پنج‌شنبه 09 فروردین 1403 - 28 Mar 2024
تاریخ انتشار: 1399/03/25 18:14
کد خبر: 2168

خبر خوب برای معلمان

وزیر آموزش و پرورش اجرای سند تحول بنیادین در آموزش و پرورش را بسیار مهم و نیاز اساسی جامعه دانست و گفت: سخن گفتن از دیگر اسناد مانند ۲۰۳۰ بیهوده است.

ضرورت حل مشکلات معلمان و حل دغدغه این قشر زحمت کش در صدر اولویت های آموزش و پرورش قرار گرفت و طرح ویژه رتبه بندی معلمان به منظور ترمیم حقوق فرهنگیان تدوین شد.نمایندگان مجلس و مدیران وزارتخانه آموزش و پرورش پس از بررسی های فراوان و نقد و بررسی نظرات مخالفان و موافقان و پس از رفع ایرادات این طرح آن را برای اجرا آماده کردند.سرانجام وزیر آموزش و پرورش از برقراری فوق العاده ویژه در رتبه بندی معلمان همزمان با واریز حقوق خرداد ماه خبر داد.

 

محسن حاجی میرزایی وزیر آموزش و پرورش طی سخنانی در صحن علنی مجلس گفت: وزارت آموزش و پرورش نهادی است که با بیشترین بخش جامع در ارتباط است و مسئولیت آماده کردن نسل نو برای زندگی مستقل را برعهده دارد و مجلس هم به عنوان خانه ملت صالح‌ترین نهاد برای پرداختن به  آموزش و پرورش  است.
 

وی با اشاره به پیام مقام معظم رهبری به افتتاحیه مجلس یازدهم گفت: مقام معظم رهبری اقتصاد مقاومتی و تلاش مجدانه برای گسترش و ژرف سازی فرهنگ اسلامی را جز اولویت‌های مجلس دانستند. این نقطه آغاز تعاملات دولت و مجلس برای تحقق فرامین رهبر انقلاب است و اولویت دستور کار همه ارکان نظام است.

 

وزیر آموزش و پرورش گفت:  وزارت آموزش و پرورش  به عنوان ارگانی که بیشترین افراد را در بهترین دوران زندگی در اختیار دارد و مسئولیت آمادگی کردن آنها را برای تبدیل به یک شهروند متعهد، مسئول و فعال بر عهده دارد خود را در کنار مجلس مخاطب این پیام مقام معظم رهبری می‌داند.

 

حاجی میرزایی تربیت نسل توانمند که ظرفیت مشارکت فعال در امور کشور را داشته باشند بسیار مهم دانست و گفت: انسان‌ها به گونه‌ای عمل می‌کنند که آموخته‌اند، پس چه آموزش و چگونه آموزش دادن بسیار مهم است و فردای جامعه ما اثر آموزش امروز جامعه ما است.

 

وی اجرای سند تحول بنیادین در آموزش و پرورش را که مورد تاکید رهبر معظم انقلاب و رئیس جمهور است را بسیار مهم و نیاز اساسی جامعه دانست و ادامه داد: این سند توسط جمعی از دانشمندان و استفاده از تجارب تهیه شده و مبانی همه تحولات در آموزش و پرورش است. سخن گفتن از دیگر اسناد مانند ۲۰۳۰ بیهوده است، ما در این سند به دنبال ارتقا از مفهوم آموزش به تربیت هستیم. به دنبال تربیت در بعد اخلاق، عبادی، سیاسی، علمی و فرهنگی هستیم.

 

وزیر آموزش و پرورش مهمترین مأموریت این وزارتخانه را آماده کردن دانش آموزان برای پذیرش مسئولیت‌های اجتماعی، دفاع از آرمان‌های انقلاب اسلامی و مراقبت در برابر آسیب‌های اجتماعی دانست و افزود: ما در این راستا اقداماتی را انجام دادیم و زیرنظام‌های مشخصی را تهیه، تصویب و ابلاغ کرده‌ایم. اهداف دوره‌های تحصیلی متناسب همه آن ۶ ساحت باید تعیین شود؛ به همین دلیل سندهای آن تهیه و تصویب شده است.

