دوشنبه 28 اسفند 1402 - 18 Mar 2024
تاریخ انتشار: 1401/11/18 08:36
یارانه نقدی | زمان واریز یارانه نقدی | یارانه نقدی بهمن ماه | یارانه جدید
کد خبر: 13394

شارژ حساب یارانه بهمن سرپرست خانوار | یارانه نقدی بهمن 1 میلیون و 590 هزارتومان شد + جدول قیمت کالابرگ ها

اجرای آزمایشی طرح کالابرگ الکترونیک که پیشتر در هرمزگان آغاز شده بود، با پیوستن سه استان قزوین، گیلان و مرکزی در هفته گذشته وارد مرحله تازه‌ای شد. این طرح که با هدف تقویت سلامت غذایی و حمایت از معیشت خانوار به اجرا درآمده به تدریج در سراسر کشور عملیاتی خواهد شد.

به گزارش ستاره پارسی: چندیش پیش خبرهایی مبنی بر تغییر قیمت یارانه نقدی یا جایگزینی کالابرگ بجای یارانه نقدی منتشر شد. هنوز برای تغییر یارانه نقدی تصمیم گیری نشده است. وزیر اقتصاد گفت: بهمن ماه یارانه نقدی تغییر خواهد کرد. یارانه نقدی بهمن ماه به حساب سرپرستان خانوار بزودی واریز خواهد شد.

 

طرح کالابرگ الکترونیکی در روزهای گذشته در سه استان قزوین،‌ گیلان و مرکزی به طور آزمایشی اجرا شد. پیشتر این طرح در هرمزگان به عنوان اولین استان منتخب به اجرا درآمده بود.

طبق آخرین اخبار، اجرای طرح کالابرگ الکترونیک در قزوین در دو مرحله به اجرا درمی‌آید که مرحله نخست اجرای آن با اتصال برخی فروشگاه‌ها به سامانه کالا برگ الکترونیک آغاز شده و برابر آمارها تا روز شنبه حدود ۱۰۰ فروشگاه غیر از فروشگاه‌های زنجیره‌ای به این سامانه درخواست داده‌اند.

آنطور که علی رحمانی- سرپرست معاونت هماهنگی امور اقتصادی استانداری قزوین درباره روند اجرای طرح در این استان گفته پس از اتمام مرحله اتصال فروشگاه‌ها با تایید استاندار نسبت به آمادگی برای اجرا طرح، مرحله بعد آغاز می‌شود که در مرحله بعد مشمولین یارانه‌بگیر می‌توانند به این فروشگاه‌ها مراجعه و خرید کنند.

به گفته وی در این طرح بحث مالیات اصناف مطرح نیست و این طرح به هیچ عنوان به سامانه‌های مالیاتی متصل نیست.

رحمانی اعلام کرده که امکان خرید به شکل مجازی در حال حاضر وجود ندارد و انتظار می‌رود در آینده فروشگاه‌هایی که به شکل مجازی این کالاها را می‌فروشند، به طرح متصل شوند تا از مزایای اجرای طرح به صورت مجازی هم بتوان بهره‌مند شد.

در استان گیلان نیز مقدمات اولیه شروع شده و روند اطلاع رسانی‌ها به افراد و فروشگاه‌ها در حال انجام است. در استان مرکزی نیز اقدامات اولیه برای اجرای طرح آغاز شده و ستادهای استانی و شهرستانی تشکیل شده است. همچنین اطلاع‌رسانی به فروشگاه‌ها و مغازه‌داران جهت ثبت نام و مشارکت در این طرح در دستور کار است.

جمشید امیدی - مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان مرکزی با بیان اینکه طی دو روز گذشته استقبال خوبی از این طرح صورت گرفته است،‌ می‌گوید: پیوستن به این طرح اصلا اجباری نبوده و اختیاری است. طرح برای فروشندگان مزایایی دارد و صاحبان مغازه و فروشگاه‌ها برای مشارکت در این طرح متحمل هیچ هزینه ای نمی شوند.

به گفته وی، با اجرای این طرح کوچکترین و جزئی‌ترین واحدهای فروشگاهی در هر منطقه‌ای با دستگاه کارتخوان خود می‌توانند به شبکه شما متصل شوند و شرکت در این طرح تعداد مشتریان فروشگاه را افزایش می‌دهد.

آنطور که مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان مرکزی گفته این طرح روشی موثر برای کنترل گرانی و تورم است و نگاه دولت این است که طرح بیشتر وارد روستاها شود.

