مشکلی در حال بهره‌برداری است. این مهم پس از ۴۴۰ روز کار ماشین‌کاری از ۵ تن اولیه به ۲ تن وزن اصلی مورد نیاز با ۳ بار ریخته‌گری برای به دست آوردن متریال اصلی حاصل شد. 

این مقام مسئول، افزود: در مبحث ساخت داخل نیروگاه ری فقط در سال ۱۴۰۱ حدود ۵ هزار تیراژ قطعات مختلف را بومی‌سازی کرده است. از ابتدای تاسیس نیروگاه تاکنون بیش از ۴۵ هزار قطعه  که حداقل ۵۰ درصد ارزانتر از نمونه خارجی بوده است، در نیروگاه ری به صورت ساخت داخل، بومی‌سازی شده است. از نظر صرفه‌جویی ارزی تنها در سال ۱۴۰۱ برای ۵ هزار قطعه ذکر شده، بیش از ۴۰ میلیارد تومان صرفه جویی ریالی انجام شده است. این قطعات در ۱۳۰ نوع تجهیز در سه بخش مکانیک، ابزاردقیق و الکترونیک ساخت داخل شده است.

حمید بادرستانی ساخت ۴۰ کارت الکترونیکی را که از جمله ۴۵ هزار قطعه ساخت داخل می‌باشد را از جمله کارهای شاخص انجام شده در نیروگاه ری عنوان کرد و گفت: ۴۰ کارت الکترونیکی ساخت داخل به ابعاد کاغذ A۴ با فناوری بالا در سال ۱۴۰۱ تولید کردیم که کار حفاظت از توربین ها را انجام می دهد و مثل برج مراقب برای هواپیما یا قطعات کنترلی پرواز برای خلبان نقش ایفا می‌کنند.

وی تمام تعمیرات اساسی در ۵ دوره مختلف را بدون کمک هیچ پیمانکار داخلی و خارجی بیان و اضافه کرد: مسئولیت، مدیریت و اجرای اورهال به صورت صددرصدی به دست نیروهای این نیروگاه انجام می‌شود. 

مدیرعامل نیروگاه ری با تاکید بر اینکه در سال گذشته ۹۶ درصد سوخت ما از گاز و تنها چهار درصد گازوئیل بود، تصریح کرد: مازوت سوزی به هیچ عنوان در نیروگاه ری انجام نمی شود، چرا که سوخت اصلی مصرفی در نیروگاه گاز است و گازوئیل به عنوان سوخت دوم و جایگزین می‌باشد. ذکر این نکته ضروری است که واحدهای گازی امکان مصرف سوخت گازوئیل را ندارند. در سال ۱۴۰۰ که در انتهای ۱۴۰۱ به ما اعلام شد، نیروگاه ری رتبه ششم در کشور را به صورت کلی کسب کرده است، این در حالی بود که در سال ۹۹ ما رتبه ۱۶ را داشتیم و هدفگذاری کرده ایم تا بین سه نیروگاه اول کشور قرار بگیریم.

وی افزود: بیش از ۴۵ سال از عمر نیروگاه ری می گذرد که قدیمی بودن یکی از مشکلات و چالش های ما است که در این بخش نوسازی واحد ها و ساخت واحدهای جدید از اولویت‌های اصلی وزارت نیرو می‌باشد که امیدواریم سریعتر در دستور کار قرار بگیرد.

بادرستانی با بیان اینکه امکان قاچاق سوخت در نیروگاه ری وجود ندارد، تاکید کرد: علت این امر هم مربوط می‌شود به این موضوع که عمده قاچاق سوخت از طریق تانکر و کامیون است و تحویل سوخت مایع نیروگاه از طریق لوله کشی زیرزمینی و به صورت دریافت مستقیم از طریق شرکت پخش است.

مدیرعامل نیروگاه حرارتی برق ری با بیان اینکه دو رتبه دیگر هم در سال گذشته توسط این نیروگاه کسب شده است، اضافه کرد: این نیروگاه توانسته رتبه‌های شایسته در بخش های فرهنگی و برتر روابط عمومی کشور را در سال ۱۴۰۱  کسب کند. 

وی در پایان درباره طرح و توسعه نیروگاه، شرکت مادرتخصصی برق حرارتی را به عنوان مالک نیروگاه را مسئول اطلاع‌رسانی در این مورد نام برد و اضافه کرد: با توجه اینکه نیروگاه برق ری یک نیروگاه قدیمی است دارای راندمانی بین ۲۲ تا ۲۳ درصد نسبت به واحدهای جدید سیکل ترکیبی که راندمانی بیش از ۵۵ درصد دارند، است. نوسازی نیروگاه ری در اولویت وزارت نیرو است و کار شروع شده و اکنون پست جدید برق توسط شرکت مپنا در حال ساخت است و بخشی از واحدهای قدیمی جمع آوری می شود.

در ادامه این نشست، مدیرعامل نیروگاه حرارتی برق ری در پرسش و پاسخ با خبرنگاران، در پاسخ به سوال خبرنگاران دلیل عدم تولید برق در فصل سرما توسط نیروگاه ری را ارائه سوخت به نیروگاه‌های دارای راندمان بیشتر عنوان کرد و گفت: نیروگاه ری عموما در این فصل از سال در حال تعمیرات و اورهال نیروگاه می‌باشد. عموما برق تهران از بیرون شهر تامین می‌شود.


کپی لینک کوتاه خبر: https://setareparsi.com/d/2oazkl