چهارشنبه 08 فروردین 1403 - 27 Mar 2024
تاریخ انتشار: 1399/03/22 07:30
ته چین مرغ به روشی آسان:
کد خبر: 2083

آموزش کامل ته چین مرغ را در ماهیتابه به شکل رستورانی

ته چین طرفداران خیلی خیلی زیادی دارد، اما درست کردن آن در فر برای بعضی ها سخت است. به همین دلیل خواستیم کار شما را راحت کنیم و این بار ته چین مرغ در ماهیتابه را به شما آموزش دهیم .

ته‌چین یک غذای ایرانی است که از مخلوط برنج، انواع گوشت (مرغ متداول‌تر است)، ماست، تخم مرغ و زعفران فراوان درست می‌شود.ته‌چین در بین غذاهای ایرانی به خاطر شکل و فرم زیبایش از جمله غذاهای رسمی و مناسب مهمانی‌هاست، که از دو بخش تشکیل شده‌است: اول قشر کلفت تَه‌دیگ زعفرانی که مقداری گوشت یا مرغ پخته در آن قالب‌گیری شده‌است.بخش دوم ته‌چین چلو سفید که روی تَه‌دیگ ریخته می‌شود و هنگام کشیدن غذا زیر تَه‌دیگ یا کنار آن قرار می‌گیرد و در واقع مکمل آن است.بخش چلو سفید قابل حذف است و در سالن‌های غذاخوری اغلب ته‌چین را به همان صورت قشر تَه‌دیگ درست می‌کنند، اگرچه در خانه‌ها این روش کمتر معمول است. درمناطق شمالی ایران بزرگ انواع خاصی از ته چین طبخ میشود که از لحاظ عطر و طعم و ظاهر کاملا متفاوت میباشند.

مواد لازم برای ته چین مرغ در ماهیتابه

  •  سینه مرغ1 عدد
  • برنج آب کش (زنده برداشته شود) 2 پیمانه
  • تخم مرغ 2عدد
  • ماست 2 فنجان
  • آب مرغ 2فنجان
  • دارچین ونمک وفلفل به میزان دلخواه.
  • پیاز1 عدد
  • زعفران به میزان دلخواه
  • کره 50 گرم
  • روغن مایع1 قاشق غذاخوری

ته چین مرغ

ته چین مرغ در ماهیتابه

طرز تهیه ته چین مرغ در ماهیتابه

ابتدا سینه مرغ را باپیاز آب پز کرده و2 فنجان آب مرغ را نگهداشته وسپس مرغ را ریش ریش کرده .تخم مرغ را در یک ظرف شکسته وبعد ماست و آب مرغ را به آن اضافه کرده وبا دارچین ونمک وفلفل کاملا مخلوط کرده .وبعد در یک مایتابه کره روغن را ذوب کرده ووقتی کاملا داغ شد مواد را با یک کف گیر برنج مخلوط کرده در مایتابه بریزید.

ته چین مرغ

ته چین مرغ در ماهیتابه

4 الی 5 صبر کنید تامقداری خودش را بگیرد و باقیمانده برنج را بریزید.تا چند دقیقه اجازه دهید تا مقداری آب آن تبخیر شودوبعد مرغ ریش ریش شده را به داخل برنج فشار دهید ودر رابگذارید تا بخار پس داد به مدت 1:30 دقیقه دم بکشد. بیشتر شبیه کیک میشود.

ته چین مرغ

ته چین مرغ در ماهیتابه

نکات تکمیلی در مورد ته چین مرغ در ماهیتابه

  • ته چین مرغ در ماهیتابه جزو ته دیگ و ته چین میباشد
  • زمان آماده سازی مواد اولیه و مایحتاج آن حدودا 20دقیقه
  • و زمان پخت و انتظار آن در حدود 2 ساعت میباشد .
  • ته چین مرغ در ماهیتابه را می توانید در وعده نهار - شام - سرو کنید .
  • همچنین میتوان در ماه رمضان به عنوان سحری - میل کرد .
  • توجه نمایید مقدار مواد اولیه و دستور تهیه برای 4 نفر مناسب میباشد .

ته چین مرغ

فواید عجیب ته چین مرغ:

 ته‌چین حاوی انواع ویتامین‌های A ، C ، E ، K ، گروه ویتامین‌های B مانند B۱، B۲، B۳، B۶، B۹ ، B۱۲ ، اسید چرب امگا ۳، کربوهیدرات، سدیم، پتاسیم، فسفر، کلسیم، منیزیم، آهن، فیبر، پروتئین، اسید فولیک، آنتی اکسیدان مانند پلی فنول، زآگزانتین، لوتئین و سلنیوم است.

