چهارشنبه 08 فروردین 1403 - 27 Mar 2024
تاریخ انتشار: 1400/06/08 16:30
کرونا دلتا / علائم اولیه کرونا دلتا / علائم کرونا دلتا
کد خبر: 8609

کرونا دلتا چند روز قبل و پس از بروز علائم قابل انتقال است؟

علائم کرونا دلتا چیست؟

کرونا دلتا یک ویروس جهش یافته از کرونا است. کرونا دلتا قدرت انتقال بسیار بالایی دارد. این گونه از کرونا که کرونا دلتا نام دارد جوان ها را هم درگیر میکند و متاسفانه خیلی از جوان ها که به کرونا دلتا مبتلا شدند جان خود را از دست دادند.

این مطالعه که در مجله JAMA Internal Medicine منتشر شد، همچنین نشان داد افراد مبتلا در صورت ابتلا به ویروس از یک مورد اولیه (اولین فرد آلوده در شیوع) که بدون علامت بوده است نیز بدون علامت هستند.

کرونا

دکتر لئوناردو مارتینز، استادیار اپیدمیولوژی در BUSPH و سرپرست این مطالعه با دکتر یانگ گ، دستیار تحقیق در بخش اپیدمیولوژی و آمار زیستی در کالج بهداشت عمومی دانشگاه جورجیا گفت: ما می خواستیم ببینیم آیا نتایج مطالعات گذشته که نشان می دهد موارد کووید چند روز قبل و بعد از شروع علائم قابل انتقال هستند، می تواند با مشاهده موارد ثانویه در بین مخاطبین نزدیک تایید شود یا خیر؟

مارتینز و همکارانش ردیابی تماس را انجام داده و انتقال کووید-19 را در حدود 9000 نفر از نزدیکترین موارد اولیه در استان ژجیانگ چین از ژانویه 2020 تا آگوست 2020 مورد مطالعه قرار دادند. تماس های نزدیک شامل تماس های خانگی (افرادی که در یک خانواده زندگی می کردند) یا (کسانی که با هم غذا خوردند)، همکاران، افرادی که در محیط های بیمارستان بودند و مسافران نقلیه مشترک بود؛ محققان افراد مبتلا را حداقل 90 روز پس از نتایج مثبت اولیه آزمایش کووید تحت نظر قرار دادند تا بین موارد بدون علامت و قبل از علامت تمایز قائل شوند.

از بین افرادی که به عنوان موارد اولیه شناسایی شده اند، 89 درصد علائم خفیف یا متوسط ​​ایجاد کرده اند و تنها 11 درصد بدون علامت بوده اند و هیچکدام علائم شدید را نشان نداده است. اعضای خانواده موارد اولیه و همچنین افرادی که چندین بار یا به مدت طولانی در معرض موارد اولیه قرار گرفتند، میزان عفونت بیشتری نسبت به سایر افراد نزدیک داشتند؛ اما صرف نظر از این عوامل خطرساز، در تماس های نزدیک بیشتر در صورتی که فرد کمی قبل یا بعد از بروز علائم قابل توجه در معرض ابتلا قرار بگیرند، احتمال ابتلا به کووید -19 وجود دارد.

دکتر مارتینز می گوید: نتایج ما نشان می دهد زمان قرار گرفتن در معرض ابتلا نسبت به علائم اولیه برای انتقال مهم است و این درک شواهد بیشتری را ارائه می دهد که آزمایش سریع و قرنطینه پس از بیمار شدن گامی مهم برای کنترل همه گیری است.

در مقایسه با بیماران با علائم خفیف و متوسط ​​، افراد اولیه بدون علامت بسیار کمتر احتمال دارد که کووید را به مخاطبین نزدیک منتقل کنند، اما اگر این کار را انجام دهند، احتمالا علائم تماس قابل توجهی نیز در مخاطبین مشاهده نمی شود.

دکتر مارتینز می گوید: این مطالعه بیشتر بر نیاز به واکسیناسیون تاکید می کند که از شدت علائم بالینی در افرادی که به کووید مبتلا می شوند می کاهد

علائم شروع کرونا دلتا

عضو هیات علمی پژوهشکده بیماری‌های گوارش و کبد دانشگاه علوم پزشکی تهران گفت: در شرایط فعلی، اگر افراد علائم واضح گوارشی مانند اسهال، دردهای شکمی، تهوع و استفراغ، درد معده و بی‌اشتهایی داشته باشند، به عنوان مبتلا به بیماری کرونا محسوب می‌شوند مگر خلاف آن ثابت شود.