پیشتر و مطابق گزارش‌های انتشار یافته بیش از ۴۰۰۰ تراکنش در هرمزگان انجام گرفته و از حدود ۹۰۰ فروشگاه خرید شده است.

به گفته مجتبی معین وزیری - مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی هرمزگان بیش از ۱۳۲۶ فروشگاه در هرمزگان به درگاه کالابرگ الکترونیکی متصل شده‌اند و ۳۵۰ فروشگاه دیگر در هرمزگان در انتظار اتصال به سامانه کالابرگ الکترونیک هستند.

حمید فرداد - مجری طرح کالابرگ الکترونیکی ابراز امیدواری کرده با پیوستن ۳۵۰ فروشگاه دیگر، پوشش و فراگیری صد درصدی طرح در هرمزگان محقق شود.

طرح کالا برگ الکترونیکی به منظور تقویت سلامت غذایی و حمایت از معیشت خانوار به اجرا درآمده و دولت این امکان را برای خانوارها به وجود آورده تا کالاهای اساسی را به نرخ ثابت و اعتبار یارانه یک ماه زودتر خریداری کنند. این کالاها ۱۰ قلم کالای اساسی به ارزش ۵۳۰ هزار تومان است که شامل ماست، شیر، پنیر، قند و شکر، ماکارونی، روغن مایع، برنج، مرغ و تخم‌مرغ می‌شود.

 

جدول کالا برگ الکترونیک

 

با این حساب یارانه خانواده 2 نفره 1 میلیون و 60 هزارتومان و یارانه خانوار 3 نفره 1 میلیون و 590 هزارتومان خواهد شد.

به اعتقاد کارشناسان مهمترین مزایای اجرای طرح کالابرگ الکترونیکی، حفظ قدرت خرید مردم در طول دوره است. قیمت کالاها بر اساس نرخ شهریور سال ۱۴۰۰ عرضه می‌شود و دولت طبق سبد کالای مشخص شده مابه التفاوت قیمت کالا را در طول دوره پرداخت می‌کند.

مزیت دیگر این طرح احترام به سلایق خانوارهاست به نحوی که مردم می‌توانند کالای مصرفی و مورد نیاز خود را از لیست اقلام اعلام شده بر اساس سلیقه و با هر نام و نشان تجاری خریداری کنند و امکان پرداخت مابه التفاوت قیمت کالاهای انتخابی با کالای مرجع فراهم شده است.

پیش از این وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با اشاره به موفقیت اجرای طرح در استان هرمزگان از تسری آن به پنج استان دیگر خبر داده و ابراز امیدواری کرده بود که این طرح تا پایان سال در کل کشور اجرایی شود که با توجه به اجرای طرح در سه استان قزوین، مرکزی و گیلان، احتمال پیوستن یک استان دیگر به طرح تا پایان سال دور از انتظار نیست.

 

به گفته وی طبق هماهنگی‌های انجام‌ شده با فروشگاه‌های زنجیره‌ای در آینده نزدیک طرح کالابرگ الکترونیکی به شکل سراسری اجرا می‌شود و دولت هیچ بنایی ندارد که یارانه نقدی را حذف کند.

آنطور که مرتضوی گفته اجرای طرح کالابرگ الکترونیک تکلیف قانونی است و مردم می‌توانند کالابرگ الکترونیک یا یارانه نقدی را انتخاب کنند. قیمت‌ها بر اساس شهریور سال ۱۴۰۰ است و برای کالاهای اساسی از ارز نیمایی استفاده کند.

به گفته وزیر تعاون، کار ‌و رفاه اجتماعی سرپرستان خانوار با کد دستوری # ۲۸*۷۸۸* می‌توانند میزان اعتبار خود را مشاهده و به هر مقداری که ضرورت دانستند خرید کنند.

افراد درصورت تمایل نداشتن به خرید کالا برگ الکترونیکی می‌توانند همچنان یارانه خود را در پایان هر ماه به طور نقدی دریافت کنند. فروشندگان صنوف خواربار، لبنیات، پروتئین و فروشگاه‌های زنجیره‌ای و تعاونی‌های مصرف، می‌توانند با مراجعه به نرم افزار «بازار» و «مایکت» یا از طریق درگاه الکترونیکی shoma.sfara.ir نسبت به نصب برنامه کاربردی «شما» و ثبت نام از قسمت پنل فروشنده به فروشندگان مجاز به این طرح بپیوندند.

 

/منبع: فردا


کپی لینک کوتاه خبر: https://setareparsi.com/d/4ylaj3