پنج‌شنبه 30 فروردین 1403 - 18 Apr 2024
تاریخ انتشار: 1399/03/23 14:30
کد خبر: 2101

طرز تهیه بسیار آسان “پیراشکی مرغ”با طعمی فوق العاده

“پیراشکی مرغ” از مواد اصلی زیادی تشکیل می شود که نبود هر کدوم از این ها می تواند باعث خرد شدن پیراشکی شود.

یکی از غذاهای خوشمزه و پرطرفدار که اصولا آن را به عنوان نوعی فینگرفود یا پیش غذا در مهمانی‌ها سرو میکنن، پیراشکی مرغ یا گوشت برای شام است. پیراشکی را میتوان با ترکیب انواع گوشت و سبزیجات تهیه کرد؛ از جمله پرطرفدارترین پیراشکی‌ها میتوان به پیراشکی مرغ و قارچ، پیراشکی کالباس، پیراشکی پنیری، پیراشکی گوشت، پیراشکی سویا و … اشاره کرد. تهیه پیراشکی پیچیدگی چندانی ندارد و میتوان آن را در روغن سرخ کرد یا در فر به صورت غذای رژیمی و کم کالری تهیه کرد.

مواد لازم برای تهیه پیراشکی مرغ:

خمیر پیراشکی میتوانید از نوع آماده یا خمیر پیراشکی خانگی استفاده کنید.
سینه مرغ ۱ عدد
قارچ ۱۰۰ گرم
پیاز ۱ عدد متوسط
سوسیس ( اختیاری ) ۱ عدد
فلفل دلمه ای نصف یک عدد
سیر ۱ حبه
رب ۱ قاشق غذاخوری
زردچوبه، نمک، فلفل سیاه به مقدار لازم

 

 

مراحل تهیه پیراشکی:

1- یک عدد سینه مرغ رو با پیاز، نمک، فلفل سیاه و آب بپزین (یا هر ادویه دلخواه).

 

2- بعد از پخت مرغ رو ریش ریش یا تکه تکه کنین؛ یک عدد پیاز نگینی ریز خرد شده رو داخل تابه با دو قاشق روغن تفت بدین تا سبک و طلایی بشه! بعد سوسیس نگینی خرد شده رو اضافه کنین و تفت بدین تا کاملا بپزه ( استفاده از سوسیس کاملا اختیاریه اگه دوست نداشتین میتونین حذفش کنین؛ اگه دوست داشتین میتونین از کالباس به جاش استفاده کنین و بعد از آماده شدن مواد و خاموش کردن حرارت اون رو به مواد اضافه کنین).

 

3- بعد قارچ پخته و فلفل دلمه ای خرد شده رو اضافه کنین و تفت بدین؛ یک قاشق رب اضافه کنین و اجازه بدین کمی تفت بخوره و سیر له شده و مرغ خرد شده رو اضافه و مخلوط کنین و ادویه های دلخواه رو اضافه کنید و حرارت رو خاموش کنین.

 

پیراشکی


مواد میانی کاملا سلیقه ایه و هر کدوم از این مواد رو که دوست نداشتین، میتونین حذف کنین یا مواد دیگه ای مثل ذرت اضافه کنین. میتونید از مواد میانی بورک مرغ هم استفاده کنید.

 

4- خمیرهای پیراشکی رو باز کنید و مواد رو مثل شکل یک طرفشون بریزید و طرف دیگه خمیر رو برگردونید روی مواد. مقدار مواد میانی هم دلخواهه و بستگی به این داره که دوست دارین مواد داخلش زیاد باشه یا کم؛ اما سعی کنین تعادل رو رعایت کنین تا نتیجه خوبی بگیرین.

پیراشکی

 

5- به دلخواه به کمک انگشتان دست یا به کمک چنگال، 2 لبه پیراشکی را به هم بچسبانید.

پیراشکی

 

6- پراشکی های آماده رو داخل سینی فر که با کاغذ روغنی پوشیده شده ( نیازی به چرب کردن کاغذ روغنی نیست) قرار بدین و روی اون رو بپوشونید تا کل سینی پر بشه بعد رومال خمیر رو آماده کنین.

 

7- برای رومال یک عدد تخم مرغ رو با چنگال بزنین تا از حالت لختگی خارج بشه؛ بعد بهش کمی نمک و یک قاشق ماست اضافه کنین و مخلوط کنین. به جای تخم مرغ کامل میتونین فقط از زرده تخم مرغ استفاده کنین.

 

 

8- با قلمو، از رومال روی پیراشکی ها بزنین تا سطح خمیر آغشته به رومال بشه و بعد بسته به سلیقه و دلخواهتون میتونین روی پیراشکی ها کنجد یا خرفه بپاشین یا اینکه ساده نگه دارین.

 
 

9- سینی رو داخل فر 180 درجه که از قبل گرم شده به مدت نیم ساعت قرار بدین تا روی پیراشکی ها طلایی بشه؛ زمان در فر های مختلف متفاوته پس دقت کنین!

 

 

10- بعد از فر خارج کنین و اجازه بدین کمی خنک بشه و بعد از کاغذ جدا کنین.

پیراشکی

اگه خواستین پیراشکی رو داخل روغن سرخ کنین نیازی به استفاده از رومال نیست؛ بعد از آماده کردن پیراشکی ها، داخل تابه ای روغن مخصوص سرخ کردن بریزین و روی حرارت کم قرار بدین، وقتی گرم شد پیراشکی ها رو داخل روغن بندازین و وقتی یک طرف سرخ شد طرف دیگه رو برگردونید تا سرخ بشه. بعد از روغن خارج کنین و روی دستمال روغن گیر قرار بدین تا روغن اضافیش جذب بشه و بعد پیراشکی شما آمادست. پیراشکی که داخل روغن سرخ میشه ممکنه لذیذ تر باشه اما پیراشکی که داخل فر پخته میشه سالم تر و کم کالری تره!

