پنج‌شنبه 09 فروردین 1403 - 28 Mar 2024
تاریخ انتشار: 1401/12/23 10:16
طرز تهیه | طرز تهیه آش | طرز تهیه آش ابودردای | طرز تهیه غذای کرمانی پ طرز تهیه آش برای چهارسنبه سوری
کد خبر: 14325

چهارشنبه‌سوری آش ابودردای کرمانی درست کن! | طرز تهیه آش ابودردای کرمانی

ابودردا نام آش ویژه چهارشنبه‌سوری است که در مناطق مختلف ایران پخته می‌شود، ما کرمانی‌ها هم این آش را درست می‌کنیم، اما با نام «شولی» و «اُماچو»، هرچند دستور پخت شولی کرمانی ساده است، ولی طعم آن برای همیشه زیر دندان‌تان می‌ماند.

به گزارش ستاره پارسی : کرمانی‌ها هم آیین‌های زیبایی برای چهارشنبه‌سوری دارند، قدیم‌ترها کلیدزنی یا قاشق‌زنی و گرفتن فال در کنار پریدن از روی آتش و خوردن آش و تنقلات در بین کرمانی‌ها رونق داشت، اما حالا از آن آیین‌ها بیشتر بخش مربوط به خوردنی‌ها و آتش‌افروزی پررنگ است.

آش چهارشنبه‌سوری به «ابودردا» معروف است و در مناطق مختلف کشور با نام‌ها و دستور پخت‌های متفاوت درست می‌شود، در کرمان هم آش ابودردا را درست می‌کنند آن هم با نام شولی یا اُماچو.

دستور پخت آش ابودردای کرمانی را از مامانم گرفتم که او هم این دستور را از مادرش گرفته است، شما هم به راحتی می‌توانید شولی کرمانی را درست کنید و در چهارشنبه‌سوری با عزیزان‌تان نوش‌جان کنید.

 

مادربزرگ‌های کرمانی قبل از پختن شولی چه‌کار می‌کردند؟

اما قبل از اینکه برویم سراغ درست کردن شولی کرمانی، اجازه بدهید یکی از رسم‌های زیبای مادربزرگ‌های کرمانی برای درست کردن آش چهارشنبه‌سوری را برای‌تان بگویم.

مادربزرگ‌های ما قبل از اینکه پخت شولی را شروع کنند، اول یک مشت از نخودها را برمی‌داشتند و سوره توحید را می‌خوانند و روی آنها فوت می‌کردند و بعد نخودهای تبرک‌شده را با بقیه حبوبات می‌خیساندند و اعتقاد داشتند این کار موجب خیر و برکت و رفع درد و مرض می‌شود.

 

آش ابودردای

مادربزرگ های کرمانی سوره اخلاص را می‌خواندند و به نخودهای شولی فوت می‌کردند و اعتقاد داشتند این کار موجب خیر و برکت می‌شود.

 

دستور پخت شولی کرمانی

برای پخت شولی کرمانی به سبزی، حبوبات، آرد، سیر و پیاز، ادویه و نعناخشک نیاز دارید، همین. سبزی اصلی شولی «اسفناج» است، یک کیلو اسفناج را بعد از اینکه پاک کردید و شست‌وشو دادید، خرد کنید. برای حبوبات هم به نصف پیمانه نخود و یک پیمانه عدس نیاز دارید، حبوبات را از قبل خیس کنید و نفخ آن را بگیرید، نصف پیمانه آرد گندم را هم با یک کاسه آب ولرم مخلوط کنید، حواس‌تان باشد که آب خیلی داغ نباشد، زیرا آرد گلوله می‌شود و دیگر به‌کارتان نمی‌آید.

 

آش ابودردای

شولی با اسفناج پخته می‌شود.

 

حبوبات را با مقداری سیرداغ و پیازداغ و یک قاشق غذاخوری زردچوبه بپزید، وقتی حبوبات نیم‌پز شد، اسفناج‌های خردشده را به آن اضافه کنید، در آخر هم کاسه آب و آرد را داخل قابلمه بریزید و مرتب هم بزنید و اجازه دهید آرد پخته شود و طعم و عطر خامی ندهد.

مقداری نمک و گیاهانی مانند گلپر، می‌تخم یا تخم‌شوید و کسرک یا زنیان را به‌اندازه یک قاشق چای‌خوری به‌شولی اضافه کنید و بعد از اینکه آش را در ظرف کشیدید آن را با سیرداغ، پیازداغ و نعناع‌داغ فراوان تزیین کنید و یادتان باشد، چاشنی اصلی شولی کرمانی تلف یا قره‌قروت است، اما این آش با رب انار، ترشی و سرکه هم خورده می‌شود.

 

آش ابودردای

شولی در دیگ های مسی عطر و طعم بهتری دارد.

 

سهم آش خانم‌های باردار را کنار بگذارید

ما کرمانی‌ها وقتی آش یا شولی درست می‌کنیم، مقداری از آش را برای همسایه‌ها و یا اقوام و دوستان‌مان کنار می‌گذاریم، شما هم اگر شولی خوشمزه کرمانی را درست کردید، حواس‌تان به همسایه‌ها و به‌ویژه خانم‌های باردار دوروبرتان باشد.


کپی لینک کوتاه خبر: https://setareparsi.com/d/36eqny