جمعه 31 فروردین 1403 - 19 Apr 2024
تاریخ انتشار: 1402/01/15 07:39
یارانه | واریز یارانه | افزایش یارانه
کد خبر: 14848

یارانه فروردین ماه امشب واریز میشود؟ | مبلغ جدید یارانه فروردین ماه چقدر است؟

زمان و مبلغ دقیق یارانه نقدی فروردین ماه مشخص شد.

یارانه به معنای پرداخت یک مبلغ پول به افراد یا خانوارها توسط دولت یا سازمان های دیگر است. یارانه معمولا به منظور کمک به افراد و خانوارهایی انجام می شود که در شرایط مالی نامساعدی قرار دارند و به دلایل مختلف نمی توانند هزینه های ضروری زندگی خود را تأمین کنند.

یارانه پرداخت یک مبلغ پول به عنوان کمک به افرادی است که به دلایل مختلفی نیازمند هستند، مانند فقر، بیکاری، بیماری و ... . در بسیاری از کشورها، دولت‌ها یارانه‌ها را به منظور حمایت از اقشار ضعیف جامعه و کاهش فقر و بیکاری ارائه می‌دهند. این یارانه‌ها ممکن است شامل پول نقد، کالاهای غذایی، سوخت و سایر نیازمندی‌ها باشند.

زمان واریز یارانه فروردین ماه ۱۴۰۲ همانند ماه‌های گذشته صبح روز بیستم فروردین ماه به حساب سرپرستان خانوار واریز خواهد شد؛ و از ساعت ۲۴ قابل برداشت است.

دولت هر ماه مبلغی به عنوان یارانه نقدی به حساب قشر خاصی از مردم واریز میکند. یارانه نقدی با 45 هزار تومان آغاز شد و امسال شاهد افزایش مبلغ یارانه نقدی بودیم. یارانه نقدی در دولت دهم کلید خورد و رئیسی در دولت جدید قول افزایش و تغییر مبلغ واریزی یارانه نقدی را داده است. در مورد یارانه نقدی امسال بحث های زیادی وجود دارد. در ادامه به جدیدترین اخبار یارانه نقدی می پردازیم.

زمان واریز یارانه فروردین ماه ۱۴۰۲ همانند ماه‌های گذشته صبح روز بیستم فروردین ماه به حساب سرپرستان خانوار واریز خواهد شد؛ و از ساعت ۲۴ قابل برداشت است

البته بعضی از دولتمردان خبر داده اند که یارانه نقدی ممکن است در ماه‌های آینده تبدیل به کالابرگ الکترونیکی شود، اما همچنان از صحت این خبر اطلاع دقیقی وجود ندارد.

همچنین گفته می‌شود این طرح در حال حاضر در بعضی استان‌ها به صورت آزمایشی در حال اجرا است، اما تا زمانی که وضعیت کالا برگ مشخص نشود، پرداخت یارانه معیشتی به صورت نقدی ادامه دار خواهد بود.

مبلغ پرداخت یارانه برای دهک‌های اول تا سوم ۴۰۰ هزار تومان، و دهک‌های چهارم تا نهم ۳۰۰ هزار تومان می‌باشد.

بعد از اردیبهشت ماه ۱۴۰۲ زمان واریز یارانه جدید هر ماه اعلام شد. از این زمان به بعد، واجدین دریافت یارانه می‌توانستند در تاریخ بیستم هر ماه یارانه خود را دریافت کنند./ایسنا

 

واریز یارانه نقدی 900 هزارتومانی به هر خانوار ایرانی

علی حسین رعیتی فرد در مورد حمایتهای شورای عالی کار از کارگران برای جبران تورم، گفت: یکی از تصمیمات شورای عالی کار این بود، کارگری که برای اولین بار به کارگاهی می رود، در راستای قانون جوانی جمعیت و حمایت از خانواده، اگر هم سابقه ندارد، اما حق اولاد دریافت کند، در حالی که در قانون قبلی برای این منظور حداقل 720 روز سابقه لازم بود.

معاون روابط کار وزارت تعاون، کار و تامین اجتماعی افزود: همچنین حق مسکن کارگران از 650 هزار تومان سال قبل با افزایش 38.5 درصدی به 900 هزار تومان و بن کارگری از 850 هزار تومان با رشد 29.5 درصدی به 1.1 میلیون تومان افزایش یافت.

