پنج‌شنبه 09 فروردین 1403 - 28 Mar 2024
تاریخ انتشار: 1401/08/16 12:33
بازنشستگان تامین اجتماعی
کد خبر: 10364

خبر مهم برای بازنشستگان تامین اجتماعی | بیمه تکمیلی رایگان شد؟

وضعیت بیمه تکمیلی بازنشستگان یکی از مواردی است که بازنشستگان تامین اجتماعی در سال‌هایی که سازمان تامین اجتماعی در اجرای قانون الزام عقب نشینی کرد، نسبت به آن معترض بودند. یکی از مطالبات بازنشستگان در سال‌های اخیر، اصلاح رویه موجود در بیمه‌های تکمیلی و کاستی‌های قرارداد آن است.

شرایط بازنشستگان تامین اجتماعی، وابسته به میزان سخت بودن شغل و همینطور وابسته به جنسیت است. حداکثر سابقه برای پذیرش و محاسبه در تعیین مستمری بازنشستگان تامین اجتماعی ۳۵ سال است. عیدی بازنشستگان تامین اجتماعی مطابق قانون، تابع مقررات مربوط به عیدی و پاداش کارمندان دولت می‌باشد. بازنشستگان تامین اجتماعی برای دریافت بیمه تکمیلی در سال ۱۴۰۰ تا آخر بهمن‌ماه فرصت ثبت نام داشتند. حقوق  بازنشستگان تامین اجتماعی  در خرداد سال ۱۴۰۱ افزایش ۵۷ درصدی پیدا کرد. بازنشستگان کمتر از ۳۰ سال سابقه، باتوجه به سنوات، کمتر از این مبلغ دریافت می کردند.

علی اکبر عیوضی گفت: در بیمه تکمیلی باید به صورت آنلاین سهم بیمه‌گر محاسبه و از هزینه درمان کسر شود تا بازنشسته از جیب خود مبلغ کامل را نپردازد و بعد از آن چندماه منتظر باشد تا فاکتور هزینه‌های او توسط بیمه‌گر تکمیلی با وضعیت تاسف بار فعلی بررسی شود.

وضعیت بیمه تکمیلی بازنشستگان یکی از مواردی است که بازنشستگان تامین اجتماعی در سال‌هایی که سازمان تامین اجتماعی در اجرای قانون الزام عقب نشینی کرد، نسبت به آن معترض بودند. یکی از مطالبات بازنشستگان در سال‌های اخیر، اصلاح رویه موجود در بیمه‌های تکمیلی و کاستی‌های قرارداد آن است. 

علی اکبر عیوضی (عضو هیات مدیره کانون بازنشستگان تأمین اجتماعی تهران) با اشاره به مطالبات بازنشستگان درمورد بحث بیمه تکمیلی با بیان اینکه «پایان قرارداد بیمه تکمیلی با کانون کارگران بازنشسته تامین اجتماعی در تاریخ ۳۰ آبان ۱۴۰۱ است و از تاریخ یکم آذر ۱۴۰۱ باید قرارداد جدیدی برای بیمه تکمیلی بسته شود» اظهار کرد: قبل از هرچیزی همه بازنشستگان و کانون‌های بازنشستگی از سازمان تامین اجتماعی می‌خواهند که با بهبود کیفیت خدمات درمانی و عمل به قانون الزام، انگیزه را برای مراجعه به مراکز درمانی ملکی سازمان تامین اجتماعی بیشتر کند تا اساسا نیاز به بیمه تکمیلی به حداقل برسد. زیرا بازنشستگان از خدمات فعلی سازمان بهره خاصی نمی‌برند و تامین اجتماعی در این زمینه در طول این سال‌ها کوتاهی کرده است. 

وی با اشاره به اینکه «در سال‌های اخیر عملکرد بیمه تکمیلی آتیه سازان حافظ که با کانون بازنشستگان قرارداد دارد بسیار ضعیف بوده و اعتراض اکثر نمایندگان را برانگیخته است» اظهار کرد: کانون عالی بازنشستگان با دعوت از کانون‌های استانی جلسه‌ای را دو هفته قبل برگزار کرد که نظر همه کانون‌ها و اعضا در آن نشست، سازمان تامین اجتماعی ابتدا درمان پایه را باید به شدت گسترش داده و بهبود بخشد و با یک شرکت بیمه تکمیلی معتبر و قرارداد بهتر تفاهم شود. 

عیوضی ضمن تاکید بر اینکه «هم کیفیت خدمات به بیمه تکمیلی باید افزایش پیدا کند و هم نوع قرارداد و وفاداری آن باید مورد تاکید جدی قرار گیرد» تصریح کرد: تعهدات بیمه تکمیلی به بازنشستگان باید افزایش پیدا کند. هزینه دارو و درمان در برخی موارد سرسام‌آور است و آن بخش سنگین را باید قرارداد بیمه تکمیلی پوشش دهد. در سال‌های اخیر ما شاهد عدم همکاری آتیه سازان حافظ با بازنشستگان بودیم و تاکید داریم که قرارداد با هر شرکتی (اعم از آتیه ساز یا دیگر شرکت‌ها) بسته می‌شود، باید ضمانت اجرایی آن مشخص شده و مورد تاکید باشد. 