پیراشکی

 

  • پیراشکی رو به همراه انواع سس ها میتونید سرو کنین تا خوشمزه تر باشه مثل سس گوجه فرنگی، سس فلفل و…..
  • در صورت دلخواه داخل پیراشکی از پنیر پیتزا هم میتونین استفاده کنین، در این صورت روی مواد میانی پنیر رنده شده یا ورقه ای قرار بدین و بعد پیراشکی رو بپیچین.
  • استفاده از سیر کاملا دلخواهه؛ اگه دوست نداشتین قابل حذفه اما اگه به اندازه اضافه بشه، طوری که طعمش غالب نشه و فقط طعم بده مزه خوبی در مواد ایجاد میکنه.
  • همچنین به جای مرغ، میتونین از گوشت یا سویا استفاده کنین.
  • اگه دوست داشتین داخل مواد میانی از جعفری خرد شده استفاده کنینT بعد از خاموش کردن حرارت دو الی سه قاشق جعفری به مواد اضافه کنین تا تغییر رنگ و طعم نده.

 

امیدواریم از طعم و دستور پیراشکی مرغ لذت برده باشید؛ پیراشکی در عین حال که یه فینگرفود مجلسی مثل جیپ تاجر محسوب میشه، خیلی هم خوشمزست و مناسب مهمونی ها و جشن های تولد هم هست. در کنار این غذاها، کوکو مرغ و توپک مرغ رو هم برای تنوع درست کنید.

پیراشکی

فواید بی نظیر گوشت مرغ

اگر بخواهیم گوشت مرغ را در یک کلام شرح دهیم، "همه کاره بودن" توضیح مناسبی است. تردیدی نیست که مرغ جایگزینی سالم و مناسب برای گوشت قرمز می ‌باشد

 

منبع خوب پروتئینی:

مرغ منبع خیلی خوب پروتئین است و 120 گرم آن حدود 70 درصد نیاز پروتئین بدن را برآورده می ‌سازد.

همان‌ طور که می ‌دانید بدن ما انسان ‌ها از پروتئین تشکیل شده است و پروتئین ها از واحدهای ساختمانی به نام اسید آمینه. ما اسید آمینه ‌های لازم برای ساخت پروتئین‌ های بد‌ن‌ مان را از منابع حیوانی و گیاهی آن دریافت می‌ کنیم و با آنها، پروتئین‌ مورد نیاز بدن ‌مان را بازسازی می ‌کنیم.

 

غذایی کم چرب :

افرادی که می ‌خواهند که مقدار چربی غذای ‌شان را کم کنند، می ‌توانند از گوشت مرغ استفاده کنند. لخم ‌ترین قسمت گوشت مرغ، گوشت سینه‌ می‌ باشد که در مقایسه با ران، چربی اش نصف است.

 

گوشت مرغ در مقایسه با گوشت گاو، چربی اشباع کمتری دارد. با این حال پوست مرغ دارای مقدار زیادی چربی اشباع است و به همین دلیل قبل از پخت، باید پوست آن را کاملا جدا کرد.

 

پیشگیری از سرطان:

* مرغ منبع بسیار خوبی از ویتامین B3 (نیاسین)است که یک ویتامین ضد سرطان می ‌باشد. DNA به ویتامین B3 نیاز دارد و کمبود نیاسین به اندازه ‌ی کمبود سایر ویتامین‌های گروه B در ارتباط مستقیم با بیماری های ژنتیکی می ‌باشد.

 

مصرف 120 گرم گوشت مرغ حدود 72 درصد نیاز بدن به این ویتامین را برآورده می ‌سازد.

 

* گوشت مرغ همچنین یک منبع خوب سلنیوم می‌ باشد. سلنیوم برای سلامتی انسان یک اهمیت ویژه و اساسی دارد. سلنیوم یکی از اجزای بسیار مهم واکنش‌های متابولیکی در بدن می‌ باشد که عبارتند از متابولیسم هورمون ‌های تیروئیدی ، سیستم دفاعی آنتی اکسیدانی و سیستم ایمنی. مطالعات گوناگون نشان داده است که بین بروز سرطان ‌ها و دریافت سلنیوم یک ارتباط مهم وجود دارد. سلنیوم مانع سرطان می ‌شود.

 

مصرف 120 گرم گوشت مرغ 40 درصد نیاز روزانه ی بدن به سلنیوم را بر طرف می ‌سازد.

 

پیشگیری از آلزایمر:

در مطالعات معتبری که در مجلات مختلف پزشکی به چاپ رسیده است، آمده است که دریافت منظم غذاهای غنی از ویتامین B3 (نیاسین) مانند گوشت مرغ، از بروز بیماری آلزایمر و دیگر بیماری‌های شناختی مرتبط با افزایش سن جلوگیری به عمل می‌ آورد، طوری که افرادی که نیاسین بیشتری از غذای ‌شان دریافت می ‌کردند (22 میلی گرم در روز) در مقایسه با افرادی که نیاسین کمتری (13 میلی در روز) دریافت می ‌کردند حدود 70 درصد احتمال ابتلا و یا پیشرفت بیماری آلزایمر در آنان کمتر بود.

منبع: آیکابان


کپی لینک کوتاه خبر: https://setareparsi.com/d/366lz3