چهارشنبه 29 فروردین 1403 - 17 Apr 2024
تاریخ انتشار: 1401/11/12 18:19
فیلم فجر
کد خبر: 13241

جشنواره فیلم فجر کجا برگزار می شود

گزینه‌های متعددی برای میزبانی از اهالی مطبوعات در سی و هفتمین دوره جشنواره فیلم فجر مطرح شده‌اند که هر کدام مزایا و معایبی را به همراه دارند و باید دید که در نهایت کدام پردیس سینمایی انتخاب برگزارکنندگان جشنواره خواهد بود.

چهلمین و یکمین جشنواره فیلم فجر از ۱۲ تا ۲۲ بهمن 1401 در تهران برگزار خواهد شد. جشنواره فیلم فجر 1401 از جذاب ترین رقابتهای هنری در ایران پس از انقلاب اسلامی است. سال گذشته در چنین روزهایی همه گمانه‌زنی‌ها درباره فیلم‌های حاضر در جشنواره فیلم فجر به پایان رسیده بود و چهلمین دوره این جشنواره فهرست نهایی فیلم‌هایش را شناخته بود؛ اما امسال لحظه‌شماری‌ برای اعلام این فهرست همچنان ادامه دارد. فهرستی که می‌بایست از بین بیش از 75 فیلم ارسالی به دبیرخانه داوری فیلم فجر انتخاب شود.

جشنواره فیلم فجر کجا برگزار می شود

انتخاب مکان برگزاری جشنواره فیلم فجر یا به اصطلاح اهالی سینما و مطبوعات، کاخ جشنواره، همواره یکی از مهم‌ترین دغدغه‌ها برای برگزارکنندگان این رویداد هنری بوده است.

در طول سالیان گذشته همواره نیاز به یک مکان ثابت برای برگزاری رویدادهای سینمایی از جمله جشنواره فیلم فجر دغدغه مسئولان سینمایی بوده است.

به همین منظور انتخاب یک پردیس سینمایی مناسب جهت برگزاری جشنواره فیلم فجر در حالی که بتواند رضایت اهالی سینما و اصحاب مطبوعات را هم جلب کند، کار بسیار سخت و دشواری است.

برگزارکنندگان سی و ششمین جشنواره فیلم فجر، سال گذشته تصمیم به کوچ از سالن همایش‌های برج میلاد گرفتند و این رویداد هنری را در چند پردیس سینمایی مجزا برگزار کردند. اهالی سینما در پردیس سینمایی باغ کتاب به تماشای آثار سینمایی نشستند و پردیس ملت هم به عنوان محل نمایش فیلم‌ها برای اصحاب رسانه انتخاب شد، این تصمیم با واکنش‌های مثبت و منفی بسیاری همراه شد.

حال در آستانه برگزاری سی و هفتمین دوره جشنواره فیلم فجر، پردیس‌های سینمایی مختلفی برای میزبانی از اهالی سینما و مطبوعات در دست بررسی هستند که باید دید در پایان کدام یک عنوان کاخ جشنواره این دوره جشنواره فجر را از آن خود می‌کند.

همچنین ابراهیم داروغه‌زاده دبیر جشنواره نیز روز گذشته در مصاحبه‌ای اعلام کرد که احتمال میزبانی پردیس سینمایی ملت از اهالی رسانه در جشنواره سی و هفتم نیز وجود دارد.

به همین منظور در ادامه به پردیس‌های سینمایی که احتمال می‌رود امسال میزبان اهالی مطبوعات باشند، نگاهی انداخته‌ایم.

پردیس سینمایی ملت/ کیفیت مناسب برای میزبانی یک رویداد سینمایی

پردیس ملت یک تفاوت اساسی با سایر گزینه‌های احتمالی دارد و آن هم تجربه میزبانی است که سال گذشته از اهالی مطبوعات در جشنواره فجر داشته و به نوعی کاخ اصلی جشنواره بوده است. میزبانی که از نظر برخی قابل قبول و مناسب و از نظر برخی‌ هم مورد انتقاد قرار گرفت.

کیفیت یکسان و بالای نمایش فیلم در تمامی سالن‌های پردیس ملت و استفاده تکنولوژی دی‌سینما در همه سالن‌های آن از جمله مزیتی‌هایی است که سال گذشته نیز مورد توجه قرار گرفت و رضایت اهالی مطبوعات را به همراه داشت.

امکان برگزاری نشست و جایگزینی بخش‌های مختلف جشنواره، وجود ظرفیت بالا برای میزبانی از اهالی رسانه و همچنین فضای مناسبی که برای برگزاری یک رویداد سینمایی الزامی است، از جمله ویژگی‌های مثبت پردیس ملت است که می‌توان به آن‌ها اشاره کرد.

با این حال انتقادهایی هم به این پردیس سینمایی در سال گذشته از سوی فعالان حوزه مطبوعات وارد بود که مهم‌ترین آن نبود پارکینگ با ظرفیتی مناسب و موقعیت جغرافیایی آن در تهران بود که امکان دسترسی راحتی را با توجه به ترافیک سنگین اتوبان نیایش برای حاضران در جشنواره فراهم نمی‌کرد.

سالن همایش‌های برج میلاد/ گستردگی که به میزبانی آسیب می‌زند

برج میلاد سال‌های طولانی میزبان جشنواره فیلم فجر بود و عنوان کاخ جشنواره را به یدک کشید، فضای مناسب جهت برپایی مراسم تشریفات یک جشنواره و همچنین امکانات جانبی که سالن همایش‌های برج میلاد داشت، عاملی برای تداوم برگزاری جشنواره در سال‌های متوالی در این مکان بود.

