پنج‌شنبه 30 فروردین 1403 - 18 Apr 2024
تاریخ انتشار: 1401/06/29 14:20
واریز یارانه | یارانه
کد خبر: 9492

خبر خوش برای این دهک یارانه بگیر | امشب؛ واریز یارانه معیشتی 1 میلیون و 320 هزارتومانی شهریور

یارانه معیشتی شهریورماه امروز ۲۹ شهریور ماه ۱۴۰۱ به حساب این سرپرستان خانوارها واریز و قابل برداشت شد.

پس از واریز دو مرحله یارانه نقدی ۳۰۰ و ۴۰۰ هزار تومانی به حساب سرپرستان خانوار، برخی از اعضای اقتصادی دولت احتمال تبدیل آن به کالابرگ الکترونیکی را مطرح کردند. اما شب گذشته ابراهیم رئیسی اعلام کرد که فعلا موضوع کالابرگ منتفی است و تا وضع کالا برگ اطمینان بخش نشود، پرداخت نقدی یارانه معیشتی ادامه پیدا می‌کند.

یارانه معیشتی مستمری بگیران سازمان بهزیستی امروز ۲۹ شهریور ماه ۱۴۰۱ به حساب شان واریز و قابل برداشت شد.

معاون توسعه مدیریت و منابع سازمان بهزیستی در مصاحبه اختصاصی با خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما، گفت: یارانه معیشتی به بیش از یک میلیون و سیصد هزار خانوار تحت پوشش سازمان بهزیستی امروز ۲۹ شهریور ماه واریز شد.

افزایش یارانه 3 برابری برخی خانوارها

براساس مصوبه مجلس، فرزندان خانواده‌های دهک‌های اول تا چهارم دارای حداقل ۳ فرزند تحت تکفل که هیچکدام از والدین در دستگاه های مذکور ماده ۲۹ قانون برنامه ششم توسعه ایران شاغل نمی باشند، به میزان ۳ برابر یارانه مصوب سایرین دریافت نمایند.

یعنی گروهی از خانوارها با داشتن سه شرط یارانه فرزندانشان سه برابر می‌شود:

در چهار دهک اول قرار داشته باشد.

حداقل سه فرزند داشته باشند.

هیچ یک از والدین کارمند دولت نباشد

یارانه معیشتی شهریور ماه واریز شد

سید مرتضی حسینی افزود: علاوه بر این تعداد که ۱۵۰ هزار خانوار آن در سال ۱۴۰۱ از چرخه افراد پشت نوبتی وارد سیستم شدند، اگر دولت و سازمان برنامه و بودجه کمک کنند، می‌توان افراد پشت نوبت دریافت مستمری معیشتی در سازمان بهزیستی، که به تعداد یک میلیون و ۳۵۰ هزار خانوار است را وارد چرخه دریافت کنیم.

وی ادامه داد: باید در حوزه مستمری معیشتی کمک و تلاش بیشتری شود تا افراد پشت نوبتی که البته دیگر خدمات سازمان بهزیستی را دریافت می‌کنند هم وارد چرخه دریافت مستمری بشوند.

آقای حسینی گفت: طبق روال سنوات گذشته، خانواده یک نفره مستمری بگیر سازمان بهزیستی ۴۲۰ هزار تومان، خانوار دو نفره ۶۰۰ هزار تومان، خانواده سه نفره ۸۴۰ هزار تومان، خانواده ۴ نفره یک میلیون و هشتاد هزار تومان و خانواده ۵ نفره به بالا مبلغ یک میلیون و سیصد و بیست هزار تومان ماهانه مستمری معیشتی دریافت می‌کنند.

یارانه معیشتی شهریورماه چقدر است؟

آقای حسینی گفت: واریز مستمری معیشتی خانوار مستمری بگیر سازمان بهزیستی در شهریور ماه نیز طبق روال سنوات گذشته، به شرح ذیل می باشد:

    خانواده یک نفره ۴۲۰ هزار تومان

    خانوار ۲ نفره ۶۰۰ هزار تومان

    خانواده ۳ نفره ۸۴۰ هزار تومان

    خانواده ۴ نفره یک میلیون و هشتاد هزار تومان

    خانواده ۵ نفره به بالا مبلغ یک میلیون و سیصد و بیست هزار تومان

یارانه پرداختی حذف می شود

پس از دو سال از آغاز پرداخت یارانه تورم ایجاد شد و این تورم به گونه‌ای بود که چند برابر درآمد مردم بابت این قضیه افت کرد و زیان این ۴۵ هزارو ۵۰۰ تومان بسیار بیشتر از منفعت آن بود.

بودجه سال ۱۴۰۱ در حالی کمتر از دو ماه دیگر باید برای بررسی به مجلس ارایه شود که بزرگ‌ترین چالش آن یعنی کسری احتمالی منابع پیش‌بینی‌هایی را برای حذف برخی یارانه‌ها قوت می‌بخشد. این در حالی است که اخبار مشخصی از جلسات برگزار شده پیرامون لایحه بودجه سال آینده به بیرون درز نکرده و حتی روز یکشنبه نیز مجلس در این‌باره جلسه غیرعلنی برگزار کرد.

مسعود میرکاظمی، رییس سازمان برنامه و بودجه در جلسه اخیر ستاد تهیه و تدوین لایحه بودجه سال ۱۴۰۱، با اشاره به موضوع یارانه‌های نقدی گفته است با توجه به توزیع یارانه‌ها در بخش‌های مختلف، آثار مثبت و اثربخشی مطلوب و قابل قبولی در بهبود سفره مردم، شاخص‌های کلان اقتصادی و بخش تولید دیده نمی‌شود و بهبود اثرگذاری هدفمندسازی یارانه نیاز به مطالعه علمی و کارشناسی دارد.

البته پیش از این امید حاجتی در مورد احتمال حذف یارانه‌ها در شهریور ماه گفته بود برای بهینه‌ترین تصمیم به حال مردم و جامعه، تاکنون نشست‌های متنوعی با دستگاه‌های ذی‌ربط برگزار شده است که پس از جمع‌بندی کلیه نظرات کارشناسان این حوزه‌ها، بهترین تصمیم برای ارائه و تصویب در لایحه بودجه سال ۱۴۰۱ به ستاد بودجه کشور در قالب بسته پیشنهادی هدفمندی ارائه خواهد شد.

 


کپی لینک کوتاه خبر: https://setareparsi.com/d/3wrn54