سه‌شنبه 07 فروردین 1403 - 26 Mar 2024
تاریخ انتشار: 1401/09/09 17:59
خشکی بینی
کد خبر: 11082

درمان خانگی خشکی بینی | از خشکی بینی خلاص شوید

شاید شما هم خشکی بینی را تجربه کرده باشید. معمولا در پاییز وقتی هوا کمی ‌سرد می‌شود، خیلی از افراد با این مشکل سر و کار دارند.

خشکی بینی زمانی رخ می‌دهد که مجاری داخلی بینی خشک شود. خشکی بینی در فصل پاییز معضل بزرگی است. ما در این نوشتار موثرترین درمان‌های خانگی برای درمان خشکی بینی را معرفی می‌کنیم.

باید گفت آب و هوای سرد، تغییرات فصلی، کم آبی بدن و سایر عوامل استرس زای محیطی منجر به خشکی بینی می‌شود. اما جای نگرانی نیست شما می‌توانید با درمان خانگی خشکی بینی خود را از بین ببرید. برخی از روش‌های طبیعی نه تنها به تنفس و بوییدن شما کمک می‌کنند، بلکه باعث جلوگیری از ورود گرد و غبار، کثیفی و گرده‌های آلرژیک به بدن شما نیز می‌شود. اما اگر به فکر درمان نباشید، خشکی بینی ممکن است سبب ایجاد مشکل در بینایی و تنفس شود. در کنار با پوست، بینی شما جزء اولین خطوط دفاعی بدن تان به حساب می‌آید.

خشکی بینی چیست؟

خشکی بینی زمانی رخ می‌دهد که مجاری داخلی بینی خشک شود. همچنین می‌تواند منجر به ایجاد پوسته در مخاط داخلی بینی شود. با این حال ما در این نوشتار موثرترین درمان‌های خانگی برای درمان خشکی بینی را معرفی می‌کنیم تا از شر این مشکل خلاص شوید.

درمان‌های خانگی خشکی بینی

این روش‌ها به شما در از بین بردن خشکی بینی کمک می‌کنند. با این حال قبل از امتحان آن مطمئن شوید که به مواد حساسیت و آلرژی نداشته باشید.

    روغن نارگیل

روغن نارگیل می‌تواند به مرطوب کردن پوست و پر کردن شکاف بین سلول‌های خشک کمک کند. استفاده از این روغن در سوراخ‌های بینی می‌تواند به جلوگیری از خشکی و کاهش درد کمک کند. اما در استفاده آن محتاط باشید.

در هر سوراخ بینی یک یا دو قطره روغن نارگیل بریزید. برای این که زودتر نتیجه بگیرید این کار را یک بار در روز انجام دهید تا خشکی بینی به طور کامل از بین برود.

    درمان خانگی خشکی بینی؛ اسپری سالین

محلول آب نمک یک درمان خانگی ساده و راحت برای درمان خشکی بینی است. همچنین می‌توان آن را به راحتی در خانه نیز تهیه کرد. آب نمک به عنوان یک مرطوب کننده عمل می‌کند و پوشش بینی را هیدراته نگه می‌دارد. همچنین به پاکسازی مخاط و محرک‌های مجرای بینی کمک می‌کند.

احتیاط: از نمک سفره استفاده نکنید زیرا ممکن است حاوی مواد افزودنی دیگری باشد که مخاط بینی را بیشتر تحریک کند. بهتر است از نمک خالص یا نمک دریا استفاده کنید.

نمک را با آب مخلوط کرده و داخل بطری اسپری بریزید. سر خود را به سمت زمین خم کنید و آب نمک را چند بار در حفره‌های بینی اسپری کنید. همچنین می‌توانید مقداری از آب نمک را در کف دست خود گرفته و آن را استنشاق کنید تا حدی که به حفره‌های سینوسی برسد. بعد از ۱۰ ثانیه بینی خود را با آب بشویید. همچنین می‌توانید از داروخانه اسپری‌های بینی سالین را خریداری کنید. از اسپری سالین ۳-۴ بار در روز استفاده کنید.

