پنج‌شنبه 09 فروردین 1403 - 28 Mar 2024
تاریخ انتشار: 1400/06/29 14:00
واکسن کرونا | ثبت نام واکسن کرونا | زمان ثبت نام واکسن کرونا | عوارض واکسن کرونا | واکسن کرونا برای بیماران قلبی |
کد خبر: 8919

بهترین واکسن کرونا در ایران مشخص شد

کدام واکسن کرونا را بزنیم؟

واکسن کرونا در این روز ها یکی از مواردی است که باید همه انسان ها به آن توجه کنند. واکسن کرونا در زمان مشخص به افراد واجد شرایط تزریق خواهد شد. واکسن کرونا روز به روز واجب تر می شود. از این به بعد کودکان هم می توانند واکسن کرونا تزریق کنند.

واکسن کرونا

واکسن کرونا

واکسن کرونا

واکسن کرونا

واکسن کرونا

واکسن کرونا

واکسن کرونا

واکسن کرونا | بیماری عجیب بعد از تزریق واکسن آسترازنکا

به تازگی گفته شده : واکسن آسترازنکا موجب ایجاد لخته خون در مغز می شود و افراد کمی به این معضل دچار شده اند. کارشناسان و محققان گفته اند احتمال دارد کسانی که واکسن آسترازنکا را زده اند دچار سندروم گیلن باره شوند که بر اعصاب بدنشان تاثیر می گذارد.

ابتدای امسال بود که خبر‌هایی مبنی‌بر این‌که افراد بعد از تزریق واکسن «آسترازنکا» دچار لخته خون در مغز می‌شوند پخش شد، با این حال این اتفاق درصد کمی داشت و نمی‌شد آن را جدی گرفت.

اما هم‌اکنون سازمان دارویی اروپا (EMA) اعلام کرده است کسانی که واکسن آسترازنکا را تزریق کرده‌اند احتمال دارد به سندروم «گیلن‌باره» دچار شوند.

سندروم گیلن‌باره یک بیماری جدی است که بر اعصاب بدن تأثیر گذاشته و باعث می‌شود پا، دست و بقیه اندام‌ها مشکلاتی مانند بی‌حسی، ضعف، درد و در برخی موارد فلج موقتی داشته باشند.

البته این سازمان با اعلام کردن تعداد مبتلایان به این بیماری که ۸۳۳ مورد بوده است گفت: این تعداد نسبت به دوز‌های تزریق شده تعداد کمی است و این احتمال وجود دارد که افراد دیگری نیز به این بیماری دچار شوند.

سازمان دارویی اروپا همچنین از کسانی که این واکسن را تزریق کردند خواست درصورت مشاهده بی‌حسی یا فشار در ناحیه سینه و صورت به دکتر مراجعه کنند و تحت مراقبت‌های پزشکی قرار بگیرند.

پیش از این نیز در ماه‌های گذشته سازمان تنظیم دارویی انگلیس اعلام کرد در مجموع ۱۶۸ نفر پس از تزریق واکسن آسترازنکا دچار لخته خون نادر شدند که از این تعداد، ۳۲ نفر جان خود را از دست داده‌اند.

بر اساس اعلام مقامات انگلیس، این افراد از میان ۲۱.۲ میلیون دوز نخست واکسن که به آن‌ها تزریق شده بود، به لخته خون دچار شده‌اند.

کمیته علمی ناظر بر واکسیناسیون انگلیس در ابتدای ماه آوریل توصیه کرده بود واکسن آسترازنکا تنها برای افرادی استفاده شود که سنشان بالای ۳۰ سال است.

هشدار/ عوارض خطرناک واکسن کرونا برای نوجوانان پسر

محققان آمریکایی می گویند نوجوانان پسر در اثر تزریق واکسن کووید-۱۹ بیش از دیگر سنین به میوکاردیت (التهاب عضله قلب) مبتلا شده و در بیمارستان بستری می شوند.