 

وی با اشاره به تغییر در سیستم آموزش کشور گفت: کتاب‌ها مبتنی با تغییر  سیستم آموزشی  تدوین شده است، اما زمانی می‌توانیم از اجرای سند تحول سخن بگوئیم که بتوانیم نتایج عینی و ملموس را در جامعه و سطح دانش آموزان نشان دهیم؛ اینکه دانش آموزان و معلمان چه درکی از سند تحول دارند. بنابراین برای شکل گیری گفتمان روی ۲۵ بسته تحولی تاکید کرده ایم که در آن‌ها بر تحول آفرین بودن، ملموس بودن نتایج، قابلیت سنجش و اندازه گیری تاکید کرده ایم. به عنوان مثال هر دانش آموز یک مهارت را باید بعد از دوره متوسطه فرا گرفته باشد، ما در صدد هستیم در جهت تحقق سند پیش برویم.

 

حاجی میرزایی با اشاره به شرایط آموزش و پرورش با شیوع کرونا گفت: در شرایط کرونا به یکباره با یک پدیده غیرمنتظره روبرو شدیم که کل مأموریت  نظام آموزش و پرورش  کشور را تحت تأثیر قرار دارد. به اعتقاد من واکنش سریع، دقیق و فراگیر به این پدیده مسئولیت مهمی بود که متوجه وزارت آموزش و پرورش شد و ما نمی‌توانستیم آموزش را تعطیل کنیم و می‌بایست در این خصوص چاره‌ای می‌اندیشیم. در ظرف یک هفته از طریق تلویزیون و اختصاص ۳ شبکه به این ۲ هزار برنامه آموزشی ارائه شد.

 

وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: در این زمان با مشکلاتی روبرو شدیم، ارتباط تلویزیون یک ارتباط یک طرفه است، ما نمی‌دانستیم که دانش آموزان اطلاعات لازم را دریافت کرده‌اند یا خیر، بنابراین دانش آموزان و مدارس به سمت شبکه‌های ارتباطی خارجی هجوم بردند.

 

وزیر آموزش و پرورش گفت: ما نیازمند این بودیم که مطمئن شویم این کار به درستی در حال انجام است تا بتوانیم مصونیت دانش آموزان را تأمین کنیم و بر کار مسلط باشیم.

 

وی افزود: یک شبکه ای را روی بستر داخلی طراحی کردیم و با استفاده از ظرفیت‌های بومی و با توجه به تاکید مقام معظم رهبری مبنی بر قوی شدن در فضای مجازی این موضوع را تحقق بخشیدیم. پس از طراحی این شبکه بیش از ۷۰ درصد دانش آموزان از آن فضاهایی که در اختیار ما نبود به این شبکه منتقل شدند و بیش از ۱۵ میلیون دانش آموز در «شاد» عضو شدند که تعاملات آنها منحصراً  تعاملات آموزشی  است و همه موارد دیگر بسته شده و امکان ارتباط دانش آموز با دانش آموز وجود ندارد و منحصراً ارتباط دانش آموز و معلم در رابطه با مطالب درسی مهیا شده است. اتفاق مهمی افتاد اما با عدم دسترسی برخی مناطق مواجه شدیم.

 

وزیر آموزش و پرورش تاکید کرد: برخی به اینترنت و بعضی هم به گوشی مناسب دسترسی نداشتند، در این موارد ما با استفاده از بسته‌های خود آموز و ارسال هفتگی و دو هفتگی برای دانش آموزان تلاش کردیم آنهایی که تحت پوشش نیستند را پوشش بدهیم. ما اعلام کردیم که مسئول آموزش همه دانش آموزان هستیم، بنابراین هیچ دانش آموزی نباید از قلم بیفتد.

 

حاجی میرزایی در ادامه گفت: در نزدیکی فصل امتحانات یک ماه زمان انتخاب کردیم و به  معلمان  گفتیم به مدرسه بروند تا اگر دانش آموزان ابهامی دارند آنها را برطرف کنند اما برای سال آینده با پیش بینی‌هایی که صورت گرفت است اگر با شرایط مشابه رو به رو شویم باید آمادگی لازم را داشته باشیم. بنابراین عملاً این اقدامی که ما در سال ۹۸_۹۹ انجام دادیم به عنوان یک مانور و افزایش ظرفیت برای حضور مؤثر در سال آینده تلقی می‌شود. سناریوهای مختلف را بررسی کردیم تا در هر شرایطی بتوانیم از آموزش مراقبت کنیم.

