دوشنبه 27 فروردین 1403 - 15 Apr 2024
تاریخ انتشار: 1401/08/03 05:03
قیمت پراید| قیمت پراید صفر| قیمت پراید کارکرده
کد خبر: 10046

ترمز قیمت پراید کشیده شد| قیمت خودرو امروز سوم آبان 1401

سایه رکود همچنان بر سر بازار خودروست. اما این رکود باعث نشده قیمت‌‌ها کاهش یابد و با توجه به تورم کشور، پیش‌بینی می‌شود که تا پایان سال جاری، قیمت خودرو تا ۴۰ درصد افزایش یابد.

قیمت پراید مدام درحال نوسان هست.زمانی مردم کم درآمد می توانستند پراید بخرند ولی قیمت پراید به قدری گران شده مردم توان مالی برای خرید پراید را ندارند.با بالا رفتن قیمت پراید دیگر امیدی به ارزان شدن قیمت پراید نیست .قیمت پراید روزانه خیلی کم ارزان می شود ولی قیمت پراید مثل قبل نمی شود. 

قیمت خودرو صفر داخلی روز ‌سه‌شنبه سوم آبان ۱۴۰۱ با توجه به آمار و قیمت روزانه سایت دیوار با تغییراتی همراه شد.

قیمت خودرو صفر داخلی در لحظه نگارش این گزارش در بازار ایران به شرح زیر است:

برخلاف نوسانات قیمتی که خودروها در بازار تجربه کردند، اما پراید ماه‌هاست که با ثبات قیمت همراه شده است. برای مثال، پراید ۱۱۱ با قیمت ۲۰۵ میلیون تومان به فروش می‌رسد. پراید ۱۳۱ نیز با نرخ ۱۸۰ میلیون تومان عرضه می‌شود.

اما پژو ۲۰۷ اتومات که هفته‌ها از نوسان قیمتی دور مانده بود، امروز پنج میلیون تومان افزایش قیمت داشت و هم‌اکنون در سطح ۶۱۵ میلیون تومان خرید و فروش می‌شود. دنا معمولی مدل ۱۴۰۱ نیز ۴۰۵ میلیون تومان قیمت دارد.

قیمت خودروهای پرطرفدار

اما فعالان بازار خودرو می‌گویند که برخی خودروها بیشتر خرید و فروش می‌شوند و پرطرفدار هستند. این خودروها با چه قیمتی در بازار معامله می‌شوند؟

تیبا هاچ‌بک‌ پلاس که از خودروهای پرطرفدار این روزهاست، صبح سه‌شنبه هم مانند روزهای گذشته، در محدوده ۲۱۴ میلیون تومان قیمت‌گذاری شد.

پژو ۲۰۶ تیپ دو صفر نیز هم‌اکنون ۳۱۱ میلیون تومان ارزش دارد. در این میان، تیپ پنج این مدل پژو نیز در بازار کشور تا نرخ ۳۶۶ میلیون تومان پیش رفت.

تارا اتوماتیک هم که مدتی است از نوسانات قیمتی دور است، امروز با قیمت ۵۹۱ میلیون تومان در بازار شروع به کار کرد.

پیش‌بینی قیمت خودرو در روزهای آینده

امیرحسن کاکایی، کارشناس صنعت خودرو در گفتگو با تجارت‌نیوز گفت: درحال حاضر دولت سعی در گفتاردرمانی برای ثابت نگه‌داشتن وضعیت بازار است. این گفتار درمانی‌ها و بلاتکلیفی در بحث واردات است که بازار را در رکود نگه می‌دارد.

او افزود: اما این رکود باعث کاهش قیمت خودرو در بازار نمی‌شود. با در نظر گرفتن تورم ۴۰ درصدی در کشور، پیش‌بینی می‌شود که قیمت خودرو تا پایان سال جاری هم با ۴۰ درصد افزایش همراه شود.