تجزیه و تحلیل داده های پزشکی نشان می دهد که پسران ۱۲ تا ۱۵ ساله، بدون شرایط پزشکی زمینه ای، چهار تا ۶ برابر بیشتر در معرض ابتلا به میوکاردیت ناشی از تزریق واکسن کووید-۱۹ قرار دارند و در نتیجه بیش از دیگر رده های سنی در معرض خطر بستری شدن هستند.  

اکثر نوجوانان پسری که این عارضه جانبی نادر را تجربه کرده اند، طی چند روز پس از تزریق دز دوم واکسن "فایزر/بیونتک" علائم میوکاردیت را نشان داده اند. گفته می شد این عوارض پس از تزریق واکسن "مدرنا" هم دیده شده است. نویسندگان این پژوهش می گویند نزدیک به ۸۶ درصد از پسران مبتلا به میوکاردیت ناشی از تزریق واکسن به مراقبت های بیمارستانی نیاز دارند.

«سائول فاوست» استاد ایمونولوژی کودکان و بیماریهای عفونی دانشگاه ساوت همپتون که در این پژوهش مشارکت نداشت، گفت که به نظر می رسد این یافته ها روش محتاطانه ای را که "کمیته مشترک واکسن ها و ایمن سازی انگلیس" (JCVI) در مورد تزریق واکسن برای نوجوانان اتخاذ کرده، توجیه کند.

این کمیته تاکنون واکسیناسیون را برای نوجوانان سالم ۱۲ تا ۱۵ ساله توصیه نکرده و موضوع را به افسران اصلی پزشکی بریتانیا ارجاع داد که انتظار می رود هفته آینده تصمیم نهایی را بگیرند. تاکنون تنها کودکان ۱۲ تا ۱۵ ساله که در معرض ابتلا به کووید-۱۹ هستند یا با یک فرد در معرض خطر زندگی می کنند، واجد شرایط تزریق واکسیناسیون تشخیص داده شده اند.

نتایج این پژوهش همچنین نشان می دهد که اکثریت قریب به اتفاق میوکاردیت در نوجوانان پس از تزریق دز دوم ظاهر می شود، بنابراین به گفته پژوهشگران شاید تزریق تنها یک دز بتواند علاوه بر محافظت این رده سنی در برابر ابتلا به کووید-۱۹ از بروز عوارضی همچون میوکاردیت جلوگیری کند.

پروفسور فاوست می گوید: «در حالیکه بروز میوکاردیت پس از واکسیناسیون بسیار نادر است، می توان برای تزریق واکسن در کودکان و جلوگیری از خطر بروز عوارض قلبی در نوجوانان،  دزهای اول یا دوم را تغییر دهیم یا واکسن ها را به طور متفاوتی ترکیب کنیم تا از این خطر به طور کامل جلوگیری شود». 

کیانوش جهانپور روز دوشنبه در این توییت نوشت:

واکسن Soberana۰۲ که در ایران با نام پاستوکووک تولید می شود در کوبا برای گروه سنی ۲ تا ۱۸ سال نیز مجوز مصرف اضطراری دریافت کرد.

واکسن کرونای مشترک انستیتو فینلای کوبا و انستیتو پاستور ایران در کوبا به عنوان «سوبرانا۲» و در ایران به عنوان پاستوکووک نامگذاری شده است.

مطالعه کارآزمایی بالینی فاز سوم واکسن مشترک انستیتو پاستور ایران و انستیتو فینلای کوبا از ششم اردیبهشت ماه در ۸ شهر و با حضور ۲۴ هزار داوطلب آغاز شد، در شهرهای بابل، ساری، اصفهان، کرمان، بندرعباس و همدان داوطلبان مطالعه تحت مداخله دو دُز این واکسن قرار گرفتند و در شهرهای یزد و زنجان، علاوه بر دو دُز، یک دُز یادآور (سوبرانا پلاس) نیز به داوطلبان تزریق شد.

