پنج‌شنبه 09 فروردین 1403 - 28 Mar 2024
تاریخ انتشار: 1402/01/02 15:22
کد خبر: 14517

۲۵ خاصیت باورنکردنی نخودچی و کشمش برای سلامتی

قبل از اینکه درباره خواص نخودچی و کشمش برایتان بگوییم لازم است بدانید که هر یک از اجزای این خوراکی سنتی دارای خواص پرشماری هستند که با هم یک ابر خوراکی را می سازند. در این نوشتار از خواص مشترک این دو صرف نظر شده است و فقط به مهم ترین خواص ترکیبی آن ها پرداخته می شود.

کشمش ها به سبب خواص متعددی که برای پوست، مو و سلامتی دارند، “الماس‌های کوچک” نامیده می‌شوند. این خوراکی مقوی و خوشمزه حاصل خشک شدن انگور در معرض نور خورشید یا در دستگاه خشک‌کن است به طوری که حبه‌ها به رنگ طلایی، سبز یا سیاه برحسب رنگ انگور تبدیل می شوند. این میوه‌های خشک کوچک منبع با ارزشی از انرژی و قدرت دارویی و درمانی بالا هستند. هم چنین از این خوشمزهای شیرین و نشاط آو در تهیه‌ی داروهای مقوی و مکمل خوراکی پر انرژی برای ورزشکاران، کوهنوردان و دیگران استفاده می‌شود.

نخودچی ، از طرف دیگر نیز یکی از مغذی‌ترین اعضاء خانواده حبوبات است که پس از آب‌پز کردن نخودهای تازه و ریز آن‌ها را آبکش کرده و پوست ور آمده آن را جدا می‌کنند و سپس با نمک یا بدون نمک تفت داده تا تبدیل به نخودچی محبوب ما می شوند. و البته خواص و مزایایی که اینجا برای نخودچی برشمردیم منظورمان نخودچی تفت داده شده بدون نمک یا شکر و بدون هیچ افزودنی دیگری است.

ترکیب نخودچی( بی نمک یا شکر) و کشمش منبعی از خواص و فایده برای سلامتی است. مواد مغذی موجود در نخودچی و کشمش ، خواصی عالی برای سلامتی و پوست و مو دارند. در ادامه با ۲۵ خاصیت نخودچی و کشمش برای سلامتی آشنا می شویم.

تور ارزان کیش به توریستی ترین جزیره ایران توسط آژانس های مسافرتی معتبر از سراسر ایران با بهترین خدمات تنها در سایت لحظه آخر؛ می توانید قیمت تورهای کیش را همراه با جزئیات آن ها نظیر زمان برگزاری، مدت زمان اقامت، هتل رزروی و غیره مشاهده کنید و خریدی مطمئن داشته باشید.

خواص نخودچی و کشمش

۱. کنترل گرسنگی

نخودچی و کشمش به واسطه وجود نخودچی(بدون نمک)، سرشار از فیبر و مقادیر بالایی از پروتئین است. این دو ماده مغذی، شما را برای مدت زیادی سیر نگه می دارند و گرسنگی را کنترل می‌کنند. این مواد مغذی در نخود، یافت شده و آن را برای کاهش و تثبیت وزن، ایده‌آل می‌کند.

۲. کاهش کلسترول

نخودچی کشمش به واسطه نخود به کاهش کلسترول کمک می کند. گنجاندن ۳/۴ فنجان نخودچی بدون نمک در رژیم غذایی می‌تواند به کاهش کلسترول LDL (بد) کمک کند. نخود دارای دیس لپیدمیاست که از تجمع کلسترول در بدن جلوگیری می‌کند. این کار، خطر بیماری‌های قلبی و سکته را کاهش می‌دهد. فقط به خاطر بسپارید برای دریافت این مقدار نخودچی بهتر است به مصرف کشمش توجه داشته باشید.

۳. از بین برنده چین و چروک پوست

منگنز موجود در نخود باعث می‌شود سلول‌های پوست انرژی تولید کنند و با چین و چروک ناشی از رادیکال‌های آزاد مبارزه می‌کند. مولیبدن، با از بین بردن سولفیت‌ها، پوست را سم‌زدایی می‌کند. مواد مغذی دیگر مانند فولات و ویتامین B برای سلول‌های پوست مانند سوخت عمل می‌کنند. آن‌ها، آسیب ناشی از آفتاب و سموم مضر را ترمیم می‌کنند.

۴. سیستم ایمنی

نخود و کشمش به واسطه نخودش سرشار از آهن است. آهن به انتقال اکسیژن در بدن کمک کرده و برای حفظ قدرت سیستم ایمنی و برای متابولیسم خوب، ضروری است.

۵. بیماری قلبی

مصرف منظم نخود، کلسترول بد را پاک می کند و سطح کلسترول و تری‌گلیسیرید را کاهش می‌دهد. نخود، دوست قلب است. ترکیب منحصر به فرد آنتی‌اکسیدان‌ها در نخود، از دیواره رگ‌های خونی و خون محافظت می‌کند. اسید آلفالینولئیک (ALA) و اسیدهای چرب امگا۳، خطر بیماری قلب کرونری و خطرات بیماری‌های قلبی عروقی را کاهش می‌دهد.

