چهارشنبه 08 فروردین 1403 - 27 Mar 2024
تاریخ انتشار: 1401/10/30 10:30
تست | تست روانشناسی | تست روانشناسی شخصیت
کد خبر: 12899

تست روانشناسی | انواع تست روانشناسی برای شناخت شخصیت افراد

تست روانشناسی یکی راه های تشخیص و درمان برای کمک به روانشناسان است تست روانشناسی دارای انواع مختلفی می باشد.

تست روانشناسی : تست روانشناسی یکی از راه های تشخیص و انتخاب بهترین راه درمان برای روانشناسان می باشد.تست روانشناسی انواع مختلفی دارد مثل تست روانشناسی شخصیت ، تست روانشناسی رنگ، تست روانشناسی تصویری ، تست روانشناسی کودک ،  تست روانشناسی ازدواج، تست روانشناسی موقعیت شغلی و  ... دارد.

تست روانشناسی

تست روانشناسی یکی از راه های تشخیص و انتخاب بهترین راه درمان برای روانشنان می باشد. تست روانشناسی انواع مختلفی مانند: تست روانشناسی شخصیت ، تست روانشناسی رنگ، تست روانشناسی تصویر تست روانشناسی کودک ، تست روانشناسی ازدواج، تست روانشناسی موقعیت شغلی و  … دارد. تست روانشناسی میتواند هم برای درمان بعضی اختلالات روانی و هم برای انتخاب های موثر زندگی مانند انتخاب های تحصیلی ، شغلی ، ازدواجی و … موثر باشد. پس تست های روانشناسی می تواند در سرنوشت زندگی ما بسیار دخیل باشند. در ادامه به معرفی و انجام تست های معروف روانشناسی می پردازیم.

تست روان شناسی چیست؟

تست‌های مختلفی برای اهداف مختلف تهیه و تدوین شده‌اند. از آن‌ها برای سنجش بسیاری از اختلالات و بیماری‌های روانی از جمله اضطراب، استرس و افسردگی استفاده می‌شود. تست‌های معتبر به طور معمول توسط روانشناسان بالینی و بر اساس مطالعه روی مراجعین ساخته شده است و پایایی و روایی آنها در کسب نتایج قابل اعتماد از تست بررسی شده است. با این حال، تست‌های آنلاین بی‌شمار دیگری نیز در کنار این تست‌های معتبر وجود دارند که با اهداف مختلف از جمله سرگرمی تدوین شده‌اند. بنابراین به یاد داشته باشید که هر تست روان شناسی نمی‌تواند معتبر باشد.

تست روان شناسی با عنوان “شخصیت همسران” یا “تست عشق” نمی‌تواند به اندازه تست افسردگی بک معتبر باشد. برای سنجش برخی از امور، مشاوره حضوری یا مشاوره آنلاین و بررسی شخصیت با استفاده از مصاحبه و تست‌های معتبر بهتر از دادن تستی است که تدوین‌کننده آن مشخص نیست و از درجه اعتبار آن بی‌خبر هستید.

مهم ترین تست های روانشناسی

تست MBTI یا تست روان‌سنجی مایزر و بریگز

از این تست روان شناسی برای شناسایی نوع شخصیت، نقاط قوت و اولویت‌های افراد استفاده می‌شود. این تست توسط ایزابل مایرز و کاترین بریگز  طراحی شده است که اساس طراحی آن بر تئوری کارل یونگ استوار بوده است. این دو روانشناس معتقد بودند که بر اساس نظریه‌های شخصیت یونگ می‌توان به افراد کمک کرد که شناخت بهتری از خود پیدا کنند. بدین ترتیب می‌توانند مشاغل و کارهایی را انتخاب کنند که با شخصیت آنان هماهنگی بیشتری دارد و زندگی شادتری را تجربه کنند. تست MBTI یکی از پرکاربردترین ابزارهای روان‌شناسی در دنیا شناخته می‌شود.

بر اساس این تست، افراد دارای یکی از ۱۶ نوع شخصیت هستند. هدف تست این است که آزمون دهنده ویژگی‌های شخصیتی خود را از جمله علاقه‌‌مندی‌ها، نقاط قوت، ضعف، اولویت‌های شغلی احتمالی و سازگاری با افراد دیگر را بهتر کشف کند.

به یاد داشته باشید که چیزی تحت بهترین شخصیت وجود ندارد. بنابراین، در اجرای این تست نباید به دنبال بهترین و ایده‌آل‌ترین پاسخ باشید. هدف آن است که گزینه‌ای را انتخاب کنید که بیشترین مشابهت را با شخصیت شما دارد.

MBTI در واقع یک امتحان نیست و پاسخ صحیح یا غلط وجود ندارد. همچنین، هدف از آن بررسی سلامت شخصیت و روان شما نیز نیست که نگران نتایج آن باشید. هدف از آن کسب اطلاعات بیشتری در مورد شخصیت منحصربه‌فردتان است.