مدیر پروژه کارآزمایی بالینی فاز سوم واکسن کرونای مشترک کوبا و ایران پیشتر گفته بود: مطالعه بررسی اثربخشی واکسن سوبرانا ۲ (پاستوکووک) در قالب مداخله دو دُزه ، فاز سوم بالینی در ۶ شهر مورد مطالعه، پایان یافته است.

واکسن کرونا

ورود جدید واکسن کرونا به کشور

هجدهمین محموله واکسن کرونا تهیه شده از سوی جمعیت هلال‌احمر حاوی ۵ میلیون دُز واکسن، امروز یکشنبه؛ چهاردهم شهریورماه در فرودگاه امام خمینی (ره) به وزارت بهداشت تحویل داده شد.

واکسن کرونا

دکتر کریم همتی با اعلام اینکه واردات محموله‌های ۵ میلیون دُزی واکسن به کشور ادامه دار خواهد بود، بیان کرد: همانطور که پیش‌تر هم اعلام کرده بودیم و همچنین طبق تاکیدات رئیس جمهور در گفت‌وگوی زنده با مردم مبنی بر تامین ۴۰ میلیون دُز واکسن در شهریور ماه، این روند را با شتاب بیشتری ادامه خواهیم داد.

او با اشاره به محوری بودن موضوع واکسن و واکسیناسیون در دولت سیزدهم گفت:

آیت‌الله رئیسی شب گذشته تاکید کردند که «واکسیناسیون عمومی در گرو واردات واکسن است و همه‌ بخش‌های دخیل در امور واکسن باید تلاش مضاعف در واکسیناسیون و واردات واکسن داشته باشند» بنابراین ما هم با تکیه بر گفته‌ رئیس جمهور و به عنوان یکی از همین بخش‌های متولی در امور واکسن، واکسیناسیون و واردات واکسن را در اولویت و محوریت اقدامات هلال‌احمر قرار داده ایم.

واکسن کرونا

دکتر همتی با بیان اینکه جمعیت هلال‌احمر براساس اعلام نیاز ستادهای مدیریت کرونای استان ها و یا دانشگاه های علوم پزشکی در ٦ محور فعالیتش را در زمینه مقابله با کرونا ادامه داده است تصریح کرد:

ایجاد و یا پشتیبانی مراکز واکسیناسیون عمومی، استقرار واحدهای درمان اضطراری، اختصاص مراکز درمانی و توانبخشی برای خدمات مورد نیاز بیماران، افزایش ساعت فعالیت داروخانه‌ها، تجهیز سوله‌ها و یا سالن های ورزشی برای پذیرش بیماران و ایجاد فضاهای مورد نیاز درمانی با استفاده از چادرهای راپال از جمله اقدامات صورت گرفته در جمعیت برای مقابله با کرونا بوده است.

واکسن کرونا

رئیس جمعیت هلال‌احمر همچنین با اعلام بستری بیش از ۸ هزار نفر در مراکز درمان اضطراری هلال احمر گفت: با بهره‌گیری از واحدهای بیمارستانی استقرار سریع، جمعیت در تمامی بیمارستان های معرفی شده از جمله خراسان شمالی، خراسان رضوی، چهارمحال و بختیاری، لرستان، همدان، تهران و... بیمارستان‌های صحرایی برپا کرد که از تاریخ ۲۶ مرداد تا ۱۳ شهریور، تعداد ۳۸۹۷ نفر از آقایان و ۴۲۸۷ نفراز بانوان در این واحدها بستری شده‌اند.

بنابر اعلام روابط عمومی جمعیت هلال احمر، وی در پایان خاطرنشان کرد: بیمارستان فوق تخصصی نورافشار جمعیت هلال احمر از ابتدای همه گیری بیماری کرونا در کشور، به عنوان یکی از بیمارستان های کرونا شهر تهران تعیین شده و ضمن بکارگیری تمامی ظرفیت ممکن برای پذیرش بیماران در حال حاضر، تاکنون به بیش از ۳۲ هزار و ۵۰۰ نفر از بیماران خدمات ارائه کرده است.

