پنج‌شنبه 09 فروردین 1403 - 28 Mar 2024
تاریخ انتشار: 1401/12/10 11:52
ثبت نام خودرو | ثبت نام خودرو وارداتی | آموزش ثبت نام خودرو وارداتی
کد خبر: 14051

روش ثبت‌نام خودروهای وارداتی چگونه است؟ | چگونه ماشین های وارداتی را ثبت نام کنیم؟

شرایط ثبت‌نام خودروهای وارداتی اعلام شد. در این نوشتار با دیجیاتو همراه شوید تا نگاهی بر شرایط داشته باشیم.

به گزارش ستاره پارسی: وزارت صمت از امروز ثبت‌نام برای قرعه‌کشی خودروهای وارداتی را آغاز کرد. این ثبت‌نام مخصوص ۱۰۰ هزار دستگاه خودرو است و تا روز پنج‌شنبه، ۱۱ بهمن‌ماه ادامه خواهد داشت. پیش‌فروش خودروهای وارداتی قبل از رسیدن چرخ آن‌ها به خاک کشور، ازجمله موارد بحث‌برانگیزی است که پیش از این با مخالفت سازمان بورس مواجه شده بود، ولی حالا وزارت صمت خودش تصمیم گرفته است تا در یک بستر تازه (به‌جای بورس کالا) نسبت به عرضه این خودروها اقدام کند. از این طریق با توجه به پیش‌پرداخت 500 میلیون تومانی، نقدینگی لازم برای واردات اولین سری خودروها تأمین خواهد شد.

لازم به ذکر است که متقاضیان ثبت‌نام قرعه‌کشی خودروهای وارداتی می‌توانند به سامانه یکپارچه تخصیص خودرو به آدرس saleauto.ir مراجعه و طبق شرایطی که در درگاه وزارت صمت shatanews.ir ذکر شده است، ثبت‌نام خود را انجام دهند.

شرایط عمومی خرید خودرو در طرح‌های فعلی مربوط به خودروهای داخلی، مانند داشتن گواهی‌نامه و نداشتن پلاک فعال، باید در ثبت‌نام برای قرعه‌کشی خودروهای وارداتی نیز رعایت شود.

همچنین افرادی که در ۴ سال اخیر از خودروسازان داخلی ماشین خریداری کرده‌اند، امکان ثبت‌نام ندارند و نمی‌توانند نسبت به خرید این خودروها اقدام کنند. امید می‌رود که به این واسطه پای دلالان از بازار خودروهای وارداتی بیرون کشیده شود.

وزارت صمت اعلام کرده است که پس از قرعه‌کشی مربوط به این گروه از خودروها، تا حداقل ۶ ماه آینده این قرعه‌کشی برای خودروهای وارداتی انجام نخواهد شد.

نکته قابل‌توجه این است که متقاضیان برای شرکت در این قرعه‌کشی باید ۵۰۰ میلیون تومان به حساب وکالتی خود واریز کنند و این رقم در حساب بانکی آن‌ها بلوکه خواهد شد. متقاضیانی که اقدام به برداشت مبلغی از این ۵۰۰ میلیون تومان کنند، از فرایند قرعه‌کشی حذف خواهند شد.

براساس اعلام وزارت صمت، فرایند قرعه‌کشی ۱۰۰ هزار برنده خواهد داشت که البته روند تعیین حق تقدم برنده‌ها هنوز مشخص نیست.

به‌طور کلی گفته می‌شود هر متقاضی که در قرعه‌کشی برنده شود، براساس نوبتی که در صف ۱۰۰ هزار نفره برندگان دارد، می‌تواند نسبت به خرید یک خودروی وارداتی اقدام کند.

شرکت‌های واردکننده شرایط فروش خودروهای وارداتی مربوط به خود را بعداً اعلام خواهند کرد، اما با این وجود قابلیت انتقال و خریدوفروش حواله خودروها وجود ندارد و حواله حداقل تا یک سال بعد از شماره‌گذاری هر خودرو، در رهن شرکت واردکننده باقی می‌ماند.

براساس اطلاعات غیررسمی از یک منبع آگاه، مدل‌های چانگان CS35 پلاس، چانگان CS55 پلاس، هیوندای الانترا، فیات ۵۰۰ و فیات تیپو خودروهایی هستند که برای اولین عرضه وارداتی‌ها در نظر گرفته شده‌اند.

سخنگوی وزارت صمت در این خصوص اعلام کرد:

«مردم تقریباً از شرایط اطلاع دارند؛ عمدتاً سه‌ماهه است؛ یعنی شاید ۹۰ درصد آن سه‌ماهه باشد، ۵ درصد آن تحویل فوری و ۵ درصد آن هم شش‌ماهه باشد. ترکیب ممکن است تغییر کند، ولی در همین فضا احتمالاً خودرو‌ها تحویل مشتریان داده خواهد شد.

ایران‌خودرو و سایپا و سایر شرکت‌های خودروساز، باید از دوشنبه یا سه‌شنبه عرضه‌های سنگین خودشان را در همین سامانه یکپارچه تخصیص خودرو، با همان شرایط ثابت و با قیمت‌های کارخانه‌ای بگذارند.

خودرو از طریق مناطق آزاد هم وارد خواهد شد. آیین‌نامه این واردات ۱۰ روز پیش در دولت به تصویب رسید. (براساس آن) افرادی که در مناطق آزاد خودرو دارند و مایل هستند که پلاکشان ملی شود، می‌توانند با پرداخت عوارض مربوطه و تعرفه‌های ورودی، پلاک ملی بگیرند. البته تخمینمان این است که شاید رقم آن بالا باشد.»


کپی لینک کوتاه خبر: https://setareparsi.com/d/488ebm