۶: آهن برای انرژی

نخود موجود در نخودچی کشمش سرشار از آهن است و به افزایش انرژی کمک می‌کند. آهن برای زنان باردار یا زنان شیرده ضروری است. کودکان و بزرگسالان برای انجام کارهای معمول روزانه، به مقادیر کافی آهن احتیاج دارند.

۷. منگنز

نخود، با کمک مواد معدنی و منگنز، عملکرد آنزیم ها، تولید انرژی و دفاع آنتی‌اکسیدانی را تسهیل می‌کند.

۸. کلسیم

مقدار مناسب کلسیم موجود در نخود برابر با کلسیم شیر، و ماست است و در نتیجه برای سلامت استخوان مفید است.

۹. دیابت را کنترل می‌کند

شاخص گلیسمی نخود پایین است و بنابراین برای جلوگیری و تنظیم سطح قند خون خوب است. فیبر و پروتئین به جریان خون در لوله گوارشی کمک می‌کند. همچنین از شکستن خیلی سریع یا خیلی آرام غذا جلوگیری می‌کند. این سرعت سالم، قند غذا را آزاد کرده و تاثیر گوارش غذا بر سطح قند خون ما را تثبیت می‌کند. نخود به بیماران دیابتی و افراد مقاوم در برابر انسولین توصیه می‌شود.

۱۰. فسفر

نخود، مقدار مناسبی فسفر و آهن دارد. این دو ماده باهم، به افزایش تعداد سلول‌های خونی کمک می‌کنند. همچنین، هموگلوبین را افزایش می دهد و نمک اضافی را از کلیه پاک می‌کند.

۱۱. یرقان

نخود، برای درمان یرقان نیز عالی است. مصرف یک فنجان نخود خیسانده در آب با شکر زرد، به درمان یرقان و استفراغ مربوط به آن، کمک می‌کند.

۱۲. حمله‌های قلبی

نخود، منبع خوبی از فولات است که سطح اسید آمینه و هموسیستئین را کاهش می‌دهد. سطح بالای اسید آمینه خطرناک است و ممکن است باعث حمله قلبی و سکته شود.

۱۳. بهبود فرآیند هضم

کشمش موجود در نخودچی کشمش سرشار از فیبر است که با جذب کردن آب ورم می‌کند و به طور موثر یبوست را از بین می‌برد. مصرف منظم کشمش باعث تحریک حرکات روده می‌شود و در عین حال فیبر موجود در آن سموم و مواد زائد را از دستگاه گوارش حذف می‌کند.

۱۴. درمان کم‌خونی

کشمش موجود در نخود و کشمش منبعی غنی از آهن و مس و همچنین ویتامین ب کمپلکس است که برای تشکیل گلبول‌های قرمز حیاتی هستند. مصرف منظم کشمش کمک می‌کند که کم خونی ناشی از کمبود آهن رفع شود و لخته شدن خون را در فرآیند التیام زخم بهبود می‌دهد.

 ۱۵: درمان تب

کشمش نخودچی کشمش به میزان فراوانی فیتوکمیکال‌های (مواد شیمیایی گیاهی) فنولی دارد که به دلیل خواص ضد میکروبی، ضد باکتری و آنتی‌اکسیدانی‌شان شناخته شده‌اند. این خواص می‌توانند از طریق مبارزه با عفونت‌های ویروسی و باکتریایی، تب را درمان کنند.

۱۶. جلوگیری از بروز سرطان

کشمش موجود در نخودچی کشمش حاوی مقادیر بالایی از آنتی‌اکسیدان‌های پلی‌فنولی به نام کاتچین است. این آنتی‌اکسیدان‌ها رادیکال‌های آزاد را که موجب رشد تومورها، به ویژه سرطان روده بزرگ می‌شوند، از بین می‌برند. بنابراین، گنجاندن کشمش در رژیم غذایی، یک راه موثر برای جلوگیری از تشکیل سلول‌های سرطانی است.

۱۷ . کاهش اسیدیته در بدن

کشمش موجود در نخودچی کشمش حاوی پتاسیم و منیزیم است که به کاهش اسیدیته کمک می‌کنند. اسیدوز یک اختلال متابولیک غیرطبیعی است که با سمی شدن خون که اغلب باعث افزایش گازها در سیستم تنفسی می‌شود، شناخته می‌شود. این اختلال مضر است زیرا می‌تواند به مشکلاتی مانند جوش، بیماری‌های پوستی، آرتریت (التهاب مفاصل)، نقرس، سنگ کلیه، ریزش مو، بیماری‌های قلبی و حتی سرطان منجر شود. پتاسیم و منیزیم ترکیبات مهم آنتی‌اسیدها هستند. آنها که به عنوان پایه در مقیاس pH در نظر گرفته شده‌اند، به خنثی‌سازی اسید کمک می‌کنند، و در نتیجه از بروز اسیدوز جلوگیری می‌کنند.