واکسن کرونا

عوارض زیاد شدن فاصله بین دو دوز واکسن کرونا

محمدرضا شیرزادی متخصص بیماری‌های عفونی در پاسخ به این پرسش که اگر فردی در مرحله اول واکسیناسیون کرونا  واکسن آسترازنکا تزریق کرده، در صورتیکه  فاصله زمانی استاندارد طی شود و واکسن آسترازنکا موجود نباشد چه کاری باید انجام دهد؟ گفت: این فرد حتی‌الامکان باید صبر کند تا واکسن آسترازنکا موجود شود در غیر اینصورت اگر بخواهد پروتکل واکسیناسیون خود را تغییر داده و از سینوفارم استفاده کند باید مجددا دُز اول سینوفارم را تزریق کند و در فاصله ای استاندارد دُز دوم از این واکسن را هم تزریق نماید.

وی افزود: فاصله‌های استاندارد بین دو دُز اول و دوم معمولا بهترین زمان تزریق است و می‌توان پس از آن هم به تزریق اقدام کرد. مگر اینکه انقدر زمان از تزریق گذشته باشد که واکسن خاصیت خود را از دست بدهد.

متخصص بیماری‌های عفونی کشورمان در مورد بیماران صرعی گفت: آنها در گروه اولویت هستند و باید برای دُز دوم از همان واکسن دُز اول استفاده کنند مگر اینکه در واکسیناسیون مرحله اول دچار عوارض شدید شده باشند که در اینصورت باید واکسن خود را تغییر دهند.

وی تاکید کرد: بعد از واکسیناسیون مصرف ویتامین منعی ندارد اما نباید در مصرف آن زیاده روی کرد.  ویتامین های گروه  B  و C محلول در آب هستند که مقدار اضافی آن از طریق ادرار دفع می شود اما ویتامین های E و Dو  Aکه محلول در چربی هستند با مصرف زیاد چون از بدن دفع نمی شوند فرد را دچار سرگیجه و ضعف می کنند. قرقره آب نمک رقیق می‌تواند به صورت مکانیکی میکروب‌ها را کم کند ولی با فاصله کمتر از 2 ساعت دوباره میکروب‌ها در گلو جمع می شوند. نکته دیگر اینکه شستشوی گلو هیچ ربطی به تزریق واکسن ندارد. اما بهتر است اینکار به صورت مداوم انجام شود.

شیرزادی با اشاره به اینکه واکسن وضعیت ایمونولوژیک بدن را تحریک می کند گفت: بهتر است پس از تزریق واکسن تغذیه خوبی داشته باشیم و مایعات بیشتری استفاده کنیم.

وی درباره بیماران دیابتی گفت: این گروه هم در اولویت  واکسن هستند و باید بدون در نظر گرفتن سن به تزریق اقدام کنند.

شیرزادی گفت: ارزیابی آنتی بادی دلیلی بر اینکه بدن فرد ایمن شده یا نه نیست. همه باید از دو دز واکسن استفاده کنند.

وی خاطرنشان کرد: افرادی که سینوزیت دارند باید آنتی بیوتیک مصرف کنند ولی برای تب ناشی از واکسن نباید به صورت سرخود آنتی بیوتیک مصرف کرد بلکه باید استامینوفن خورد.

متخصص بیماری‌های عفونی کشورمان در ادامه با اشاره به افرادی که واکنش‌های حساسیتی شدید دارند گفت: اصولا توصیه می شود این افراد واکسن تزریق نکنند.

وی خاطرنشان کرد: جوانان 18 ساله هنوز در پروتکل واکسیناسیون کشوری نیستند ولی از 18 سال به بالا می توان آسترازنکا تزریق کرد.

