پنج‌شنبه 09 فروردین 1403 - 28 Mar 2024
تاریخ انتشار: 1401/09/04 05:41
روشن نشدن شعله اجاق گاز
کد خبر: 10880

راهکارهای طلایی برای روشن کردن اجاق گاز| علت روشن نشدن شعله اجاق گاز چیست؟

علل بسیاری می توانند سبب روشن نشدن انواع اجاق گازها باشند. به وجود آمدن این عیب همه کارهای روزانه ما را در منزل دچار اختلال می کند. برای همین در این مقاله بیتوته به بررسی دقیق علل روشن نشدن اجاق گاز می پردازیم.

مواد غذایی را آماده کرده‌اید و می خواهید غذا بپزید، ولوم اجاق گاز را می‌پیچانید و می‌بینید که همه شعله‌های گاز روشن می‌شوند جز یکی. در این وضعیت باید به دنبال دلیل روشن نشدن شعله اجاق گاز باشید. شعله گاز را نگاه کنید چنانچه به جای شعله‌های آبی، شعله زرد و نارنجی می‌بینید یعنی چربی‌ها و تکه‌های مواد غذایی در پایه شعله وجود دارد و سبب مسدود شدن جریان گاز شده‌اند.

برای پاک کردن مواد غذایی از شعله، نخست توری که روی شعله معیوب قرار گرفته است را بردارید. آنگاه کلاهک آن را برداشته و با پایه شعله هم همین کار را انجام دهید. یک دستمال نم دار و تمیز برداشته و به آهستگی آن محل را تمیز کنید، لکه‌های چربی را پاک نموده و تکه‌های غذا را جمع کنید.

پایه شعله را داخل کاسه‌ای که آن را با مواد شوینده و یا سرکه پر کرده‌اید قرار دهید و بگذارید قطعه داخل این مواد خیس بخورد. از مواد شوینده اسیدی و خیلی قوی برای تمیز کردن شمعک‌ها و میله‌ها استفاده نکنید، چون امکان دارد قطعات گاز خورده شده و از بین بروند. آنگاه پایه شعله را برداشته و با یک مسواک آن را تمیز کنید. 

 روشن نشدن شعله اجاق گاز

خیس بودن سرشعله

وجود آب در سوراخ های مشعل یا سرشعله، دلیل دیگری برای روشن نشدن شعله گاز است که این گرفتگی به دلیل اینکه به تازگی اجاق گاز خود را شسته‌اید و از تمیز بودن آن اطمینان دارید. بنابراین وجود آب و خیس بودن سرشعله، می‌تواند باعث روشن نشدن اجاق گاز شود.

برای برطرف کردن مشکل روشن نشدن اجاق گاز باید در جهت تمیز کردن و خشک کردن سرشعله با یک حوله نرم مخصوص، باید سرشعله‌ها را با دقت تمیز نموده و آنگاه از آنها استفاده کنید.

خرابی ترموکوپل اجاق گاز

یکی از عللی که خیلی در بررسی روشن نماندن شعله اجاق گاز وجود دارد، وضعیت ترموکوپل اجاق گاز است. ترموکوپل در نقش یک مولد جریان الکتریکی بعنوان یک قطعه ضروری از نظر ایمنی در وسایل گاز سوز قرار داده شده است. کاربرد و عملکرد ترموکوپل در طراحی اجاق گاز‌های جدید بعنوان یک سیستم ایمنی و هشداردهنده قوی می‌باشد. در حقیقت ترموکوپل هنگامی که یکی از اجزای اجاق گاز درست کار خود را انجام ندهد، جریان گاز را قطع نموده و مانع از روشن شدن شعله اجاق گاز می‌شود.

تستی که برای پیدا کردن ارتباط میان نقص در سیستم ترموکوپل و دلیل روشن نماندن شعله اجاق گاز پیشنهاد می‌شود این است که ولوم اجاق گاز را گرفته و برای مدتی کوتاه نگه دارید و آنگاه رها کنید، چنانچه شعله روشن نماند، این یعنی ترموکوپل اجاق گاز احتیاج به تعمیر دارد. اگر خودتان تعویض ترموکوپل اجاق گاز را بلد هستید انجام دهید، در غیر این صورت تعمیرکار  بیاورید.

