پنج‌شنبه 09 فروردین 1403 - 28 Mar 2024
تاریخ انتشار: 1402/01/27 10:30
سهام عدالت | جاماندگان سهام عدالت | واریز سود سهام عدالت | مبلغ و زمان دقیق سود سهام عدالت
کد خبر: 15236

جریان واریز مرحله جدید سود سهام عدالت چیست؟ | واریز سود سهام عدالت 3 میلیون تومانی بحساب همه

برخی از سایت‌های خبری امروز از واریز سود سهام عدالت 300 هزار تومانی از امشب خبر داده‌اند. اما آیا این خبر صحت دارد و دارندگان سهام عدالت باید منتظر واریزی جدیدی باشند؟

سهام عدالت ، بسته‌ای سهامی است که شامل سهام شرکت‌های دولتی است و به مردم عرضه شده است. سهام عدالت فرصتی برای دسترسی مردم به سهام شرکت‌های دولتی و بهره‌مندی از سود حاصل از فروش آنها است. با خرید سهام عدالت، می‌توانید به تحقق اقتصاد مقاومتی و رشد اقتصادی کمک کنید. به عنوان یک شهروند، حق دارید که از این فرصت بهره‌مند شوید و سهام عدالت را به خود اختصاص دهید.

 

سود سهام عدالت سال 1400 ماه گذشته به حساب سهامداران واریز شد و دیگر خبری از واریز سود جدید نیست. مگر سود سهام عدالت جاماندگان که قرار است اسفند ماه امسال به حساب آنها واریز شود.

پس ماجرای سود 300 هزار تومانی چیست؟ ارزش سبد سهام عدالت روزانه محاسبه و اعلام می‌شود. ارزشی که با ریزش شاخص کل بورس کاهش پیدا می‌کند و با سبز شدن شاخص و بازار، ارزش سهام عدالت هم بالا می‌رود.

بر اساس آخرین گزارشی که منتشر شده است، ارزش سهام عدالت امروز 18 دی ماه 1401 ارزش سبد سهام عدالت 300 هزار تومان رشد کرده است.

به همین دلیل برخی از سایت‌ها اعلام کرده‌اند که سود 300 هزار تومانی سهام عدالت امروز به حساب دارندگان سهام عدالت واریز می‌شود. اما این خبر صحت ندارد و باید گفت ارزش سهام عدالت 300 هزار تومان افزایش یافته است و این افزایش ارزش سهام، فعلا کارامد نیست. چون دارندگان سهام عدالت نه امکان فروش آن را دارند و نه امکان آزادسازی سهام عدالت خود را.

بر اساس این گزارش ارزش سهام عدالت 5232 هزار تومانی حدود 14 میلیون و 705 هزار تومان است. ارزش سهام عدالت یک میلیون تومانی هم با افزایش 300 هزار تومانی به 27 میلیون و 684 هزار تومان رسید.

 

زمان واریز سود سهام عدالت جاماندگان

راضیه ذوالنوریان، مدیرکل دفتر امور سهام عدالت سازمان خصوصی سازی در رابطه با مشمولان دریافت سهام عدالت مطرح کرد: در ارتباط با کسانی که جا مانده سهام عدالت هستند، به استناد مصوبه‌ای که هیات دولت تصویب کرد، شرایط برای ما فراهم شد که در راستای اجرای قانون بودجه ۱۴۰۱، کسانی که تحت پوشش کمیته امداد امام خمینی و سازمان بهزیستی کل کشور، سه دهک اول درآمدی جامعه و ایثارگران هستند، سهام دار سهام عدالت شوند.

همچنین اکبر حیدری، سخنگوی کانون سهام عدالت، در خصوص جاماندگان سهام عدالت، گفت: مجلس قانونی را برای جاماندگان از سهام عدالت تصویب و دولت در مرحله اول مقرر کرده مددجویان نهاد‌های حمایتی بدون نیاز به ثبت‌نام از طریق سامانه ارتباطی که بین کمیته امداد و سازمان بهزیستی برقرار شده، اطلاعات را به سازمان خصوصی سازی ارسال کنند تا سهام عدالت به این افراد تخصیص یابد.

وی با تاکید بر اینکه هیچ مرجعی و مکانی برای ثبت‌نام یا پیش ثبت‌نام سهام عدالت حضوری و سیستمی وجود ندارد، افزود: در مراحل قبلی سهام عدالت هم ثبت‌نام نداشتیم، شناسایی توسط سیستم و دستگاه‌های مسوُول صورت می‌گرفت و در مرحله نهایی بعد از ارسال دعوت نامه افراد برای ثبت نهایی به مکان مشخص شده مراجعه می‌کردند.

به گفته وی برای جاماندگان از سهام عدالت به جز نهاد‌های حمایتی برنامه دیگری نخواهد بود و قطعا سال آینده مراحل جدید اجرایی شده و اقشار دیگر نیز به سهام داران اضافه می‌شوند، این اقدام پس از تصویب قانون از سوی مجلس، اطلاع‌رسانی خواهد شد.

 براساس تصویب‌نامه هیات وزیران، وزارت امور اقتصادی و دارایی وظیفه دارد از محل باقی‌مانده سهام متعلق به دولت در بنگاه‌های قابل واگذاری سهام عدالت پرداخت کند.

 مبلغ سهامی که به هر مشمول واگذار شده حداکثر 10 میلیون تومان بوده که 50 درصد تخفیف اعمال شده و اقساط  آن نیز به صوزت سالانه و به مدت 10 سال است.

