جمعه 24 فروردین 1403 - 12 Apr 2024
تاریخ انتشار: 1401/08/26 12:05
درمان خانگی تبخال
کد خبر: 10648

۵ درمان خانگی تبخال که کمک‌تان می‌کند به سرعت از شر آن خلاص شوید!

تبخال زائده ای کوچک تاول مانندی است که می‌تواند روی دهان و اطراف آن ظاهر شود. هرچند تبخال خطرناک نیست، می‌تواند ناراحت کننده، ناخوشانید و همراه با خارش باشد. تبخال معمولا ظرف چند هفته خود به خود برطرف می‌شود، با این حال درمان تبخال به روش خانگی می‌تواند به به بهبود سریعتر آن کمک کند.

ویروس هرپس سیمپلکس 1 (HSV-1) باعث ایجاد تبخال می‌شود. درست مثل ویروس آبله مرغان، HSV در شاخه‌های روی پوست زندگی می‌کند. مقدار کمی‌از این ویروس همیشه و به طور مداوم در پوست وجود دارد، حتی اگر ضایعه تبخال شما قابل مشاهده نیز نباشد.

  • HSV-1 معمولا به زخم‌های سرد دهان اشاره دارد. اگرچه می‌تواند از طریق رابطه جنسی دهانی به دستگاه تناسلی منتقل شود اما تبخال دهان، بسیار شایع تر است. به طوری که تخمین زده می‌شود 50 تا 80 درصد بزرگسالان حامل این ویروس هستند.
  • HSV-2 تبخال تناسلی است. این نوع ویروس کمتر رایج است و تعداد کمی‌از افراد به آن مبتلا می‌شوند. اما به یاد داشته باشید فقط به این دلیل که در دهانتان تبخال یا HSV-1 دارید، به این معنی نیست که احتمال ابتلا به HSV-2 بیشتر است.

تبخال تاول‌های ریز و قرمز پر از مایع هستند. خیلی از مردم قبل از این یک تاول کوچک و دردناک را ببینند، قبل از آن روی لب خود احساس خارش، سوزَش یا گزگز می‌کنند. برای از بین بردن و درمان سریع تر تبخال، به محض احساس سوزن سوزن شدن روی لب یا اطراف آن، سریع از درمان خانگی استفاده کنید.

نیاز نیست برای تبخال به پزشک مراجعه کنید. زیرا در عرض دو تا سه هفته خود به خود از بین می‌روند. با این حال، اگر به طور منظم تبخال می‌گیرید، این ۶ روش درمانی می‌تواند به بهبود سریع  آن کمک کند.

درمان تبخال به روش خانگی

۲. برای از بین بردن تبخال، بادرنجبویه بمالید

بادرنجبویه که به طور رسمی‌Melissa Officinalis نامیده می‌شود، گیاهی است با خواص ضد ویروسی. این گیاه می‌تواند به کاهش قرمزی و همچنین تورم تبخال کمک کند و عفونت‌های احتمالی را از بین ببرد. در مطالعه ای که از بادرنجبویه بر روی زخم‌های لب استفاده شده بود. قرمزی و تورم تبخال‌ها پس از دو روز، در شرکت‌کنندگان به طور قابل‌توجهی کاهش یافته بود، اگرچه اثر و درد کمی‌از آن باقی مانده بود.

مطلب مرتبط: سلامت واژن؛ ۱۰ بهترین روش تمیز و سالم نگه داشتن واژن

برای همین می‌توانید بادرنجبویه را به صورت کپسول یا روغن از داروخانه خریداری کنید. در بزرگسالان این دارو باید سه بار در روز روی ناحیه آسیب دیده مالیده شود.

۳. درمان تبخال؛ از یخ استفاده کنید

در حالی که یخ ممکن است طول مدت تبخال را کاهش ندهد، اما می‌تواند التهاب را از بین ببرد و ناراحتی و درد آن را کاهش دهد

چند تکه یخ یا یک کیسه یخ را روی ناحیه آسیب دیده بمالید. اگر سرما بیش از حد یخ پوست شما را اذیت می‌کند، قبل از استفاده، یخ را در یک حوله بپیچید. از این روش چند بار استفاده کنید تا درد و خارش تبخال‌ها کم شود.