وی تاکید کرد: دولت همراه شرکای اجتماعی و کارفرمایان تلاش می کند، برای حفظ تولید و افزایش بهره وری و رونق تولید، از کارگران و معیشت آنان حمایت کند.

رعیتی فرددر مورد تامین سبد ارزاق برای کارگران نیز گفت:دولت طبق قانون بودجه 1401 موظف شد کالابرگ الکترونیکی برای 10 قلم کالای اساسی و پرمصرف با قیمت ارزان برای همه مردم از جمله کارگران در نظر گرفت.

معاون وزیر کار در مورد این که گفته شده، با توجه به یارانه معیشتی 1.2 میلیون تومانی برای خانوار 4 نفری کارگران و افزایش 27 درصدی دستمزد آنان تقریبا به اندازه نرخ تورم رشد خواهد کرد، اظهار داشت: در جلسات شورای عالی کار بحثهای زیادی می شود، طبق قانون کار از شاخص های مهم تعیین حداقل دستمزد کارگران «توجه به نرخ تورم» و نه لزوما افزایش به اندازه تورم است.

رعیتی فرد این را هم افزود: شورای عالی کار سال قبل با افزایش 57 درصدی حد اقل مزد کارگران در سال قبل، بخشی از عقب ماندگی مزد نسبت به تورم را جبران کرد، امسال هم یارانه معیشتی به همه مردم از جمله کارگران پرداخت می شود.

وی با باین این که بخش مهمی از تورم سال قبل به خاطر حذف ارز ترجیحی بود، گفت: دولت تلاش کرد، با یارانه معیشتی بخشی از آن را جبران کند.

معاون روابط کار وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی همچنین در برابر این پرسش که برای هزینه مسکن کارگران به عنوان عمده هزینه سبد معیشت چه کاری کردید، گفت: سال قبل تفاهم نامه ای بین وزارت کار و وزارت راه و شهرسازی منعقد شد که بر اساس آن  مقرر شد، سالانه 200 هزار واحد مسکن توسط تعاونی ها تولید شود که کارگران هم می توانند از این طریق از مسکن برخوردار شوند.

 

یارانه نقدی کدام خانوارها قطع می شود؟

آن‌طور که در گزارش‌ها و صحبت‌های درگوشی پیداست، به نظر می‌رسد دولت امسال درصدد است که یارانه خریداران ارز سهمیه‌ای را قطع کند.

گفته می‌شود این اقدام با توجه به افتتاح حساب ارزی و امکان احصای دقیق اطلاعات صورت می‌گیرد، به این شکل که خرید ارز سهمیه نیازمند افتتاح حساب ارزی است و واریز ارز اسکناس به حساب ارزی پس از ۷۲ ساعت صورت می‌گیرد که همین موضوع، امکان رصد دقیق خریدارن ارز سهمیه‌ای و حذف یارانه آن‌ها با توجه به تمکن مالی و گردش حساب بالای آنها را ایجاد می‌کند. بر همین اساس، اطلاعات این گروه به وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی ارسال خواهد شد.

بر اساس مصوبه دولت، هر شخص ایرانی می تواند یک بار در سال، 5000 یورو یا معادل، دلار سهمیه ای با کدملی دریافت کند که برای دریافت آن، لازم است، متقاضی از طریق ثبت نام دلار سهمیه ای در سایت برخط بازار متشکل ارزی، درخواست خود را ثبت کند. ارز سهمیه ای ۱۴۰۲، توسط صرافی های منتخب و با نرخ دلار توافقی عرضه می شود.

 

البته گفته می‌شود که قرار است ارز سهمیه ای با کارت ملی به معادل ۲۰۰۰ یورو کاهش یابد.

بنا به این گزارش، در حال حاضر هر گاه که بین ارز دولتی و ارز بازار آزاد فاصله قابل ملاحظه‌ای شکل می‌گیرد، سروکله سوء‌استفاده‌کنندگان در بازار پیدا می‌شود و یکی از شگردهای رایج نیز این است که در ازای پرداخت اندکی پول با جمع‌آوری کارت ملی اشخاص نیازمند از سهمیه ارزی ۲ هزار دلاری آن‌ها برای خرید ارز به نرخ دولتی و فروش آن در بازار آزاد استفاده می‌کنند.

دوازدهمین مرحله یارانه نقدی ۳۰۰ و ۴۰۰ هزار تومانی دولت سیزدهم طبق روال ماه‌های گذشته بیستم فروردین‌ماه احتمالا به حساب سرپرستان خانوار واریز خواهد شد.