۱۸. بهبود سلامت چشم

فیتونوترینت‌های پلی‌فنولیک موجود در کشمش برای سلامت چشم مفید هستند چرا که از بروز آسیب رادیکال‌های آزاد به چشم‌ها جلوگیری می‌کنند و از این طریق مانع از بروز دژنراسیون ماکولا (تباهی لکه‌ی زرد)، آب مروارید و ضعیف شدن قوه‌ی بینایی مرتبط با سن می‌شود. این میوه‌های خشک همچنین حاوی مقادیر قابل‌توجهی از بتا کاروتن، ویتامین A و کاروتنوئیدها هستند که سلامت چشم را بهبود می‌بخشند و چشم‌ها را سالم و تیز نگه می‌دارند.

۱۹. مفید برای سلامت دندان‌ها

کشمش موجود در نخودچی کشمش حاوی فیتوکمیکالی به نام اسید اولئانولیک است که از دندان در برابر پوسیدگی، کرم‌خوردگی و شکنندگی محافظت می‌کند. این ماده‌ی خوراکی مانع رشد گونه‌های باکتری استرپتوکوک موتانس و پروفیروموناس ژنژیوالیس است که موجب بروز کرم‌خوردگی و سایر مشکلات دندانی می‌شوند. علاوه بر این، کشمش غنی از کلسیم است که مانع شکستگی یا تحلیل رفتن مینای دندان می‌شود و آنها را قوی‌تر می‌کند. بور موجود در کشمش نیز از رشد میکروب‌ها جلوگیری می‌کند و دندان‌ها را سفید می‌کند.

۲۰. افزایش‌دهنده‌ی انرژی

کشمش با داشتن کربوهیدرات، به ویژه قندهای طبیعی مانند فروکتوز و گلوکز، منبع خوبی برای انرژی است. این میوه‌های خشک شیرین جذب مناسب ویتامین، پروتئین و سایر مواد مغذی را در بدن تسهیل می‌کنند. آنها اغلب توسط کسانی که بدنسازی کار می‌کنند و ورزشکاران برای افزایش سریع انرژی مصرف می‌شوند.

۲۱. درمان بی‌خوابی

آهن موجود در نخود و کشمش برای درمان بی‌خوابی مفید است، زیرا کیفیت خواب را در آدم‌ها بهبود می‌بخشد و این از بهترین خواص کشمش است.

۲۲.درمان فشار خون بالا

کشمش غنی از آهن، پتاسیم، آنتی‌اکسیدان‌ها و ویتامین B است که به حفظ فشار خون طبیعی کمک می‌کنند. میزان فراوان پتاسیم موجود در کشمش، به ویژه، تنش عروق خونی را کاهش می‌دهد و به طور طبیعی فشار خون را پایین می‌آورد در حالی که فیبر غذایی بر روی بیوشیمی رگ‌های خونی تاثیر می‌گذارد و باعث کاهش سختی آنها می‌شود و به این ترتیب فشار خون بالا را کاهش می‌دهد. مقدار فراوان پتاسیم در کشمش و عدم وجود سدیم در آن، سبب شده که غذای ایده‌آلی برای یک رژیم غذایی جهت داشتن قلب سالم باشد.

۲۳. مفید برای کلیه‌ها

از آن‌جایی که کشمش غنی از پتاسیم است، مصرف آن به طور مرتب مانع از شکل‌گیری و همچنین عود سنگ کلیه می‌شود.

۲۴.کمک به فرآیند کاهش و افزایش وزن

کشمش و نخودچی هر دو فیبر دارند، زمانی که به تنهایی و همراه با تمرینات فیزیکی مصرف شود، می‌تواند به کاهش وزن کمک کند. فیبر فراوان موجود در کشمش شما را برای مدت طولانی‌تری سیر نگه می‌دارد. کشمش به ویژه برای افرادی که دارای وزن کم هستند و می‌خواهند وزن خود را با یک روش سالم افزایش بدهند، مفید است. این میوه‌ی خشک دارای قندهای طبیعی، فروکتوز و گلوکز، است که می‌توانند به افزایش وزن بدون افزایش سطح کلسترول کمک کنند.

۲۵. درمان اختلالات جنسی

معروف است که کشمش حس جنسی را تحریک می‌کند. این میوه‌ی خشک دارای خواص آفرودیزیاک (تقویت‌کننده‌ی قوای جنسی) طبیعی است به علت وجود اسید آمینه‌ای به نام آرژینین که می‌تواند باعث افزایش میل جنسی و القاء انگیختگی شود. کشمش همچنین در درمان اختلال نعوظ و همچنین افزایش تحرک اسپرم و شانس بارداری مفید است. مصرف منظم کشمش می‌تواند مسائل مربوط به استقامت جنسی را درمان کند.


کپی لینک کوتاه خبر: https://setareparsi.com/d/3qaa78