چهارشنبه 29 فروردین 1403 - 17 Apr 2024
تاریخ انتشار: 1401/12/10 09:46
ماهی قرمز | بیماری های ماهی قزمر | ماهی شب عید | انتقال بیماری ماهی قرمز به انسان
کد خبر: 14048

ماهی قرمز با انسان بیماری مشترک دارد؟ | آیا ماهی قرمز می‌تواند بیماری به انسان منتقل کند؟

رئیس شبکه دامپزشکی شهرستان رفسنجان از احتمال انتقال بیماری‌های مشترک از ماهیان قرمز به انسان خبر داد.

به گزارش ستاره پارسی: محمود مقامی امروز ۱۰ اسفندماه در این رابطه اظهار ‌کرد: ماهی قرمز این حیوان دوست داشتنی که زینت بخش سفره هفت سین همشهریان است، در صورت عدم رعایت بهداشت می‌تواند از ناقلان بیماری‌های مشترک باشد. لذا اگر سابقه بیماری‌های پوستی و آلرژی دارید برای دست زدن به ماهی و ظروف نگهداری از دستکش استفاده نمایید و بعد از هر بار دست زدن به آب یا ماهیان قرمز دست هایتان را بطور کامل با آب و صابون بشویید و آموزش بهداشت فردی به‌ویژه کودکان درخصوص جلوگیری از دست زدن به ماهی و عدم دستمالی به چشم، صورت و دهان بعد از کار با ظروف نگهداری ماهی ضروری است همچنین آب تعویض ماهی را مستقیم در چاه تخلیه نمائید و از ریختن آن در معابر عمومی خودداری نمایید. 

مقامی افزود: لاکپشت گوش قرمز و حلزون سیبی از گونه‌های مهاجم و عامل انتقال بیماری به انسان هستند لذا نبایستی آنها را خریداری کرد و بعد از ایام نوروز در صورت تمایل به آزادسازی ماهی قرمز از مکان‌های مشخص شده توسط شهرداری استفاده کنید و ماهی‌ها را در منابع آبی آزاد رها نکنید. 

وی بیان کرد: از خرید ماهی با علائم باله‌های جمع شده، لکه‌های سفید پنبه مانند یا قرمز و خاکستری روی بدن و اطراف دهان، بدن رنگ پریده و لکه لکه، خوردگی و سائیدگی لبه بال‌ها، بی‌قراری و حرکات عصبی و شنای نامتعادل و چشمان بیرون زده یک طرفه یا دوطرفه خودداری کنید. 

رئیس شبکه دامپزشکی شهرستان رفسنجان توصیه کرد: ماهی قرمز را از مراکز معتبر و بهداشتی و سرپوشیده، قابل شستشو و ضدعفونی تهیه نمائید و از خرید ماهی از دست فروشان و دوره گردان خودداری کنید. 

وی در پایان افزود: در این ایام اکیپ های نظارتی دامپزشکی با نظارت بهداشت بر این مراکز نظارت لازم را دارند و همشهریان در صورت برخورد با هرگونه تخلف بهداشتی می‌توانند با شماره ۳۴۳۲۲۰۶۳-۰۳۴ تماس حاصل کنید.

 

/ منبع: ایسنا


کپی لینک کوتاه خبر: https://setareparsi.com/d/45aq8o