در این بین، اگر سرپرست خانوار جزو دهک‌های اول تا سوم باشد، مبلغ ۴۰۰ هزار تومان آن‌هم به‌ازای هر نفر دریافت می‌کند. در صورتی‌که سرپرست جزو دهک‌های چهارم تا نهم قرار بگیرد، مبلغ ۳۰۰ هزار تومان به دستش می‌رسد. البته اگر این افراد اقدام به دریافت تسهیلات قرض‌الحسنه ۱۰ میلیون ریالی کرونا کرده باشند، اقساط این تسهیلات از مبلغ واریزی به حساب آنها کم می‌شود.

منبع: خبرآنلاین

 

زمان واریز یارانه فروردین ماه ۱۴۰۲ همانند ماه های گذشته صبح روز بیستم فروردین ماه به حساب سرپرستان خانوار واریز خواهد شد. و از ساعت ۲۴ قابل برداشت است.

البته بعضی از دولتمردان خبر داده اند که یارانه نقدی ممکن است در ماه های آینده تبدیل به کالابرگ الکترونیکی شود اما همچنان از صحت این خبر اطلاع دقیقی وجود ندارد.

همچنین گفته می شود این طرح در حال حاضر در بعضی استان ها به صورت آزمایشی در حال اجرا است اما تا زمانی که وضعیت کالا برگ مشخص نشود ، پرداخت یارانه معیشتی به صورت نقدی ادامه دار خواهد بود.

مبلغ پرداخت یارانه برای دهک های اول تا سوم ۴۰۰ هزار تومان، و دهک های چهارم تا نهم ۳۰۰ هزار تومان می باشد.

بعد از اردیبهشت ماه ۱۴۰۲ زمان واریز یارانه جدید هر ماه اعلام شد. از این زمان به بعد، واجدین دریافت یارانه می‌توانستند در تاریخ بیستم هر ماه یارانه خود را دریافت کنند.

افرادی که به دهک بندی درآمد سرپرست خانوار شکایت داشته اند می توانند به سایت https://hemayat.mcls.gov.ir مراجعه کرده و یا با تلفن گویای ۰۹۲۰۰۰۰۶۳۶۹ اعتراض خود را نسبت به قطع یارانه خود اعلام کنند.

همچنین کسانی که از پرداخت یارانه جامانده اند و یا یارانه برای آن ها واریز نشده است هم می‌توانند با مراجعه به سایت https://my.gov.ir پیگیر قطع یارانه خود باشند.

افراد گفته شده، می توانند جهت کسب اطلاع از آخرین وضعیت ثبت نام خود، کد دستوری #کد ملی*۴۳۸۵۷*۴* ( ستاره ۴ ستاره ۴۳۸۵۷ ستاره کد ملی ، مربع ) را با شماره تلفن همراه سرپرست خانوار شماره گیری کنند تا از وضعیت ثبت نام خود آگاه شوند.

به نقل از مهر، نماینده مردم دشتستان در مجلس شورای اسلامی گفت: دولت مکلف به ثبت نام افراد جدید متقاضی دریافت یارانه شد.

ابراهیم رضایی، نماینده مردم دشتستان در مجلس شورای اسلامی گفت: یکی از مطالبات مردم به‌ویژه افرادی که یارانه نمی‌گیرند این بوده که راهکاری برای ثبت‌نام و استفاده از این حق داشته باشند.

او خاطرنشان کرد: همواره مراجعاتی از مردم داشتیم که نسبت به عدم پرداخت یارانه و نبود ساز و کار مشخصی برای ثبت نام گلایه می‌کردند.

نماینده مردم دشتستان در مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: سابقا نیز به بهانه‌هایی این کار صورت نمی‌گرفت و در واقع مشکل عدم ثبت نام از افراد واجد شرایط دریافت یارانه توسط دولت بود.

او با اشاره به تکلیف مجلس به دولت بیان کرد: مجلس مصوب کرد سازمان هدفمندی یارانه‌ها و وزارت کار مکلف به ثبت نام افراد جدید متقاضی دریافت یارانه هستند.

رضایی ادامه داد: یکی دیگر از مصوبات خوب مجلس برای سال ۱۴۰۲ این بود که تعرفه آب، برق و گاز مشترکین تحت پوشش کمیته امداد امام خمینی (ره) و سازمان بهزیستی تا سقف الگوی مصرف و نیز بیمه سه دهک پایین جامعه رایگان شد.


کپی لینک کوتاه خبر: https://setareparsi.com/d/45aal9