پنج‌شنبه 09 فروردین 1403 - 28 Mar 2024
تاریخ انتشار: 1401/08/26 05:39
ایمپلنت مغزی
کد خبر: 10624

ایمپلنت جدید مغزی کلمات را بطور مستقیم از فکر افراد «می‌خواند»

یک دستگاه جدید از طریق ایمپلنت مغزی سیگنال‌های عصبی افراد معلول و ناتوان از سخن گفتن را بطور مستقیم به متن و گفتار تبدیل می‌کند؛ فقط کافی است که شخص روی هر کلمه فکر کند.

 دانشمندان راه‌هایی برای «خواندن» مستقیم کلمات از مغز افراد ابداع کرده‌اند. ایمپلنت‌های مغزی می‌توانند گفتار داخلی را به سیگنال‌های خارجی ترجمه کرده و از این طریق امکان برقراری ارتباط را برای افراد دارای معلولیت یا سایر بیماری‌ها فراهم سازند.

به گفته «لیگ هاکبرگ» دانشمند علوم عصبی، نتایج جدید حاصل از دو مطالعه تحقیقی که به تازگی در نشست سالانه «جامعه علوم عصبی» ارایه شده است که شواهد و مدارک بیشتری از توان بالقوه فوق‌العاده ایمپلنت‌های مغزی برای احیای ارتباطات از دست رفته ارایه داده‌اند.

برخی افراد نیازمند به کمک برای ارتباط گرفتن در حال حاضر از وسایلی استفاده می‌کنند که نیازمند حرکت‌های کوچک مانند تغییر نگاه چشم هستند. این کار برای همه افراد ممکن نیست. از این رو مطالعات جدید، سخنان داخلی را هدف قرار داد که مستلزم هیچ کاری بجز فکر کردن نیست.

«سارا واندلت» دانشمند علوم عصبی در موسسه فناوری کالیفرنیا (Caltech) می‌گوید: دستگاه ما بطور مستقیم سخنان (گفتار) درونی را پیش بینی می‌کند و به بیمار اجازه می‌دهد تا صرفا روی گفتن یک کلمه تمرکز و آن را به متن تبدیل کند. سخنان داخلی می‌توانند بسیار ساده‌تر و شهودی‌تر باشند و نیازی ندارد که بیمار کلمات را به زبان آورد.

سیگنال‌های عصبی مرتبط با کلمات توسط الکترودهای کاشته شده در مغز ردیابی می‌شوند و این سیگنال‌ها سپس به متن تبدیل می‌شوند و برنامه‌های رایانه‌ای آنها را قابل شنیدن می‌سازند. «هاکبرگ» از دانشکده پزشکی هاروارد در بوستون می‌گوید: این رویکرد واقعا هیجان‌انگیز است و با تقویت قدرت علوم عصبی ، مهندسی عصبی و یادگیری ماشینی توان ارتباطی و حرکتی را احیا می‌کند.

الکترودها سیگنال‌های سلول‌های عصبی در بخشی از مغز دخیل در سخن گفتن و حرکات دست را دریافت می‌کنند . یک ایمپلنت مغزی در آن ناحیه مغز ممکن است در نهایت برای کنترل دستگاه هایی استفاده شود که می‌توانند وظایفی را انجام دهند که معمولا با دست نیز انجام می‌شود.

تکنیک‌های حال حاضر برای اینکه مفیدتر باشند لازم است سریع‌تر و صحیح‌تر کار کنند . همچنین روشن نیست که آیا این فناوری برای سایر افراد با اختلالات گفتاری عمیق‌تر نیز قالبل استفاده خواهد بود یا خیر. محققان می‌گویند هنوز در روزهای آغازین این فناوری هستیم.

 


کپی لینک کوتاه خبر: https://setareparsi.com/d/45lg92