سه‌شنبه 07 فروردین 1403 - 26 Mar 2024
تاریخ انتشار: 1401/09/05 08:01
کد خبر: 10929

طرز تهیه باقالی پلو با گردن

باقالی پلو با گردن از محبوب‌ترین و لاکچری‌های غذا‌های سفره ایرانی هاست که البته این روز‌ها به خاطر شرایط اقتصادی چندان دست یافتنی نیست.

باقلی (در تلفظ کنونی تهران: باقالی) پلو که با گردن یا ماهیچه طبخ میشود و به انتخاب بسیاری خوشمزه‌ترین غذای ایرانی است. باقالی پلو با ماهیچه در ابتدا غذای محبوب و رایج در دربار پادشاهان و حاکمان بوده است؛ اما به مرور زمان به خانه‌های مردم نیز راه پیدا کرده است. قدمت این غذا به دوره صفوی برمی گردد. ما دستور پخت چلو گوشت درباری را در همین سایت برایتان گذاشته ایم.

مواد لازم باقالی پلو با گردن برای ۴ نفر

برنج ۳ پیمانه

باقالی ۱ پیمانه

شوید ۲ قاشق غذاخوری

گردن گوسفندی ۴ تکه

پیاز بزرگ ۲ عدد

سیر حبه ۸ عدد

زعفران دم کرده ۱ قاشق غذاخوری

زردچوبه یک قاشق چایخوری

نمک به میزان لازم

زوغن به میزان لازم

آبلیمو به میزان لازم

شعار باقالی پلو با گردن چیست

روش پخت گوشت گردن

تکه‌های گردن را پس از شستن داخل دیگ زودپز ریخته و روی آن را تا جایی که روی گوشت‌ها را بگیرد آب بریزید، سپس پیاز‌ها را پوست گرفته و از وسط نصف میکنیم و داخل قابلمه یا زودپر میریزیم؛ بعد از آن حبه‌های سیر را هم اضافه می‌کنیم. دقت کنید که مطلقا نمک به گوشت نزنید، زیرا سفت می‌شود. نمک را در انتهای پخت گوشت بایستی به آن اضافه کنیم.

پس از اینکه مواد و آب به جوش آمد، شعله اجاق را کم کرده و درب زود پز یا قابلمه را میبندیم. برای پخت گوشت در زودپز ۲ ساعت و برای طبخ آن در قابلمه، چهار ساعت زمان لازم داریم.

وقتی گوشت پخت، درب قابلمه یا زودپز را باز کرده و پیازهاو سیر‌های داخل قابلمه را بیرون می‌کشیم و روی صافی می‌گذاریم تا آبش گرفته شود.

مقداری روغن را داخل تابه داغ می‌کنیم وپیاز‌ها و سیرهایمان را داخل آن می‌ریزیم وتفت میدهیم. با همزدن سیر‌ها و پیاز‌ها در روغن داغ، آن‌ها کاملا خرد می‌شوند. این کار را تا زمانی ادامه می‌دهیم که پیاز‌ها و سیر‌ها سبک شوند و به رنگ کاراملی درآیند.

وقتی پیاز‌ها و سیر‌ها آماده شدند، این ترکیب سرخ شده را به آب درون قابلمه گوشت اضافه کنید، سپس نمک و زعفران و اندکی آبلیمو یا آب لیموی تازه به قابله گوشت اضافه کنید.

حالا گردن باقالی پلو با گردن ما آماده است و درست مزه باقالی پلو با گردن رستوران مسلم را دارد.

باقلالی پلو با ماهیچه

طرز تهیه باقالی پلو

به گزارش رویداد ۲۴، برنج را حدود ۷-۸ ساعت قبل با آب ولرم بشویید و با نمک سنگ خیس کنید. باقالی را در ظرف جداگانه‌ای بپزید و کنار بگذارید.

بعد از ۸ ساغت حدود ۶ لیوان آب داخل قابلمه بریزید و بگذارید جوش بیاید، برنج را به آب در حال جوش اضافه کنید. در این مرحله اگر دوست دارید برنج شما زرد رنگ باشد، یگ قاشق چایخوری زردچوبه به آب برنج اضافه کنید. وقتی برنج جوش آمد آن را امتحان کنید و اگر مناسب بود، بلافاصله باقالی را به آن افزوه یک هم کوچک بزنید و مخلوط باقالی و پلو را داخل سبد بریزید و صاف کنید.

قابلمه خالی را روی شعله گاز گذاشته و بگذارید خشک شود، سپس روغن و ته دیگ مد نظرتان را کف قابلمه قرار دهید.

حالا نیمی از برنج را در قابلمه ریخته، سپس شوید را روی آن ریخته، بعد مابقی برنج را روی آن ریخته و شعله برنج را کم کنید و منتظر بمانید تا یک ساعت بعد برنج به خوبی دم بکشد.

حالا برنج باقالی پلو با گردن هم آماده است.

فوت و فن های باقالی پلو با ماهیچه

نکات تهیه باقالی پلو با گردن

می توانید به جای گردن از ماهیچه و یا گوشت معمولی استفاده کنید.

اگر محدودیت مصرف گوشت قرمز دارید یا از نظر اقتصادی دنبال صرفه جویی هستید، به جای گوشت قرمز از مرغ استفاده کنید.

آب گوشت با این دستور پخت بسیار خوشمزه می شود، پس بهتر است مراقب باشید، آب به اندازه کافی برای سر سفره در قابلمه بماند و خیلی آب آن را خشک نکنید.

این دستور پخت پلوگوشت رستوران پسران کریم مشهد هم هست.

در طبخ این غذا هم می توانید از باقالی خشک و هم پاقالی تازه استفاده کنید.

باقالی پلو با گوشت یا گردن یا ماهیچه در کتار شربت سنتی بهار نارنج خاطره فوق العاده ای برای مهمانان شما به یادگار خواهد گذاشت


کپی لینک کوتاه خبر: https://setareparsi.com/d/2a7jl2