چهارشنبه 29 فروردین 1403 - 17 Apr 2024
تاریخ انتشار: 1401/10/16 11:45
هواشناسی | سازمان هواشناسی | هواشناسی کشور
کد خبر: 12435

سازمان هواشناسی تداوم بارش ها تا سه شنبه | ورود سامانه بارشی جدید به کشور

سازمان هواشناسی کشور تداوم بارش برف و باران را برای 11 استان اعلام کرد و همچنین ورود سامانه جدید را پیش بینی کرد.

سازمان هواشناسی بر اساس نقشه‌های همدیدی و آینده‌نگری سازمان هواشناسی تداوم بارش در کشور را تا سه شنبه اعلام کرد و برای 11 استان هشدار صادر کرد.سازمان هواشناسی همچنین از سامانه جدید که در راه ایران است خبر داد.جزئیات پیش بینی سازمان هواشناسی را بخوانید.

هواشناسی

امروز در جنوب استان‌های فارس، بوشهر، کرمان،‌ هرمزگان و جزایر واقع در تنگه هرمز و شرق خلیج‌فارس رگبار باران همراه با رعدوبرق روی می‌دهد، بارش در ارتفاعات این مناطق به‌صورت برف خواهد بود.

در برخی مناطق واقع در شمال غرب، غرب، ارتفاعات زاگرس مرکزی و جنوبی، ارتفاعات البرز مرکزی و برخی مناطق شمال شرق بارش پراکنده برف و باران روی می‌دهد. فردا شنبه در هرمزگان،‌ جنوب کرمان، سیستان و بلوچستان و خراسان جنوبی بارش و وزش باد پیش بینی شده است.

در جنوب آذربایجان غربی، مناطق غربی کردستان و کرمانشاه نیز بارش انتظار می‌رود و در اوایل شب با شمالی شدن جریانات روی دریای خزر بارش در سواحل شمالی آغاز می‌شود.

یکشنبه آینده در سواحل دریای خزر، اردبیل،‌ خراسان شمالی و شمال خراسان رضوی بارش همراه با وزش باد پیش بینی شده و در اردبیل و سواحل دریای خزر دما کاهش می‌یابد.

در برخی مناطق واقع در شمال غرب و ارتفاعات البرز نیز بارش برف پیش بینی شده و در برخی مناطق استان‌های کردستان و کرمانشاه نیز بارش روی می‌دهد.

بر اساس اعلام سازمان هواشناسی دوشنبه هفته آینده در شمال غرب،‌ سواحل شمالی، خراسان شمالی و شمال خراسان رضوی بارش‌ها ادامه دارد و در منطقه شمال شرق کاهش محسوس دما روی می‌دهد. در این روز با نفوذ سامانه بارشی به جنوب غرب کشور در مناطقی از خوزستان،‌کهگیلویه و بویراحمد،‌ چهارمحال و بختیاری، شمال فارس و بوشهر بارش پیش بینی شده است. سه‌شنبه آینده به جز شمال غرب و جنوب شرق در سایر مناطق کشور بارش پیش بینی شده که شدت بارش‌های این روز برای شرق و جنوب لرستان، چهارمحال و بختیاری، کهگیلویه و بویراحمد، فارس و بوشهر است.

توصیف سامانه: نفوذ سامانه بارشی

هواشناسی

زمان پایان: بعدازظهر جمعه 1401/10/16

نوع مخاطره: بارش باران و برف، احتمال کولاک، پدیده مه، در نواحی گرمسیر رعدوبرق، وزش باد شدید موقت

منطقه اثر:

جمعه 1401/10/16: ایلام، لرستان، کرمانشاه، جنوب کردستان، جنوب خراسان شمالی، خراسان جنوبی، خراسان رضوی، غرب سمنان، شرق و شمال خوزستان، نیمه جنوبی فارس و غرب کرمان.

اثر مخاطره: یخ‌زدگی، کاهش دید، لغزندگی جاده‌ها، اختلال در تردد، احتمال ریزش سنگ در جاده‌های کوهستانی، احتمال تأخیر در پرواز، احتمال افت فشار گاز، احتمال بالا آمدن سطح آب رودخانه‌ها، احتمال آب‌گرفتگی محلی و محدود در معابر و ترافیک شهری.

توصیه: پرهیز از سفرهای غیرضروری، به همراه داشتن تجهیزات زمستانی و سوخت کافی به‌هنگام مسافرت با خودرو، اجتناب از فعالیت‌های کوهنوردی و جابه‌جایی عشایر کوچ‌رو، آمادگی دستگاه‌های اجرایی و امدادی برای مقابله با برف، یخبندان، مه و کولاک در جاده‌ها و آب‌گرفتگی معابر شهری، لایروبی کانال‌ها و آب‌روهای درون و برون‌شهری و مدیریت در مصرف انرژی به‌ویژه گاز.

توصیف سامانه: سامانه با بارش‌های شدید

هواشناسی

زمان پایان: بعدازظهر جمعه 1401/10/16

نوع مخاطره: بارش باران، همراه با رعدوبرق، احتمال تگرگ، وزش باد شدید و در ارتفاعات برف

منطقه اثر:

جمعه 1401/10/16: جنوب فارس، هرمزگان و جنوب بوشهر.

اثر مخاطره: آب‌گرفتگی معابر عمومی، اختلال در سفرهای بین‌شهری و داخل شهر، اختلال در فعالیت‌های عمرانی، سیلابی شدن رودخانه‌ها و مسیل‌ها، بالا آمدن ناگهانی سطح آب رودخانه‌ها، احتمال صاعقه، تأخیر و لغو پروازها، خسارت به صنعت کشاورزی و اختلال در انتقالِ انرژی به‌ویژه برق و گاز.

توصیه: عدم توقف و تردد در حاشیه رودخانه‌ها و مسیل‌ها، پاکسازی آبروها و کانال‌های عبور آب درون‌شهری، پاکسازی دهانه پل‌ها، پرهیز از سفرهای غیرضروری، اجتناب از فعالیت‌های کوه‌نوردی و جابه‌جایی عشایر کوچ‌رو، مدیریت در مصرف انرژی، انجام اقدامات پیشگیرانه از خسارات احتمالی توسط شهرداری‌‌ها، راهداری‌ها، آب و فاضلاب شهری، دستگاه‌های امدادی و سایر دستگاه‌های اجرائی مسئول.

توصیف سامانه: وزش باد با سمت شمال غربی و افزایش ارتفاع امواج

هواشناسی

زمان پایان: عصر جمعه 1401/10/16

نوع مخاطره: وزش باد و افزایش ارتفاع موج در مناطق ساحلی و دور از ساحل 1.5 تا 2.5 متر

منطقه اثر: شمال خلیج فارس، مناطق ساحلی و دور از ساحل استانهای خوزستان و بوشهر.

اثر مخاطره: احتمال غرق شدن شناورهای سبک، تفریحی و نیمه‌سنگین، احتمال اختلال در ورود و خروج شناورها به بندرگاه‌ها، احتمال پاره شدن تورهای صیادی و آسیب به قفس‌ها و احتمال آسیب به تأسیسات دریایی.

توصیه: ممنوعیت شنا و غواصی، محدودیت در ترددهای دریایی به‌ویژه تردد با شناورهای سبک و نیمه‌سنگین و قایق‌های صیادی و تفریحی، تمهیدات لازم جهت پیشگیری از هر گونه خسارت احتمالی، جمع‌آوری تورهای صیادی و محدودیت در فعالیت‌های دریایی.


کپی لینک کوتاه خبر: https://setareparsi.com/d/3krbq4