سه‌شنبه 07 فروردین 1403 - 26 Mar 2024
تاریخ انتشار: 1401/11/19 11:31
سهام عدالت
کد خبر: 13431

واریز سود سهام عدالت میلیونی برای مرحله دوم | مبلغ جدید و زمان قطعی واریز مرحله دوم سود سهام عدالت

آنطور که مسئولان کانون سهامداران عدالت می‌گویند سود شرکت‌ها در حال جمع‌آوری برای پرداخت مرحله دوم سود سهام عدالت است.

به گزارش ستاره پارسی:  سود سهام عدالت به صورت سالیانه پرداخت می شود.پس از برگزاری مجامع عمومی ۴۹ شرکت سرمایه پذیر، دریافت سود سهام عدالت از شرکت‌ها و مشخص شدن سود سهام عدالت قابل تقسیم بین مشمولین پرداخت می گردد. آخرین اخبار سود سهام عدالت را با هم  می خوانیم.

 

آنطور که مسئولان کانون سهامداران عدالت می‌گویند سود شرکت‌ها در حال جمع‌آوری برای پرداخت مرحله دوم سود سهام عدالت است.

برپایه آمارها حدود ۴۹ میلیون نفر مشمول سهام عدالت هستند که هنوز تکلیف برخی جاماندگان مشخص نشده است و زمان واگذاری سهام عدالت به این افراد نیز هر روز تغییر می‌کند.

در همین ارتباط حسین قربانزاده رئیس سازمان خصوصی‌سازی، آخرین وضعیت تخصیص سهام عدالت به جاماندگان را تشریح کرد و گفت: در راستای شناسایی جاماندگان سهام عدالت تکلیفی وجود داشت که باید انجام می‌شد. شناسایی افراد جدید پروسه سختی دارد زیرا باید این اطمینان ایجاد شود که افراد واقعا مشمول هستند یا خیر، البته مسئولیت این کار با وزارت رفاه است. این فرایند هنوز آغاز نشده است. از طرف دیگر منابعی برای این کار وجود ندارد؛ بنابراین فکر نمی کنم جامانده دیگری شناسایی شود.

اما اینکه مرحله دوم سود سهام عدالت چه زمانی واریز می‌شود و چقدر است از جمله ابهاماتی است که هر یک از مسئولان به آن پاسخی می‌دهند. به گفته اکبر حیدری سخنگوی کانون سهامداران عدالت، تقریبا معادل مبلغی که در حال حاضر به عنوان قسط اول سود سهام عدالت عملکرد سال ۱۴۰۰ پرداخت شده، منابع شناسایی سود وجود دارد. مراحل وصول و تجمیع آن در حال انجام است. بنا به اعلام مسئولان امر یا اواخر امسال یا حداکثر اوایل سال آینده این مبلغ تعیین تکلیف و پرداخت می‌شود./کاماپرس

 

واریز مرحله دوم سود 600 هزارتومانی سهام عدالت

درحالی که طبق آمار حدود ۴۹ میلیون نفر مشمول سهام عدالت هستند، همواره صدای اعتراض عده‌ای به گوش می‌رسید که چرا با وجود اینکه جزو دهک‌های کم درآمد جامعه هستند، مشمول این سهام نمی شوند. از سویی دولت دوازدهم درحالی به کار خود پایان داد که اعلام شد پرونده ثبت نام سهام عدالت بسته شده است و امکان اینکه مشمول جدیدی پذیرفته شود وجود ندارد. با این حال برخی نماینده های مجلس همچنان قول تخصیص سهام عدالت به جاماندگان را می دادند و آمارهای مختلفی نیز از جاماندگان ارائه می شد و در نهایت نیز زمزمه های یک جامعه آماری ۲۰ میلیون نفری نیز به گوش رسید.