محمد امانی، فوق تخصص گوارش و کبد افزود: هرچند احتمال مثبت بودن تست تشخیصی پی سی آر این بیماران از مبتلایان به علایم ریوی کمتر است اما افراد در صورت بروز علایم گوارشی بهتر است اصول بهداشتی را به دقت رعایت کنند.

به گفته وی مشکلات گوارشی به تنهایی یا در کنار نشانه های ریوی می تواند از علائم کرونا دلتا باشد.

 

امانی توضیح داد: علایم گوارشی هرچند در تمام جهش‌های ویروس کرونا مشاهده می‌شود اما در سویه دلتا  بارزتر و شدیدتر خود را نشان می‌دهد.

وی اضافه کرد: پزشکان معاینه و بررسی های مهم و اولیه را انجام می دهند و اگر موارد دال بر بروز بیماری دیگری مشاهده نکردند، این علائم را به عنوان نشانه ابتلا به بیماری کرونا در نظر می گیرند.

او توصیه کرد:‌ افرادی که مشکوک به علایم گوارشی ناشی از بیماری کرونا هستند، شستشوی مرتب دست ها را انجام دهند و در صورت امکان از سرویس بهداشتی جداگانه استفاده کنند.

درگیری کودکان از ویژگی های بارز کرونا دلتا است

عضو هیات علمی پژوهشکده بیماری‌های گوارش و کبد دانشگاه علوم پزشکی تهران به ویژگی های ویروس کرونا جهش یافته دلتا اشاره کرد و گفت: از ویژگی های بارز دلتا درگیری افراد سنین پایین تر و حتی کودکان است.

امانی اظهار داشت: هرچند علایم این سویه، ربطی به سن ندارد اما معمولا در سنین پایین علایم خفیف تر هستند.

وی ادامه داد: کرونای دلتا علایم مشابهی با کرونای معمولی دارد اما سرعت انتقال آن بسیار سریع تر است، به همین دلیل مردم باید بیش از پیش مراقب خود باشند.

فوق تخصص گوارش و کبد توضیح داد: بالا رفتن آنزیم ها یا حتی درگیری شدید کبد از جمله عوارض کرونا است. که این عوارض در هر دو سویه دلتا و سنتی این ویروس به یک نسبت دیده می شوند.

امانی اضافه کرد: عوارض داروهای مصرفی کرونا هم می تواند درگیری کبد ایحاد کند؛ به همین دلیل بررسی دقیق آنزیم های کبدی در بیماران کرونایی ضروری است.

 

با دیدن این 16 علامت کرونای دلتا دارید؟!

حسین کرمانپور، رئیس اورژانس بیمارستان سینا، در صفحه اینستاگرام خود، ۱۶ علامت اخطار کرونای دلتا را تشریح کرد.

- تب رو به افزایش که با استامینوفن و سایر تب‌برها و بدن‌شویه کمی پایین می‌آید و دوباره به بالای ۳۸.۵ درجه می‌رود.

- تعریق شدید همراه با ضعف و بی‌حالی فزاینده.

- تعداد تنفسی که هر بار از دفعه قبل و در حالت استراحت در یک دقیقه بیشتر شود. تعداد نرمال تنفس در بزرگسالان ۱۲ تا ۱۸ است. تعداد تنفس بالای ۳۰ در یک دقیقه چه در اطفال چه در بزرگسالان اخطار کامل است. بهتر است فرد دیگری تعداد تنفس را بشمارد تا بیمار حواسش نباشد.

- بالا رفتن ضربان قلب در یک دقیقه. نرمال ضربان قلب در یک دقیقه ۷۰ تا ۹۰ است. در کودکان زیر ۹ سال ضربان قلب تا ۱۱۰ در یک دقیقه هم نرمال است.

- تیره شدن لب‌ها و زیر ناخن‌ها همراه با تنگی نفس یا تعداد تنفس بالا.

- ضعف فزاینده و خواب آلودگی.

- هذیان و کلمات بی ربط و عدم تشخیص زمان و مکان.

- بی اختیاری در ادرار یا مدفوع.