    روغن ویتامین E

یکی از روش‌های طبیعی درمان خشکی بینی، استفاده از روغن ویتامین E است. این روغن به افزایش هیدراتاسیون پوست کمک می‌کند و دارای خواص آنتی اکسیدانی و ضد التهابی است. بر اساس مطالعات انجام شده آلفا توکوفرول (نوعی ویتامین E) می‌تواند به درمان رینیت آلرژیک ناشی از گرده کمک کند. از این رو، ممکن است بینی را هیدارته نگه داشته و خشکی بینی را تسکین دهد

کپسول ویتامین E را سوراخ کنید. سر خود را به سمت بالا خم کنید و دو تا سه قطره از روغن را در سوراخ‌های بینی بریزید. این کار را 2 بار در روز انجام دهید.

    درمان خانگی خشکی بینی؛ روغن زیتون

روغن زیتون، مانند روغن نارگیل، به هیدراته ماندن پوست داخل مجرای بینی کمک می‌کند که در این صورت خشکی آن کاهش می‌یابد. همچنین تحریک و ورم بینی را نیز برطرف می‌کند.

با استفاده از قطره چکان، چند قطره روغن زیتون را در سوراخ‌های بینی بریزید. از این روش ۲ بار در روز استفاده کنید.

    روغن کنجد

محتوای ویتامین E روغن کنجد بیشتر از سایر روغن‌ها است. در واقع یک مرطوب کننده عالی برای پوست‌های خشک به حساب می‌آید. بر اساس یک مطالعه روغن کنجد بهتر از روش محلول نمک برای از بین بردن خشکی بینی عمل می‌کند.

سر خود را به عقب خم کنید و در هر سوراخ بینی یک قطره روغن کنجد بریزید.  نفس عمیق بکشید تا روغن به مجرای داخلی بینی برسد. به یاد داشته باشید که از این روش ۲ بار در روز باید استفاده کنید.

    بخور به عنوان درمان خانگی برای خشکی بینی

ساده ترین راه برای از بین بردن خشکی بینی، استنشاق بخار در فواصل منظم است. این داروی تسکین دهنده موکوس و خلط خشک شده در مجرای بینی را نرم می‌کند.

آب داغ را در کاسه بریزید. سر خود را با حوله بپوشانید و بخار کاسه را حدود ۱۰ دقیقه استنشاق کنید. اگر می‌خواهید خیلی زود خشکی بینی خود را درمان کنید، از این روش ۲ تا ۴ بار در روز استفاده کنید.

    رطوبت ساز

خشکی محیط می‌تواند خشکی بینی را بدتر کرده و سبب احتقان شود. حفظ رطوبت اتاقی که بیشتر روز را در آن سپری می‌کنید، آن هم در آب و هوای سرد، مهم است. مرطوب کننده‌ها یا بخارسازها برای افزودن رطوبت به محیط اطراف استفاده می‌شوند و می‌توانند علائمی‌مانند سوزش بینی و خشکی آن را کاهش دهند. در صورت عدم وجود رطوبت ساز، سطل‌های پر از آب را می‌توان در نزدیکی سیستم‌های گرمایشی قرار داد تا رطوبت محیط افزایش یابد.

    سونا برای از بین بردن خشکی بینی

چه کسی حمام سونا را دوست ندارد؟ این یکی از بهترین راه‌ها برای درمان خشکی بینی و درد عضلات است. اگر حمام سونا را ترجیح نمی‌دهید، پس با آب گرم حمام کنید، چند قطره روغن معطر به آب وان اضافه کنید و چند دقیقه داخل آن بنشینید.

دقت ک نید:

یکی از راه حل‌هایی که مردم اغلب برای تسکین خشکی بینی به آن متوسل می‌شوند استفاده از وازلین است. با این حال، پزشکان این دارو را توصیه نمی‌کنند. کاربرد داخلی وازلین خطرناک است. بنابراین، از این روش درمانی خودداری کنید.

کلام پایانی

خشک شدن مجرای داخلی بینی ممکن است منجر به خشکی بینی شود. تغییرات فصلی، کم آبی بدن و سایر عوامل استرس زای محیطی به تشدید آن کمک می‌کنند. خشکی بینی ممکن است سبب ایجاد مشکل در بینایی و تنفس نیز شود. برای کمک به مبارزه با عفونت و مقابله با خشکی بینی، از داروهای خانگی ذکر شده در بالا با رژیم غذایی سرشار از پروتئین استفاده کنید. در صورت مشاهده هر گونه عوارض جانبی، فورا استفاده از داروها را قطع کنید. اما اگر عارضه آن تا خونریزی و مشکلات تنفسی ادامه دار شد، فورا با پزشک تماس بگیرید.

 


کپی لینک کوتاه خبر: https://setareparsi.com/d/4j9dk3