شیرزادی در مورد خانم‌های باردار و افرادی که تمایل به بارداری دارند گفت: خانم‌های باردار بالای 35 سال باید واکسینه شوند. چون ممکن است در طول دوره بارداری مبتلا به عوارض شدید کرونا شوند. تزریق واکسن برای مادران شیرده بالای 35 سال منعی ندارد.

درصد تاثیر واکسن کرونا بر کرونای لامبدا چقدر است؟

با گذشت دوسال از شیوع بیماری کووید-۱۹ در سراسر جهان، در طی این مدت شاهد جهش‌های متنوعی از ویروس کرونا بوده‌ایم. آخرین سویه‌ای که از سوی سازمان جهانی بهداشت طبقه‌بندی شده است «لامبدا» نام دارد که نخستین بار در دسامبر گذشته در کشور پرو شناسایی شد. نام علمی این واریانت، ث.۳۷ (C.۳۷) است. این گونه پیش از این در برخی از ایالات آمریکا و دست‌کم ۲۹ کشور دیگر که اغلب در آمریکای لاتین هستند، شناسایی شده است.

کرونای لامبدا در ۱۵ ژوئن ۲۰۲۱ توسط سازمان بهداشت جهانی (WHO) به عنوان یکی از انواع کرونا در سطح جهانی دسته‌بندی شد. سازمان بهداشت جهانی، این ویروس را دارای جهش‌هایی با پیامدهای اثبات شده در انتقال و شدت می‌داند که در کشورهای متعددی شناسایی شده است.

کرونای لامبدا چه علائمی دارد؟

در حال حاضر، هیچ شواهدی وجود ندارد که علائم نوع جدید C.۳۷ یا کرونا لامبدا را از سایر گونه‌های کرونا ویروس متفاوت سازد. اما بر اساس گزارش NHS ، علائم اصلی کووید-۱۹ عبارتند از:

* تب – طوری که هنگام لمس قفسه سینه یا کمرتان احساس گرما کنید (نیازی به اندازه گیری درجه حرارت نیست).

* سرفه مداوم – بیش از یک ساعت سرفه یا تداوم سرفه در چند مرتبه طی ۲۴ ساعت.

* از دست دادن حس بویایی یا چشایی یا تغییر در آن.

کدام واکسن‌ها در مقابل کرونای لامبدا مؤثر هستند؟

محققان دریافتند که واکسن‌های mRNA در برابر نوع لامبدا مؤثر هستند. هر دو واکسن فایزر و مدرنا که در آمریکا تولید می‌شوند، از نوع mRNA هستند و این مسئله بدین معناست که این دو واکسن حاوی مواد ژنتیکی هستند که سلول‌های بدن را وادار می‌سازند که ویروس کرونا تولید کنند تا واکنش ایمنی بدن را برانگیزند. هرچند مشخص شد که لامبدا دارای جهش‌هایی است که توانایی گریز از فرایند خنثی‌سازی آنتی‌بادی های ایجاد شده توسط CoronaVac را دارد.

به گفته محققان دانشگاه کیوتو، گسترش این واریانت در سراسر شیلی نگران‌کننده است چون بررسی‌ها نشان می‌دهد که کرونا لامبدا در فرار از روند ایمن‌سازی بدن توسط واکسیناسیون مهارت دارد. با این حال، رایج‌ترین واکسنی که در شیلی استفاده می شود CoronaVac است که متفاوت از واکسن‌های فایزر، مدرنا و آسترازنکا عمل می‌کند.

محققان تأکید کردند که برای تأیید اثربخشی واکسن‌ها مطالعات بیشتری نیاز است؛ آنها معتقدند که همه‌گیری ویروس کرونا مادامی که ۸۰درصد مردم جهان واکسینه نشوند، پایان نخواهد یافت.

محققان دانشکده پزشکی گروسمن اثر واکسن‌های mRNA مانند فایزر و مدرنا را در برابر نوع لامبدا آزمایش کردند. بنا به نتایج به‌دست‌آمده، نوعی مقاومت نسبی در برابر خنثی‌سازی ویروس وجود دارد اما به احتمال زیاد باعث کاهش حفاظت در افراد واکسینه شده در برابر ویروس نمی‌شود و افرادی که واکسینه‌شده‌اند تا حد قابل‌توجهی ایمن هستند.

