یک‌شنبه 02 اردیبهشت 1403 - 21 Apr 2024
تاریخ انتشار: 1401/10/10 06:45
مو | نگهداری از مو | ترفند نگهداری از موی رنگ شده
کد خبر: 12201

روش مراقبت از موهای رنگ شده | 10 نکته کلیدی برای مو های رنگ شده

موهای رنگ شده به مرور شروع به خشک شدن می‌کند و آب خود را بر اثر رنگ مو از دست می‌دهد. فرقی نمی‌کند که از رنگ موی مردانه استفاده می‌کنید یا زنانه اما بدانید مراقبت بعد از رنگ یکی از نکات مهم زیبایی است.

رنگ مو یک روش مناسب برای متمایز کردن ظاهر است.خیلی از افراد رنگ مو را از سنین 20 سالگی آغاز می کنند.و عده دیگر با دیدن تار موی سفید رنگ مو را به سفیدی مو ترجیح می دهنداما رنگ مو انتهای ماجرا نیست و موهای رنگ شده نیاز به مراقبت بیشتر دارد در ستاره پارسی با نکات مراقبت از موی رنگ شده همراه ما باشید..

در این مطلب به چند نکته مفید برای افزایش درخشندگی و شادابی موها و حفظ سلامت آن بعد از رنگ کردن می‌پردازیم.

تشکیل دهنده موها

tasvir-shakhes2

هر مو توسط کوتیکول بیرونی احاطه شده است. اگر این لایه‌ها سالم باشند موهای شما قوی و محکم به نظر می‌رسند. حال وقتی صحبت از رنگ طبیعی موهای شما می‌شود، این رنگ توسط ماده‌ای به نام ملانین مو تعیین می‌شود؛ ملانین مو باعث می‌شود تا رنگ موی شما طبیعی بماند و نیاز به رنگ کردن نداشته باشید. البته انواع مختلفی از ملانین وجود دارد که در تارهای مو ظاهر می‌شود.

جالب است بدانید که؛ اگر فردی دارای مقدار زیادی رنگدانه اوملانین باشد، موهای سیاهی خواهد داشت. اگر مقدار متوسطی از اوملانین داشته باشید، موهایتان قهوه‌ای است و با کمی اوملانین موهایتان بلوند می‌شود. پس تفاوت در رندانه‌های مو بنا به ملانین تعیین می‌شود. غربی ها اصولا موهای بلندی دارند که بنا به کمبود اوملانین در سر و موهای آنها شکل گرفته است. البته برخی افراد موهای قرمز دارند که تعدادشان بسیار محدود است اما یا این وجود آنها رنگدانه ای به نام pheomelanin با مقدار کمی اوملانین را در موهای خود جای داده‌اند.

رنگ کردن مو

رنگ‌ مو با باز کردن مولکول‌های کوتیکول خارجی به اندازه‌ای عمل می‌کنند که رنگ مصنوعی به قشر پوست نفوذ کرده و بتواند رنگدانه‌ها را تغییر دهد. کوتیکول بیرونی از طریق رنگ به مو نفوذ کرده و رنگی دیگر بر روی موهای شما شکل می‌گیرد. روغن طبیعی موهای شما که به نام سبوم شناخته می‌شود، با رنگ کردن مو دیگر کیفیت سابق را نخواهد داشت و موهایتان، خشک و شکننده می‌شوند. به همین دلیل بسیار مهم است که پس از رنگ کردن موهای خود مراقبت بیشتری از آنها داشته باشید.

مراقبت از موهای رنگ شده

care-hair

 در اینجا به مواردی اشاره شده که در تقویت موهای شما در برابر رنگ مو کمک شایانی می‌کند و  عمر رنگ موی شما را افزایش می‌دهد.

1. قبل از رنگ کردن مو؛ از ژل حاوی پروتئین استفاده کنید

موهای رنگ شده، مستعد آسیب و شکنندگی است. با تقویت مو و کاهش خشکی آن قبل از رنگ آمیزی، رنگدانه بیشتر به تارهای موی شما می‌چسبد. هر چه موهای شما سالم‌تر باشد، رنگ بهتری به خود می‌گیرد. پس تا آنجایی که می توانید موهای خود را پروتئین تراپی کنید.

2. از شامپوی ساخته شده برای موهای رنگ شده استفاده کنید

پس از رنگ کردن موهای خود، فقط از پاک کننده‌ها و شامپوهای حالت دهنده بدون سولفات استفاده کنید. سولفات‌ها رطوبت مو را از بین می‌برند و آن را شکننده و خشک می‌کنند. هنگامی که مو خشک است، رنگدانه اضافه شده به موهای شما می تواند باعث محو شدن رنگ موی شما شود.

