جمعه 24 فروردین 1403 - 12 Apr 2024
تاریخ انتشار: 1401/09/08 12:47
کارلوس کیروش
کد خبر: 11035

همسر اول و دوم کارلوس کیروش در یک قاب

قاب هایی دو نفره از کارلوس کیروش و همسر مرحومش .

کارلوس مانوئل بریتو لئال کی‌روش (به پرتغالی: Carlos Manuel Brito Leal Queiroz)‌ (تلفظ پرتغالی:[ˈkaɾluʃ kɐjˈɾɔʃ]) (تلفظ: کارلوش کی‌روشزادهٔ ۱ مارس ۱۹۵۳) مربی فوتبال اهل پرتغال و سرمربی تیم ملی فوتبال ایران است.کارلوس کیروش مانوئل بریتو لئال کی‌روش مربی فوتبال اهل پرتغال و سرمربی تیم ملی فوتبال ایران است.

کارلوس کی روش

کی روش دستیار راست الکس فرگوسن در منچستر یونایتد بود و با او سابقه قهرمانی در لیگ قهرمانان اروپا در چند فصل را دارد. او همین طور مدتی مربی‌گری باشگاه رئال مادرید را نیز در کارنامه خود دارد. در زمینه مربی‌گری ملی هم مربی امارات متحده عربی، آفریقای جنوبی، پرتغال، ایران، کلمبیا و مصر بوده‌است.

کارلوس کی روش دو بار ازدواج نموده و از همسر سابق خود که حدود دو سال پیش درگذشت، یک دختر و یک پسر به نام‌های ساندرا و روجریو دارد. ولی همسر دوم او یعنی آناپائولا کی‌روش متخصص بیهوشی است و به علت مشغله کاری خود نتوانسته در این سال‌ها در کنار همسرش باشد. کی‌روش از دخترش هم چند نوه دارد. 

کارلوس کیروش

همسر اول و دوم کارلوس کیروش در یک قاب !!

او دستیار راست الکس فرگوسن در منچستر یونایتد بود و با وی سابقه قهرمانی در لیگ قهرمانان اروپا ۰۸–۲۰۰۷، جام باشگاه‌های جهان ۲۰۰۸، پریمر لیگ انگلستان در فصل‌های (۰۳–۲۰۰۲، ۰۷–۲۰۰۶، ۰۸–۲۰۰۷) جام حذفی فوتبال انگلستان در فصل( ۰۴–۲۰۰۳) و جام اتحادیه باشگاه‌های انگلستان در فصل‌های( ۰۶–۲۰۰۵، ۰۹–۲۰۰۸ و ۱۰–۲۰۰۹) را نیز دارد. وی همچنین مدتی مربی‌گری باشگاه رئال مادرید را هم در کارنامه خود داشت. در زمینه مربی‌گری ملی نیز مربی امارات متحده عربی، آفریقای جنوبی، پرتغال، ایران، کلمبیا و مصر بوده‌است.

کی‌روش در دو دوره دستیار آلکس فرگوسن در منچستر یونایتد، و دو دوره سرمربی تیم ملی پرتغال بوده‌است و این تیم را در جام جهانی ۲۰۱۰ رهبری کرد. او همچنین توانست با تیم ملی آفریقای جنوبی به جام جهانی فوتبال ۲۰۰۲ و با تیم ملی ایران به جام‌های جهانی فوتبال ۲۰۱۴ و ۲۰۱۸ راه یابد.

از دیگر نقطه‌های مهم مربیگری وی می‌توان به سرمربیگری رئال مادرید در فصل( ۰۴–۲۰۰۳) لالیگا اشاره کرد که دوران ناموفقی برای وی دانسته می‌شود.او همچنین سابقهٔ مربیگری در جی‌لیگ (ژاپن) و ام‌ال‌اس (ایالات متحدهٔ آمریکا) و تیم ملی امارات را دارد.

پس از این کی‌روش در سال ۱۹۸۵ با فدراسیون فوتبال پرتغال همکاری خود را آغاز کرد و در فوتبال پایه ملی مشغول به کار شد. ابتدا به مدت دو سال دستیاری تیم ملی زیر ۱۸ سال را بر عهده داشت و سپس همزمان سرمربی تیم‌های زیر ۱۶، زیر ۱۸ و زیر ۲۰ بود. از سال ۱۹۸۸ تا ۱۹۹۱، کی‌روش توانست سه موفقیت بزرگ با تیم‌های پایه پرتغال کسب کند، ۲ بار متوالی قهرمانی جام جهانی فوتبال جوانان با بازیکنان زیر ۲۰ سال در سال‌های ۱۹۸۹ و ۱۹۹۱ و یک قهرمانی جام ملت‌های اروپای نوجوانان با تیم زیر ۱۶ سال در سال ۱۹۸۹. بازیکنانی مانند لوئیس فیگو، روی کاستا و ژائو پینتو از کشف‌ها و دست‌پرورده‌های شاخص کیروش در این دوران بودند. بعداً از کی‌روش به عنوان «معمار نسل طلایی فوتبال پرتغال» یاد شد. قهرمانی‌های کی‌روش باعث شد تا او در سال ۱۹۹۰ نشان لیاقت بین‌المللی را از فدراسیون فوتبال پرتغال و بالاترین درجهٔ افتخار یک ورزشکار را از دولت پرتغال دریافت کند.

تیم ملی پرتغال

کی‌روش در سال ۱۹۹۱ به سرمربیگری تیم ملی فوتبال پرتغال انتخاب شد اما نتوانست تیم را به جام ملت‌های اروپا ۱۹۹۲ و جام جهانی ۱۹۹۴ برساند و در نهایت در سال ۱۹۹۳ از مربیگری این تیم کناره‌گیری کرد. او ۲۳ بازی روی نیمکت این تیم نشست که حاصل آن ۱۰ برد، ۸ تساوی و ۵ شکست بود.پس از شکست در راه‌یابی به جام جهانی، کی‌روش در تلویزیون گفت «این تیم ملی پرتغال است که باید همه گندکاری‌های فدراسیون را جمع کند»،[توضیح  که به جملهٔ مشهوری در این کشور تبدیل شد.


کپی لینک کوتاه خبر: https://setareparsi.com/d/3kaqa2