 

برای بررسی خواص ته‌چین و اینکه مصرف این غذا برای چه افرادی مفید است، با حیدر عظمایی محقق و پژوهشگر طب سنتی گفت‌وگو کردیم که در ادامه مشروح آن را می‌خوانید.

ته چین مرغ

مهم‌ترین خواص ته‌چین

حیدر عظمایی محقق و پژوهشگر طب سنتی درباره مهم‌ترین خواص ته‌چین اظهار کرد: این غذا به علت داشتن آهن، اسید فولیک و ویتامین B۱۲ نقش مؤثری در سلامتی زنان باردار و جنینشان دارد؛ ته‌چین پروتئین بالایی دارد بنابراین عضلات بدن را تقویت می‌کند و انرژی بدن را هم افزایش می‌دهد.

 

وی درباره خواص دیگر ته‌چین بیان کرد: این غذا به علت وجود آهن زیاد، موجب تولید گلبول‌های قرمز خون می‌شود و از بروز کم‌خونی و ریزش مو در افراد جلوگیری می‌کند.

ته چین مرغ

این محقق و پژوهشگر طب سنتی افزود: ته‌چین حاوی منیزیم فراوان است؛ منیزیم در سنتر پروتئین، تنظیم فعالیت اعصاب و حفظ عملکرد عصبی و کنترل فشار و قند خون نقش مؤثری دارد؛ این غذا به علت داشتن کلسیم، فسفر و منیزیم، استخوان‌ها و دندان‌ها را محکم و از بروز پوکی استخوان در افراد جلوگیری می‌کند.

 

عظمایی تأکید کرد: ته‌چین به سلامتی سیستم قلبی و عروقی کمک شایانی می‌کند؛ این غذا تأثیر بسزایی در شادابی و طراوت پوست دارد.

ته چین مرغ

وی یادآوری کرد: ته‌چین بینایی را تقویت و از تباهی لکه زرد (دژنراسیون ماکولا) جلوگیری می‌کند؛ این غذا به علت وجود ویتامین‌های A ، C و E خاصیت آنتی اکسیدانی دارد بنابراین سیستم ایمنی بدن را تقویت و بدن را در برابر بیماری‌های مختلف به ویژه انواع سرطان‌ها محافظت می‌کند.

 

فواید بی نظیر گوشت مرغ

اگر بخواهیم گوشت مرغ را در یک کلام شرح دهیم، "همه کاره بودن" توضیح مناسبی است. تردیدی نیست که مرغ جایگزینی سالم و مناسب برای گوشت قرمز می ‌باشد

 

منبع خوب پروتئینی:

مرغ منبع خیلی خوب پروتئین است و 120 گرم آن حدود 70 درصد نیاز پروتئین بدن را برآورده می ‌سازد.

همان‌ طور که می ‌دانید بدن ما انسان ‌ها از پروتئین تشکیل شده است و پروتئین ها از واحدهای ساختمانی به نام اسید آمینه. ما اسید آمینه ‌های لازم برای ساخت پروتئین‌ های بد‌ن‌ مان را از منابع حیوانی و گیاهی آن دریافت می‌ کنیم و با آنها، پروتئین‌ مورد نیاز بدن ‌مان را بازسازی می ‌کنیم.

 

غذایی کم چرب :

افرادی که می ‌خواهند که مقدار چربی غذای ‌شان را کم کنند، می ‌توانند از گوشت مرغ استفاده کنند. لخم ‌ترین قسمت گوشت مرغ، گوشت سینه‌ می‌ باشد که در مقایسه با ران، چربی اش نصف است.

 

گوشت مرغ در مقایسه با گوشت گاو، چربی اشباع کمتری دارد. با این حال پوست مرغ دارای مقدار زیادی چربی اشباع است و به همین دلیل قبل از پخت، باید پوست آن را کاملا جدا کرد.

 

پیشگیری از سرطان:

* مرغ منبع بسیار خوبی از ویتامین B3 (نیاسین)است که یک ویتامین ضد سرطان می ‌باشد. DNA به ویتامین B3 نیاز دارد و کمبود نیاسین به اندازه ‌ی کمبود سایر ویتامین‌های گروه B در ارتباط مستقیم با بیماری های ژنتیکی می ‌باشد.

 

مصرف 120 گرم گوشت مرغ حدود 72 درصد نیاز بدن به این ویتامین را برآورده می ‌سازد.