 

وی با بیان اینکه درباره  معیشت معلمان  به عنوان یکی از اولویت‌هایی که هم مورد تاکید مقام معظم رهبری بوده و هم در سند تاکید شده و هم مورد مطالبه نمایندگان محترم مجلس بوده است اتفاقات مهمی در این دوره افتاده است، تصریح کرد: در فاصله بهمن ماه ۹۸ تا خرداد ۹۹ بیش از ۶۵ درصد به  حقوق معلمان  افزوده شده و افزایشی که در فاصله سال ۹۸ تا خرداد ۹۹ اتفاق افتاده افزایش قابل توجهی است.

 

وزیر آموزش و پرورش خاطر نشان کرد: خواهش می‌کنم هر کدام از کسانی که در این مورد سوال داشتند فیش حقوقی او در این سه مقطع را بررسی کنید و ببینید که چه اتفاق مهمی افتاده است. در سال ۹۸ کمترین میزان بدهی معادل ۳ دهم درصد به سال بعد منتقل شد و تمام تلاش ما این بود که همه مطالبات پرداخت شود تا فرهنگی‌ها بتوانند با آرامش خاطر بیشتری فعالیت‌های خود را ادامه بدهند.

 

حاجی میرزایی درباره تبدیل وضعیت معلمان حق التدریس، آموزشیارن سوادآموزی و مربیان پیش دبستانی گفت: قانون به ما گفته است که ۵۸ هزار نفر به اضافه ۳۰ هزار نفری که بر اساس استفساریه ای که در روز آخر مجلس دهم به تصویب رسید و مورد تأیید شورای نگهبان قرار گرفت را تبدیل وضعیت کنیم.

 

وی افزود: یکی از شروط این تعیین وضعیت این است که به میزان ردیف بودجه پیش بینی شده این اقدام انجام شود. ما باید از آموزشیاران آزمون بگیریم که به علت شیوع کرونا آن را به ۲۰ تیرماه منتقل کردیم و تلاش ما این است که ۲۵ هزار نفر از آموزشیاران را حتماً تا شروع سال تحصیلی آینده تبدیل وضعیت کنیم.

 

وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: ما برای شروع سال آینده ۱۹۷ هزار معلم کم داریم و بخشی از این  کمبود معلم  از طریق دانشگاه فرهنگیان تأمین خواهد شد و بخشی دیگر هم از طریق ماده ۲۸ تأمین خواهد شد که حدود ۵۶ هزار نفر خواهد بود. بقیه از طریق همین  معلمین حق التدریس  تأمین می‌شود که متناسب با نیاز از آنها استفاده خواهد شد.

 

وی با اشاره به برخی از شاخص‌های مهم دستاوردهای آموزش و پرورش گفت: پوشش پیش دبستانی به عنوان یک گام مهم در جهت ارتقای کیفیت و عدالت آموزشی به خصوص در مناطق دوزبانه از ۳۸ درصد در سال ۹۲ به ۷۴ درصد در سال ۹۸ افزایش پیدا کرده است.

 

حاجی میرزایی خاطر نشان کرد: دختران دانش آموز عشایری ۱۱.۳ درصد افزایش پیدا کرده است. مدارس شبانه روزی در مناطق عشایری ۳۶.۶۳ درصد افزایش پیدا کرده است. پوشش واقعی دوره ابتدایی در ایران ۹۸.۱ درصد است، در حالی که متوسط جهان ۹۴ و منطقه ۸۹.۴ درصد است که این یک گام مهم در جهت تحقق عدالت آموزشی است.

 

وزیر آموزش و پرورش تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران آموزش را در دورترین و محروم‌ترین مناطق کشور توزیع کرده است و امروز هیچ کس نمی‌تواند بگوید که آموزش در دسترس او نیست و نمی‌تواند آموزش ببیند. نرخ ارتقای دانش آموزان ابتدایی در ایران ۹۷.۷ جهان ۹۱ و منطقه ۸۹.۵ است که این کیفیت عملکرد در ایران را نشان می‌دهد.

 

وی افزود: نرخ پوشش پیش دبستانی در ایران ۷۴ درصد در جهان ۵۲ و در منطقه ۳۱ درصد است. نرخ ثبت نام دختران به پسران در ایران ۹۸ در جهان ۸۸ و در منطقه ۹۲ درصد است که ناظر به عدالت جنسیتی است و در نرخ تکمیل متوسطه اول ایران ۹۰ درصد و میانگین جهان ۷۵.۶ و میانگین منطقه ۷۴ درصد است.

 

منبع:مهر


کپی لینک کوتاه خبر: https://setareparsi.com/d/3wkyx3