پنج‌شنبه 09 فروردین 1403 - 28 Mar 2024
تاریخ انتشار: 1401/09/11 11:00
بادمجان| میوه بادمجان |ماندگاری بادمجان
کد خبر: 11149

بادمجان و نحوه نگهداری آن برای مدت زمان طولانی

ماندگاری بیشتر بادمجان به شما کمک می‌کند تا با یک‌بار خرید، بتوانید در وعده‌های بیشتری از آن استفاده کرده و از فواید آن بهره‌مند شوید.

شاید تعجب کنید اگر بدانید بادمجان برخلاف تصور بسیاری از افراد یک میوه است. بااین‌حال، به دلیل طریقه مصرف بادمجان، اکثر افراد فکر می‌کنند نوعی از سبزیجات است. شما می‌توانید با یادگیری نحوه نگهداری بادمجان این میوه خوشمزه را برای مدت طولانی‌تری نگه داشته و با صرف وقت کمتر از آن لذت ببرید. با توجه به اینکه طبع بادمجان گرم و خشک است، استفاده از آن در کنار غذاهایی با طبع سرد مانند مرغ، یک گزینه ایده‌آل است. 

 

آشنایی با نحوه نگهداری بادمجان به شما کمک خواهد کرد به مدت بیشتری  بادمجان را نگه دارید و در صورتی که حجم زیادی بادمجان خریداری کردید، بتوانید آن را سالم نگه دارید. شما را با روش های نگهداری از بادمجان آشنا خواهیم کرد.

۳ روش عالی برای نگهداری بادمجان برای مدت طولانی

بادمجان

شاید تعجب کنید اگر بدانید بادمجان برخلاف تصور بسیاری از افراد یک میوه است. بااین‌حال، به دلیل طریقه مصرف آن، اکثر افراد فکر می‌کنند نوعی از سبزیجات است. شما می‌توانید با یادگیری نحوه نگهداری بادمجان این میوه خوشمزه را برای مدت طولانی‌تری نگه داشته و با صرف وقت کمتر از آن لذت ببرید. با توجه به اینکه طبع بادمجان گرم و خشک است، استفاده از آن در کنار غذاهایی با طبع سرد مانند مرغ، یک گزینه ایده‌آل است. در این مقاله روش‌های نگهداری بادمجان را به شما آموزش خواهیم داد.

 

شما می‌توانید بادمجان‌های خود را به روش‌های مختلف در دمای محیط، یخچال یا فریزر نگهداری کنید. برای تازه نگه‌داشتن بادمجان، از روش‌های نگه‌داری زیر که بهترین روش‌های ممکن برای نگهداری بادمجان هستند، استفاده نمایید:

۱. نگهداری بادمجان در دمای اتاق

R

می‌توانید بادمجان‌های کامل را در دمای اتاق نگهداری کنید. منظور از بادمجان کامل بادمجانی است که هنوز پوست آن گرفته نشده یا هیچ برشی روی آن نخورده است. نگهداری بادمجان برش داده شده تنها در داخل یخچال یا فریزر ممکن است. بادمجان کامل را در یک کیسه کاغذی یا یک کاسه دارای هواکش قرار دهید. نیازی نیست کیسه را محکم ببندید یا روی ظرف را کامل بپوشانید، زیرا بادمجان‌ها برای تازه ماندن به جریان هوا نیاز دارند.

برای نگهداری بادمجان در دمای محیط باید آن را از نور مستقیم خورشید دور نگه دارید و این میوه‌های لذیذ را در یک اتاق خنک با دمای حدود 54 درجه فارنهایت یا حدود ١٢ درجه سانتی‌گراد قرار دهید. گاراژها، زیرزمین‌ها یا فضاهای دیگر با دمای سرد و تاریک نیز شرایط ایده‌آلی را برای نگهداری بادمجان در محیط ایجاد می‌کنند. با این روش معمولاً بادمجان به مدت چهار روز تازه می‌ماند.

 

۲. نگهداری بادمجان در یخچال

می‌توانید بادمجان‌ها را تا یک هفته در کشوی مخصوص سبزیجات در یخچال به‌راحتی نگهداری کنید. برای اینکه مدت نگهداری بادمجان در یخچال طولانی‌تر باشد می‌توانید بادمجان‌های خود را به‌آرامی در کاغذ یا دستمال‌کاغذی بپیچید تا از رطوبت یخچال محافظت شود، سپس آن را در یک کیسه پلاستیکی، بدون بستن درب آن قرار دهید.

گردش هوا و جداسازی مناسب از تولیدکننده‌های اتیلن مانند موز، سیب و … بادمجان شما را به مدت هفت روز یا بیشتر در یخچال سرزنده و سفت نگه می‌دارد. برای نگهداری بادمجان سرخ‌شده یا سایر غذاهای درست‌شده با بادمجان، غذا را در ظرف دربسته قرار دهید، درب آن را ببندید و در یخچال بگذارید. با این روش تا 5 روز می‌توانید از غذای مورد نظر به‌راحتی استفاده کنید.

 

۳. نگهداری بادمجان به روش فریز کردن

R (1)

فریز کردن بادمجان مدت‌زمان ماندگاری آن را افزایش می‌دهد و برای افرادی که در طول هفته یا ماه وقت ندارند تا هر بار بادمجان تازه خریداری کرده و آماده کنند، بهترین گزینه است. برای این کار شما باید گام‌های زیر را طی کنید:

ابتدا بادمجان‌های خود را به‌آرامی با آب سرد بشویید.سپس با استفاده از پوست‌کن سبزیجات، پوست آن را جدا کنید.بادمجان خود را از طول روی تخته برش قرار دهید و آن را به‌صورت دیسک‌های گرد نازک، به ضخامت نزدیک به یک سانتی‌متر برش دهید.یک قابلمه آب را بجوشانید و چند قطره آب‌لیمو به آن اضافه کنید تا رنگ بادمجان حفظ شود.بادمجان‌ها را بعد از به جوش آمدن آب، کاملاً در آب جوش فرو کنید و چهار دقیقه بجوشانید.

