شنبه 01 اردیبهشت 1403 - 20 Apr 2024
تاریخ انتشار: 1401/09/01 11:56
کالابرگ| کالابرگ در دولت رئیسی
کد خبر: 10802

خبر داغ اولین روز آذر با خداحافظی یارانه ها | جزئیات اجرای کالابرگ الکترونیکی به جای یارانه

سید احسان خاندوزی وزیر اقتصاد و دارای گفت : طرح کالابرگ الکترونیکی مشکلی برای تامین مالی ندارد

این نماینده اعلام کرد: مجلس از  کالابرگ  سخن گفته بود و هنوز دولت  کالابرگ  را توزیع نکرده است. قاعدتاً اگر  کالابرگ  توزیع می‌شد خیلی از مسائل و مشکلات مردم حل شده بود. همچنین این نقدینگی اضافی ایجاد نمی شد. از سوی دیگر ممکن است پولی که به عنوان یارانه به مردم می‌دهیم، به سمت مسائل دیگر زندگی بروند. در این صورت ما با مشکلات جسمی روبرو ‌شویم؛ برای مثال توزیع شیر قبلاً به راحتی انجام می‌شد و الان یک پاکت شیر قیمت سرسام آوری دارد و باید  کالابرگ  به آن تعلق بگیرد. به نظر ما بحث کالابرگ موضوع مهمی است که دولت باید حتماً انجام دهد، چون مصوبه مجلس نیز است.

وزیر اقتصاد با بیان اینکه مسئله طرح کالا برگ الکترونیکی مشکلی در تامین‌ مالی ندارد، گفت: از ماه‌های آینده این طرح برای کل کشور انجام می‌شود.

احسان خاندوزی، وزیر اقتصاد وسخنگوی اقتصادی دولت در نشست خبری خود که در روز سه شنبه در ساختمان‌کوثر برگزار شد، گفت: در تابستان ۱۴۰۱ در شاخص قیمت تولید کننده در کشور، شاهد اتفاقاتی هستیم که می‌تواند نویدبخش یک چشم‌انداز خوب برای فصل‌های بعد باشد.

وی افزود: گزارش تابستان حکایت از این دارد که این شاخص در کالا‌ها صنعتی و معدنی شاهد وضعیت خوبی است، ولی در تورم تولید کننده بخش خدمات وضعیت خوبی نیست و افزایش یافته است، ولی در حوزه صنعت و معدن شاهد کاهش هستیم و تورم‌فصلی بخش صنعت ۱۴/۸درصد کاهش یافته و به منفی ۲/۳درصد رسیده است. تورم نقطه به نقطه تابستان نسبت به فصل قبل ۱۶/۲ کاهش یافته و تورم سالانه بخش صنعت ۷/۶درصد کاهش یافته و در معدن هم شرایط به همین صورت است.

وی در ادامه گفت: این ارقام وقتی منتشر شد برخی گفتند منفی شدن تورم در بخش صنعت و معدن به معنای رکود است، ولی شاخص‌های رکود و رونق با شاخص تورم و کاهش قیمت متفاوت است و زمانی که گزارش تولید کالای صنعت و معدن را مشاهده می‌کنیم نشان می‌دهد شرکت‌های معدنی بزرگ ۱۲/۷ درصد و شرکت‌های صنعتی ۵/۳ دارد افزایش تولید داشته و میزان فروش ۹/۹ درصد در ۷ ماهه اول سال بیشتر شده است.

سخنگوی اقتصادی تصریح کرد: اخیرا در حوزه تامین ارز دارد مشکلاتی شاهد بودیم که در تامین بازار و قیمت دارو خود را نشان داد که با توجه به اینکه دارو حساس‌ترین دارویی است که دولت برای مدیریت ارز آن همه جانبه پای کار است و سلامت مردم شوخی بردار نیست، مشکلی که پیش امد بود با سرعت و جدیت بیشتر سعی شد جبران شود و نارضایتی با سرعت مرتفع شود و اقدامات برای تخصیص دارو و تامین ارز برای واردات دارو تولید دارو با سرعت خوبی پیش می‌رود؛ و امیدواریم ظرف هفته‌های آینده مرتفع شود. طبق اعلام بانک‌مرکزی بیش از ۳ میلیارد دلار تخصیص ارز به این حوزه محقق شده است. برای تامین برخی کسری‌ها نیز اقدامات عاجلی برای واردات انجام و با گمرکات هماهنگی صورت گرفته تا ترخیص این محموله‌ها با اولویت انجام شود.

