جمعه 31 فروردین 1403 - 19 Apr 2024
تاریخ انتشار: 1401/10/06 15:30
هواشناسی | سازمان هواشناسی | هشدار سازمان هواشناسی
کد خبر: 12079

سازمان هواشناسی هشدار بارش سیل آسا و کولاک داد | هشدار آلودگی هوا برای چند استان کشور

هواشناسی امروز سه شنبه 6 دی 1401 به 8 استان کشور در خصوص تشدید بارش های سامانه بارشی هشدار داد.

سازمان هواشناسی کشور با توجه به ورود سامانه بارشی هشدار تشدید فعالیت این سامانه را داد.سازمان هواشناسی همچنین احتمال بارش سیل آسا و کولاک برف را در 8 استان کشور خبر داد.در ادامه با هشدار های هواشناسی کشور برای استان ها در ستاره پارسی همراه ما باشید.

 بر اساس تحلیل نقشه‌های همدیدی و آینده‌نگری سازمان هواشناسی امروز در استان‌های ساحلی دریای خزر بارش پراکنده روی می‌دهد و با نفوذ سامانه بارشی از جنوب کشور در شرق خوزستان، بوشهر،‌چهارمحال و بختیاری، کهگیلویه و بویراحمد، فارس، غرب استان‌های یزد،‌ اصفهان،‌ جنوب کرمان،‌ هرمزگان و سیستان و بلوچستان بارش باران گاهی رگبار،‌رعدوبرق و وزش باد شدید و در مناطق مرتفع و سردسیر بارش برف پیش بینی می‌شود.

فردا بارش در نوار شمالی کشور کاهش یافته و در سایر مناطق ذکر شده بارش‌ها ادامه دارد و سامانه بارشی به‌تدریج با حرکت به سمت شرق نوار شرقی کشور را تحت تاثیر خود قرار داده و از کشور خارج می‌شود. در این روز علاوه بر خلیج‌فارس در دریای عمان نیز رگبار و رعدوبرق روی می‌دهد و دریای عمان متلاطم می‌شود.

روز پنجشنبه با نفوذ جریانات سرد شمالی به سواحل دریای خزر بارش و کاهش نسبی دما در شرق اردبیل، گیلان و غرب مازندران آغاز می‌شود. روز جمعه در شمال آذربایجان شرقی، اردبیل و ارتفاعات البرز غربی بارش برف و باران و در گیلان و مازندران بارش پراکنده باران روی می‌دهد. شنبه هفته آینده در اکثر مناطق کشور جو آرامی پیش بینی می‌شود.

از امروز تا اواسط هفته آینده در شهرهای صنعتی به‌ویژه تهران، کرج، تبریز، ارومیه و اراک افزایش آلاینده‌های جوی و کاهش کیفیت هوا پیش بینی می‌شود.

توصیف سامانه اول: تشدید فعالیت سامانه بارشی

هواشناسی

نوع مخاطره: بارش برف و باران و در نقاط مستعد رعدوبرق

منطقه اثر:

سه‌شنبه 1401/10/06: نیمه جنوبی سیستان و بلوچستان، شرق هرمزگان، نیمه شمالی بوشهر و شمال غرب فارس.

چهارشنبه 1401/10/07: خراسان جنوبی، هرمزگان، کهگیلویه و بویراحمد، جنوب اصفهان، نیمه جنوبی سیستان و بلوچستان، شمال غرب فارس، بوشهر و جنوب شرق خوزستان.

اثر مخاطره: آبگرفتگی معابر عمومی، بارش برف و کولاک همراه با انسداد جاده‌ها و محورهای روستایی در نواحی سردسیر و کوهستانی، لغزندگی جاده ها و معابر عمومی، اختلال در ناوگان حمل‌ونقل، اختلال در فعالیت‌های عمرانی، سیلابی شدن رودخانه‌ها و مسیل‌ها، خسارت به صنعت کشاورزی و احتمال اختلال در انتقال حامل‌های انرژی به‌ویژه صنعت برق و گازرسانی.

توصیه: آمادگی در خدمت‌رسانی ناوگان حمل‌ونقل، لایروبی کانال‌ها و آبروها، عدم توقف و احتیاط در عبور از حاشیه رودخانه‌ها و مسیل‌ها، آمادگی دستگاه‌های اجرایی مسئول از جمله شهرداری‌ها و راهداری‌ها و دستگاه‌های امدادرسان، پرهیز از رفت و آمدهای غیر ضروری در سفرهای بین شهری و مدیریت مناسب در اراِئه حامل‌های انرژی .

توصیف سامانه دوم: افزایش گرادیان فشاری

هواشناسی

نوع مخاطره: وزش باد شدید

منطقه اثر:

سه‌شنبه 1401/10/06: جنوب سیستان و بلوچستان، شرق هرمزگان.

چهارشنبه 1401/10/07: سیستان و بلوچستان، هرمزگان، شرق کرمان، خراسان جنوبی.

اثر مخاطره: احتمال اختلال در تردد به سبب کاهش شعاع دید، خسارت به صنعت کشاورزی، شکستن درختان فرسوده، آسیب به سازه‌های موقت، سقوط اشیاء از ارتفاعات، تاخیر و احتمال لغو پروازها.

توصیه: اجتناب از سفرهای غیر ضروری، عدم پارک خودروها در کنار درختان فرسوده، ساختمان‌های نیمه‌کاره و تابلوهای تبلیغاتی، اجتناب از سفرهای غیرضروری، اطمینان از استحکام سازه‌های موقت، اجتناب از پرواز با بالگرد، هواپیماهای سبک و گلایدر و اجتناب از فعالیت‌های کویرنوردی.

توصیف سامانه: آلودگی هوا

آلودگی هوا

نوع مخاطره: آلودگی هوا در حد ناسالم برای گروه‌های حساس

منطقه اثر:

سه‌شنبه 1401/10/06: تهران، کرج، ارومیه و تبریز.

چهارشنبه 1401/10/07: تهران، کرج، ارومیه و تبریز.

پنج‌شنبه 1401/10/08: تهران، کرج، ارومیه و تبریز.

اثر مخاطره: افزایش غلظت آلاینده‌ها، افزایش شاخص‌های آلودگی هوا و کاهش کیفیت هوا در حد ناسالم برای گروه‌های حساس و در صورت عدم مهار منابع آلاینده (ثابت و متحرک) به‌ویژه در مناطق پرتردد تا حد ناسالم.

توصیه: مدیریت بهینه در مصرف سوخت‌های فسیلی، کنترل فعالیت‌های صنعتی آلاینده، کاهش تردد غیر ضروری و پرهیز از حرکات ورزشی در فضای باز، به‌ویژه سالمندان، کودکان و افراد با سابقه بیماری‌های قلبی و تنفسی.


کپی لینک کوتاه خبر: https://setareparsi.com/d/4d5pw2