سه‌شنبه 07 فروردین 1403 - 26 Mar 2024
تاریخ انتشار: 1402/01/01 10:08
درمان | دستگاه درمان فشار خون | ردمان فشار خون بالا
کد خبر: 14482

با این دستگاه در چند ثانه فشار خون رو درمان کن | درمان فشار خون بالا با این دستگاه معجزه آسا!

دستگاه اولتراسوند که عصب‌های بیش‌فعال در کلیه‌ها را آرام می‌کند، این پتانسیل را دارد که به افرادی با فشار خون بالا کمک کند تا بتوانند فشار خون خود را تحت کنترل بگیرند.

به گزارشش ستاره پارسی: راساس مطالعه جدیدی که توسط محققان دانشگاه کلمبیا و دانشگاه پاریس در فرانسه انجام شده، استفاده از این دستگاه منجر به کاهش مداوم فشارخون سرپایی در طول روز به طور متوسط ۸.۵ امتیاز در میان افراد میانسال مبتلا به فشار خون بالا شده است.

پزشکان معمولاً به بیماران مبتلا به فشار خون بالا توصیه می‌کنند که سبک زندگی خود را تغییر داده و مصرف نمک را کم کنند و وزنشان را کاهش دهند و برای آنها داروهای کاهش فشار خون تجویز می‌کنند. با این حال، حدود یک سوم از بیماران با فشار خون بالا، با وجود این مراقبت‌ها، همچنان قادر به کنترل فشار خون خود نیستند.

آجای کرتاین، استاد پزشکی کالج پزشکان و جراحان واگلوس دانشگاه کلمبیا و یکی از سرپرستان این تحقیق می‌گوید:« بسیاری از بیماران در پژوهش بالینی ما، درست مانند بیماران مورد مطالعه ما هستند؛ آن هم با فشار خون کنترل نشده که به رغم برخی تلاش‌ها، در حدود ۱۵۰ میلی متر جیوه است.»

کرتان، یک متخصص قلب اینترونشنال و مدیر آزمایشگاه‌های کاتتریزاسیون قلب در نیویورک و مرکز پزشکی پروتستان/ دانشگاه کلمبیا اروینگ است، می‌گوید: «اولتراسوند کلیوی برای بیمارانی که با وجود تلاش برای تغییر سبک زندگی و درمان دارویی، هنوز نتوانسته‌اند فشار خون خود را تحت کنترل داشته باشند، مورد استفاده قرار می‌گیرد.»

نتایج این مطالعه که در نشریه کاردیالوژی جاما منتشر شده، این دستگاه را در یک روش سرپایی درمانی با نام قطع عصب کلیوی اولتراسوند، مورد آزمایش قرار دادند. این دستگاه هنوز در حال بررسی است و هنوز توسط سازمان غذا و داروی آمریکا برای استفاده خارج از آزمایشات بالینی تایید نشده است.

اعصاب کلیوی و فشار خون بالا

گمان می‌رود که فشار خون بالا در میانسالی تا حدودی ناشی از فعالیت بیش از حد اعصاب در کلیه‌ها باشد که باعث حبس شدن آب و سدیم شده و هورمون‌هایی ترشح می‌کند که باعث افزایش فشار می‌شوند. (در افراد مسن، فشار خون بالا اغلب با سفت شدن رگ‌های خونی رخ می‌دهد). داروهای ضد فشار خون به روش‌های مختلفی برای کاهش فشار خون عمل می‌کنند؛ روش‌هایی نظیر گشاد کردن رگ‌های خونی، حذف مایعات اضافی یا متوقف کردن هورمون‌هایی که باعث افزایش فشار خون می‌شوند. اما هیچ یک از این داروها مستقیماً اعصاب کلیه را هدف قرار نمی دهند.

اولتراسوند تراپی(درمان از طریق اولتراسوند) اعصاب بیش‌فعال در شریان‌های کلیوی را آرام می‌کند و سیگنال‌هایی که منجر به فشار خون می شوند را مختل می کند. درمان از طریق یک کاتتر نازک که در ورید پا یا مچ دست قرار داده می‌شود، به اعصاب وارد شده و به سمت کلیه می‌رود.

نتایج مطالعات

در مطالعه جدید، داده‌های سه کارآزمایی با مشارکت بیش از۵۰۰ بیمار میانسال با درجات مختلف فشار خون و تحت مصرف دارو به طور تصادفی جمع‌آوری شد.

تعداد بیمارانی که تحت درمان اولتراسوند قرار گرفتند تا به فشار خون مورد نظر خود در طول روز (کمتر از ۱۳۵/۸۵ میلی‌متر جیوه) برسند، در مقایسه با بیماران گروه‌های دارونما(گروه تحقیق آزمایشی، sham group)، دوبرابر بود.

کرتان می‌گوید: «نتیجه در گروه‌های مختلف مورد مطالعه تقریباً یکسان بود که نشان می‌دهد دستگاه قطعا می‌تواند فشار خون را در طیف وسیعی از بیماران کاهش دهد.»

این روش به خوبی توسط بیماران تحمل شد و اکثر بیماران همان روز از بیمارستان مرخص شدند. به گفته کرتان، بهبود فشار خون درست یک ماه پس انجام این روش در بیماران مشاهده شد.

این درمان قرار است در ماه های آینده توسط سازمان غذا و داروی آمریکا مورد ارزیابی قرار گیرد.

راهکار بیماران مبتلا به فشار خون مقاوم به درمان

محققان انتظار دارند که این درمان بتواند به عنوان مکملی برای درمان دارویی و تغییر سبک زندگی بیماران مبتلا به فشار خون کنترل نشده ارائه شود.

کرتان افزود:«تصور ما بر این است که زمانی که این دستگاه در دسترس قرار گیرد، آن را به بیمارانی که ابتدا روش‌های درمانی دیگری را امتحان کرده‌اند، توصیه کنیم. امیدواریم که با کنترل فشار خون، بتوانیم از آسیب کلیه و سایر اثرات فشار خون کنترل نشده جلوگیری کنیم.»


کپی لینک کوتاه خبر: https://setareparsi.com/d/4j55ml