چهارشنبه 05 اردیبهشت 1403 - 24 Apr 2024
تاریخ انتشار: 1401/06/28 15:52
قیمت خودرو | خودرو
کد خبر: 9436

قیمت خودرو دوشنبه ۲۸ شهریور / قیمت کوییک به ۲۰۵ میلیون تومان رسید

رکود بازار خودرو دیگر خبر تازه ای نیست و تقریبا از اواسط سال گذشته،‌ این بازار درگیر رکود است. با رسیدن اخبار مثبت برجامی برای بازه ای در کنار تداوم رکود بازار خودرو، شاهد کاهش قیمت‌ها بودیم. به گونه ای که پژو ۲۰۶ که تا ۳۱۸ میلیون تومان هم قیمت می خورد اکنون پس از نوسانات زیاد به ۲۹۸ میلیون تومان رسیده است و خودرویی همچون ۲۰۷ اوتماتیک ۳۰ میلیون کاهش تجربه کرد. اما این روند کاهشی برای مدت طولانی است که متوقف شده و بازار خودرو به نظر در انتظار تعیین تکلیف نهایی اخبار اثرگذاری چون برجام است.

 آمارهای رسمی نشان می دهد که تقاضای مصرفی در بازار خودرو به حداقل رسیده است؛‌ به عنوان مثال در سال گذشته حدود ۵۳ درصد از خانوارهای شهری کشور دارای خودرو شخصی بودند که عملاً نسبت به سال ۱۳۹۷ تغییری نکرده است. این در حالی است که پیش از سال ۱۳۹۷ تعداد خانوارهای دارای خودروی شخصی همواره در حال افزایش بوده است. نتیجه چنین شرایطی تشدید رکود است. با این وجود شاید در شرایط کنونی اقتصاد ایران و به طور مشخص قیمت دلار،‌ نباید انتظار کاهش قیمت ها را داشت. همانگونه که در گزارش های قبلی اشاره شد،‌ قیمت خودروها در بازار داخلی در محدوده تعادلی خود معامله می شوند و در صورتی که قیمت دلار در محدوده های فعلی باقی بماند،‌کاهش قیمت خودرو با هر سیاستی اگر نگوییم غیرممکن، دور از انتظار است. نگاهی به معاملات هفته گذشته هم نمود این موضوع است؛ جاییکه برگزاری مرحله سوم قرعه کشی خودرو و انتشار اخباری مبنی بر نهایی شدن واردات هم نتوانست قیمت خودرو را نزولی کند.

قیمت ایران خودرو

تارا در نسخه دنده ای تنها خودرویی از گروه محصولات ایران خودرو بود که امروز شاهد تغییر قیمت بود. این خودرو با کاهشی ۱۰ میلیون تومانی به قیمت ۴۳۲ میلیونی رسید.

پژو پارس LX که بیشترین تقاضا را در میان محصولات ایران خودرو در قرعه کشی ها دارد در چند هفته گذشته بجز نوسانات اندک ۱ میلیون تومانی هیچ تغییری در قیمت خود نداشته و همین موضوع دلیل خوبی بر عدم کارایی نسخه های مختلف سامانه های قرعه کشی در کنترل بازار است.

قیمت+ایران+خودرو

قیمت سایپا

محصولات سایپا که اکثرا تغییر آنچنانی در قیمت خود نمی دهند و به دلیل خروج تعداد زیادی از محصولات این گروه از فرآیند قرعه کشی خودرو معمولا جو آرامی بر محصولات این گروه در بازار حاکم است امروز هم مطابق این روال تنها یک خودرو شاهد تغییر قیمت بود. کوییک R خودرویی که در چند هفته گذشته با کاهش های اندک مواجه بود از قیمت ۲۰۷ به ۲۰۲ میلیونی رسیده بود، امروز با جهشی ۳ میلیون تومانی ۲۰۵ میلیون تومان معامله شد.

قیمت+سایپا

 


کپی لینک کوتاه خبر: https://setareparsi.com/d/2lkjr4