سپس مانند بلانچ کردن قارچ، بادمجان‌ها را ابتدا در آبکش ریخته و بلافاصله برش‌های بادمجان را به مدت پنج دقیقه در حمام یخ یعنی مخلوط آب و یخ قرار دهید.سپس مجدداً بادمجان‌ها را آبکش کرده و برش‌های بادمجان را خشک کنید و در یک کیسه فریزر محکم دربسته نگهداری کنید. اگر قبل از نگهداری بادمجان در فریزر، آن‌ها را به‌طور کامل خشک نکنید، ممکن است رطوبت اضافی منجر به فاسد شدن آن شود.این بادمجان را می‌توانید به‌راحتی تا 6 ماه مصرف کنید.

برای افزایش ماندگاری بادمجان‌ها به نکات زیر توجه کنید

١. برای خرید بادمجان‌های تازه را انتخاب کنید

خرید یک بادمجان خوب از خواربارفروشی یا بازار کشاورزان می‌تواند در نگهداری بادمجان به مدت طولانی‌تر به شما کمک کند. بادمجان‌های با رنگ بادمجانی تیره را انتخاب کنید. از خرید هرگونه بادمجان با تغییر رنگ خودداری کنید. باید هنگام لمس بادمجان، سنگینی آن را حس کنید و پوستی صاف و براق داشته باشد. لکه‌ها و نرم شدن قسمت‌هایی از بادمجان نشانه پوسیدگی است.

٢. بادمجان را از سایر محصولات دور نگه دارید

در یخچال یا روی پیشخوان، باید بادمجان خود را از میوه‌های تولیدکننده اتیلن مانند سیب، خربزه و موز دور نگه دارید. اتیلن ساطع شده از این میوه‌ها می‌تواند فرآیند رسیدن و پوسیدگی را برای بادمجان شما تسریع کند و منجر به یک سبزی نرم و نامطلوب شود.

٣. بادمجان را با آب‌لیمو اسپری کنید

OIP (2)

اگر برش‌هایی از یک بادمجان بزرگ باقی مانده است و می‌خواهید آن را برای وعده دیگر نگهداری کنید، می‌توانید بادمجان‌های بریده شده را در ظرفی بریزید و مقداری آب‌لیمو روی برش‌ها بپاشید. بادمجان را طوری قرار دهید تا آب‌لیمو تمام قطعات را لمس کند. اسیدسیتریک به حفظ طراوت ناحیه بریده شده کمک می‌کند. سپس در ظرف را محکم ببندید. می‌توانید از این باقی‌مانده بادمجان برای تهیه ترشی، اضافه کردن روغن زیتون به همراه سیر و درست کردن آب سبزیجات استفاده کنید.

روش نگهداری بادمجان کبابی شده یا آب‌پز

بادمجان

شما می‌توانید برای اینکه در هنگام آماده‌سازی غذای مورد نظر، زمان کمتری نیاز داشته باشید، از قبل بادمجان‌ها را به‌صورت آب‌پز، کبابی یا سرخ‌شده درآورید و بعد وارد فریزر کنید. روش نگهداری بادمجان آب‌پز، همان روش بلانچ کردن است که در بخش فریز کردن بادمجان به‌طور کامل توضیح داده شد؛ اما برای فریز کردن بادمجان‌های کبابی به روش زیر عمل نمایید:

ابتدا بادمجان تازه و سالم را کاملاً شسته و خشک نمایید.

سپس یک شعله‌پخش‌کن روی شعله بزرگ‌تر گاز با حرارت متوسط قرار دهید و بادمجان‌ها را روی آن بگذارید.

بعدازاینکه با زیرورو کردن بادمجان‌ها به‌صورت هر چند دقیقه یک بار رنگ آن‌ها کاملاً تغییر کرد می‌توانید برش‌های کوچکی در قسمت‌های مختلف آن بزنید تا داخل آن نیز به‌طور کامل کبابی شود.

برای کباب کردن بادمجان‌ها می‌توانید از هواپز یا فر هم استفاده کنید یا به شکل سنتی بادمجان‌ها را به سیخ کشیده و روی آتش کبابی کنید.

پس از کباب شدن بادمجان‌ها آن‌ها را زیر آب سرد بگیرید تا پوستش به‌راحتی جدا شود.سپس بادمجان‌ها را به‌طور کامل ساطوری کنید.

حال به اندازه وعده‌های غذایی مورد نظر از بادمجان ساطوری شده برداشته و در کیسه فریزر ریخته و در فریزر قرار دهید.

توجه داشته باشید که بادمجان فریز شده خواص کمتری نسبت به بادمجان تازه دارد؛ بنابراین اگر علاوه بر مواد اولیه طبخ یک غذا، کیفیت و خواص آن نیز برایتان مهم است بهتر است سعی کنید هر بار تنها به‌اندازه مصرف یک هفته خود بادمجان خریداری کنید و از روش‌های نگهداری بادمجان در محیط یا یخچال برایشان استفاده نمایید.

و در آخر

روش‌های مختلفی برای نگهداری بادمجان وجود دارد که ما کاربردی‌ترین آن‌ها را در این مقاله برایتان توضیح دادیم. امیدواریم بتوانید از این روش‌ها به‌راحتی استفاده کرده و مدت‌زمان نگهداری این میوه خوشمزه را در خانه خود افزاش دهید.


کپی لینک کوتاه خبر: https://setareparsi.com/d/36gkz4