وزیر اقتصاد گفت: یکی از گلایه‌های پیمانکاران در پروژه‌های دولت مسئله تخصیص اندک برای پروژه‌های عمرانی بود که در شش ماهه اول سال ۴۰هزار میلیارد تومان تخصیص عمرانی دولت بود و در مهر و آبان ۴۰هزار میلیارد تومان دیگر تخصیص عمرانی صورت گرفت.

طرح آزمایشی کالابرگ

خاندوزی با بیان اینکه مسئله طرح کالا برگ الکترونیکی مشکلی در تامین مالی ندارد و با توجه به اینکه نطام پرداخت یارانه را متاثر می‌کند لازم بود دولت برای مطمئن بودن زیر ساخت فنی، اطمینان حاصل کند و تغییرات در وزارت کار قدری تاخیر در بهره‌برداری پروزه انداخت، اظهار داشت:، اما وعده داده شد که پس از آنکه در یک استان به شکل آزمایشی پیاده شد، از ماه‌های آینده این طرح را برای کل کشور انجام شود و این‌مشکلی ندارد و مشکلی در تامین بودجه ندارد، پیش بینی این است که یک ماه دوره آزمایشی به طول بینجامد و بعد از یک‌ماه برای سایر استان‌ها انجام خواهد شد./برنا

 ثبت نام جدید برای دریافت کالابرگ

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه در حال حاضر طرح کالابرگ در مرحله‌ای است که مقرر شده از پایلوت‌های شهری خارج و در سطح کشور اجرا شود، گفت: زمانی که حدود نصف فروشگاه‌های مربوطه به پایانه‌های فروش مخصوص مجهز شوند، دیگر مشکلی برای اجرای طرح نیست و برای بقیه فروشگاه‌ها هم راه‌هایی پیش‌بینی شده که بدون ایجاد صندوق فروشگاهی و با تغییر همین دستگاه‌های پز موجود بتوانند کالاهای مشمول را ثبت کنند.

اصغر سلیمی، سخنگو کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها در مجلس شورای اسلامی بیان کرد: با توجه شرایط معیشت مردم قطعاً دولت برای بهبود تلاش می‌کند و برنامه‌ریزی دارد. مردم با گرانی دست و پنجه نرم می‌کنند. امروز شاهد این هستیم که حقوق یک کارگر و کارمند کفاف زندگی او را حتی در نیمه اول ماه‌ نمی‌دهد. از سوی دیگر خرید و اجاره مسکن به یک رویا تبدیل شده و حتی خرید خودرو هم محال شده است.

وی در ادامه اظهار کرد: با این حال در بحث معیشت مردم باید بتوانند مواد غذایی روزانه خود را تهیه کنند. این امیدواری را داشتیم که تا پایان ماه مردم با یارانه‌ای که دریافت می‌کنند، دوام بیاورند. به نظرم در بحث معیشت دولت سعی دارد برنامه‌ریزی داشته باشد.

این نماینده اعلام کرد: ولی مجلس از کالابرگ سخن گفته بود و هنوز دولت کالابرگ را توزیع نکرده است. قاعدتاً اگر کالابرگ توزیع می‌شد خیلی از مسائل و مشکلات مردم حل شده بود. همچنین این نقدینگی اضافی ایجاد نمی شد. از سوی دیگر ممکن است پولی که به عنوان یارانه به مردم می‌دهیم، به سمت مسائل دیگر زندگی بروند. در این صورت ما با مشکلات جسمی روبرو ‌شویم؛ برای مثال توزیع شیر قبلاً به راحتی انجام می‌شد و الان یک پاکت شیر قیمت سرسام آوری دارد و باید کالابرگ به آن تعلق بگیرد. به نظر ما بحث کالابرگ موضوع مهمی است که دولت باید حتماً انجام دهد، چون مصوبه مجلس نیز است.

وی در ادامه گفت: ما نظرمان این است که نصف پرداختی به صورت کالابرگ باشد و نصف دیگر نقدی باشد. حداقل مردم بتوانند در بحث سلامت جسمی خودشان خریدهایی داشته باشند.

سلیمی در خصوص افزایش قیمت بنزین در بودجه ۱۴۰۲ بیان کرد: در بحث بنزین با توجه به شرایطی که کشور و مردم دارند، من فکر نمی‌کنم در بودجه ۱۴۰۲ تغییری در بحث نرخ بنزین داشته باشیم. اگر هم دولت در بودجه قرار دهد، فکر نمی کنم مجلس رای بدهد. در سال آینده هم مجلس خواهان این است که با همین قیمت حال حاضر بنزین عرضه شود.


کپی لینک کوتاه خبر: https://setareparsi.com/d/27nnd3