 

* گوشت مرغ همچنین یک منبع خوب سلنیوم می‌ باشد. سلنیوم برای سلامتی انسان یک اهمیت ویژه و اساسی دارد. سلنیوم یکی از اجزای بسیار مهم واکنش‌های متابولیکی در بدن می‌ باشد که عبارتند از متابولیسم هورمون ‌های تیروئیدی ، سیستم دفاعی آنتی اکسیدانی و سیستم ایمنی. مطالعات گوناگون نشان داده است که بین بروز سرطان ‌ها و دریافت سلنیوم یک ارتباط مهم وجود دارد. سلنیوم مانع سرطان می ‌شود.

 

مصرف 120 گرم گوشت مرغ 40 درصد نیاز روزانه ی بدن به سلنیوم را بر طرف می ‌سازد.

 

پیشگیری از آلزایمر:

در مطالعات معتبری که در مجلات مختلف پزشکی به چاپ رسیده است، آمده است که دریافت منظم غذاهای غنی از ویتامین B3 (نیاسین) مانند گوشت مرغ، از بروز بیماری آلزایمر و دیگر بیماری‌های شناختی مرتبط با افزایش سن جلوگیری به عمل می‌ آورد، طوری که افرادی که نیاسین بیشتری از غذای ‌شان دریافت می ‌کردند (22 میلی گرم در روز) در مقایسه با افرادی که نیاسین کمتری (13 میلی در روز) دریافت می ‌کردند حدود 70 درصد احتمال ابتلا و یا پیشرفت بیماری آلزایمر در آنان کمتر بود.

 

متابولیسم انرژی:

مرغ فقط منبع غنی از ویتامین B3 نیست، بلکه منبع خوبی از ویتامین B6 نیز می‌ باشد. این ترکیب خوب ویتامینی B ، مرغ را به عنوان یک غذای مفید برای تامین انرژی سوخت و ساز (متابولیسم) بدن معرفی می‌ کند، زیرا این دو ویتامین ‌در واکنش های سوخت و ساز بدن نقش دارند. هر دوی این ویتامین‌های گروه B برای تولید انرژی مهم هستند.

 

علاوه بر عملکرد نیاسین در DNA، این ویتامین برای تبدیل پروتئین‌ ها، چربی‌ ها و کربوهیدرات‌ های بدن به انرژی، ضروری و لازم می‌ باشد.

 

نیاسین به کنترل قند خون کمک می ‌کند و فعالیت هورمون انسولین را تنظیم می ‌کند.

 

ویتامین B6 برای تجزیه و ترکیب کربوهیدرات‌های بدن (قند و نشاسته) ضروری می ‌باشد، مخصوصاً برای تجزیه گلیکوژن (فرم ذخیره ای قندها در سلول‌ های ماهیچه ‌ای و کبد).

 

120 گرم گوشت مرغ حدود 32 درصد از نیاز ما به ویتامین B6 را برطرف می ‌سازد.

 

سلامت قلب و عروق:

B6 علاوه بر شرکت در متابولیسم انرژی که در قسمت بالا توضیح داده شد، در ساخت مولکول ‌های فعال زیادی نیز نقش دارد. وقتی سطح B6 سلول‌ ها کافی نباشد، توانایی گروه‌ های متیل نیز کاهش می‌ یابد. یکی از نتایج فقدان گروه متیل این است که مولکول ‌هایی که باید به طور طبیعی به مولکول ‌های دیگری تبدیل شوند، نه تنها تغییر نمی ‌کنند، بلکه روی هم انباشته می‌ شوند. یکی از این مولکول‌ها هموسیستئین است که اگر سطح آن در رگ‌ های خونی افزایش ‌یابد، موجب آسیب به دیواره ‌ی رگ‌ ها می ‌شود.

 

چگونه بخوریم؟

با مرغ غذاهای زیاد و متنوعی را می ‌توان تهیه کرد که من چند نمونه از آن ها را برای ‌تان ذکر می ‌کنم و طرز تهیه ‌شان در همین سایت و در بخش "آشپزی اینترنتی" موجود است:

مرغ پارمچان ، مرغ انگشتی با سس عسل ، مرغ ترش و شیرین ، مرغ مغزدار شکم‌ پر ، ته چین مرغ ، خوراک مرغ و آویشن ، شنیسل مرغ ، بریانی مرغ با ماست ، دلمه مرغ ، مرغ کنتاکی ، خوراک مرغ و کرفس ، کتلت مرغ ، خورش مرغ ترش ، کروکت مرغ ، پته مرغ ، کوفته مرغ ، آبگوشت مرغ ، سالاد مرغ و فلفل و خیلی غذاهای دیگر.

منبع: نمناک و بهداشت نیوز


کپی لینک کوتاه خبر: https://setareparsi.com/d/3kqba3