رئیس مجمع انتخابات کانون عالی کارگران بازنشسته ایران تصریح کرد: اکنون بیمه تکمیلی آتیه سازان حدود ۷ ماه است به تعهدات خود به بهانه‌های مختلف از جمله افزایش تعرفه‌های خدمات درمانی عمل نمی‌کند. این نوع بیمه تکمیلی دردی از بازنشسته کشور دوا نمی‌کند و بیمه‌گر باید در قبال قرارداد خود پاسخگو باشد. مشکلی که ما با شرکت‌های بیمه تکمیلی داریم این است که پس از قرار همه چیز را به امان خدا رها می‌کنند. 

عضو هیات مدیره کانون بازنشستگان تامین اجتماعی تهران گفت: باید قراردادی که از آذرماه دوباره منعقد می‌شود، در یک مناقصه شفاف صورت گرفته و برنده آن باید قراردادی ببندد که نحوه رسیدگی به اجرای آن قابل راستی آزمایی و روشن بوده و قابل نظارت باشد. همچنین ابزارهای ضمانت اجرایی مثل «اختیار فسخ قرارداد در صورت‌عدم دریافت خدمات، پیگیری از مراجع قضایی در صورت‌عدم ارائه خدمات و سایر ابزارهای مشابه مالی و حقوقی برای تضمین خدمات و تداوم آن تا پایان موعد اتمام قرارداد»، باید لحاظ شود. 

وی در زمینه میزان پرداختی‌های بازنشستگان در حوزه بیمه تکمیلی گفت: اولین تاکید ما این است که سهم سازمان تامین اجتماعی با توجه به قوانین بالادستی از حق بیمه پرداختی برای بیمه تکمیلی افزایش یابد. حق بیمه اولیه بیمه تکمیلی تا سال گذشته ۹۱ هزار تومان بود که ۴۵ هزار تومان آن را بازنشستگان و ۴۵ هزار تومان آن را سازمان تامین اجتماعی تقبل می‌کرد. در بعضی بیمارستان‌های طرف قرارداد بیمه تکمیلی به دلیل شرایط شرکت‌های بیمه تکمیلی فورا سوءاستفاده‌هایی انجام می‌دهند. برای مثال در ارائه خدمات کوتاهی می‌کنند که نباید این چنین باشد. 

عیوضی تصریح کرد: در بیمه تکمیلی باید به صورت آنلاین سهم بیمه‌گر محاسبه و از هزینه درمان کسر شود تا بازنشسته از جیب خود مبلغ کامل را نپردازد و بعد از آن چندماه منتظر باشد تا فاکتور هزینه‌های او توسط بیمه‌گر تکمیلی با وضعیت تاسف بار فعلی بررسی شود و بعد از مدت‌ها ادعای ناقص بودن مدارک سه یا شش ماه بعد مبلغ مابه التفاوت بیمه تکمیلی به بازنشسته پرداخت شود. پرسش ما این است که آیا تایید مدارک که به صورت برخط ممکن است، باید چهار ماه طول داشته باشد و بازنشسته بارها در فرآیند اداری اذیت شود تا به خدمات خود برسد؟ 

این فعال حقوق بازنشستگان در پاسخ به این ادعا از سوی برخی شرکت‌های بیمه‌گر تکمیلی که معتقدند مبلغ کنونی حق بیمه تکمیلی بسیار پایین است، جواب داد: ما هنوز درباره بررسی میزان رقم لازم حق بیمه را انجام ندادیم و باید کمیته‌ای در کانون بازنشستگان یا مدیران کانونی بررسی لازم را در این زمینه و برای رسیدن به رقم معقول حق بیمه باتوجه به هزینه‌های درمان بیمه تکمیلی انجام دهند. ما نیز قبول داریم مبلغ کنونی به نسبت هزینه‌های درمان کم است اما مسئله این است که آیا در قبال افزایش چند برابری هزینه حق بیمه، خدمات مناسب و انتظارات بازنشستگان برآورده می‌شود یا خیر؟ 

وی اضافه کرد: کانون عالی هنوز به رقمی درباره هزینه حق بیمه تکمیلی نرسیده است و شیوه عمل ما در انعقاد قرارداد جدید این است که ما از هم اکنون در روزنامه‌های کثیرالانتشار آگهی مناقصه و فراخوان شرکت‌های بیمه تکمیلی را دادیم و هرکدام از شرکت‌ها خدمات و میزان تعرفه حق بیمه درخواستی خود و شرایط قراردادی‌شان را عرضه می‌کنند و در نهایت باید با بررسی مدیران کانونی در مناقصه پیروز شوند تا طرف قرارداد بیمه تکمیلی بازنشستگان مشخص شود. قاعدتا شرکت بیمه‌گری که بهترین شرایط قراردادی و تعرفه و خدمات را داشته باشد، مورد انتخاب واقع می‌شود. 


کپی لینک کوتاه خبر: https://setareparsi.com/d/4pgql4