پنج‌شنبه 09 فروردین 1403 - 28 Mar 2024
تاریخ انتشار: 1401/11/17 18:13
سرطان پوست
کد خبر: 13377

پیشگیری از سرطان پوست | راهنمای ساده و کاربردی برای سرطان پوست

امروزه خیلی از ما با اهمیت و ضرورت محافظت از پوست در برابر نور خورشید آشنا هستیم، اما در این زمینه توجه چندانی به اقدامات پیشگیرانه نداریم. این رویکرد اشتباه باعث می‌شود که افراد مختلف در دهه‌های 40 یا 50 سالگی برای مقابله با مشکلات پوستی به متخصصان پوست‌ومو مراجعه کنند، درحالی که می‌توانستند با کمک راهنمای ساده و کاربردی زیر از بروز این مشکلات جلوگیری کنند.

هیچ شکی نیست که پرتوهای فرابنفش خورشیدی، یکی از آسیب‌زاترین عوامل بیرونی برای پوست هستند و تماس محافظت‌نشده پوست با این پرتوها می‌تواند به DNA سلول‌های پوستی آسیب برساند. چنین اتفاقی باعث پیری زودرس پوست و در مواردی باعث ابتلا به سرطان پوست می‌شود. اما چه راهکارهایی می‌تواند میزان ابتلا به سرطان پوست را کاهش دهد؟

1. پیروی از یک رژیم غذایی سالم 

توانایی بدن برای ترمیم آسیب‌ها به وضعیت درونی خودش بستگی دارد و درنتیجه تحت تاثیر سبک زندگی و رژیم غذایی سالم قرار دارد. رژیم غذایی سرشار از میوه‌ها و سبزیجات و محصولات سرشار از آنتی‌اکسیدان‌ها نه‌تنها برای پوست، بلکه برای تمام بدن مفید است. 

دوری از محصولات غذایی فراوری‌شده و گنجاندن مقادیر قابل توجهی از انواع سبزیجات برگدار مثل اسفناج و بروکلی و همچنین انواع مرکبات در رژیم غذایی روزانه، کیفیت تغذیه شما را تا حدود چشمگیری افزایش می‌دهد.

2. استفاده از مکمل ویتامین B3

ویتامین B3 یکی از ترکیبات مفید برای پوست است که واقعا می‌تواند نقش مثبتی در پیشگیری از سرطان پوست داشته باشد. یکی از مطالعات در همین زمینه نشان می‌دهد که اگر بیماران مبتلا به سرطان پوست، 2 بار در روز از مکمل 500 میلی‌گرمی ویتامین B3 استفاده کنند، کیفیت بهتری به ترمیم DNA سلول‌های پوستی می‌بخشند. 

اگر می‌خواهید کیفیت بهتری به رژیم غذایی و سبک زندگی خودتان بدهید، می‌توانید درباره مصرف دوره‌ای مکمل ویتامین B3 تحت نظر پزشک، با متخصصان تغذیه یا متخصصان پوست‌ومو مشورت کنید. 

3. انتخاب محصولات حاوی آنزیم‌های ترمیم‌کننده DNA

تماس پوست با نور خورشید و آلودگی هوا و همچنین خود فرایندهای طبیعی پیری، هر روز درحال آسیب‌رسانی به DNA پوست هستند و این آسیب‌ها می‌توانند درنهایت به پیش‌سرطان یا سرطان پوست منتهی شوند. البته بدن دارای مکانیسم‌های طبیعی و مناسبی برای ترمیم این آسیب‌ها است و برای این منظور از آنزیم‌های ترمیم‌کننده DNA کمک می‌گیرد. 

با این‌حال، این آنزیم‌های ترمیم‌کننده به‌مرور زمان و با افزایش سن اساسا ظرفیت‌های اولیه خودشان را برای التیام‌بخشی به پوست از دست می‌دهند. اما امروزه تولیدکنندگان محصولات مراقبت از پوست توانسته‌اند آنزیم‌های ترمیم‌کننده DNA را از جلبک‌ها و پلانکتون‌ها استخراج کنند و در ساخت محصولات مختلف به‌کار بگیرند. بنابراین افزودن چنین محصولاتی به روتین مراقبت از پوست،‌ تصمیم هوشمندانه‌ای خواهد بود. 

4. استفاده منظم و همیشگی از محصولات ضدآفتاب 

پیشگیری زودهنگام، کلید جلوگیری از بروز علائم پیری پوست و حتی سرطان پوست است. بنابراین به‌طور منظم از محصولات ضدآفتاب دارای SPF 30 به بالا استفاده کنید. ضدآفتاب‌های برپایه زینک و تیتانیوم هم با قدرت بیشتری از پوست محافظت می‌کنند و توانایی خوبی در مقابله با پرتوهای UVA و UVB دارند. البته ضدآفتاب‌های شیمیایی باکیفیت و وسیع الطیف که دارای SPF بالا هستند هم از اثربخشی قابل توجهی برخوردارند. 


کپی لینک کوتاه خبر: https://setareparsi.com/d/2ajvl2