۴. برای درمان تبخال از ضد آفتاب استفاده کنید

قرار گرفتن در معرض نور خورشید ممکن است به طور بالقوه باعث ایجاد تبخال روی سطح پوست اطراف دهان شود. بنابراین، استفاده از کرم ضد آفتاب روی لب‌ها و اطراف آن، به پیشگیری از این ویروس کمک می‌کند. بالم لب را با ترکیب ضد آفتاب روی لب‌ها و ناحیه دهان خود بمالید. برای اثربخشی بهتر یک ضد آفتاب ۳۰ درصدی انتخاب کنید.

همچنین می‌توانید از کرم ضد آفتاب هنگام بروز تبخال نیز استفاده کنید. این کرم به از بین بردن و جلوگیری از تشدید آن کمک می‌کند.

۵. از ویتامین E استفاده کنید

ویتامین E یک آنتی اکسیدان است که می‌تواند به ترمیم سلول‌های آسیب دیده پوست و رشد سلول‌های جدید کمک کند. یعنی بر بهبود و تسکین تبخال نیز موثر است. ویتامین E را می‌توان به صورت موضعی برای درمان تبخال استفاده کرد یا از طریق آجیل، دانه‌ها و سبزیجات برگ سبز مصرف کرد تا از بروز آن‌ها جلوگیری شود.

نکته: به یاد داشته باشید که اثربخشی درمان‌های خانگی از یک فرد به فرد دیگر متفاوت است.

۱. درمان تبخال؛ مصرف مکمل‌های لیزین

لیزین یکی از 9 اسید آمینه ضروری است – ترکیباتی که بدن قادر به ساختن آن‌ها برای تشکیل پروتئین نیست، اما کلید عملکرد بهتر سیستم ایمنی و رشد عضلات است. لیزین به فعال کردن بخش‌های ضروری سیستم ایمنی مانند سلول‌های T کمک می‌کند که می‌تواند به جلوگیری از تبخال موثر باشد.

می‌توانید از پمادهای لیزین استفاده کنید یا از مکمل‌ها مصرف کنید که هر دو بدون نسخه در دسترس هستند. سایر تقویت‌کننده‌های ایمنی مانند چای اکیناسه نیز می‌توانند به درمان تبخال کمک کنند.

بله، تبخال مسری است. زمانی که HSV-1 فعال باشد، مسری تر است، اما همچنان می‌تواند هنگام خواب گسترش یابد. ویروس HSV-1 می‌تواند از طریق بوسیدن یا رابطه جنسی دهانی، ظروف مشترک، غذا یا فنجان و هر نمونه دیگری که در آن فرد دیگری با مایع ناشی از یک زخم فعال تماس پیدا کند، منتقل شود. بنابراین، اگر کسی را می‌شناسید که تبخال دارد، از انجام این فعالیت‌ها یا استفاده از وسایل آن‌ها خودداری کنید.

همچنین اجتناب از بوسیدن یا انجام رابطه جنسی دهانی با فردی که ضایعات فعال دارد ضروری است. رابطه جنسی دهانی می‌تواند HSV-1 را به اندام تناسلی نیز گسترش دهد.

عوامل خطر ایجاد تبخال

در حال حاضر هیچ درمانی برای تبخال و ویروس HSV-1 وجود ندارد. با این حال، اقداماتی وجود دارد که می‌توانید برای کاهش خطر ابتلا به عفونت و فعال شدن چنین تاول‌هایی انجام دهید. فرکانس فعال شدن تبخال از فردی به فرد دیگر متفاوت است. تبخال می‌تواند با موارد زیر ایجاد شود:

عفونت ویروسی یا تب

تغییرات هورمونی، مانند:

  • تغییرات مربوط به قاعدگی
  • فشار
  • خستگی
  • قرار گرفتن در معرض نور خورشید و باد
  • تغییرات در سیستم ایمنی بدن
  • آسیب به پوست
  • غذای آماده

اگرچه تبخال ممکن است غیرقابل درمان باشد، اما این بدان معنا نیست که باید آن را تحمل کنید. می‌توانید با درمان‌‌های خانگی مانند استفاده از بادرنجبویه یا مصرف مکمل‌های لیزین، به بهبود سریع‌تر تبخال‌ها و تسکین علائم آن کمک کنید. همچنین خوب است که از محرک‌های تبخال خود آگاه باشید، خواه خستگی باشد یا تغییرات هورمونی. به این ترتیب می‌توانید ضایعات را زودتر درمان کنید و روند بهبود را تسریع کنید.


کپی لینک کوتاه خبر: https://setareparsi.com/d/45lw92