به گفته مدیرکل دفتر امور سهام عدالت، افرادی که تحت پوشش کمیته امداد و سازمان بهزیستی کشور همچنین جزء سه دهک اول درآمد یا ایثارگر هستند می‌توانند در راستای اجرای قانون بودجه 1401 سهام دار شوند.

شهبازی، نماینده مجلس، نیز درباره واگذاری سهام عدالت اشاره کرد: سهام عدالت به جامامدگان طبق قانون بودجه 1401 تخصیص داده می‌شود که البته پرتفوی این سهام نیاز به اصلاح دارد که به دولت ارسال شده است.

اکبر حیدری، سخنگو کانون عدالت، نیز اشاره کرد: تاکنون ثبت‌نام عمومی و اینترنتی برای سهام عدالت انجام نشده است و تخصیص سهام به جاماندگان نیز از طریق دستگاه‌های مربوط و مجموعه‌های مشخص صورت می‌گیرد. البته افرادی سودجو نیز برای منفعت خود ثبت‌نام سهام عدالت انجام می‌دهند که اگر فردی اطلاعات و دانش کافی نداشته باشد به دام این افراد خواهد افتاد.

هادی نامور نیز درباره ثبت‌نام‌های دروغین اظهار کرد: ثبت‌نام‌های دروغین سهام عدالت از سوی برخی کافی‌نت‌ها صورت گرفته که پرونده‌ها تخلف برای این نوع افراد سودجو تنظیم شده و به مراجع قانونی و ذی‌صلاح ارجاع داده می‌‌شود.

معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضاییه در این پیامک نوشت: «سهام‌داران محترم سهام عدالت، دریافت هرگونه اطلاعات از شما جهت واریز سود سهام عدالت، یکی از شیوه‌های کلاهبرداری است.

 

سهام عدالت

 

سود به صورت خودکار به حساب بانکی ثبت شده توسط شما در سامانه سجام یا سامانه سهام عدالت واریز می‌گردد.»

معاون عملیات سپرده گذاری مرکزی گفت:سهامدارانی که تاکنون پیامک واریز سود خود را دریافت نکرده‌اند، می‌توانند با مرکز تماس ۱۵۶۹ داخلی یک ارتباط گیرند.

علی مهدوی پارسا با بیان اینکه عملیات پرداخت سود سهام عدالت به اتمام رسیده است، گفت: شماره شبای نامعتبر، حساب بانکی مسدود، راکد، مشترک (دو امضاء)، ارزی و بلندمدت مهم‌ترین دلایلی است که باعث شد تا سود سهامداران به حساب آن‌ها واریز نشود.

مهدوی پارسا گفت: سهامدارانی که تاکنون پیامک واریز سود خود را دریافت نکرده‌اند، می‌توانند با مراجعه به درگاه یکپارچه ذینفعان بازار سرمایه به نشانی www. ddn.csdiran.ir، تارنمای سهام عدالت به نشانی www.sahamedalat.ir و یا تماس با مرکز تماس ۱۵۶۹ داخلی یک از وضعیت واریزی سود سهام عدالت خود مطلع شوند.

پیمان حدادی در یک گفت و گوی رادیویی با بیان اینکه ۱۹ بانک سود سهام عدالت را پرداخت می‌کنند، اظهار کرد: ۵۰ درصد سود سهام عدالت برای سال مالی ۱۴۰۰ وصول و محاسبات انجام شد و شبکه بانکی از چهارشنبه شروع به واریز سود کرده است.

مشاور رئیس سازمان بورس افزود: برای سهام‌هایی با ارزش یک میلیون تومان سود یک میلیون و ۱۲۸ هزار تومان واریز می‌شود و برای سهام‌هایی با ارزش ۵۰۰ هزار تومان سود ۶۰۲ هزار تومان واریز می‌شود. همچنین افرادی که سهام ۴۹۰ هزار تومانی داشتند سود ۵۵۷ هزار تومان دریافت می‌کنند و تقریباً همین عدد در پایان اسفند ماه واریز می‌شود و کل سود ۱۴۰۰ تا پایان سال تسویه خواهد شد.

وی ادامه داد: در بودجه امسال برای افرادی که تحت پوشش کمیته امداد و بهزیستی هستند و فاقد سهام بودند قانونی در نظر گرفته شد و سازمان خصوصی سازی با همکاری وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی این افراد را شناسایی کرد.

حدادی با تخمین حدود سه و نیم میلیون نفری از این جامعه آماری گفت: به هر کدام از این افراد حدود ۱۰ میلیون تومان سهم داده می‌شود و طی یکی دو ماه آینده تخصیص پیدا می‌کند و تا ۱۰ سال نمی‌توانند سهام خود را بفروشند چون سهام داران کنونی که از سال ۸۵ سهام دار شده بودند نیز با صرف زمانی رو به رو شدند.

وی تاکید کرد: فعلاً هیچ ثبت نام دیگری به جز کمیته امداد و بهزیستی وجود ندارد.

حدادی در مورد تکلیف سهام فوت شدگان نیز گفت: از ۴۹ میلیون نفر سهام دار حدود ۳۰ میلیون نفر را از دست داده‌ایم و وراث می‌توانند به دفاتر خدمات الکترونیک قضائی مراجعه می‌کنند و کارهای ابتدایی انتقال سهام برای آن‌ها انجام می‌شود.


کپی لینک کوتاه خبر: https://setareparsi.com/d/2l5wpe