اکبر حیدری، سخنگوی کانون سهامداران عدالت در پاسخ به این سوال که آیا جامعه آماری ۲۰ میلیون تومانی که گفته شد، واقعی بود، گفت: در سال ۸۷ مصوبه ای درباره سهام عدالت اجرایی می شود که آن هم مستند به ابلاغیه ۸ ماده ای مقام معظم رهبری بوده است. بر اساس آن قرار شد که شش دهک پایین درآمدی جامعه از سهام عدالت برخوردار شوند. در بررسی های بعدی مشخص می شود تعدادی از مردم که جزو دهک های پایین درآمدی جامعه بودند به دلیل اینکه در آن زمان سامانه های آماری به روز نبود و آنالوگ بود از فرآیند شناسایی و تخصیص عام جا ماندند. اساسا جاماندگان سهام عدالت هم این عده نبودند، نزدیک به یک میلیون و ۸۰۰ هزار نفری بودند که در شناسایی، واجد شرایط دریافت سهام عدالت شده بودند، دعوتنامه سهام به نامشان صادر شده بود، تکالیف قانونی شان را هم انجام داده بودند، اوراق سهام در اختیارشان بود اما در سال ۹۵ وقتی پایان سهام عدالت اعلام شد در سامانه اعلامی سامانه خصوصی سازی اطلاعاتشان موجود نبود.

وی ادامه داد: این نقص ناشی از دقت در مغایرت گیری اطلاعات ثبت شده در تعاونی ها و اطلاعات نزد سازمان خصوصی سازی بود. در ابتدا حقوق این تعداد احساس شد تضییع شده و به عنوان جاماندگان سهام عدالت مطرح شدند. در ادامه بررسی ها مشخص شد که ازشش دهک پایین جامعه کسان دیگری هم هستند که مشمول دریافت سهام عدالت بودند ولی شناسایی نشدند.

سخنگوی کانون سهامداران عدالت عنوان کرد: در گزارش وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی به کمیسیون اقتصادی، به آمار ۲۰ میلیونی از جاماندگان که الان گفته می شود، اشاره ضمنی شده است و این آمار دقیقی نیست و برآوردی است. به هر حال در اینکه افرادی بودند که مشمول سهام عدالت بودند اما در فرایند شناسایی جاماندند شکی نیست اما آمار نهایی باید توسط دستگاه های مسئول اعلام شود.

وی با اشاره قانون بودجه ۱۴۰۱ گفت: در بودجه امسال به طور بدیهی و پیش فرض مشخص بود که هر کسی که الان تحت پوشش نهادهای حمایتی و کمیته امداد و سازمان بهزیستی هست، قطعا جزو دهک های جامانده حساب می شود. مجلس هم در قانون تاکید کرد که با اولویت مشمولان نهادهای حمایتی که سهام عدالت دریافت نکردند، اجرای طرح سهام عدالت برای جاماندگان کلید بخورد. این آمار قطعی است و اطلاعات آنهم استخراج شده است و توسط این دو نهاد هم به سازمان خصوصی سازی اعلام شده است.

بند ج سیاست های کلی اصل ۴۴ به واگذاری سهام به طبقات مختلف مردم اشاره دارد. در سال ۱۳۸۴ پس از تصویب و اجرایی شدن طرح سهام عدالت، توسط دولت وقت و آغاز نام نویسی برای این سهام،  تعدادی از افراد به دلایل مختلف از ثبت نام و دریافت این سهام جا ماندند؛ پس از این خبر‌های بسیاری در دولت‌های مختلف در خصوص طرح‌های اعطای سهام به جاماندگان به گوش می‌رسید.

حتی طرح جاماندگان سهام عدالت سال ۹۹ در دستور کار دولت دوازدهم هم قرار گرفت، اما به گفته مسئولان وقت، نبود منابع کافی باعث توقف این طرح شد. دولت سیزدهم نیز پس از سرکار آمدن،  طرح اعطای سهام عدالت به جاماندگان را در دستور کار خود قرار داد.

 آقای پور ابراهیمی رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس نیز با اشاره به طرح اعطای سهام عدالت به جاماندگان گفته بود: رئیس جمهور موافقت خود برای اعطای سهام عدالت را اعلام و موضوع را به سازمان برنامه و بودجه جهت تامین منابع ارجاع دادند.

در نهایت نیز پس از گذشت ۱۰ ماه از تصویب طرح اعطای سهام عدالت به جاماندگان در لایجه بودجه در مهر ۱۴۰۱ مصوبه تخصیص سهام عدالت به جاماندگان به تصویب هئیت دولت رسید و بالاخره ۱۳ آذر طبق تصویب‌نامه هیات وزیران با معرفی افرادی که به عنوان جامانده سهام عدالت شناسایی شده‌اند جزییات واگذاری این سهام اعلام و ابلاغ شد.

 

/منبع: فردا


کپی لینک کوتاه خبر: https://setareparsi.com/d/4dpwm4