کدام کشورها درگیر کرونای لامبدا شده‌اند؟

سویه لامبدای ویروس کرونا، که نخستین بار در پرو مشاهده شد، تاکنون به بیش از ۵۰ کشور راه یافته است.

این ویروس با سرعت بالایی در شیلی، آرژانتین، برزیل، کلمبیا، اکوادور و مکزیک در حال شیوع است. شیوع ویروس در اروپا نیز در کشورهای هلند، اسپانیا، فرانسه و پرتغال گزارش شده است. شایان ذکر است که آمریکای لاتین با بیش از ۱.۴ میلیون مرگ بر اثر کرونا، می‌تواند مرکز جدیدی از انواع جهش‌های این ویروس باشد.

دکتر ماریا ون کرخوو، یکی از مدیران سازمان بهداشت جهانی گفت که این سازمان در حال پیگیری است که آیا کرونا لامبدا را باید به‌عنوان در دسته بیماری‌های نگران‌کننده طبقه بندی کند یا خیر. این تأیید وقتی صورت می‌گیرد که ثابت شود لامبدا با شدت بیشتری منتقل شود و قابلیت افزایش انتقال ویروس را داراست.

به طور کل، نوع لامبدا در صورتی که منجر به یکی از موارد زیر شود، به‌عنوان یک عامل نگران‌کننده نگران‌کننده شناخته می شود:

· افزایش قابلیت انتقال ویروس

· تغییر مضر در اپیدمیولوژی آن

· افزایش توانایی بیماری‌زایی

· تغییر علائم بیماری

· کاهش اثربخشی تست تشخیص کرونا، درمان و اقدامات پیشگیرانه مانند واکسیناسیون

عوارض واکسن کرونا چیست؟

چه کسانی نباید واکسن کرونا بزنند؟

 واکسن کرونا

شرایط جدید ثبت نام واکسن کرونا اعلام شد+لینک ثبت نام

    تا پایان همین ماه حدود ۱۰ میلیون واکسن و تا پایان شهریور حدود ۲۰ میلیون دُز واکسن قطعی شده است.

    سرعت و درصد واکسیناسیون ما افزایش خواهد یافت.

    در ماه‌های مهر و آبان حدود ۳۰ میلیون واکسن وارد خواهیم داشت.

    از مهرماه  قطعا سرعت تولید داخل ما هم افزایش خواهد یافت.

    تا چند ماه آینده درصد قابل توجهی از مردم واکسنیه خواهند شد؛ مجموعه این کارها در کنار رعایت پروتکل‌ها منجر به کاهش بیماری می‌شود.

امکان انتخاب مکان و زمان واکسیناسیون

رئیس مرکز مدیریت آمار و فناوری اطلاعات وزارت بهداشت اعلام کرد:

  امکان انتخاب محل، تاریخ و ساعت دریافت واکسن در سامانه salamat.gov.ir فراهم شد.  بدین ترتیب زمان و محل تزریق واکسن توسط خود افراد انتخاب می‌شود و نیازی به انتظار برای دریافت پیامک نوبت‌دهی نیست. 

هم‌اکنون در همه استان‌ها افراد ۵۳سال به بالا (متولدین ۱۳۴۷ و قبل از آن) امکان ثبت‌نام از طریق سامانه salamat.gov.ir دارند. علاوه بر آن، متولدین ۱۳۴۸ تا ۱۳۵۷ که ساکن استان‌های بوشهر، خراسان جنوبی، خوزستان، سیستان و بلوچستان، کرمان، قم و هرمزگان هستند و پرونده بهداشت دارند، امکان ثبت‌نام دارند

 

 

 


کپی لینک کوتاه خبر: https://setareparsi.com/d/4v6n63