البته چندی پیش هم، عماد جعفری، کارشناس صنعت خودرو در گفتگو با تجارت‌نیوز گفت: بازار خودرو همچنان در وضعیت رکودی قرار دارد و اینکه برخی می‌گویند بازار از رکود خارج شده، صحیح نیست. چراکه و خرید و فروش به ندرت صورت می‌گیرد. اما با توجه به وضعیت سیاسی موجود در کشور، به نظر می‌رسد که این رکود موجود و روند افزایش قیمت‌ها در بازار در هفته‌های آینده هم ادامه داشته باشد.

اطلاعاتی درباره خودرو و قیمت پراید

پراید (به انگلیسی: Pride) یک خودروی سدان ‌کامپکت است که تولید آن در کره جنوبی به ترتیب با نام‌های فورد فستیوا و پراید آغاز شد. تولید این خودرو از سال ۱۳۷۲ در ایران توسط شرکت سایپا در دومدل سدان و هاچ‌بک تحت عنوان صبا و نسیم آغاز شد. مدل‌های اولیه پراید از خودروهای مزدا ۱۲۱ و فورد فستیوا گرفته شد و سپس توسط شرکت کیا موتورز با تغییراتی در کره جنوبی ساخته شد. این خودرو را کره جنوبی ساخت به دلیل نبود ایمنی لازم نتوانست مجوز صادرات به آمریکا و اروپا را بگیرد. پراید در ایران به دلیل ارزانی هزینه ساخت برای سایپا و قطعات جانبی سال‌ها فروش خوبی داشته‌است اما اکنون با مقایسه فناوری خودروهای جدید با قیمت کمتر در کشورهای خارجی با قیمت هنگفتی در ایران به فروش می‌رود برای مثال مدل‌های هیوندای اکسنت، شورلت سونیک، فورد فیستا، تویوتا یاریس، هوندا فیت، کیا فورت و نیسان سنترا از ارزان قیمت‌ترین خودروهای این شرکت‌ها هستند. این موارد باعث انتقادات فراوانی به این خودرو در سال‌های گذشته شده‌است. پس از سال‌ها جدال بر سر این خودرو ، تولید پراید در تیرماه ۱۳۹۹ متوقف شد.

پراید در ایران برای بیش از ۲۰ سال آن هم در مدل‌های مختلف تولید شده‌است. مدل‌های مختلف پراید در ایران شامل دو مدل سدان ۱۳۲ و ۱۳۱، یک مدل هاچ‌بک ۱۱۱، یک مدل لیفت‌بک با نام ۱۴۱، و یک مدل وانت با نام ۱۵۱ می‌شوند. علاوه بر این مدل ۱۳۱ پیش از تغییر طراحی داخلی و بروزرسانی‌های جزئی در نمای بیرونی، با نام سایپا صبا شناخته می‌شد و مدل هاچ‌بک آن که سپس با مدل ۱۱۱ جایگزین شد نیز سایپا نسیم نام داشت.

سازمان پزشکی قانونی ایران خودروهای خانواده پراید را رکورددار آمار تلفات حوادث رانندگی دانسته‌است. بنابر اعلام شرکت سایپا تولید مدل‌های ۱۳۲، ۱۱۱ و ۱۳۱ به‌ترتیب در دی ۱۳۹۸، اردیبهشت ۱۳۹۹ و تیر ۱۳۹۹ متوقف شد و خودروهای تیبا، ساینا و کوییک جایگزین مدل‌های پراید می‌شوند. پیش از این، خودروی سایپا ۱۱۱ در اواسط سال ۱۳۹۶ یک وقفهٔ یک‌ماهه در تولید را تجربه کرده‌بود.

علت گران شدن قیمت پراید

تا پیش از مخالفت رسمی وزیر صمت با آزادسازی واردات خودرو، قیمت پراید ۱۵۱ میلیون تومان بود اما حالا برخی سایت‌ها مانند اقتصادآنلاین قیمت این خودرو را تا ۱۵۵ میلیون تومان هم گزارش داده‌اند. سایت موج نیز اعلام کرده که این خودرو ۱۵۴ میلیون تومان در بازار است.

 


کپی لینک کوتاه خبر: https://setareparsi.com/d/4ywmb2