- اسهال یا استفراغ شدید همراه با ضعف و خواب آلودگی.

- سرفه‌های شدید، قطاری و همراه با خلط زرد یا تیره.

- درد تشدید شونده روی قفسه سینه. به خصوص هنگام حرکت و بالا رفتن از پله.

- کاهش تعداد ضربان قلب به زیر ۵۰.

- بالا رفتن قند خون به صورت فزاینده.

- کاهش اکسیژن خون ناگهانی زیر ۹۰ یا کاهش ساعت به ساعت آن. مثلا اکنون ۹۷ باشد و یکی دو ساعت بعد ۹۵ و بعد ۹۴ و همینطور کاهش یابد.

- قطع یا کاهش فزاینده میزان ادرار در ۲۴ ساعت. نرمال آن حدود یک لیتر ادرار در ۲۴ ساعت است. البته به شرطی که مایعات مناسب میل شود.

علائم کرونا دلتا بعد از چند روز شروع می شود؟

رئیس بخش مراقبت‌های ویژه کرونای بیمارستان امام رضا(ع) مشهد گفت: دوره نهفتگی ویروس کرونا دلتا یک روز است. کرونا دلتا مانند زامبی است تا وقتی در خیابان باشید همه مبتلا می‌شوند.

علیرضا صداقت در این خصوص، اظهار کرد: اوضاع خوب نیست شرایط کرونا بسیار ناگوار است، اما وقتی به خیابان‌ها می‌روم، احساس می‌کنم در خیابان‌ها کرونا نیست و فقط در بیمارستان امام رضا (ع) و بیمارستان قائم کرونا است. همشهریان کرونا بسیار جدی است.

وی افزود: از ۲۷ بیمار کرونایی که روز گذشته ویزیت کردم، به دلایلی مبتلا شده بودند که می‌توانستند انجام ندهند؛ دلایلی که ربطی به دولت و مسئولان هم ندارد. عروسی، مولودی، سفر و ... . یکی از بیماران مبتلا به کرونا خانم بارداری بود که فرزند دو قلو خود را از دست داد و اکنون در بخش مراقبت ویژه بستری  است. او در یک مهمانی زنانه مبتلا شد.

مدیر بخش مراقبت‌های ویژه کرونای بیمارستان امام رضا(ع) مشهد ادامه داد: همشهریان عزیزم نمی‌دانم اشکال کار کجاست؟ من با مسئولان صحبت کردم، اکنون قصد دارم با مردم صحبت کنم.

صداقت گفت: آیا مهم است که بدانیم اشکال کار از کیست؟ مسئول مقصر است یا مردم. در حال حاضر شبیه لشکری که در جنگ محاصر شده است، هستیم. چه اهمیتی دارد اشتباه از فرمانده، سرباز یا من است. باید دست به دست هم دهیم تا از این شرایط بیرون بیایم. مسئولان نیز باید وارد کار شوند، اگر قرار است شهر تعطیل یا محدودیت‌ها بیشتر شود، انجام دهند. شرایط بیمارستان امام رضا (ع) و بیمارستان قائم نشان می‌دهد که حتی یک ساعت هم دیر است. باید جلوی حجم ورود این تعداد بیمار مبتلا به کرونا به بیمارستان‌ها گرفته شود.

رئیس بخش مراقبت‌های ویژه کرونای بیمارستان امام رضا(ع) مشهد اضافه کرد: همشهریان عزیز به کمپین مردمی همیار سلامت ملحق شوید و مسئولیت اجتماعی را رعایت کنید. در خیابان‌ها رفت‌وآمد نکنید، سفر نروید از مهمانی‌ها و دورهمی‌ها پرهیز کنید و تا دو هفته دیگر فقط برای مسائل اورژانسی از خانه خارج شوید.

وی تاکید کرد: دوره نهفتگی ویروس دلتا یک روز است. کرونا مانند زامبی است تا وقتی در خیابان باشید، همه مبتلا خواهند شد. اوضاع بد است و تیم درمان در مضیقه هستند. درمان کرونا در بیمارستان نیست بلکه درمان کرونا پیشگیری است. فقط دو هفته نیاز است تا بتوانیم از این اوضاع خارج شویم.

 

 


کپی لینک کوتاه خبر: https://setareparsi.com/d/3g7l53