سه‌شنبه 28 فروردین 1403 - 16 Apr 2024
تاریخ انتشار: 1401/11/10 09:09
سرگیجه در سالمندان | سرگیجه | ددمان سرگیجه
کد خبر: 13166

علت سر گیجه در سالمندان چیست؟ | آیا سرگیجه در سالمندان بیماری است؟

کارشناس برنامه طبیب درباره مشکل سرگیجه در سالمندان گفت: یکی از علت‌های اصلی زمین خوردن سالمندان، سرگیجه است. سرگیجه مورد نگران کننده‌ای نیست اما در دوره سالمندی می‌تواند سلامت سالمندان را به خطر بیندازد.

به گزارش ستاره پارسی: توانا احمد دلبری متخصص امور سالمندی در برنامه تلویزیونی «طبیب» درباره معضل سرگیجه در سالمندان گفت: سرگیجه یک بیماری نیست اما می‌تواند علامتی از یک بیماری باشد. همچنین سرگیجه مورد نگران‌کننده‌ای نیست اما در دوره سالمندی می‌تواند همراه با خطراتی باشد که سلامت سالمندان را به خطر بیاندازد.

 

وی درباره یکی از عوامل حوادث سالمندی تأکید کرد: یکی از علت‌های اصلی زمین خوردن سالمندان سرگیجه است. سرگیجه می‌تواند واقعی یا کاذب، مرکزی یا محیطی باشد.

 

چگونه گیجی را از سرگیجه تشخیص دهیم؟

دلبری درباره علائم سرگیجه توضیح داد: در زمان سرگیجه اگر فرد سالمند احساس کند که محیط خانه و یا مکانی که در آن قرار دارد دور سرش می‌چرخد یا احساس کند خودش دور خانه می‌چرخد، دچار سرگیجه واقعی شده است. عموماً سرگیجه واقعی منشأ محیطی و مرکزی دارد. سرگیجه با منشأ مرکزی زمانی اتفاق می‌افتد که یک مشکلی در مخچه و یا ساقه مغز وجود داشته باشد. اما سرگیجه محیطی مربوط به هر اجزایی‌ است که از ساقه گردن به پایین قرار دارد.

وی در ادامه توضیح داد: یکی دیگر از مسائلی که سرگیجه تلقی می‌شود گیجی است. در بعضی از اوقات فرد احساس سبکی در سر می‌کند و به اصطلاح گیج است؛ این موارد سرگیجه نیستند.

کارشناس برنامه طبیب درباره عوامل مؤثر بر سرگیجه در سالمندان بیان کرد: برخی از مشکلات سیستمیک مانند کم‌آبی بدن، مشکلات قلبی، نارسایی خون به مغز، افت قندخون، افزایش قندخون و افت فشار می‌تواند منجر به سرگیجه شود.

 

چه زمانی باید سرگیجه را جدی بگیریم؟

متخصص امور سالمندی با تأکید بر جدی گرفتن درمان سرگیجه اظهار کرد: اگر سرگیجه همراه با علائمی مانند افت شنوایی، افت بینایی، تاری دید، دوبینی، اختلال در راه رفتن باشد نباید نادیده گرفته شود. سرگیجه هایی که از نوع مرکزی است و فرد را دچار اختلال در تکلم، سکته مغزی، دوبینی کند باید جدی گرفته شود. همچنین سرگیجه ناشی از گوش میانی زمانی رخ می‌دهد که فرد دچار عفونت گوش شده باشد و سالمند باید زیر نظر متخصص آنتی بیوتیک مصرف کند.

وی درخصوص درمان سرگیجه سالمندان تاکید کرد: این سرگیجه‌ها قابل درمان است و بهتر است سالمندان برای رفع سرگیجه به متخصصان گوش و حلق و بینی مراجعه کنند.

 

سرگیجه در سالمندان

 

عوامل ایجاد سرگیجه در سالمندی

دلبری درباره عوامل ایجاد سرگیجه در سالمندان تصریح کرد: در امور پزشکی از سرگیجه دوره سالمندی، با عنوان سرگیجه خوش خیم وضعیتی یاد می‌کنند. عموماً سرگیجه سالمندی به صورت ناگهانی ایجاد می‌شود. در این زمان اگر فرد عملی خلاف جاذبه زمین انجام دهد دچار سرگیجه می‌شود. این سرگیجه به تناوب اتفاق می افتد، خیلی کوتاه است و معمولا کمتر از ۳۰ ثانیه اتفاق می افتد و معمولاً همراه با حالت‌های شایعی مانند تهوع، سنگینی سر، اسهال و اسفراغ است.

متخصص امور سالمندی در ادامه توضیح داد: یکی دیگر از سرگیجه‌های دوره سالمندی ناشی از آرتروز گردن است. آتروز گردن فقط درد ایجاد نمی‌کند و دومین عامل شایع ایجاد سرگیجه در سالمندی است. زمانی که عروق خون‌رسانی به گوش که در گردن قرار دارد دچار مشکل می‌شود به درستی نمی‌تواند این عمل را انجام دهند.

 

سرگیجه نتیجه کم آبی بدن در سالمند

وی در باره کم مصرفی سالمندان از مایعات عنوان کرد: گاهی اوقات سرگیجه در اثر کم‌آبی در بدن به وجود می‌آید. متأسفانه سالمندان به دلایلی مانند بی‌اختیاری و بزرگی پروستات به اندازه کافی از آب و مایعات استفاده نمی‌کنند. کمبود مایعات یک مشکل در دوره سالمندی است.

مهمان برنامه طبیب تأکید کرد: معمولاً سالمندان کمتر دچار تشنگی می‌شوند. سالمندان باید در طول روز ۱۸۰۰ تا ۲۰۰۰ سی سی از مایعاتی مانند آب، آب میوه، شیر وچای کم رنگ استفاده کنند.


کپی لینک کوتاه خبر: https://setareparsi.com/d/2r6nm2