 روشن نشدن شعله اجاق گاز

قرار نگرفتن الکترودهای جرقه‌زن به درستی سرجایشان

ابتدا، اطمینان پیدا کنید که همه شعله‌ها بسته و سرد هستند. میله‌های آهنی و درپوش مشکی شعله را بردارید، تا اینکه بتوانید الکترودهای سرامیکی سفید را ببینید. چنانچه موقعیت و فاصله‌ی الکترود با شعله درست نباشد، با انگشت خود آن را تنظیم کنید.

درست نبودن سرپوش یا سرشعله در جای خود

اطمینان پیدا کنید که سرشعله‌ها در جای درست روی اجاق گاز قرار دارند. همین طور اطمینان پیدا کنید که سرپوش با سرشعله مطابقت دارد. سرپوش سیاه رنگ چنانچه درست قرار داده شده باشد، به طور صاف و متناسب قرار می‌گیرد.

خرابی فندک

امکان دارد فندک گاز دچار مشکل شده باشد. یک راه آسان برای این که بفهمیم فندک احتیاج به عوض کردن دارد یا خیر، این است که چراغ ها را خاموش کرده دستگیره آن را بچرخانیم. چنانچه جرقه به جای آبی روشن، نارنجی یا زرد رنگ بود، فندک را باید عوض کنید.

 روشن نشدن شعله اجاق گاز

علت روشن نماندن شعله اجاق گاز و راهنمای رفع مشکل

خراب شدن ولوم گاز 

ولوم گاز را بپیچانید و شعله را زیاد می‌کنید اگر شعله کم شده و یا حتی خاموش می‌شود.پیچ و یا ولوم گاز خراب شده است. شعله در این شرایط یا زیاد شده و یا آنقدر کم می‌شود که خاموش می‌ شود، اما چگونه باید تشخیص دهید که ولوم اجاق خراب است و ربطی به ترموکوپل ندارد؟

گیر کردن ولوم یا پیچ اجاق گاز در هنگام چرخش می‌تواند علامتی برای خرابی ولوم اجاق گاز باشد. خراب شدن بوبین هم می‌تواند بر میزان شعله‌ها اثر بگذارد، بوبین قطعه‌ای است که در کنار ترموکوپل قرار دارد.

ترموکوپل جریان الکترونیکی را به بوبین انتقال می دهد. اگر شعله‌ها خاموش شوند، ترموکوپل از کار افتاده و بوبین هم بدون جریان الکتریسیته، مسیر گاز را قطع می‌کند. با خراب شدن بوبین، اجاق گاز دیگر کنترلی بر مسیر جریان گاز ندارد، به همین علت شما هم دیگر نمی‌توانید میزان شعله‌ها را کنترل کنید.

وجود نشتی گاز در شلنگ

وجود نشتی گاز و روشن نشدن گاز هم علت مهمی است که خطراتی را هم به دنبال دارد. اگر این مشکل اجاق گاز به وجود آمد سریعا باید مورد بررسی و تعمیر قرار گیرد.

اگر گاز نشتی داشته باشد، شعله اجاق گاز روشن نمی‌شود. چون بروز نشتی گاز، باعث شده تا میزان مناسبی گاز که برای ترکیب گاز و هوا نیاز است، وارد محفظه مشعل نشده و شعله روشن نشود.

همین طور در صورت روشن بودن شعله، امکان دارد شعله خیلی کم باشد.با بررسی پیدایش نشت گاز از اجاق گاز، می‌توانید به تعمیر و یا در صورت نیاز به عوض آن اقدام کنید. باید شلنگ اجاق گاز از جنس خوب و مرغوبی استفاده شود. استفاده از بست‌های با کیفیت و نصب اصولی آن، مانع از نشت گاز می‌شود.


کپی لینک کوتاه خبر: https://setareparsi.com/d/3eblp3