پارکینگ مناسب و با ظرفیت گسترده، فضای مناسبت جهت برگزاری برنامه‌های جانبی جشنواره فیلم فجر که لزوم برپایی مهم‌ترین رویداد سینمایی کشور است و وجه جشنواره‌ای از جمله نکات مثبتی است که سال‌ها این سالن را به تنها گزینه میزبانی از جشنواره فیلم فجر بدل کرده بود.

در این میان اما گستردگی فضای برج میلاد باعث شده بود تا امکان کنترل درست ورود و خروج افراد به دلیل تعدد درهای مختلف دشوار باشد و به درستی انجام نشود.

نکته دیگری که بسیار حائز اهمیت است، سالن نمایش فیلم این مجموعه است که متناسب با تکنولوژی‌های روز دنیا طراحی نشده و کیفیت مناسبی برای نمایش فیلم‌های سینمایی ندارد و ۱۰۰ درصد آن قابلیت استفاده ندارد.

این مسئله در دوره‌های مختلفی که جشنواره در برج میلاد برگزار شد، همواره مورد نقد فیلمسازان و عوامل آثار حاضر در این رویداد بوده است.

مسئله دیگر سالن همایش‌های برج میلاد که می‌توان به عنوان یک مزیت یا عیب هم به آن نگریست، تماشای فیلم به صورت همگانی است که البته به دلیل فضاها و برخوردهایی که سال‌های گذشته شاهد آن بودیم موجب انتقاد و شکایت بسیاری از سینماگران بود، زیرا که معتقد بودند در چنین شرایطی می‌توان فضا را علیه یک فیلم مسموم کرده و همه را ضد آن شوراند.

حال باید دید که امسال کدام یک پردیس‌های سینمایی از اهالی مطبوعات میزبانی خواهد کرد و به عنوان گزینه اصلی از سوی دست اندرکاران جشنواره اعلام می‌شود.

پردیس سینمایی چارسو/ معایبی که به چشم نمی‌آید

در طول سال‌های گذشته گمانه زنی‌های بسیاری درباره برگزاری جشنواره فیلم فجر در پردیس چارسو صورت گرفته است، برخی از اهالی مطبوعات نیز این پردیس سینمایی را برای برگزاری جشنواره مناسب می‌دانند، ضمن آنکه برگزاری جشنواره‌های سینمایی دیگری در این پردیس سینمایی، بیانگر آن است که چارسو امکانات و شرایط مناسب و قابل قبولی را برای برپایی جشنواره فیلم فجر در اختیار دارد.

پارکینگ مناسب و گسترده، حضور در مرکز شهر و دسترسی راحت برای بسیاری از اهالی مطبوعات از مزیت‌های پردیس چارسو برای برگزاری جشنواره به شمار می‌آید.

در عین حال به این مکان نقدهایی وارد است، حضور این پردیس سینمایی در قلب یک مجتمع تجاری و گذر از طبقاتی که نسبتی با یک رویداد سینمایی چون جشنواره فجر ندارد باعث می شود تا نشانی از بزرگ‌ترین رویداد سینمایی کشور به چشم نیاید و فضای مناسب یک جشنواره ایجاد نشود.

از دیگر نکات مورد توجه چارسو، کیفیت نمایش متفاوت سالن‌های آن است که برخی دارای تکنولوژی دی‌سینماست و برخی نه. همچنین دسترسی محدود به سالن‌های این پردیس سینمایی با توجه به گستردگی جمعیت حاضران در جشنواره مشکل ساز خواهد بود، همانطور که در جشنواره‌های دیگری چون سینما حقیقت نیز این مسئله برای حاضران مشکل ایجاد کرد.

نشست‌ رسانه‌ای فیلم‌ها همواره مهم‌ترین بخش جشنواره فجر به شمار می‌آید که نیازمند یک مکان مناسب جهت برگزاری است و پردیس چارسو تا حدودی از داشتن چنین امکانی محروم است، به این مسئله باید نبود فضای کافی برای حضور استودیوهای تلویزیونی و برنامه‌های اینترنتی، استقرار بخش‌های اداری و ستاد جشنواره را هم اضافه کرد.

پردیس سینمایی ایرانمال/ مکانی که محک زده نشده است

پردیس سینمایی ایران‌مال خیلی زود با توجه به شرایط و امکاناتی که دارد توانست به گزینه‌های احتمالی برای میزبانی از اهالی مطبوعات در جشنواره فجر بپیوندد. سالن‌های متناسب با تکنولوژی روز دنیا و کیفیت بالای نمایش فیلم از مهم‌ترین ویژگی‌های مثبتی است که این پردیس سینمایی را به جمع گزینه‌های میزبانی افزوده است. همچنین وجود فضای مناسب و گسترده برای فعالیت‌های مختلفی که در جشنواره فیلم فجر انجام می‌شود و ظرفیت بالای سالن‌ها از دیگر مزیت‌های این سینماست.

نکته‌ای که به عنوان ویژگی منفی این مجموعه می‌تواند مورد اشاره قرار گیرد، دور بودن محل استقرار آن از مرکز شهر است. علاوه بر آن پردیس سینمایی ایران‌مال تازه تاسیس است و هنوز در میزبانی از یک رویداد سینمایی محک زده نشده است که بتوان به عنوان یک گزینه مناسب از آن یاد کرد و به عنوان پردیس اهالی مطبوعات آن را برگزید.

حال باید دید که امسال کدام یک پردیس‌های سینمایی از اهالی مطبوعات میزبانی خواهد کرد و به عنوان گزینه اصلی از سوی دست اندرکاران جشنواره اعلام می‌شود.


کپی لینک کوتاه خبر: https://setareparsi.com/d/3q5vj3