3. موهای خود را کمتر بشویید

پس از رنگ کردن، نباید بیش از 2 تا 3 بار در هفته موهای خود را بشویید. هنگامی که موهای خود را می‌شویید، روغن‌های محافظ را از فولیکول موی شما پاک می‌شود. حفظ روغن‌های طبیعی در موهای شما عمری کلیدی برای درخشان و براق نگه داشتن موهای شماست. روغن‌هایی که پوست سر شما تولید می‌کند نیز به جلوگیری از شکنندگی و خشکی موهایتان کمک می‌کند.

4. استفاده از شامپو بنفش یا شامپو آبی (رنگساژها) برای تعادل رنگ

اگر موهایتان به طور طبیعی قهوه‌ای، مشکی یا قرمز بوده و حال موهایتان را با دکلره نقره‌ای، پلاتینیوم یا بلوند کرده‌اید، شامپوی بنفش می‌تواند به از بین بردن زردی یا بد رنگی موهای شما کمک کند. پس به دنبال شامپوهای بدون سولفات باشید که از مواد طبیعی ساخته شده‌اند. لازم نیست هر بار که موهای خود را می شویید از این شامپوهای بنفش استفاده کنید، فقط یک یا دو هفته یکبار کافی است

5. دمای دوش را کم کنید (آب سرد یا ولرم)

فقط از آب سرد یا ولرم برای شستن و آبکشی موهایتان، بیشتر روی ریشه و پوست سر استفاده کنید. این به مهر و موم شدن کوتیکول و حفظ رنگ در موهای رنگ شده شما کمک می‌کند. هنگامی که موهای خود را با آب داغ می‌شویید، رنگ با سرعت بیشتری از روی موهای شما پاک می‌شود.

6. از نرم کننده یا تقویت کننده مو استفاده کنید

محافظت از فولیکول‌های مو با نرم‌کننده‌ و تقویت کننده‎ها‌ی آن، محو شدن رنگ موی شما را به تاخیر می‌اندازد. حتما به دنبال نرم کننده های ساخته شده برای موهای رنگ شده باشید.

7. موها را به طور طبیعی خشک کنید

hair-care-tips-840x350

گرما دشمن موهای سالم است. استفاده از سشوار برای خشک کردن موها می‌تواند باعث آسیب، ترک خوردن و شکننده شدن موها شود. موهایی که شکننده هستند می توانند رنگدانه رنگ را از فولیکول خارج کنند. در صورت امکان، موهای خود را با حوله خشک کنید و بگذارید موهایتان در هوای آزاد خشک شود.

8. با موهای خیس به رختخواب نروید

قبل از رفتن به رختخواب زمان کافی را برای خشک شدن بگذارید. موهای خیس هنگام خواب می تواند منجر به شکستگی و آسیب آن شود. اگر موهایتان بلند است و وقت ندارید موهایتان را خشک کنید، آن ها را ببافید، اما آن‌ها را به دم اسبی یا کش نکشید. این کار یاعث می شود تا مو تحت فشار قرار گیرد و باعث شکستن مو در طول شب هنگام چرخش در هنگام خواب شود.

9. نور خورشید می تواند موهای رنگ شده را سریعتر محو کند

از اشعه ماوراء بنفش و نور بیش از حد خورشید روی موهای رنگ شده خود اجتناب کنید. اگر قرار است برای مدت طولانی زیر نور خورشید باشید، از کلاه یا پوشش سر دیگری استفاده کنید تا از آسیب اشعه خورشید به موهایتان جلوگیری کنید. اشعه ماوراء بنفش نور خورشید باعث خشک شدن و شکستن مو می‌شود.

10. به جای نرم کننده از ماسک مو استفاده کنید

هفته‌ای یکبار از ماسک موی مخصوص موهای رنگ شده استفاده کنید. این‌ها می‌توانند به بازگرداندن محافظت طبیعی فولیکول مو کمک کنند. حتما از ماسک‌هایی استفاده کنید که سولفات ندارند. معمولاً می‌توانید موهای خود را با ایم ماسک‌ها، مرطوب نگاه دارید. محصول ماسک مو را بمالید، موهای خود را زیر دوش قرار دهید و قبل از اینکه ماسک را آبکشی کنید، به مدت ده دقیقه به آن استراحت دهید.


کپی لینک کوتاه خبر: https://setareparsi.com/d/36yo94