دوشنبه 27 فروردین 1403 - 15 Apr 2024
تاریخ انتشار: 1401/07/04 09:39
اینترنت | اینترنت شبکه | قطعی اینترنت | اختلال اینترنت
کد خبر: 9606

اینترنت استارلینک فعال شد | چگونه به اینترنت استارلینک وصل شویم؟

اگر در حال حاضر بخواهیم با نرخ دلار آزاد به محاسبه قیمت این تجهیزات در ایران بپردازیم، هر کاربر ایرانی می‌بایست برای برخورداری از استارلینک نزدیک به ۱۹ میلیون تومان هزینه کند.همچنین به این هزینه، مبلغ ارسال پستی شرکت را اضافه کرد.

طبق ادعاهای برخی به نظر می‌رسید که اتصال به اینترنت استارلینک بدون داشتن تجهیزات و تنها با داشتن تلفن همراه ممکن است، اما ایلان ماسک اعلام کرد که استارلینک برای ایران فعال شده است ولی به تجهیزات احتیاج دارد.به گزارش تجارت‌نیوز، در روزهای گذشته همزمان با قطعی سراسری اینترنت در کشور، انتشار توییتی مبنی بر فعالسازی اینترنت استارلینک در ایران از سوی ایلان ماسک، حواشی زیادی به دنبال داشت. حالا برخی از گزارش‌ها حاکی از این است که ماهواره‌های استارلینک در ایران فعال شده‌اند.

از سوی دیگر نیز، برخی از منابع اعلام کردند که استفاده از اینترنت استارلینک برای کاربران ایرانی بدون داشتن تجهیزات و با تلفن‌های همراه به راحتی ممکن است. همچنین قرار بر این است که خدمات این ماهواره‌ها برای کاربران ایرانی رایگان عرضه شود.اما اظهارنظر اخیر ایلان ماسک، برخلاف گفته‌هایی است که تاکنون اعلام شده. اظهارنظری که نشان می‌دهد دسترسی به اینترنت استارلینک تنها با یک تلفن همراه امکان‌پذیر نیست.

اتصال به اینترنت استارلینک، تجهیزات نیاز دارد؟

 

اینترنت

 

شاید در سال‌های آینده اینترنت استارلینک نیازی به دریافت‌کننده‌ سیگنال و تجهیزات نداشته‌ باشد، اما آنطور که ایلان ماسک اعلام کرده‌ به نظر می‌رسد که درحال حاضر برای اتصال به اینترنت ماهواره‌ای باید تجهیزات مورد نیاز و سخت‌افزار آن را تهیه کرد.

به تازگی ایلان ماسک، مالک شرکت اسپیس ایکس اعلام کرده‌ است که:«استارلینک اکنون در ایران زنده است. اما نیاز به استفاده از پایانه‌های داخل کشور دارد که فکر نمی‌کنم دولت [ایران] از آن حمایت کند، اما اگر کسی بتواند پایانه‌ها را وارد ایران کند، ماهواره‌ها کار می‌کند.»

طبق گزارش‌های به‌دست آمده‎ استفاده از اینترنت ماهواره‌ای به تجهیزات خاصی نیاز دارد. چون که بر خلاف استفاده رایج از سرویس ماهواره‌ای مکان‌نما (GPS) یا شبکه‌های ماهواره‌ای که ما تنها دریافت کننده سیگنال هستیم، در سیستم ماهواره‌ای استارلینک ارتباط دوطرفه است. یعنی سیستم هم از ما اطلاعاتی را دریافت می‌کند و هم برای ما اطلاعاتی را ارسال می‌کند.

یک محقق درباره استفاده از اینترنت ماهواره‌ای بدون تجهیزات گفته‌ است که تنها با استفاده از امکانات نرم‌افزاری امکان بهره‌مندی از خدمات اینترنت ماهواره‌ای استارلینک وجود ندارد و باید از دیش‌های ساخت این شرکت که شبیه به رادار عمل می‌کنند، استفاده کرد که از آن‌ها برای ارسال و دریافت اطلاعات و سیگنال استفاده می‌شود.

پیش از این نیز اعلام شده‌ ‌بود که اینترنت ماهواره‌ای برای فعالیت در هر کشوری، نیاز به مجوز دولت آن کشور دارد و وزارت ارتباطات و فناوری هم گفته‌ بود که فعالیت این اینترنت اگر هماهنگ با قوانین داخلی باشد، امکان‌پذیر است.

از آنجایی که تاکنون مجوزی از سوی سازمان‌های مربوطه برای فعالسازی اینترنت ماهواره‌ای در کشور صادر نشده‌ است، این احتمال وجود دارد که تجهیزات به صورت کالای قاچاق وارد کشور شود و بازار خرید و فروش این محصولات به صورت غیررسمی پیش برود.براساس اعلام شرکت استارلینک قیمت تجهیزات این ماهواره ۵۹۹ دلار خواهد بود که شامل سخت افزارهایی مثل دیش ماهواره‌ای و قطعات اتصالی و دیگر وسایل مورد نیاز می‌شود.

اگر در حال حاضر بخواهیم با نرخ دلار آزاد به محاسبه قیمت این تجهیزات در ایران بپردازیم، هر کاربر ایرانی می‌بایست برای برخورداری از استارلینک نزدیک به ۱۹ میلیون تومان هزینه کند.همچنین به این هزینه، مبلغ ارسال پستی شرکت را اضافه کرد. از طرفی خرید این ماهواره به معنای پایان هزینه‌ها نیست و باید ماهیانه ۱۱۰ دلار یا سه و نیم میلیون تومان اشتراک پریمیوم آن را خریداری کرد.

در پایان باید به این نکته توجه کرد که همزمان با انتشار خبر فعالسازی اینترنت استارلینک در کشور، برخی منابع برای سواستفاده از این فضا، اقدام به پخش بدافزارهایی در فضای وب کردند که مدعی‌اند کاربران با آن‌ها می‌توانند به ماهواره‌های استارلینک متصل شوند.  اما در حال حاضر در کشور امکان دسترسی مستقیم و بدون واسطه به استارلینک وجود ندارد و این اپ‌ها فقط بدافزار هستند.


کپی لینک کوتاه خبر: https://setareparsi.com/d/4b6652