پنج‌شنبه 09 فروردین 1403 - 28 Mar 2024
تاریخ انتشار: 1401/07/04 04:05
اتصال اینترنت ماهواره/لینک‌های آلوده اینترنت
کد خبر: 9591

مراقب باشید/ کلاهبرداران اینترنت ماهواره ای درکمین هستند

پلیس فتا اعلام کرد: تبلیغ واگذاری اینترنت ماهواره‌ای «استارلینک» کلاهبرداری است.

معاون فرهنگی اجتماعی پلیس فتا گفت: بر اساس رصد‌های صورت گرفته در فضای مجازی مشخص شده در تلگرام و سایر پیام‌رسان‌های غیر بومی تبلیغاتی مبنی بر ثبت نام واگذاری اینترنت ماهواره‌ای موسوم به استارلینک در حال انجام است که صرفا پوششی و در جهت کلاهبرداری است.

در این روش کلاهبرداران با ارسال لینک‌های آلوده و ترغیب افراد به کلیک بر روی آن به اطلاعات گوشی تلفن همراه متقاضیان دسترسی یافته و در ادامه اقدام به خالی کردن حساب بانکی آن‌ها می‌کنند.

اینترنت ماهواره‌ای استارلینک اگرچه قدمت نسبتا کمی در بازار جهانی دارد و همچنین تنها برخی کشورها به آن دسترسی پیدا کرده‌اند، اما در همین مدت هم مورد استقبال زیادی قرار گرفته و مدیرعامل اسپیس ایکس، ایلان ماسک وعده داده که اینترنت ماهواره ای استارلینک را در ایران فعال می‌کند.

ماجرا از آنجایی شروع شد که زیر توییت ایلان ماسک برای شروع سرویس‌دهی استارلینک در 7 قاره جهان، یک کاربر ایرانی درباره ارائه آن در ایران سوال پرسید. ثروتمندترین فرد دنیا هم در جواب به این کاربر گفت که استارلینک به دنبال معافیت از تحریم‌ها علیه کشورمان می‌رود.

به فاصله تقریبا کوتاهی از این گفته ایلان ماسک، وزارت خزانه‌داری آمریکا برخی تحریم‌های تکنولوژی علیه ایران را لغو کرد. پس از این موضوع، ماسک اعلام کرد که اینترنت ماهواره‌ای استارلینک برای ایران فعال می‌شود. البته این گفته بدون واکنش هم نبود و وزارت ارتباطات ایران برای مقابله با آن، سایت استارلینک را در اکثر اپراتورها فیلتر کرد.

استارلینک چیست؟

 

استارلینک

 

استارلینک پروژه اسپیس ایکس است؛ همان شرکتی که سالانه راکت‌های زیادی روانه فضا می‌کند و این راکت‌ها حامل ماهواره‌ها و همچنین کپسول‌های فضانوردی هستند. این شرکت که تحت مدیریت ثروتمندترین فرد دنیا یعنی ایلان ماسک قرار دارد، با استفاده از استارلینک می‌خواهد اینترنت را در اختیار تمام مردم جهان به ویژه در مناطق دور افتاده و صعب‌العبور قرار دهد.

این سرویس شامل هزاران ماهواره می‌شود؛ ماهواره‌هایی که یک صورت فلکی در مدار زمین تشکیل می‌دهند و اینترنت را به زمین می‌فرستند. البته روی زمین به ایستگاه‌های زمینی و همچنین تجهیزات مخصوص برای دریافت آن نیاز است.

 

استارلینک یک منظومه ماهواره‌ای است که از سوی شرکت اسپِیس‌اِکس برای فراهم کردن اینترنت ماهواره‌ای شکل گرفته است. این صورت فلکی از هزاران ماهواره کوچک در مدار پایینی زمین تشکیل‌شده است که در ترکیب با فرستنده و گیرنده‌های زمینی کار می‌کنند.

اسپیس‌اکس قصد دارد برخی از ماهواره‌ها را برای اهداف نظامی، علمی یا اکتشافی بفروشد. مرکز توسعه ماهواره‌های اسپیس‌اکس در ردموند واشینگتن، میزبان تحقیق، توسعه، ساخت و کنترل گردش ماهواره‌های استارلینک است. هزینه پروژه یک‌دهه‌ای طراحی، ساخت و استقرار این صورت فلکی توسط اسپیس‌اکس در ماه مه ۲۰۱۸ حداقل ۱۰ میلیارد دلار برآورد شد.

 

با اضافه شدن ایستگاه مک مردو در قطب جنوب، اسپیس ایکس می گوید که سرویس اینترنت پهنای باند استارلینک مبتنی بر مدار آن اکنون به تمام هفت قاره می رسد.

طبق گفته ایلان ماسک قطب جنوب، آسیا و آفریقا به سرویس پهنای باند ماهواره ای اسپیس ایکس متصل می شوند.

هزینه استارلینک ماهیانه ۱۱۰ دلار با هزینه ۵۹۹ دلاری یکبار مصرف برای تجهیزات است.

قابل توجه است که اینترنت ماهواره استارلینگ در بزرگترین کشور روی زمین، روسیه، فعال نشده است. اسپیس ایکس در اوایل سال جاری، اندکی پس از حمله روسیه، استارلینک را در اوکراین فعال کرد. هزاران گیرنده استارلینک نیز به اوکراین فرستاده شده اند تا مناطق جنگ زده را متصل نگه دارند. ماسک همچنین گزارش داده است که استارلینک موفق شده است در برابر تلاش‌های روسیه برای مسدود کردن آن مقاومت کند.

در حال حاضر بیش از ۳۰۰۰ ماهواره استارلینک در مدار هستند و اسپیس ایکس به اضافه کردن حداقل هزار ماهواره دیگر تحت مجوز فعلی کمیسیون ارتباطات فدرال ایالات متحده ادامه خواهد داد. این شرکت ابراز تمایل کرده است که این ابر صورت فلکی را به ۵۰۰۰۰ ماهواره افزایش دهد.

ماهواره‌های استارلینک چه شکلی دارند؟

 

استارلینک.jpg2

 

وزن هر ماهواره پروژه استارلینک در حدود ۲۶۰ کیلوگرم است. این ماهواره‌ها مسطح هستند و ۶۰ عدد از آن‌ها در راکت‌های فالکون ۹ اسپیس‌ایکس قرار می‌گیرند. وقتی این ماهواره‌ها در مدار قرار می‌گیرند، یک آرایه خورشیدی بزرگ انرژی مورد نیاز آن‌ها را تامین خواهد کرد. قسمت اصلی شامل چهار آنتن قدرتمند برای انتقال سیگنال‌های اینترنت خواهد بود. این ماهواره‌ها به لیزر مجهز هستند که هر یک را به چهار ماهواره دیگر در فضا متصل می‌کند. این ماهواره‌ها رانشگر یونی نیز دارند که از گاز کریپتون استفاده می‌کند و به آن‌ها امکان می‌دهد که حتی در فواصل نزدیک به زمین نیز در مدار باقی بمانند.

 

 


کپی لینک کوتاه خبر: https://setareparsi.com/d/4vw662