تست روانشناسی ازدواج :

تست روانشناسی

افرادی که برای مشاوره قبل از ازدواج مراجعه می کنند در مرکز تست ازدواج با انجام دادن برخی از تست ها می توانند نسبت به تیپ های شخصیتی یکدیگر شناخت پیدا کنند و همچنین بسیاری از مسائل نظیر میزان شباهت ها و تفاوت ها و به عبارت کلی تر میزان همسان بودن با یکدیگر آگاهی یابند . همچنین بسیاری از مشکلات رفتاری که ممکن است به رابطه آن ها آسیب وارد کند شناسایی شده و درمان لازم برای آن ها معرفی می شود . در این راستا تست های گیش از ازدواج و تست های تخصصی ازدواج می تواند در تصمیم گیری درست افراد در امر ازدواج  و داشتن ازدواج موفق کمک می کند و می تواند آن ها را از بسیاری مشکلات که ممکن بود در زمانی آتی به وجود آید ، جلوگیری کند . مرکز مشاوره انتخاب نو به عنوان بهترین مرکز تست ازدواج می باشد که با استفاده از خدمات مشاوره ازدواج و پرسشنامه و تست ازدواج که توسط بهترین روانسنج تحلیل می شوند ، برای افراد سودمند خواهد بود .

تست روانشناسی کودکان :

تست روانشناسی

والدین ممکن است با دیدن برخی از مشکلات در کودکان خود احساس نگرانی کنند و یا از طرف مدرسه و معلمان به روانشناس کودک ارجاع داده شوند . دکتر روانشناس کودک با استفاده از مصاحبه والدین ، بازی درمانی و انواع تست های روانشناسی کودکان مشکلات رفتاری کودک را تشخیص داده و بهترین درمان را برای آن ها ارائه دهد . در این قسمت به معرفی مشهورترین تست های روانشناختی کودکان می پردازیم که عبارت اند از :

آزمون اندریافت موضوع یا تست شخصیت شناسی کودکان (CAT)  :

این آزمون برای کودکان ۳ تا ۱۰ سال ارائه شده است و از یک سری کارت هایی که دارای عکس های حیوانات که در موقعیت های انسانی نمایانده شده است .تصویر ها طوری طراحی شده است که بتواند تخیلات کودکان در رابطه با غذا خوردن ، پرخاشگری ، رابطه با والدین ، رابطه با خواهران و برادران و همچنین شناخت گرایش ها ، رقابت ها و ترس های کودکان را را نشان می دهد .

تست روانشناسی علائم مرضی کودکان :

این تست دارای سوال های ساده ای می باشد که توسط والدین کودک پر شده و بر اساس آن می توان می توان اختلال های بسیاری نظیر بیش فعالی ، ترس مرضی ، افسردگی ، اضطراب ، شب ادراری ، تیک و بسیاری از مشکلات رفتاری دیگر را مشخص کرد و بر اساس آن درمان مناسب برای کودکان انتخاب می شود. در مرکز مشاوره طلاق انتخاب نو انواع تست های روانشناسی اجرا شده و توسط بهترین مشاور روانسنج تحلیل می شوند که ما در این مطلب به معرفی برخی از این آزمون های پرکاربرد اشاره کردیم . تست های روانشناسی دیگری نظیر آزمون های استعداد یابی ، آزمون هوش ، آزمون های مرتبط با  انتخاب شغل و … و همچنین تست های ازدواج و خانواده ، تست های مشکلات رفتاری و … اجرا می شوند . افراد برحسب زمینه مشاوره خود می توانند آزمون ها را اجرا کرده و در جلسات مشاوره از نتایج آن آگاهی یابند برای کسب اطلاعات بیشتر می توانید به بخش تما س با ما مراجعه کرده و راهنمایی های لازم را دریافت کنید .

تست دیسک

این تست در سال ۱۹۴۰ توسط والتر کلارک، عمدتاً برای استفاده سازمانی ایجاد شد. از آن می‌توان برای رهبری و توسعه مدیریت، آموزش مدیریت، آموزش فروش، مدیریت ناسازگاری‌ها و تعارض‌ها، تشکیل گروه، خدمات مشتری، ارتباطات و مربیگری شغلی استفاده کرد. این تست روان شناسی می‌تواند برای تشخیص بهترین شغل متناسب با شخصیت فرد استفاده شود.

تست روان شناسی دیسک شامل ۲۸ سؤال است، که آزمون دهنده کلماتی را در هر سوال انتخاب می‌کند که دارای بیشترین و کمترین تناسب با شخصیتش هستند.

تست افسردگی بک

تست روانشناسی

پرسشنامه افسردگی بک توسط آرون بک تهیه شده است و یک پرسشنامه خودارزیابی چندگزینه‌ای با ۲۱ سوال است. این تست یکی از رایج‌ترین آزمون‌های روان‌سنجی برای اندازه‌گیری شدت افسردگی است. این تست روان شناسی در حال حاضر برای افراد بالای ۱۳ سال اجرا می‌شود و فاکتورها و علائم مختلف افسردگی را در نظر می‌گیرد که عبارتند از ناامیدی و تحریک‌پذیری، بی‌انگیزگی، تغییر الگوی خواب و خوراک، احساس گناه یا حس مجازات شدن و همچنین نشانه‌های جسمی از قبیل خستگی، کاهش وزن و عدم توجه به علایق قبلی.

در این آزمون از فرد خواسته می‌شود تا احساس خود را طی دو هفته اخیر در نظر بگیرد و متناسب با آن بهترین گزینه را انتخاب کند.

تست افسردگی بک به مراجع در شناخت صحیح خلقی خود کمک می‌کند. همچنین، انجام آنلاین این تست روان شناسی می‌تواند به فرد کمک کند که به موقع برای درمان مراجعه کند تا زندگی شادتر و لذت‌بخش‌تری را تجربه کند.


کپی لینک کوتاه خبر: https://setareparsi.com/d/48gbm3